men väl förberett inför.

Säg till om det blir för tjatigt med ännu en klon-tråd.
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
paa skrev:Hur bra/dålig skulle en OA51-klon med elementen från 58.2/60 kunna bli?
paa skrev:Hur bra/dålig skulle en OA51-klon med elementen från 58.2/60 kunna bli?
Vee-Eight skrev:paa skrev:Hur bra/dålig skulle en OA51-klon med elementen från 58.2/60 kunna bli?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... light=op43
"Den som söken.."![]()
Tyckte den lät helt ok i göteborg, kanske inte samma driv som det är i den äkta varan. Du får provlyssna hemma hos Kaffekoppen, han äger dem nu.
FS skrev:
Vad planerar du för ytbehandling?
Robinox skrev:Varför skulle färgen spricka som wendel nämnde?
paa skrev:Jag undrade främst om 51-kloner med B65oa II, är det sådana i dom där nu?
Ett annat kul projekt vore att prova ett par 51-kloner med Adire Extremis 6.8-basen. Dom som jag har i mina basmoduler.
Ytbehandling hinner jag ändra mening om 10 gånger innan det kommer att vara dags!
Vilka olika diskanter kan tänkas funka i en 51-formad låda?
Jag har några SEAS H534 liggande, kan det vara något för ortoakustiken?
Flamenco skrev:Blir tunnare High... istället för Medium Density Fibreboard helt fel? Fungerar medium DF klangligt bättre än high dito?
Flamenco skrev:Ursäkta, Wendel att jag tagit upp utrymme från beskrivningen av ditt bygge, med mina undringar. Kul att se hur dina lådor framskrider. Verkar bli ett precisionsbygge, men är verkligen hörnlisterna nödvändiga i ett så i övrigt stabilt bygge?
RogerGustavsson skrev:...Lådan till Carlsson OA-51 är gjord av finsk björkspånskiva som jag tror valdes speciellt av Stig Carlsson för denna konstruktion...
RogerGustavsson skrev:Jag tror det förekom i en produktbeskrivning vid introduktionen av OA-51 att det var just finsk björkspånskiva. Det är ändå 25 år sedan och minnet är ju rätt selektivt om man säger så .... Möbelfabriken som tillverkade lådorna låg ju på min gamla hemort (300 m hemifrån) och en skolkompis var arbetsledare där vid den tiden. Klart att man aldrig besökte det stället.... då. Den som vill ha klart besked kontaktar John Larsen.
RogerGustavsson skrev:...Den mest kända finns fortfarande, Swedese, de som tillverkar bl.a. Lamino. Där jobbade min mamma i säkert 20 år.
Flamenco skrev:Vilken variant av OA-51 låter egentligen bäst, original eller kopior byggda i MDF?
Flamenco skrev:Missar man ljudmässigt något om man använder MDF eller är det inte så att man istället vinner ljudkvalitet med detta material, (bättre dämpning?)?
Behöver man inte i sådana fall inte optimera måtten på lådan med användande av detta nya material?
Kommer Larsen att göra kloner själv och använda MDF i den nyframtagna serien, tro?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster