Hur mycket dämpmaterial i OA-51?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Robinox

Hur mycket dämpmaterial i OA-51?

Inläggav Robinox » 2007-08-15 22:11

Montering av mina OA-51 kloner börjar närma sig. Vill då gärna försöka få klarhet i de här med mängden dämpmaterial som behövs. Jag förstår att det skall vara helt fullt med dämpull i kammaren med elementen, men ska man behöva packa in ullen eller räcker det med att den är i normal konsistens? Om man ska packa ullen, hur hårt skall det vara packat då? Jag kör med Ljudias Zachry Q-12

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Hur mycket dämpmaterial i OA-51?

Inläggav Naqref » 2007-08-15 22:58

Robinox skrev:Jag kör med Ljudias Zachry Q-12

S k täckjacksfoder. Bra som isotermiserande material men ska du ha någon funktion på det som duger i en OA51 så får du välja 45mm lagom fluffig Isover istället. Annars spelar det ingen roll hur mycket du stoppar in. Tyvärr.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-08-15 23:55

Naqref™: Du menar att Zachry-ullen är helt värdelös? Varför säljer Ljudia nåt som inte är till för det dom uppger att det är? Fan, jag som använt denna ull i innerkammaren, och de är ju lögn o byta ut den nu när högtalarna är 95% färdiga =( Såndär Isover säljs väl bara i stora balar?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-08-16 07:29

Carlsson var väl rätt noga med specifikationen av dämpmaterialet?

Användarvisningsbild
wendel

Re: Hur mycket dämpmaterial i OA-51?

Inläggav wendel » 2007-08-16 09:50

Naqref™ skrev:
Robinox skrev:Jag kör med Ljudias Zachry Q-12

S k täckjacksfoder. Bra som isotermiserande material men ska du ha någon funktion på det som duger i en OA51 så får du välja 45mm lagom fluffig Isover istället. Annars spelar det ingen roll hur mycket du stoppar in. Tyvärr.

Vore bra att få reda på rekommenderad fluffihetsgrad och typ av Isover.
FS använde 6 bitar 10x10x27cm per högtalare. Skall man fluffa upp 45mm:s till 100mm?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-08-16 11:21

Mjo jag har nog fel där om vilken tjocklek man ska ha. 100mm av den lagom fluffiga varianten är nog det som stämmer bäst med orginalet.

Robinox: Den frågan får du ställa till Ljudia. I o f s så ljuger de ju inte eftersom det dämpar bättre än ingenting men kanske bara 20% av dämpförmågan hos mineralull/fårull.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-16 11:42

Robinox skrev:Naqref™: Du menar att Zachry-ullen är helt värdelös? Varför säljer Ljudia nåt som inte är till för det dom uppger att det är? Fan, jag som använt denna ull i innerkammaren, och de är ju lögn o byta ut den nu när högtalarna är 95% färdiga =( Såndär Isover säljs väl bara i stora balar?

Polyesterull fungerar bra när man vill ha isotermisering, men trots det låga strömningsförluster, t.ex i små slutna basmoduler, där inga stående vågor ändå uppstår, för att lådan är så liten i förhållande till våglängden.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-08-16 16:39

Jag var på en byggfirma och köpte Roxull tror jag det heter. 45mm tjockt, tänkte man kunde vika det dubbelt, funkar väl?

Återgå till Carlsson Illuminati