Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Dämpning: Normalt inte bra.
Tumregel:Bokhylla bra. Placera gärna böckerna lite hur som helst.
Kan hålla med om att man hör effekter av väggen bakom huvudet om den är nära, men kanske inte graden av obehaglighet. Det är också en mycket tydlig effekt (främst frekvensmässig, ej i tiden eftersom den kommer så tätt inpå) som jag tror att vår hörsel har mycket enklare att sortera ut vid lyssning, eftersom den är så markant och likadan hela tiden om man sitter still, samt att den kommer från en halt annan riktning än det frontalt infallande ljudet.Morgan skrev:Min erfarenhet: Stenhård vägg omedelbart bakom lyssnaren (inom 30 cm eller så) ger en ganska obehaglig effekt vid musiklyssning - främst i diskantregistret.
Hellre då döddämpat.
Men då man skall till att prata med varandra får man en ganska otrevlig "lock i öronen"-känsla av att i ett väldämpat rum ha en helt död vägg bakom lyssnaren.
Diffusion har jag inte experimenterat med i denna position (så nära lyssnaren).
Men jag kanske borde nämna att jag alltid vid de tillfällen då jag har experimenterat med det här har haft en högtalarvägg vars övre halva har varit reflekterande. Det är troligt att orsaken till mitt lyssningsintryck är att det har uppstått fladdereko-effekter (som dock inte varit så starka att de låtit "ooiiinnnnkkkk" då kan klappar i händerna, och därför undgått upptäckt) mellan de plana, odämpade, parallella ytorna just ovanför lyssningspositionen. Att det låter bättre när man dämpar bort sådant är föga förvånande. Kanske hade mitt intryck varit ett annat om högtalarväggen varit helt dämpad, eller om dess övre del diffuserat infallande ljud i högre grad.
Men man behöver ju inte dämpa hela halvvarvet runt, utan det räcker förmodligen att dämpa precis bakom lyssnaren. På så sätt får man ju reflektion från övriga delar av väggen som borde tillfredsställa sitta-i-ett-rum-intrycket.Johan_Lindroos skrev:Morgan skrev:Hellre då döddämpat.
Nä, usch och blä.En strålningsrymd av 2 pi steradianer av totalabsorberande bakom lyssnaren är inte en behaglig upplevelse när man synintrycksmässigt vet om att man befinner sig i ett rum, men hörmässigt upplever sig sitta i ett halvt rum av väggar där alla väggar bakom en har försvunnit. Man kan ju nästan få svindel och tro att man kan trilla ut genom lägenheten baklänges...
Almen skrev:Men man behöver ju inte dämpa hela halvvarvet runt, utan det räcker förmodligen att dämpa precis bakom lyssnaren. På så sätt får man ju reflektion från övriga delar av väggen som borde tillfredsställa sitta-i-ett-rum-intrycket.
Har i stort sett samma erfarenheter som Morgan här: dämpning av vägg nära bakom lyssnaren är positivt för musiklyssning. Detaljer kommer fram tydligare, det blir en stabilare stereobild. Då har jag också testat när högtalarna inte stått nära vägg, så fladdereko har nog inte varit aktuellt.
Vee-Eight skrev:...
Skulle en diffusor av typen Svanå Golden Horn eller liknande DIY göra skillnad? Isf inom vilka frekvenser skall den isf diffusera?
...
Vee-Eight skrev:paa:
Var det kortare avstånd till väggen än en halv meter det blev sämre, eller var det om det var längre?
paa skrev:Vee-Eight skrev:paa:
Var det kortare avstånd till väggen än en halv meter det blev sämre, eller var det om det var längre?
Vid det beskrivna experimentet hade den positiva effekten av närplacerad bakvägg minskat till mycket liten vid 0.5 m från väggen och var helt borta vid 1 m.
Harryup skrev:Förmodar att alla pratar om stereo.
Men hur skall en vägg nära lyssnaren se ut om man även väger in mångkanal ljud?
Johan_Lindroos skrev:Dämpning: Normalt inte bra.
Tumregel:Bokhylla bra. Placera gärna böckerna lite hur som helst.