Först lite bakgrund. I min yviga ungdom lånade jag ett par OA-14 under några år, med trasiga basar. Jag ersatte dessa med basarna från mina trevägs Mitsubishi(!)-högtalare, med lyckat (!!) resultat. Till slut ville ägaren ha tillbaka de trasiga högtalarna, vilket jag under gnyende ljud var tvungen att gå med på. Sedan dess har jag alltid velat ha ett, eller gärna två, par och se om det går att få dem att låta bra, kanske i en hemmabiouppsättning. Det har så att säga funnits på den lågprioriterade önskelistan i femton år.
Dagen före julafton, som nu i mina ögon ses som den riktiga julaftonen, råkade jag (hrrm) passera traktens elsoprum, och hamnade på något märkligt sätt däri. Hast du mir gesehen, vad tronar överst i högen, om inte två OA-14 i ett skick som närmast kan beskrivas som "befintligt", minus basar, i valnötsfaner. Att bara kasta ett par OA-14 är i mina ögon att jämställa med folkfördrivning, folkmord och folkdans, och bör på likartat sett aktivt motarbetas. Högtalarna har därför fått asyl i min hall för att bearbeta sina trauman.
Skicket är som sagt inte gott. Basarna saknas, men det gör inget eftersom jag visste att jag skulle få byta dem iaf. Vad värre är -- fästbyglarna och skruvarna till basarna saknas. En diskant verkar vara blåst (konen buktar utåt) och på en diskant har dammkonen petats inåt. Vätska har spillts på ovansidan på en högtalare, och spindlar har byggt bo i basreflexrören. Under diskanterna, som jag skruvade loss, hittade jag larvers ömsade skinn. Det är helt enkelt ett par ganska oälskade högtalare, som jag misstänker har stått på någon ungdomsgård eller liknande och sedan tio år på en vind.
Kort sagt, jag behöver tips om följande:
* Vad ersätter jag fästbyglarna/gummibussningarna till basarna med? Samt vilka dimensioner har skruvarna som håller fast dessa, framför allt längden, gängan är väl samma som de andra skruvarna.
* Basarna finns att köpa på Hifi Kit, men har någon rimlig ersättare för CT62 hittats? SSC:s evighetsprojekt räknas inte, mina barnbarn kommer eventuellt få glädje av detta.
* Hur rekommendabelt är det att göra Y-modifieringen, och råder det konsensus om att detta är rätt? Hann Stig själv ha någon åsikt?
* Bafflarna behöver tvättas av. Jag kommer handdiska dem, men går det sedan att fräscha upp plasten ytterligare?
Jag är alls ingen audiofil och låtsas inte vara någon heller; jag har japanska delar (en Sony STR-DB2000 receiver bla) och huvudhögtalarna är ett par Audio Pro Evidence E.6 (tvåvägs basreflex golvhögtalare med 6.5"-mellanbas/mellanregister och en extra Ace Bass-driven 6.5" subwoofer i själva kabinettet). Min enda eftergift till excesserna är Van den Hul-högtalarkablar, som jag fått ärva. Min målsättning är alltså "bruksljud som jag är nöjd med", inte absolut perfektion.

Ja, det var det, till att börja med! Hoppas på svar!