Talspoletemperatur vid "normal" drift?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rookie

Talspoletemperatur vid "normal" drift?

Inläggav Rookie » 2008-06-24 10:53

Hur varm blir talspolen i ett högtalarelement vid normal drift? Jag inser naturligtvis att det beror på många faktorer, men det jag försöker få fram är nåt slags medelvärde att använda vid simuleringar. Är temperaturen närmare 50 grader eller 150 grader?
Back in black!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-24 10:58

Jättesvårt att säga som du inser. Det beror ju på hur både elementet och hela högtalaren ser ut. Typ av musik och lyssningspreferenser (nivå) samt storlek på rum osv.

I många fall obetydligt över rumstemp men säkert ofta över 100gr.

Du får göra en studie på ditt aktuella fall. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-06-24 11:54

Det aktuella fallet är ett par subwoofers med 1 st ScanSpeak 21W8555-00 i varje. Jag får bättre utsträckning (men sämre verkningsgrad och effekttålighet såklart, men det bortser jag ifrån. :wink: ) med en sluten låda på 50 liter och en talspoletemperatur om 150 grader än en portad låda med samma volym avstämd till cirkus 22-23 Hz. Självklart ser den portade lådan bättre ut vid rumstemperatur men så fort tempen går upp så vinner den slutna lådan. Bortsett från de redan nämnda bristerna så klart. Till saken hör att jag ofta lyssnar länge, flera timmar i sträck och går gärna och gör andra saker medans anläggningen spelar i bakgrunden. Men jag brukar heller inte spela särskilt högt då jag bor i lägenhet. Musiken jag lyssnar på är för det allra mesta ganska hårt komprimerad hårdrock och dödsmetall, men det låter helt ok med dipoler i mellanregistret. :)
Back in black!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-24 12:32

När man tittar på talspolens värmeutveckling så finner man att det finns i varje fall tre tydligt urskiljbara tidskonstanter som påverkar hur varm talspolen är i varje given tid. Det är alltså ett dynamiskt system, och exakt hur varm talspolen är går inte att utreda över internet, eftersom det beror både på frekvens, effekt och tid.

Men - det är enkelt att mäta det!

Bara att mäta resistansen (DC-resistansen över högtalarens terminaler med förstärkaran bortkopplad) när du stiger upp på morgonen.
Sedan mäter du den igen efter att ha spelat högt och länge på kvällen (eller när du nu spelar musik). Då kommer den att vara högre.

Dela sen det senare med det tidiga. Kvoten kallar vi Q.

Man kan approximera kvoten Q som man mätt upp som kvoten i absoluttemeratur*. (Det är inte helt korrekt, men en rimlig approximation, och kanske därtill det bästa man kan göra om inte vet i vilken metall talspoletråden är lindad, aluminium, koppar eller silver...).

Om rumstemperaturen är sisådär 22 grader är temperaturen (C) alltså ungefär:

T = Q*295 - 273.

Det kan tilläggas att om det är ett normalfall att man uppnår en talspoletemperatur om över 150 grader så bör man överväga att uppdimensionera systemet signifikant. De flesta moderna talspolelacker tål förvisso idag även en bra bit högre temperatur än så, men det är inte säkert att alla limmer gör det. Värmen leds ju ofta via bobinen fram till den känslig kon/spiderinfästningen...

Vh, iö

- - - - -

*Jag tror Svante brukar påstå att det är ett faktum att det är så för metaller. Jag håller inte med. Men som sagt - det är inte så långt ifrån sanningen när det gäller de vanligaste talspoletrådmetallerna. Jag har dock för mig att de flesta ligger strax över (3,9E-3/C) att uppvisa en resistansökning som är absoluttemperaturproportionell (~3,4E-3/C vid 20 grader), men jag kan minnas fel. Volfram ligger en bit över, och kvicksilver är långt under.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-06-24 13:42

Tack Ingvar för ett informativt tips! :) Jag ska göra en testlåda och spela en hel dag och mäta.
Back in black!

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-12-07 22:39

Bumpar denna tråd med förhoppning om att någon har testat det experiment som
IÖ föreslagit samt vill publicerade deras resultat? Är nyfiken på vilka temperaturer,
på ett ungefär, som ett baselements talspole utsätts för.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-07 23:27

Aerob skrev:Bumpar denna tråd med förhoppning om att någon har testat det experiment som
IÖ föreslagit samt vill publicerade deras resultat? Är nyfiken på vilka temperaturer,
på ett ungefär, som ett baselements talspole utsätts för.

Räcker inte Piotrs svar?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-12-07 23:34

Nej.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-07 23:35

Aerob skrev:Nej.

Motivera.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-12-08 00:08

Nej.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-12-08 20:31

Så då gjorde jag en liten snabbtest här hemma. Försöksobjektet är en W104
från Madisound i en infraX-liknande låda, som spelar ihop med fem lika vänner.
Påpekas bör att ljudtrycksvärdena förmodligen bör tas med en stor nypa salt,
då jag använde en app till iPhonen som jag hittade. Inte tillförlitligt alltså.
Börjar med att mäta resistansen över elementet när det har stått och vilat
hela dagen vilket visar 5,9 Ohm.

Spelar så första 15 min. av Atmosphere's Lucy Ford EP på 70dBC enligt mätaren.
Kastar mig över multimetern som då visar..... 5,9!! Ingen skillnad alltså.

OK, ny låt och spelar nu Burnt Friedmann's Rhein Rauf från Secret Rhythms
som bjuder på en del trevlig bas. Alltså bara en låt, 6.25 lång. 80dBC visar mätaren.
Tycker volymen är ganska hög redan nu, är 80dBC så här högt? Eller är det mätaren
som spökar kanske? Oavsett, multimetern visar 6,4 efter låten.

Så får jag ett avbrott från grannen under som tycker det börjar bli dags att sänka
volymen. Lyckas övertala henne om att det bedrivs superviktig forskning och får
hennes tillåtelse att fortsätta i ytterligare 5 minuter.

Spelar Cosmin TRG - Separat som är 6.03 lång och har en rullande basmatta, i brist
på bättre ord, genom hela låten. 80dBC visar mätaren även här men det upplevs inte
alls lika högt som förra låten av någon anledning. 6,2 säger multimetern.

Detta snabba och korta experiment visar alltså att på sex minuter ungefär så steg
temperaturen (approximerat) till 37 respektive 47 grader.

Jag tyckte det var intressant och ska vid nästa grannfria tillfälle spela både längre och
högre för att se hur mycket mer talspoleuppvärmning jag får.

Återgå till Teknikforum