Kort fråga (långt svar?):
Vad skiljer sig elektrolyt- polypropylen- och polyester-kondensatorer åt om man jämför en av vardera typ med samma kapacitans?
mvh, Niclas

Moderator: Redaktörer
niclas skrev:Tack för svaret!
Frågan gäller mer specifikt till ett lågpass-filter där kondensatorvärdena är relativt höga, vilket i sin tur innebär dyra komponenter (sett till priset på hela högtalarprojektet) om man vill ha polyprolylenkondensatorer. Skulle därför vilja ha lite "hårdfakta" på området kondensatorer, specifikt dom man vill använda de med värden på högre än 30uF. Går det ok att använda elektrolyter hade det varit fint.
piotr: Effektmotstånd på 5-10ohm i serie med valda konding, ...Nu kan du lyssna på kondingen som spelar så fint.
niclas: specifikt dom man vill använda de med värden på högre än 30uF. Går det ok att använda elektrolyter hade det varit fint.
henko skrev:Ett tips!
Lägg en kondning (polyprop) av god kvalitet på ett mycket litet värde i paralell med en elektrolyt och den lilla kondningen kommer att tvinga ner de otäcka värden som uppstår vd de högre frekvenserna på elektrolytkondningen, allt enligt Xc=(1/2*(pi)*f*c)
Be mig inte förklara det för jag ska lära mig mer om det på labbet nästa vecka
Men jag har sett mätvärden på att det funkar!
henko skrev:Ett tips!
Lägg en kondning (polyprop) av god kvalitet på ett mycket litet värde i paralell med en elektrolyt och den lilla kondningen kommer att tvinga ner de otäcka värden som uppstår vd de högre frekvenserna på elektrolytkondningen, allt enligt Xc=(1/2*(pi)*f*c)
Be mig inte förklara det för jag ska lära mig mer om det på labbet nästa vecka
Men jag har sett mätvärden på att det funkar!
Piotr skrev:Om man använder en elektrolyt i ett LP filter till en bas så borde ju inte diskantprestanda vara väsentligt. Däremot i tex. ett högpassfilter i en CD spelare eller ett slutsteg med DC på utgången där hela audiobandet skall passera kan det ju maka lite sense. Bypasskondingen bör nog inte vara alltför liten då dess egen impedans kommer att bli relativt hög vid höga frekvenser.
Om jag förstår det hela så är det induktansen i en stor elektrolyt som är det primära problemet i det övre registret, där kan en lämplig mindre plastkonding (gärna en Mundorf supreme med sin speciella låginduktiva lindningsteknik) ge lägre värden och en mer ideéll överföringsfunktion.
niclas skrev:Någon som säger emot mitt resonemang?
Naqref™ skrev:niclas skrev:Någon som säger emot mitt resonemang?
Nej
Dessutom så om det ska bli en testhögtalare så är den ju lämplig kanske att framöver användas till tester med olika kondingar.
Erik skrev:Finns det några ljudmässiga fördelar att parallellkoppla 10 st 2.2 uF SCR kondensatorer istället för en st 22uF?
Bra och kompromisslöst eller bara trams?
Erik
Ja och nej.
Rent teoretiskt får miskar du serieresistansen och induktansen med en faktor 10, men frågan är hur mycket du märker av det, om du nu gör det. I ett 10cm lågt komponentben blir det just inte så mycket bidrag.
Sedan tar troligen 10st kondingar mer plats kräver mer arbete att montera. Fast har du dem i din komponentsamling redan ... kör!
Sedan ska jag inte svara, och du du ska inte fråga mig, jag är så motvalls man kan bli.
Av praktiska skäl och av min övertygelse skulle jag köra på en lösning som sparar mig pengar och arbete.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster