av IngOehman » 2008-06-24 12:32
När man tittar på talspolens värmeutveckling så finner man att det finns i varje fall tre tydligt urskiljbara tidskonstanter som påverkar hur varm talspolen är i varje given tid. Det är alltså ett dynamiskt system, och exakt hur varm talspolen är går inte att utreda över internet, eftersom det beror både på frekvens, effekt och tid.
Men - det är enkelt att mäta det!
Bara att mäta resistansen (DC-resistansen över högtalarens terminaler med förstärkaran bortkopplad) när du stiger upp på morgonen.
Sedan mäter du den igen efter att ha spelat högt och länge på kvällen (eller när du nu spelar musik). Då kommer den att vara högre.
Dela sen det senare med det tidiga. Kvoten kallar vi Q.
Man kan approximera kvoten Q som man mätt upp som kvoten i absoluttemeratur*. (Det är inte helt korrekt, men en rimlig approximation, och kanske därtill det bästa man kan göra om inte vet i vilken metall talspoletråden är lindad, aluminium, koppar eller silver...).
Om rumstemperaturen är sisådär 22 grader är temperaturen (C) alltså ungefär:
T = Q*295 - 273.
Det kan tilläggas att om det är ett normalfall att man uppnår en talspoletemperatur om över 150 grader så bör man överväga att uppdimensionera systemet signifikant. De flesta moderna talspolelacker tål förvisso idag även en bra bit högre temperatur än så, men det är inte säkert att alla limmer gör det. Värmen leds ju ofta via bobinen fram till den känslig kon/spiderinfästningen...
Vh, iö
- - - - -
*Jag tror Svante brukar påstå att det är ett faktum att det är så för metaller. Jag håller inte med. Men som sagt - det är inte så långt ifrån sanningen när det gäller de vanligaste talspoletrådmetallerna. Jag har dock för mig att de flesta ligger strax över (3,9E-3/C) att uppvisa en resistansökning som är absoluttemperaturproportionell (~3,4E-3/C vid 20 grader), men jag kan minnas fel. Volfram ligger en bit över, och kvicksilver är långt under.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).