Ytterligare ett par OA-51 kloner ser dagens ljus.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Robinox

Ytterligare ett par OA-51 kloner ser dagens ljus.

Inläggav Robinox » 2007-08-23 12:59

Då var jag äntligen färdig med mina kloner, tur att jag inte hade bråttom...

http://hem.bredband.net/fiskmodul/

Bild
Senast redigerad av Robinox 2007-08-23 15:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-23 14:41

Mycket underhållande bildtråd!!! Grymt. :)

Lägg in ett far fina på Carlssontråden vetja.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-08-23 15:11

De blev ju jättefina!!!!

Grattis

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-08-23 15:30

Snyggt!

/J

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-08-23 17:37

Grattis! :D Fint slutresultat. Jag har läst om dina vedermödor genom arbetets gång, och tycker du verkligen förtjänar att nu ta del av (sticker ut hakan lite här) världens bästa Carlssonhögtalares välljud. Kan du nu också delge oss lite lyssningsintyck också, för att höra om de i ditt tycke lever upp till sitt rykte? Du har inte funderat ut något fiffigt slags galler. Eller du vill kanske ha dem som Cornelis tupp ville ha hönan Agda, naken? :P

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-08-23 18:42

Tack för att du gjort dig mödan att dokumentera så väl, sitter på elementen til OA51 orginal och inväntar inspirationen och luckan i tid att komma igång.
Juste att se när det går åt pipan och sen fixar till sig, felsågningen hade just kunnat vara "en Henrik", på millimetern rätt men en decimeter fel...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-23 18:46

Imponerande! Såväl projekt som dokumentation... :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2007-08-23 20:43

Väldans grannt!
Sista bilden.... Är Affischen bilden jag tog o lade upp på CP?

Användarvisningsbild
Robinox

Inläggav Robinox » 2007-08-23 21:31

Stort tack för era shyssta omdömen, det värmer!

Jag har haft grymt stora förväntningar på dessa högtalare under hela projektet. Så stora att inga högtalare i världen kan leva upp till dom. Så det blev ingen wow-upplevelse när jag första gången provlyssnade dom. Tyvärr, men nu efter några dagars lyssnande har jag i stortsett kommit ner på jorden och kan börja lyssna lite mer normal eller hur jag ska säga. Det är som många tidigare sagt att musikkällan har stor betydelse. Lyssnar jag på mp3 från datorn så låter det bra, ingen större skillnad mot mina OD-11 faktiskt, men när jag lägger i en cd från Chesky records så börjar det hända saker. Vissa spår låter hur bra som helst. En öppen ljudbild slås man av, och alla detaljer sen. Speciellt i orkester, och typ jazz-låtar hör man verkligen deras storhet. Lätt dom bästa högtalarna jag hört hittills. Sen ska jag väl erkänna att jag inte har så mycket hifi-erfarenhet så jag vet liksom inte exakt hur det ska eller borde låta. Men jag vet att så här kan det verkligen låta!

Jag har funderat på nån form av galler eller skydd för elementen, inte för personligt bruk eftersom jag gillar det "nakna" utseendet. Har endast försökt komma på några designmodeller av skydd endast för ro skull, och för att ev. kunna göra någon annan OA-51 ägare lycklig om man nu skulle pricka in en fullträff design- och funktionsmässigt.

Affischen har jag mycket riktigt fått från schmutziger. Tack igen. Jag skrev ut bilden i 2 delar på A4 och beskärde, klistrade ihop och satte in i ramen.

Sen finns det några detaljer kvar på lådorna som behöver fixas, vissa saker kan ni säkert se på bilderna. Men jag tar det eftehand när jag har möjlighet och är på humör för det.

Ska försöka ta fler bilder i lite bättre ljus sen också, ev. utomhus.

Användarvisningsbild
wendel

Inläggav wendel » 2007-08-24 08:14

Stort grattis!

Utmärkt presentation och ett kanonfint resultat.

Återgå till Carlsson Illuminati