Moderator: Redaktörer
paa skrev:Om man vill mäta hur vågfronten från ett högtalarelement ser ut vid olika frekvenser och på olika avstånd från baffeln, finns det någon enkel och praktisk metod som man kan använda med en mätmic och en bärbara dator?
Svante skrev:Ordet "vågfront" förutsätter att vågen har en front. Orden" olika frekvenser" förutsätter att man ser på signalen som sammansatt av olika sinusar och eftersom de är periodiska så har de inte en front.
paa skrev:Svante skrev:Ordet "vågfront" förutsätter att vågen har en front. Orden" olika frekvenser" förutsätter att man ser på signalen som sammansatt av olika sinusar och eftersom de är periodiska så har de inte en front.
Jag söker vågutbredning vid sinuston. Det jag vill mäta och plotta är "isobarlinjerna", vilka kommer att ge något som liknar ett polärdiagram.
"Olika frekvenser" betyder att det skall göras flera mätningar och plottninger, en för varje önskad frekvens. Hoppas detta går bättre att förstå.
Piotr skrev:Svante,
vet inte riktigt hur jag tänkte så jag börjar med att be om ursäkt.och ber att få återkomma.
![]()
![]()
/Peter
paa skrev:O.k. nu börjar det likna något!
Finns det något program som gör om datorn till ett dubbelstråleskop av dom två ingångarna från ljudkortets hö/vä ingång, samtidigt som man kan köra en sinus på ljudkortets utgång?
Svante skrev:Piotr skrev:Svante,
vet inte riktigt hur jag tänkte så jag börjar med att be om ursäkt.och ber att få återkomma.
![]()
![]()
/Peter
Nejnej, ingen fara, jag uttryckte mig nog lite klumpigt.
skrutten skrev:Va bra jag har ju både oscilloskop å tongenerator samt ett litet "vridbord" och cmstock hemma.
Rätt så många mätpunkter kan det bli
Svante skrev:paa skrev:O.k. nu börjar det likna något!
Finns det något program som gör om datorn till ett dubbelstråleskop av dom två ingångarna från ljudkortets hö/vä ingång, samtidigt som man kan köra en sinus på ljudkortets utgång?
Hmm, sån har jag ju aldrig skrivit nån...Voffödådå.
![]()
![]()
paa skrev:skrutten skrev:Va bra jag har ju både oscilloskop å tongenerator samt ett litet "vridbord" och cmstock hemma.
Rätt så många mätpunkter kan det bli
Det intressantaste området är väl delningsfrekvensen och kanske plus/minus två oktaver.
paa skrev:Svante skrev:paa skrev:O.k. nu börjar det likna något!
![]()
![]()
Vad skall du kalla den för nåt fyndigt namn då?
phon skrev:8O
Otroligt!
Svante skrev:1:06, det var väl inte så illa?
Svante skrev:paa skrev:Svante skrev:paa skrev:O.k. nu börjar det likna något!
![]()
![]()
Vad skall du kalla den för nåt fyndigt namn då?
http://user.faktiskt.io/svante/lissajou/lissajou.exe
1:06, det var väl inte så illa?
Svante skrev:Haha, det där programmet var ytterst kortlivat i min hjärna. Det hade jag totalt glömt bort att jag hade skrivit... Jag hade kunnat ta gift på att jag INTE hade skrivit nåt sånt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst