Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Finns det några högtalarproducenter utanför Sverige som förespråkar mjuka fötter till sina högtalare?
Att det finns de som skickar med spikfötter vet vi; till och med till mina Quad 2912 kom det spikfötter med.
IngOehman skrev:Därför att jag vet såklart!
Det är svårt att kommunicera med dig. Du förutsätter att det finns ett generellt sant tumregelsvar. Det gör det inte. När jag berättar det så vill du att jag skall säga att jag inte vet, när jag vet att det är olika från fall till fall.
PerStromgren skrev:Finns det några högtalarproducenter utanför Sverige som förespråkar mjuka fötter till sina högtalare?
Att det finns de som skickar med spikfötter vet vi; till och med till mina Quad 2912 kom det spikfötter med.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Därför att jag vet såklart!
Det är svårt att kommunicera med dig. Du förutsätter att det finns ett generellt sant tumregelsvar. Det gör det inte. När jag berättar det så vill du att jag skall säga att jag inte vet, när jag vet att det är olika från fall till fall.
Fel. Jag vill att du ska svara att du inte vet, istället för att snurra in dig i en massa motsägelsefulla förklaringar. Att det kan vara olika i olika fall är väl en självklarhet och då skriver man så, inte en massa snömos.
PerStromgren skrev:Men de som köper högtalare utan att ha någon åsikt om vare sig spikfötter eller kuddar, som kanske är de flesta, varför får inte de råd om mjuka fötter...
PerStromgren skrev:...eller ännu hellre - fötter medskickade? Man kunde ju tänka sig att högtalare som kostar flera tiotals tusen kronor kunde ha utrymme för det i tillverkningsledet.
Kanske är detta inte ett problem utanför Sverige?
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Därför att jag vet såklart!
Fel. Jag vill att du ska svara att du inte vet...
Bill50x skrev:...istället för att snurra in dig i en massa motsägelsefulla förklaringar.
Bill50x skrev:Att det kan vara olika i olika fall är väl en självklarhet och då skriver man så, inte en massa snömos.
För om det är något som du inte klarar av är att:
1) be om ursäkt när du har fel
Bill50x skrev:2) fråga om det är något du inte förstått
Bill50x skrev:3) inte förutsätta att människor har fel bara för att de inte tycker som du
Bill50x skrev:4) inse att du inte vet ALLT bäst bara för att du är riktigt kunnig i vissa områden
Bill50x skrev:5) (här tänkte jag skriva att du är nedlåtande mot människor som frågar dumma saker men jag inser att egentligen är du riktigt bra på att hela tiden svara på samma frågor. Men du har en attityd, mot bland annat mig, som man gärna skulle slippa.)
IngOehman skrev:hcl skrev:...men hur ligger det till med ev. positiva effekter av att låta högtalarna kopplas till underlaget? Kan det möjligen vara så att det finns fall då de positiva effekterna överväger de negativa, d.v.s. att det trots att golvet sätts i rörelse och att högtalaren rör sig med en något högre lådsvängning ändå ger en förbättring ev eller mer illusorisk (om man så vill) återgivning? Eller är det enkom av ondo att placera en högtalarlåda med styv koppling till underlaget?
Det är enkom av ondo om målet är en objektivt god återgivning.
För den som struntar i ursprungstroheten går det inte att säga något generellt om "positiva effekter" eftersom det i den subjektiva världen är upp till var och en att tycka. Subjektiviteter är aldrig generella utan alltid individuella. Objektiviteter är inte individualla, de har inte ens med betraktaren att göra. Det som är objektivt är sant - objektivt. Det som är subjektivt är åsikter. De är inte sanna men alltid giltiga för personen.
hcl skrev:IngOehman skrev:hcl skrev:...men hur ligger det till med ev. positiva effekter av att låta högtalarna kopplas till underlaget? Kan det möjligen vara så att det finns fall då de positiva effekterna överväger de negativa, d.v.s. att det trots att golvet sätts i rörelse och att högtalaren rör sig med en något högre lådsvängning ändå ger en förbättring ev eller mer illusorisk (om man så vill) återgivning? Eller är det enkom av ondo att placera en högtalarlåda med styv koppling till underlaget?
Det är enkom av ondo om målet är en objektivt god återgivning.
För den som struntar i ursprungstroheten går det inte att säga något generellt om "positiva effekter" eftersom det i den subjektiva världen är upp till var och en att tycka. Subjektiviteter är aldrig generella utan alltid individuella. Objektiviteter är inte individualla, de har inte ens med betraktaren att göra. Det som är objektivt är sant - objektivt. Det som är subjektivt är åsikter. De är inte sanna men alltid giltiga för personen.
Om man tittar på kurvorna över energifördelning (redovisade ovan) så verkar det vara så att man med mjuka fötter (låg styvhet), jämfört med hårda fötter (hög styvhet), får lägre energi i vissa frekvensområden och högre energi i vissa frekvensområden. Kan man då säga att det är enkom av ondo att välja de ena eller det andra? Det verkar bero på vilket frekvensintervall man betraktar och frågan inställer sig; Vilket frekvensintervall är mest väsentligt ur ett ur ett perceptionsperspektiv?
PerStromgren skrev:Jag tänker på konsumenter som inte är en del av vår inre krets här på faktiskt. De skulle vara betjänta - förmodar jag - av att leverantören skickar med kuddar så att högtalarna presterar sitt bästa. Vad talar emot, förutom den gamla Linnfilosofin?
Kanske inte alla konstruktörer håller med om kuddars förträfflighet?
Svante skrev:hcl skrev:IngOehman skrev:Det är enkom av ondo om målet är en objektivt god återgivning.
Om man tittar på kurvorna över energifördelning (redovisade ovan) så verkar det vara så att man med mjuka fötter (låg styvhet), jämfört med hårda fötter (hög styvhet), får lägre energi i vissa frekvensområden och högre energi i vissa frekvensområden. Kan man då säga att det är enkom av ondo att välja de ena eller det andra? Det verkar bero på vilket frekvensintervall man betraktar och frågan inställer sig; Vilket frekvensintervall är mest väsentligt ur ett ur ett perceptionsperspektiv?
I fallet med mjukfötter vs spikar så ligger resonansen med mjukfötter tämligen lågt, tänk hur långsamt högtalaren gungar om man knuffar på den. Det rör sig om under 10 Hz skulle jag gissa. Med spikfötter beror det på golvets styvhet men kanske två oktaver upp eller mer. Det gör att det blir större svängningar med mjukfötter bara under 5-10 Hz, kanske. Det är lite symptomatiskt att det är dessa frekvenser man märker om man knuffar på högtalaren, och det kan därför vara svårt att tro på att högtalaren rör sig mer vid audiofrekvenser och man ställer den på spikar. Men så är det alltså. Och dessutom, och detta har nog störst risk att ge någon märkbar påverkan; man leder ner vibrationer i golvet som beroende på golvets egenskaper riskerar att skapa hörbar avstrålning från golvet.
WhereNextColumbus skrev:Bilder på coloriserade fotografier användes som exempel för att visa hur dumt det är att söka "illusoriskhet". Jag tycker varken det ena eller det andra om det, men jag kan tycka att det är dumt att göra exempel av onödigt dåliga verk. Dörför: https://youtu.be/vubuBrcAwtY
IngOehman skrev:...
Titta på den här bilden och gissa villen flagga det är som vajar på stången:
[ Bild ]
Den är Svensk.
Dåtidens så kallade ortokromatiska film (ett lite lustigt namn då den verkligen inte är just det) har extremt mycket för hög känslighet för blått och dessuton en väldigt låg känslighet för gult. Se svenska flaggan ovan, som på riktigt har ett ganska ljus gult kors och en ganska mörkblå ton för bakgrunden...
...
Vh, iö
paa skrev:Jag menar inte midnattsblå, utan att redan den vanliga mörkblå som kallas marinblå är mörkare än flaggblå.
paa skrev:IngOehman skrev:...
Titta på den här bilden och gissa villen flagga det är som vajar på stången:
[ Bild ]
Den är Svensk.
Dåtidens så kallade ortokromatiska film (ett lite lustigt namn då den verkligen inte är just det) har extremt mycket för hög känslighet för blått och dessuton en väldigt låg känslighet för gult. Se svenska flaggan ovan, som på riktigt har ett ganska ljus gult kors och en ganska mörkblå ton för bakgrunden...
...
Vh, iö
Jag skulle inte säga att svenska flaggan har "ganska mörkblå ton".
Nästan alla svenska flaggor som målas ur minnet eller på fri fantasi får däremot för mörkt blå färg!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster