Holographic Audio Interconnect

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28117
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav PerStromgren » 2017-12-21 11:06

Svante skrev:
IngOehman skrev:Men jag kan skriva det: en tiondels dB och strax under det, har jag träffat på en hel del lyssnare som kunnat detektera. Jag har till dags dato inte stött på någon lyssnare som kunnat detekters 0,05 dB. Det betyder självklart inte att ingen kan göra det, men min utgångspunkt är att 0,05 dB eller bättre är ett rimligt krav på tonkurvor (där det går att åstadkomma*) och på matchning för nivåer i en F/E-lyssning. Det är därför den standard som LTS följt sedan jag intruducerade F/E-lyssning i början av 90-talet.


Var inte Kalle Ståhl före dig med det, både med gränsen 0,05 dB och F/E-lyssningen (även om han kallade det A/B-test). I Molt alltså? Metoden att lyssna före/efter är förstås mycket äldre än så. Jag har bara ett gammalt särtryck av hans berömda artikel, men det framgår inte vilket nummer den var i.


Det var MoLT nr 2 1982.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34985
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2017-12-21 11:07

Svante skrev:
IngOehman skrev:Men jag kan skriva det: en tiondels dB och strax under det, har jag träffat på en hel del lyssnare som kunnat detektera. Jag har till dags dato inte stött på någon lyssnare som kunnat detekters 0,05 dB. Det betyder självklart inte att ingen kan göra det, men min utgångspunkt är att 0,05 dB eller bättre är ett rimligt krav på tonkurvor (där det går att åstadkomma*) och på matchning för nivåer i en F/E-lyssning. Det är därför den standard som LTS följt sedan jag intruducerade F/E-lyssning i början av 90-talet.


Var inte Kalle Ståhl före dig med det, både med gränsen 0,05 dB och F/E-lyssningen (även om han kallade det A/B-test). I Molt alltså? Metoden att lyssna före/efter är förstås mycket äldre än så. Jag har bara ett gammalt särtryck av hans berömda artikel, men det framgår inte vilket nummer den var i.


FE-test användes väl tex av Peter Walker?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34985
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2017-12-21 11:15

PerStromgren skrev:
Det var MoLT nr 2 1982.



Här har vi en vän av ordnung! :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28117
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav PerStromgren » 2017-12-21 11:22

Morello skrev:
PerStromgren skrev:
Det var MoLT nr 2 1982.



Här har vi en vän av ordnung! :)


Ordnung muss sein! 8)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34985
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2017-12-21 11:47

PerStromgren skrev:
Morello skrev:
PerStromgren skrev:
Det var MoLT nr 2 1982.



Här har vi en vän av ordnung! :)


Ordnung muss sein! 8)


Ganz genau!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-21 12:49

Lite OT kanske, men finns det någon trovärdig undersökning publicerad som visar att någon klarat att peka ut en nivå eller klangskillnad på 0,1 dB vid/runt 20KHz?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28117
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav PerStromgren » 2017-12-21 13:35

RogerJoensson skrev:Lite OT kanske, men finns det någon trovärdig undersökning publicerad som visar att någon klarat att peka ut en nivå eller klangskillnad på 0,1 dB vid/runt 20KHz?


Som jag läser IÖ hävdar han att han undersökt detta och funnit folk som kan detta. huruvida detta är en "trovärdig undersökning" och "publicerad" är ju en annan femma...
... tycker jag!

Per

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-21 13:48

Vill bara skjuta in att jag tycker att det är en rimlig gräns att sträva mot, eftersom någonstans där går gränsen vid lite lägre frekvenser och att det dessutom är relativt lätt att uppnå med analog elektronik, sladdar och liknande, men är ändå intresserad av vad faktiska belägg det finns. Jag har bara testat mig själv på den tiden jag hörde upp till 19KHz vid rimliga ljudnivåer och det säger ju inte ett skit om de mest känsliga öronen där ute (det krävdes mycket mer än 0,1dB vid min hörselgräns för att jag skulle kunna peka ut när nivån växlade då jag testade med sinuston och brus + parametrisk eq).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39901
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav petersteindl » 2017-12-21 14:00

RogerJoensson skrev:Lite OT kanske, men finns det någon trovärdig undersökning publicerad som visar att någon klarat att peka ut en nivå eller klangskillnad på 0,1 dB vid/runt 20KHz?


AES UK Conference - the measure of Audio.

Artikeln heter:
ARE WE MEASURING THE RIGHT THINGS? ARTEFACT AUDIBILITY VERSUS MEASUREMENT
Författad av Paul Frindle från Sony Broadcast & Professional Europe, Oxford, U.K. och Publicerat 1997.

Saxat från artikeln.
Paul Frindle i AES skrev:The A,B,X procedure.
A double-blind A,B,X test is necessary to avoid bias. However impartial a listener may regard himself, in practice it is almost impossible to believe that a piece of wire and a rack full of electronics could sound the same. In the system we have devised, the operator is presented with 3 selection buttons, the outer two being source and device under test. At the point when he is convinced that he is familiarised with a difference, the middle button is made to randomly select the same as either the input or the device under test. In this way the operator only has to identify which is the same on successive numbered passes. A computer program is consulted after the test to identify which the middle button actually was at each pass.

Although it could be argued that many tries are necessary for statistically significant results in a finely balanced test. In practice it becomes obvious very quickly if a real difference is detected. An added bonus
of this method is that an operator can conduct a test alone without fear of bias or pressure from a third party. All this helps to transform the double blind A,B,X test from an intimidating and accusational experience into one of enthusiasm and discovery.

The Importance of listening equipment.
One popular opinion which seems technically plausible but is a misconception, is that since the loudspeaker has many times more distortion than the average electronic device, there can be no validity in using listening tests to assess electronic circuits. Although it can be admitted that the design of loudspeakers, due to their intrinsic limitations is still a process involving art, taste and preference, one should not be convinced that they are not sensitive analytical devices. The truth is that many artefacts produced by electronic systems are still annoying despite being many orders of magnitude below the total error of the loudspeaker. This is because the errors produced are often of a different kind to the largely low order distortion and frequency response problems of the loudspeaker. Furthermore, there is much evidence to suggest that we are very good at familiarisation and compensation for loudspeaker anomalies, and recognition of musical instrument timbre can take place even in the face of significant signal modification, provided this is constant.

It has been found that differences in an ABX test can be reliably detected on even the most questionable monitor system with similar sensitivity to a highly accurate one. The main reason for highly accurate monitoring is to gain more insight into the probable cause of the effects, rather than just detecting a difference. We have found that the use of electrostatic monitors allows a far greater possibility of identifying the nature of a technical problem, thus aiding subsequent analysis. The system used, in many cases allows direct identification by an experienced listener. Subsequent measurement is however always used to confirm this.

How sensitive is the test set up?
The sensitivity of the above test procedure and set-up is humbling indeed and much greater understanding for audio perception and measurement criteria have resulted. The following list comprises some of the effects we can reliably detect using it. Some of these existed as artefacts in our designs that were identified and subsequently redressed.

a) Absolute and stereo differential gain anomalies of less than 0.1 dB.
b) Differential stereo delays of 1 uS.
c) Frequency response variations of 0.1 dB from 'flat' 20Hz - 20kHz.
d) Harmonic distortion components at 80 dB below signal level, even when they are more than 10 dB below noise floor.
e) Limit cycle behaviour of Delta/Sigma DAC converters at 100 dB below max. signal level.
f) Absolute phase reversal of mono signal sources.
g) Departure from flat group delay characteristics giving rise to a phase/frequency response of -45deg at 20 kHz.
h) Incomplete or non-existent dithering of digital signals.
i) Stereo image change associated with statistical correlation of stereo channels using similar pseudorandom noise sources in dither process.
j) Phase modulation caused by signal interaction with system clock generation in A/D & D/A converters.
k) Phase modulation caused by imperfect system clock rejection in A/D & D/A converters.

Listening and measurement cycle.
All the above examples were unearthed as a result of listening and subsequent informed measurement. Most importantly, the majority of these effects would not have been considered important had the listening tests not been done in the manner described.

Testing the parameters involved creative use of existing test apparatus, in many cases trying to overcome the limitations of that apparatus. In other cases, results were inferred by analysing circuit signal and extrapolation. For instance, in the case of suspected extremely low clock jitter, the control loop of the system phase locked loop was demodulated and analysed on an Audio Precision test set to determine the modulation noise spectrum and thus identify the possible sources.

Some of the more esoteric artefacts were beyond the capabilities of our measuring equipment. In these cases, the effects were confirmed by simulation using signal processing modelling and subsequent comparison. In this case a deliberate generation or worsening of a suspected artefact and subsequent listening helped to identify causes subjectively.

Since no system is perfect, it is necessary to quantify the effects in terms of audible thresholds in order to decide a working compromise for system designs. This was achieved by successive listening tests and artefact variation until the limits of tolerance were established.

As a result of this work, we now have many more specifications and action more testing in manufacture and quality assurance. But even after all this it is still necessary to listen to the system occasionally in order to prevent old problems from re-appearing, either because of design modification, or simply because a previous solution was not a real fix. It has certainly happened where an effect is apparently caused by an artefact which is subsequently fixed and confirmed, only to return later due to some other modification to the system.

There is obviously the question of to what degree we are prepared to address all the above parameters in designing an audio system. Clearly there are many more issues than just frequency response and THD+N. However, it would seem that for any design effort which is seriously setting out to achieve excellent audio performance, ignoring any off these issues would eventually provoke justified criticism from the user.

Level problems related to impedance.
The important point to remember is that no output driver is without source impedance, and thus can never be completely free from loading effects. It is therefore essential that any measurement of equipment outputs be carried out when connected to a realistic load. It is also prudent to take the test kit into the actual environment to validate performance since I have found that surprises can still result from conditions in the location that I had not calculated for. The following is a selection of effects I have encountered due to output loading that did not show up on bench tests.

a) Gain drop due to loading.
b) High frequency response anomalies due to cable capacitance.
c) Low frequency response anomalies caused when output DC blocking capacitor forms series tuned circuit with destination input transformer, especially if transformer is close to saturation.
d) Changing response of transducers due to amplifier input impedance engendered damping.


Skall man bibehålla sin seriositet i branschen så måste man vara lyhörd för vad konsumenten säger och försöka sätta sig in i konsumentens situation. Jag vill gärna få till produkter som satisfierar konsumenters behov d v s upplevda behov. Det är inte jag som bestämmer eller bemyndigar konsumentens behov. Det är konsumenten själv genom sitt eget upplevda behov. Det är min uppfattning. Det behöver inte betyda att jag inte ställer frågor och ibland ifrågasätter lite för att testa konsumenten och få konsumenten att tänka till och överväga och själv överväga hur konsumenten skall ta åt sig ny information. Konsumenten tycker oftast om erfarenhetsmässig baserad kunskap framför teoretisk kunskap som inte är erfarenhetsmässigt utprovad och belagd. Detta är precis vad du efterfrågar då du vill se en undersökning som visar på det som sägs. Jag har läst en del annat som Paul Frindle skrivit och min bedömning är att han har huvudet på skaft. Han vet vad han pratar om och han kan basera det han säger på erfarenhet och kunskap.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-21 14:34

Med det svarar inte på min fråga, väl, eller missade jag något?

Jag har jobbat efter eget huvud, mot trender och tagit fram sådant som jag tycker att jag vill stå för och själv vill ha. Det må vara fel och tyckas oseriöst ur något slags marknadstänk, men det finns andra anledningar till att göra det man gör än att försöka flyta med trender och uppfylla de behov som konsumenterna tror sig ha (ofta baserat på sådant andra har sagt att dom behöver och inte sällan baserat på andra parametrar än det hörbara resultatet). Om jag hade satt samman en panel av konsumenter till att sätta upp parametrarna så hade jag förmodligen inte velat vara en del av det och hade troligen vägrat. Sådan är jag och jag förstår inte varför det inte skulle vara seriöst, om jag tillåts vränga till det lite. :)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39901
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav petersteindl » 2017-12-21 14:43

RogerJoensson skrev:Med det svarar inte på min fråga, väl, eller missade jag något?

Jag har jobbat efter eget huvud, mot trender och tagit fram sådant som jag tycker att jag vill stå för och själv vill ha. Det må vara fel och tyckas oseriöst ur något slags marknadstänk, men det finns andra anledningar till att göra det man gör än att försöka flyta med trender och uppfylla de behov som konsumenterna tror sig ha (ofta baserat på sådant andra har sagt att dom behöver och inte sällan baserat på andra parametrar än det hörbara resultatet). Om jag hade satt samman en panel av konsumenter till att sätta upp parametrarna så hade jag förmodligen inte velat vara en del av det och hade troligen vägrat. Sådan är jag.


Det här kanske?

The following list comprises some of the effects we can reliably detect using it.

a) Absolute and stereo differential gain anomalies of less than 0.1 dB.

c) Frequency response variations of 0.1 dB from 'flat' 20Hz - 20kHz.


Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-21 14:47

Jag tolkar det som att det är gränsvärden man satt upp för att de anses eller bevisats vara säkra. Inte vad någon faktist klarar peka ut vid 20KHz.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28117
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav PerStromgren » 2017-12-21 14:48

petersteindl skrev:
RogerJoensson skrev:Med det svarar inte på min fråga, väl, eller missade jag något?

Jag har jobbat efter eget huvud, mot trender och tagit fram sådant som jag tycker att jag vill stå för och själv vill ha. Det må vara fel och tyckas oseriöst ur något slags marknadstänk, men det finns andra anledningar till att göra det man gör än att försöka flyta med trender och uppfylla de behov som konsumenterna tror sig ha (ofta baserat på sådant andra har sagt att dom behöver och inte sällan baserat på andra parametrar än det hörbara resultatet). Om jag hade satt samman en panel av konsumenter till att sätta upp parametrarna så hade jag förmodligen inte velat vara en del av det och hade troligen vägrat. Sådan är jag.


Det här kanske?

The following list comprises some of the effects we can reliably detect using it.

a) Absolute and stereo differential gain anomalies of less than 0.1 dB.

c) Frequency response variations of 0.1 dB from 'flat' 20Hz - 20kHz.


Med vänlig hälsning
Peter


Jag håller med Roger, jag tror att du, Peter, missade hans fråga.

Den blåa texten visar väl hur precis själva utrustningen är, mätt med instrument? Vad Roger - och jag - ville veta är hur ett par öron klarar samma "mätning".

Edit: Peter var snabbare själv.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2017-12-21 14:51

petersteindl skrev:
RogerJoensson skrev:Med det svarar inte på min fråga, väl, eller missade jag något?

Jag har jobbat efter eget huvud, mot trender och tagit fram sådant som jag tycker att jag vill stå för och själv vill ha. Det må vara fel och tyckas oseriöst ur något slags marknadstänk, men det finns andra anledningar till att göra det man gör än att försöka flyta med trender och uppfylla de behov som konsumenterna tror sig ha (ofta baserat på sådant andra har sagt att dom behöver och inte sällan baserat på andra parametrar än det hörbara resultatet). Om jag hade satt samman en panel av konsumenter till att sätta upp parametrarna så hade jag förmodligen inte velat vara en del av det och hade troligen vägrat. Sådan är jag.


Det här kanske?

The following list comprises some of the effects we can reliably detect using it.

a) Absolute and stereo differential gain anomalies of less than 0.1 dB.

c) Frequency response variations of 0.1 dB from 'flat' 20Hz - 20kHz.


Med vänlig hälsning
Peter


Nja, jag håller ju med om det, men texten du citerar beskriver inte i sig hur man har testat det, den är bara ett påstående. Kanske finns det referenser i den kompletta artikeln? Jag bedömmer annars Kalle Ståhls artikel i Molt som trovärdig, hade jag reviewat den för en internationell vetenskaplig tidskrift hade den nog blivit publicerad i sak, antagligen med en del redaktionella ändringar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-21 14:55

Testade Kalle Ståhl det som jag frågar efter, alltså sa han något om vad den bästa lyssnaren lyckades peka ut för skillnader vid 20kHz (eller 19,18 kHz osv)?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39901
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav petersteindl » 2017-12-21 14:56

RogerJoensson skrev:Jag tolkar det som att det är gränsvärden man satt upp för att de anses eller bevisats vara säkra. Inte vad någon faktist klarar peka ut vid 20KHz.


Det är en lista på värden som de i blindtest detekterat.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28117
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav PerStromgren » 2017-12-21 15:01

petersteindl skrev:
RogerJoensson skrev:Jag tolkar det som att det är gränsvärden man satt upp för att de anses eller bevisats vara säkra. Inte vad någon faktist klarar peka ut vid 20KHz.


Det är en lista på värden som de i blindtest detekterat.



Å, tusan! 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34985
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2017-12-21 15:02

Svante skrev:
reviewat



Vi har ett utmärkt svenskt ord: GRANSKA. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34985
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2017-12-21 15:03

Per,

Du skulle inte kunna scanna in artikeln om du har blaskan, så att vi alla kan få läsa denna välskrivna artikel?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39901
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav petersteindl » 2017-12-21 15:05

Svante skrev:
petersteindl skrev:
RogerJoensson skrev:Med det svarar inte på min fråga, väl, eller missade jag något?

Jag har jobbat efter eget huvud, mot trender och tagit fram sådant som jag tycker att jag vill stå för och själv vill ha. Det må vara fel och tyckas oseriöst ur något slags marknadstänk, men det finns andra anledningar till att göra det man gör än att försöka flyta med trender och uppfylla de behov som konsumenterna tror sig ha (ofta baserat på sådant andra har sagt att dom behöver och inte sällan baserat på andra parametrar än det hörbara resultatet). Om jag hade satt samman en panel av konsumenter till att sätta upp parametrarna så hade jag förmodligen inte velat vara en del av det och hade troligen vägrat. Sådan är jag.


Det här kanske?

The following list comprises some of the effects we can reliably detect using it.

a) Absolute and stereo differential gain anomalies of less than 0.1 dB.

c) Frequency response variations of 0.1 dB from 'flat' 20Hz - 20kHz.


Med vänlig hälsning
Peter


Nja, jag håller ju med om det, men texten du citerar beskriver inte i sig hur man har testat det, den är bara ett påstående. Kanske finns det referenser i den kompletta artikeln? Jag bedömmer annars Kalle Ståhls artikel i Molt som trovärdig, hade jag reviewat den för en internationell vetenskaplig tidskrift hade den nog blivit publicerad i sak, antagligen med en del redaktionella ändringar.


Du kan gå in på AES bibliotek på nätet och ladda ner artikeln och läsa.

AES UK Conference - the measure of Audio.

Artikeln heter:
ARE WE MEASURING THE RIGHT THINGS? ARTEFACT AUDIBILITY VERSUS MEASUREMENT
Författad av Paul Frindle från Sony Broadcast & Professional Europe, Oxford, U.K. och Publicerat 1997.

Saxat från artikeln för att ge en snabbvy.
Paul Frindle i AES skrev:The A,B,X procedure.
A double-blind A,B,X test is necessary to avoid bias. However impartial a listener may regard himself, in practice it is almost impossible to believe that a piece of wire and a rack full of electronics could sound the same. In the system we have devised, the operator is presented with 3 selection buttons, the outer two being source and device under test. At the point when he is convinced that he is familiarised with a difference, the middle button is made to randomly select the same as either the input or the device under test. In this way the operator only has to identify which is the same on successive numbered passes. A computer program is consulted after the test to identify which the middle button actually was at each pass.

Although it could be argued that many tries are necessary for statistically significant results in a finely balanced test. In practice it becomes obvious very quickly if a real difference is detected. An added bonus
of this method is that an operator can conduct a test alone without fear of bias or pressure from a third party. All this helps to transform the double blind A,B,X test from an intimidating and accusational experience into one of enthusiasm and discovery.

The Importance of listening equipment.
One popular opinion which seems technically plausible but is a misconception, is that since the loudspeaker has many times more distortion than the average electronic device, there can be no validity in using listening tests to assess electronic circuits. Although it can be admitted that the design of loudspeakers, due to their intrinsic limitations is still a process involving art, taste and preference, one should not be convinced that they are not sensitive analytical devices. The truth is that many artefacts produced by electronic systems are still annoying despite being many orders of magnitude below the total error of the loudspeaker. This is because the errors produced are often of a different kind to the largely low order distortion and frequency response problems of the loudspeaker. Furthermore, there is much evidence to suggest that we are very good at familiarisation and compensation for loudspeaker anomalies, and recognition of musical instrument timbre can take place even in the face of significant signal modification, provided this is constant.

It has been found that differences in an ABX test can be reliably detected on even the most questionable monitor system with similar sensitivity to a highly accurate one. The main reason for highly accurate monitoring is to gain more insight into the probable cause of the effects, rather than just detecting a difference. We have found that the use of electrostatic monitors allows a far greater possibility of identifying the nature of a technical problem, thus aiding subsequent analysis. The system used, in many cases allows direct identification by an experienced listener. Subsequent measurement is however always used to confirm this.

How sensitive is the test set up?
The sensitivity of the above test procedure and set-up is humbling indeed and much greater understanding for audio perception and measurement criteria have resulted. The following list comprises some of the effects we can reliably detect using it. Some of these existed as artefacts in our designs that were identified and subsequently redressed.

a) Absolute and stereo differential gain anomalies of less than 0.1 dB.
b) Differential stereo delays of 1 uS.
c) Frequency response variations of 0.1 dB from 'flat' 20Hz - 20kHz.
d) Harmonic distortion components at 80 dB below signal level, even when they are more than 10 dB below noise floor.
e) Limit cycle behaviour of Delta/Sigma DAC converters at 100 dB below max. signal level.
f) Absolute phase reversal of mono signal sources.
g) Departure from flat group delay characteristics giving rise to a phase/frequency response of -45deg at 20 kHz.
h) Incomplete or non-existent dithering of digital signals.
i) Stereo image change associated with statistical correlation of stereo channels using similar pseudorandom noise sources in dither process.
j) Phase modulation caused by signal interaction with system clock generation in A/D & D/A converters.
k) Phase modulation caused by imperfect system clock rejection in A/D & D/A converters.

Listening and measurement cycle.
All the above examples were unearthed as a result of listening and subsequent informed measurement. Most importantly, the majority of these effects would not have been considered important had the listening tests not been done in the manner described.

Testing the parameters involved creative use of existing test apparatus, in many cases trying to overcome the limitations of that apparatus. In other cases, results were inferred by analysing circuit signal and extrapolation. For instance, in the case of suspected extremely low clock jitter, the control loop of the system phase locked loop was demodulated and analysed on an Audio Precision test set to determine the modulation noise spectrum and thus identify the possible sources.

Some of the more esoteric artefacts were beyond the capabilities of our measuring equipment. In these cases, the effects were confirmed by simulation using signal processing modelling and subsequent comparison. In this case a deliberate generation or worsening of a suspected artefact and subsequent listening helped to identify causes subjectively.

Since no system is perfect, it is necessary to quantify the effects in terms of audible thresholds in order to decide a working compromise for system designs. This was achieved by successive listening tests and artefact variation until the limits of tolerance were established.

As a result of this work, we now have many more specifications and action more testing in manufacture and quality assurance. But even after all this it is still necessary to listen to the system occasionally in order to prevent old problems from re-appearing, either because of design modification, or simply because a previous solution was not a real fix. It has certainly happened where an effect is apparently caused by an artefact which is subsequently fixed and confirmed, only to return later due to some other modification to the system.

There is obviously the question of to what degree we are prepared to address all the above parameters in designing an audio system. Clearly there are many more issues than just frequency response and THD+N. However, it would seem that for any design effort which is seriously setting out to achieve excellent audio performance, ignoring any off these issues would eventually provoke justified criticism from the user.

Level problems related to impedance.
The important point to remember is that no output driver is without source impedance, and thus can never be completely free from loading effects. It is therefore essential that any measurement of equipment outputs be carried out when connected to a realistic load. It is also prudent to take the test kit into the actual environment to validate performance since I have found that surprises can still result from conditions in the location that I had not calculated for. The following is a selection of effects I have encountered due to output loading that did not show up on bench tests.

a) Gain drop due to loading.
b) High frequency response anomalies due to cable capacitance.
c) Low frequency response anomalies caused when output DC blocking capacitor forms series tuned circuit with destination input transformer, especially if transformer is close to saturation.
d) Changing response of transducers due to amplifier input impedance engendered damping.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32078
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Bill50x » 2017-12-21 15:07

Morello skrev:
Svante skrev:reviewat

Vi har ett utmärkt svenskt ord: GRANSKA. :)

:mrgreen:

Helt rätt. I svensk skrift ska man använda svenska ord så långt det är möjligt. Fy dig Svante :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2017-12-21 15:09

Morello skrev:
Svante skrev:
reviewat



Vi har ett utmärkt svenskt ord: GRANSKA. :)


Nja, visst, men där finns en nyansskillnad. Att reviewa är för mig just att göra peer-review ( :) ) för en tidskrift med viss internationell pondus. Exjobb eller inlämningsuppgifter kan jag granska, men inte reviewa.

Men i princip håller jag med dig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34985
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2017-12-21 15:12

Nä, det där är bara en tafflig ursäkt för att använda svengelska.

Begreppet du letar efter är: referentgranskning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-21 15:14

petersteindl skrev:
RogerJoensson skrev:Jag tolkar det som att det är gränsvärden man satt upp för att de anses eller bevisats vara säkra. Inte vad någon faktist klarar peka ut vid 20KHz.


Det är en lista på värden som de i blindtest detekterat.

Med vänlig hälsning
Peter

Ok. Läser som en kratta uppenbarligen..
Om det nu stämmer så kan man undra hur det ser ut ännu högre upp i frekvens. Framgår det att det är faktist var -0,1dB vid 20KHz som detekterades eller kan det funnits en bred avvikelse som påverkade längre ner som möjliggjorde detektering? osv.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10941
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Laila » 2017-12-21 15:28

Jag har svårt att tolka texten på annat sätt att det rörde sig om konstaterade avvikelser
som kunde detekteras i frekvensspannet 20Hz-20kHz. Men då uppkommer en stilla undran
hos maj . . . kan vi/människan verkligen detektera en förändring på 0.1dB vid säg 22Hz . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28117
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav PerStromgren » 2017-12-21 15:32

Svante skrev:Nja, visst, men där finns en nyansskillnad. Att reviewa är för mig just att göra peer-review ( :) ) för en tidskrift med viss internationell pondus. Exjobb eller inlämningsuppgifter kan jag granska, men inte reviewa.

Men i princip håller jag med dig.


[OT] När vi höll på med "peer review" av programkod, kallade vi det kodgranskning, vilket var precis det du menar med "reviewa".
... tycker jag!

Per

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-21 15:34

Laila skrev:Jag har svårt att tolka texten på annat sätt att det rörde sig om konstaterade avvikelser
som kunde detekteras i frekvensspannet 20Hz-20kHz.

Hm. En följdfråga blir, hur har de gjort för att få fram skillnaden vid enbart eller enbart över 20kHz? Handlar det här om sinustoner eller brus/musik + filter (hur smalbandigt filter i så fall)? osv.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39901
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav petersteindl » 2017-12-21 15:43

Laila skrev:Jag har svårt att tolka texten på annat sätt att det rörde sig om vid lyssning konstaterade avvikelser
som vid lyssning kunde detekteras i frekvensspannet 20Hz-20kHz. Men då uppkommer en stilla undran
hos maj . . . kan vi/människan verkligen detektera en förändring på 0.1dB vid säg 22Hz . . . typ ?


Jag har förtydligat din text i min citering. Har jag förtydligat rätt?

Hela artikeln vill belysa det faktum att man bör beakta att man hör betydligt mer än vad man traditionellt i mätningar presenterar. Paul verkar ha gått den långa vägen och fått ge med sig allteftersom hans blindtester har fortgått och att han förstått att vi hör mer än vad som normalt presenteras i mätningar. Då bör man anpassa mätningarna till det vi faktiskt kan höra. Jag kan inte mer än instämma.

Sedan kan man lägga acceptansnivån lite olika oavsett om man med hörseln kan detektera artefakten eller inte. 0,1 dB vid 22Hz? Vet inte.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10941
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Laila » 2017-12-21 15:48

Jo då Peter, det verkar nog som att du har tolkat/förtydligat min text rätt . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10941
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Laila » 2017-12-21 15:50

RogerJoensson skrev:
Laila skrev:Jag har svårt att tolka texten på annat sätt att det rörde sig om konstaterade avvikelser
som kunde detekteras i frekvensspannet 20Hz-20kHz.

Hm. En följdfråga blir, hur har de gjort för att få fram skillnaden vid enbart eller enbart över 20kHz? Handlar det här om sinustoner eller brus/musik + filter (hur smalbandigt filter i så fall)? osv.

Fråga maaaj . . . typ. :oops: :D
Men visst din fråga kan nog vara av intresse i sammanhanget. Peter kanske vet ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Rollo och 25 gäster