Hur utforma vägg direkt bakom lyssnaren?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Hur utforma vägg direkt bakom lyssnaren?

Inläggav paa » 2006-11-22 16:51

I Beng-Olov Gradén och Henrik Pellas artikel om psykoakustik i MoLT finns en slutsats att en vägg direkt bakom lyssnaren som ger en bättre upplevelse av ljudbilden och klarare ljud, och det avtar snabbt med avståndet, så att redan vid 0,5m skulle den positiva effekten nästan vara borta.
Detta var nog för mig det mest överraskande i den artikeln.
Man brukar väl vanligen inte rekommendera att ha lyssningssoffan direkt mot väggen bakom? Och Morgan eller vem det nu var, rapporterade nyligen negativa intryck från en hård vägg bakom lyssnarna och föredrog att dämpa den!
Hur skall en egentligen en vägg direkt bakom lyssnaren vara utformad för maximal ljudkvalitet? Hård och plan? Lite lagom difusserad, eller maximalt diffusserad?
Eller skall den vara dämpad eller helst långt ifrån huvudet?
Senast redigerad av paa 2006-11-22 23:40, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-22 16:56

Fåtölj med hög rygg?

Det borde fixa både ett kort avstånd och bra dämpning, om det nu är vad som behövs.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-22 17:00

Dämpning: Normalt inte bra.

Tumregel :wink: :Bokhylla bra. Placera gärna böckerna lite hur som helst.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-11-22 18:47

Bästa "lyssningsplats" jag varit med om var när jag hade ung 1,6 - 1,8 meter bakom ryggen till vägg. Har också märkt förbättring när jag har haft "dämpande" material bakom ryggen.

Har fått intrycket att kal vägg nära bakom ryggen är mycket illa för "välljudet".
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-11-22 19:20

Min erfarenhet: Stenhård vägg omedelbart bakom lyssnaren (inom 30 cm eller så) ger en ganska obehaglig effekt vid musiklyssning - främst i diskantregistret. Hellre då döddämpat. Men då man skall till att prata med varandra får man en ganska otrevlig "lock i öronen"-känsla av att i ett väldämpat rum ha en helt död vägg bakom lyssnaren. Diffusion har jag inte experimenterat med i denna position (så nära lyssnaren).

Men jag kanske borde nämna att jag alltid vid de tillfällen då jag har experimenterat med det här har haft en högtalarvägg vars övre halva har varit reflekterande. Det är troligt att orsaken till mitt lyssningsintryck är att det har uppstått fladdereko-effekter (som dock inte varit så starka att de låtit "ooiiinnnnkkkk" då kan klappar i händerna, och därför undgått upptäckt) mellan de plana, odämpade, parallella ytorna just ovanför lyssningspositionen. Att det låter bättre när man dämpar bort sådant är föga förvånande. Kanske hade mitt intryck varit ett annat om högtalarväggen varit helt dämpad, eller om dess övre del diffuserat infallande ljud i högre grad.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-22 19:32

Tror Morgans sista post förklarar en del. Jag anser normalt att bakväggen är den mest harmlösa ytan i rummet. Dvs. minst viktig att behandla. Finns säkert undantag.

Ett intressant experiment är att gå omkring i olika rum och lokaler samtidigt som musik spelar, live eller återgiven sådan. Sällan eller aldrig upplever jag att det hela faller eller ändras nämnvärt när man varierar avståndet till bakväggen (förutom basbeteendet såklart).

Om ljudkällan vare sig det är av kött och blod, trä eller metall eller en högtalare omplaceras i förhållande till nära angränsande ytor upplever man oftast en kraftigt förändrad klang och ljudbild. Likaså (såklart) om man alternerar de nära ytornas beskaffenhet.

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2006-11-22 20:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2006-11-22 19:55

Jag har en masoniteskiva som är böjd i en båge och täckt med tyg mellan mitt bakhuvud och väggen bakom. Detta har funkat bra tycker jag
Senast redigerad av thiel 2006-11-23 13:26, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-22 23:58

Johan_Lindroos skrev:Dämpning: Normalt inte bra.

En golvstående hylla går ju inte för då är ju dom nedre tre-fyra hyllorna blockerade av soffan, och om hyllan bara sitter ovanför soffan så måste den ju vara placerad högre än huvudhöjd, annars går den ju inte fritt från huvudena om soffan står mot väggen.

Experimentet som artikelns slutsatser bygger på gjordes i fritt fält, med eller utan vägg bakom, varför det precis som Morgan skriver, kan vara fladderekon och andra stående våg-problem mellan fram och bakvägg som är huvudproblemet med den släta bakväggen, och det löses kanske om framväggen tar hand om sitt. Det lär ju inte behövas en hel slät vägg bakom lyssnarna heller, utan en begränsad yta bakom varje huvud ger väl funktionen som "förstoringsglas" till öronen så att ljudbilden kan bli mer precis. Resten av bakre väggen kan säker innehålla diffuserande element.

N.B språkbruk:
Framvägg, framför lyssnaren.
Bakvägg, bakom lyssnaren.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-11-23 08:26

Hos mig låter det allrasom bäst när jag står alldeles intill långväggen mittemot högtalarna. Helt odämpad yttervägg med tre höga fönster. Just där finns inga dippar eller toppar i basen och allt framstår i avklarad dager. Ytterligare en bra plats är längst in i ena hörnet, konstigt nog. Ungefär mitt i rummet låter det också rätt så bra.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-23 10:36

Morgan skrev:Min erfarenhet: Stenhård vägg omedelbart bakom lyssnaren (inom 30 cm eller så) ger en ganska obehaglig effekt vid musiklyssning - främst i diskantregistret.
Kan hålla med om att man hör effekter av väggen bakom huvudet om den är nära, men kanske inte graden av obehaglighet. Det är också en mycket tydlig effekt (främst frekvensmässig, ej i tiden eftersom den kommer så tätt inpå) som jag tror att vår hörsel har mycket enklare att sortera ut vid lyssning, eftersom den är så markant och likadan hela tiden om man sitter still, samt att den kommer från en halt annan riktning än det frontalt infallande ljudet.

Hellre då döddämpat.

Nä, usch och blä. :wink: En strålningsrymd av 2 pi steradianer av totalabsorberande bakom lyssnaren är inte en behaglig upplevelse när man synintrycksmässigt vet om att man befinner sig i ett rum, men hörmässigt upplever sig sitta i ett halvt rum av väggar där alla väggar bakom en har försvunnit. Man kan ju nästan få svindel och tro att man kan trilla ut genom lägenheten baklänges... :wink:

Men då man skall till att prata med varandra får man en ganska otrevlig "lock i öronen"-känsla av att i ett väldämpat rum ha en helt död vägg bakom lyssnaren.

Ja just det :wink: . Fast jag anser det är besvärligt för alla sorters ljud, både från tal och musikanläggningar.

Diffusion har jag inte experimenterat med i denna position (så nära lyssnaren).

Gör det!

Men jag kanske borde nämna att jag alltid vid de tillfällen då jag har experimenterat med det här har haft en högtalarvägg vars övre halva har varit reflekterande. Det är troligt att orsaken till mitt lyssningsintryck är att det har uppstått fladdereko-effekter (som dock inte varit så starka att de låtit "ooiiinnnnkkkk" då kan klappar i händerna, och därför undgått upptäckt) mellan de plana, odämpade, parallella ytorna just ovanför lyssningspositionen. Att det låter bättre när man dämpar bort sådant är föga förvånande. Kanske hade mitt intryck varit ett annat om högtalarväggen varit helt dämpad, eller om dess övre del diffuserat infallande ljud i högre grad.

Mycket bra med din reservation! Tyvärr har andra skrivit om dina råd på andra ställen (i PatrikF:s tråd bl.a., och tagit det för att det är dina övertygelser, när du väldigt tydligt här skriver om förutsättningarna). Ja att diskutera på nätet innebär en hel del förenklingar... och förhastade slutsatser hos många. Tyvärr.

Med diffusering kan man enkelt smeta ut fladderekon i tidsdomänen så att de inte alls uppfattas lika störande. Det behövs inte särkilt avancerade pryttlar för att åstadkomma detta.

Obs, allt ovanstående menar jag specifikt för "vägg nära hududet"-applikationer. Väldigt lätt att prova är det också! Vad alla andra bör förstå är också att man på andra ställen av rummet kan behöva göra andra typer av åtgärder.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-11-23 10:59

Johan_Lindroos skrev:
Morgan skrev:Hellre då döddämpat.

Nä, usch och blä. :wink: En strålningsrymd av 2 pi steradianer av totalabsorberande bakom lyssnaren är inte en behaglig upplevelse när man synintrycksmässigt vet om att man befinner sig i ett rum, men hörmässigt upplever sig sitta i ett halvt rum av väggar där alla väggar bakom en har försvunnit. Man kan ju nästan få svindel och tro att man kan trilla ut genom lägenheten baklänges... :wink:
Men man behöver ju inte dämpa hela halvvarvet runt, utan det räcker förmodligen att dämpa precis bakom lyssnaren. På så sätt får man ju reflektion från övriga delar av väggen som borde tillfredsställa sitta-i-ett-rum-intrycket.

Har i stort sett samma erfarenheter som Morgan här: dämpning av vägg nära bakom lyssnaren är positivt för musiklyssning. Detaljer kommer fram tydligare, det blir en stabilare stereobild. Då har jag också testat när högtalarna inte stått nära vägg, så fladdereko har nog inte varit aktuellt.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-11-23 11:04

Hmm... ...jag har ju "upplevt" att ljudet vid lyssningsposition förbättrades när jag fick upp hyllorna bakom huvudet - dessutom är böckerna med flit placerade lite hipp som happ. Lite diffusion var nog på sin plats. Soffan står ut ca 15cm från väggen och hyllan börjar ca 3dm ovanför soffan.

Däremot har jag provat med kudde bakom men inte funnit någon uttalad skillnad, fast kudden har inte heller varit särskilt bred. Inte heller har jag gjort det som något uttalat experiment, det har bara blivit så på ett par sittningar.

Åtminstone en forummedlem har ju akuskivor bakom soffan också.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-23 11:05

Jag har bakväggen precis bakom huvudet, dvs soffan står mot vägg. Skulle en diffusering av den väggen göra nytta även på så kort avstånd? Jag upplever en hel del lyssningströtthet, en slags olust. Jag kan utesluta att det är högtalare (det är ju aldrig fel med Carlsson ju :wink: ) som orsakar olusten. Soffan är eg bäddsoffa som är en bra kompromiss mellan att sova bra i samt att sitta hyggligt, men inte mer än så. Den kunde vara bättre. Jag tror inte soffan är heller hela problemet. Bakväggen är en icke bärande vägg, ganska glest reglat med gipsskivor, med en plansch på.

Skulle en diffusor av typen Svanå Golden Horn eller liknande DIY göra skillnad? Isf inom vilka frekvenser skall den isf diffusera?

paa:

Var det kortare avstånd till väggen än en halv meter det blev sämre, eller var det om det var längre?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-23 11:15

Almen skrev:Men man behöver ju inte dämpa hela halvvarvet runt, utan det räcker förmodligen att dämpa precis bakom lyssnaren. På så sätt får man ju reflektion från övriga delar av väggen som borde tillfredsställa sitta-i-ett-rum-intrycket.

Har i stort sett samma erfarenheter som Morgan här: dämpning av vägg nära bakom lyssnaren är positivt för musiklyssning. Detaljer kommer fram tydligare, det blir en stabilare stereobild. Då har jag också testat när högtalarna inte stått nära vägg, så fladdereko har nog inte varit aktuellt.

Tänk på att det man vid snabba korta prov inte nödvändigtvis är en förbättring. Det kan lika gärna vara en tröttsam effekt i längden. Helt odiskutabelt är förstås att det blir annorlunda att absorbera bakom lyssnaren. Att det blir en "stabilare stereobild" vågar jag inte alls hålla med om.

Med bara en pytteliten kudde bakom huvudet så är det förstås inte heller samma sak som att absorbera en bit större bakom lyssnaren.

Men det är bra att göra dylika experiment för alla! Man kan t.ex. prova olika varianter av vinklade flata ytor, bokhyllor, "riktig" diffusor, etc., (eller kuddar eller mineralull om man tycker det är skoj, bra för att lära sig effekten av olika material).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-23 11:17

Vee-Eight skrev:...

Skulle en diffusor av typen Svanå Golden Horn eller liknande DIY göra skillnad? Isf inom vilka frekvenser skall den isf diffusera?

...

Prova!

Jag är av uppfattningen är att det absolut gör skillnad, och till det bättre.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-23 11:21

Lindroos:

Ptja, använder man sig av logik så kommer man ju fram till att "det kan inte bli sämre iaf". :wink:

Har du ngn uppfattning om inom vilka frekvenser som skall diffuseras, eller hur man kommer fram till dem? Hittade denna för ett tag sedan: http://www.mhsoft.nl/DiffusorCalculator.html

Kan bli ett kul julprojekt med såg och regel. :P
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-23 11:24

Vee-Eight skrev:paa:
Var det kortare avstånd till väggen än en halv meter det blev sämre, eller var det om det var längre?

Vid det beskrivna experimentet hade den positiva effekten av närplacerad bakvägg minskat till mycket liten vid 0.5 m från väggen och var helt borta vid 1 m.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-23 11:28

paa skrev:
Vee-Eight skrev:paa:

Vid det beskrivna experimentet hade den positiva effekten av närplacerad bakvägg minskat till mycket liten vid 0.5 m från väggen och var helt borta vid 1 m.

Ah, då är jag också på banan. Som du skriver så tycker jag också att det är lite märkligt, för jag har upplevt det motsatta. Jag tycker som ovan skrivet att min bakvägg stör en hel del, eller iaf misstänker det. Efter lite byggprojekt så skall jag se om det blir bättre.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-11-23 11:31

Förmodar att alla pratar om stereo.
Men hur skall en vägg nära lyssnaren se ut om man även väger in mångkanal ljud?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-23 11:53

Harryup skrev:Förmodar att alla pratar om stereo.
Men hur skall en vägg nära lyssnaren se ut om man även väger in mångkanal ljud?

Ja då blir det raskt mycket mer komplicerat!

En viktig sak är att de bakre högtalarna bör kunna täcka in ett ljudfält som går runt om lyssnaren utan uppenbara diskontinuiteter. Det är det viktigaste.

Sedan kanske man vill ha ett rum som funkar både för stereo och multikanal, och det är då som det blir mer komplicerat.

Med multikanalljud så kan den inspelade lokalens akustiska egenskaper komma från högtalarsystemet, och då kan det vara en idé att fundera på att göra ett rum som faktiskt har viss absorption bakom lyssnaren också. Men då blir det inte lika bra för stereoavspelning. Om man då ser till normalkonsumenten så sker merparten av lyssning på stereo (>95%?). Variabel akustik skulle man kunna tillgripa, fast jag tror inte ens att jag själv skulle orka hålla på och fibbla runt med olika väggbitar i mitt framtida "fin"-lyssningsrum.

En diffuseringslösning bakom och bredvid lyssnaren samtidigt som att man håller efterklangstiden kort i rummet tror jag är den lösning som blir bäst för rum ämnade både för stereo och multikanal. Framifrån fallande ljuds reflexer minimeras i hög grad. Ganska likt Live end - Dead end -konceptet ändå, kanske med absorption på noga utvalda ställen i lyssningsfältet bakom lyssnaren, men inte precis lokalt bakom, utan på andra ställen! Kraftig basabsoprtion. Rum och högtalarsystem designas/justeras i samverkan med varandra. Allt beroende på rum och förutsättningar förstås.

Alla som inte ens har multikanalljud kan ju börja med det först innan man bygger om hela rummet! :wink: Prova att se hur mycket du använder multikanalljud i praktiken, och relationen mellan hur mycket som är film och multikanalmusik.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-11-23 11:59

Johan_Lindroos skrev:Dämpning: Normalt inte bra.

Exakt min erfarenhet, några Billy med överdel ända upp i taket, delvis fyllda med böcker. Ungefär så de täcker halva bakväggens yta. Har provat med fler hyllor, men fick ta bort dessa.
Täcker man för mycket av bakväggen, dör ljudet på något sätt.

Att avnjuta musik sittandes i fotölj eller soffa placerad direkt mot bakväggen, är rena katastrofen, låter riktigt dåligt.

Hur sidoväggarnas, takets diffusorer egentligen spelar in, har jag inte fördjupat mig i ännu.

Verkar inte vara någon skillnad vad detta anbelangar, om jag spelar OA-högtalare eller riktade högtalare.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-11-23 12:19

Usch vilken tråkig tråd. Hoppas att Johan m fl har fel. :wink:

Jag skall nämligen möblera om ett rum på sådant sätt att jag kommer att sitta ungefär mitt i rummet med ett draperi bakom ryggen, vänd mot rummets ena kortsida där också högtalarna kommer att finnas placerade. I praktiken gissar jag att det kommer att fungera som om jag inte har någon vägg bakom mig (eftersom den är 3,5 meter bort och med draperi emellan).

Med nuvarande placering kan jag inte låta soffan stå mot bakväggen eftersom vissa frekvenser i basen förstärks till otrevliga nivåer. Soffan står c:a 3 dm från bakväggen. Jag har testat med ännu större avstånd från väggen med ännu bättre resultat. Av praktiska blev 3 dm en acceptabel kompromiss. Med soffan nära bakväggen hörs också reflexer från väggen, men dessa uppfattar jag inte alls som lika störande som basförstärkningen.

Hoppas inte att saker och ting försämras nu när jag skall möblera om!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-23 12:32

Min "nya" 2-kanals bakvägg:
Bild

Yttervägg/ar med dubbel gips på insidan & träpanel på utsidan med rockwool imellan.
Innertak av någonslags fiberplatta med tjock lager lösull.
Är skitnöjd med dämpningen/diffusering & det spelar bra i mina öron i "nya" hifi rummet.

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-23 13:08

Jag misstänker allt starkare att experimentet med fällbara bakväggen nära huvudet blivit helt missledande, genom att det inte var något riktigt rum som samverkade på alla ledder.
Är det överhuvudtaget någon som sett eller varit med om ett experiment, där det skulle vara bekräftat positivt, eller en fördel att sitta så nära bakväggen som under 0,5m jämfört med mer än 0,5m?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-11-23 13:49

Jag misstänker precis samma sak som du, Per-Arne. Det är vanskligt att försöka studera en detalj i taget, eftersom man inte kan vara säker på att den detaljen separat ger alls samma psykoakustiska effekt som den gör då den samverkar med andra fenomen som gör att blandeffekter uppkommer.

Man behöver ju bara betrakta den från bakväggen tillbakastrålade energimängden då man har eller inte har ett övrigt rum som skickar ljud mot väggen i en senare del av avklingningsförloppet. I det ena fallet har man både reflektioner av lågt ordningstal och en hel massa "efterklang" som kommer från bakväggen. I det andra fallet har man bara den första reflektionen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-11-23 13:59

Precis! Reflexer som går högtalare - sidovägg - bakvägg - lyssnare är nog inga problem med. Däremot högtalare - bakvägg - lyssnare tror jag man skall försöka dämpa bort, eftersom de ligger så nära direktljudet i tid. Alltså helt enkelt högtalarens spegling i bakväggen.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-11-23 14:11

Jag levde under ett par år i ett vardagsrum av betong där väggen bakom högtalarna var mycket väl dämpad. Väggen bakom lyssnaren störde däremot ganska mycket eftersom soffan stod alldeles intill. Det var påtagligt hur mycket renare och välupplöst ljudet blev när jag lutade mig framåt 50-60 cm. Resultatet blev att jag emellanåt släpade fram soffan en halv meter för att kunna njuta ostört. Med en sådan lyssningsposition blev också rummets elaka basresonanser mindre framträdande.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-11-23 14:12

"GBG- 40 år, när kommer krisen..." Du är mitt i den ju. :wink:

Affald prova att dra ut soffan en halvmeter från bakväggen och i mellanrummet kan du förslagsvis placera ett avlastningsbord som fyller hela vägen.
På detta bord kan du placera krukväxter höga/låga och lite olika konstföremål med olika höjd.
Tavlor på väggarna med feta ramar är också bra. Prova dig fram.
Kan garantera att du får ett lyft. :)

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-11-23 14:18

Jag har lyssningssoffan mot väggen. Väggen är gjord av nåt poröst stenmaterial å fylld med tavlor. Jag brukar lägga upp kuddar på soffryggen mot väggen så dom täcker utrymmet mellan soffryggen å tavlornas nedre kant. På bägge sidor om soffan finns dörröppningar.

Hur låter det då? Jo det spelar ingen roll om man lutar sig framåt så att lyssning sker en bit från väggen eller man lutar sig tillbaka det låter ung lika bra fast sistnämnda är förståss en behagligare sittställning. Den "gyllene vinkeln" 23° är naturligtvis tillgodosedd. Så är det i mitt rum iaf.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-11-23 14:35

När man drar ut soffan får man plats med helmholtzabsorbenter och annat roligt. I mitt fall är det en kvartsvågsrörabsorbent och diverse kuddar och täcken som inte fick plats i ordinarie garderober.

Bild

Bild
...perspektiv...

Nästa

Återgå till Generellt om hifi