Betydelsen av grupplöptid

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Betydelsen av grupplöptid

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-20 10:52

Lyfte ur frågan från den eminenta tråden "varför delning vid just 80hz", http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9015&start=150&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Vi vet ju alla att det finns ett begrepp som på svenska kallas grupplöptid, men vilken praktisk betydelse har det inom audio - och när blir det påtagligt?

Förutom att introduceras i filter, kan man få grupplöpseffekter beroende på vilken typ av låda man använder och hur den är dimensionerad.

Underavstämda basreflexlådor och slutna lådor med lägre q-värden (under 0.6) tenderar att ha liknande grupplöptidsbeteende, så lågt att det inte har hörbar effekt.

Slutna lådor med höga q-värden (över 0.8) påvisar däremot en ökad grupplöptid vilket kan ge ljudliga effekter. Det finns beskrivet på forumet nånstans vilket högsta acceptabla grupplöptid är vid framförallt lägre frekvenser.

Iallafall är det här så som jag förstått det. Men vad betyder det och på vilket sätt upplever vi det praktiskt när grupplöptiden blir stor? För mig har det praktiskt betytt att när grupplöptiden överskrider den tidsgräns (jo, man kan överföra ökad grupplöptid i just tid) där vi kan sortera ut och alltså särskilja ljud. Det håller inte ihop.

Kanske har jag förstått det fel, men att det blir en tidsaspekt på det har varit självklart för mig. Alltså oavsett hur grupplöptiden uppkommer, beroende på låda eller filter, är det just introduktionen av tidsförskjutningar som är det vässentliga. Ju längre våglängden blir, desto högre grupplöptid verkar vara acceptabelt.

(posted to Bass List)

Steve wrote:

>To repeat an earlier question that got lost, if I could hear group delay
>in a system, what would it sound like? Can you describe it?

The basic equivalent circuit model of a dynamic speaker system is that of an electrical highpass filter. Such filters have the characteristic of increasing group delay at low frequencies. Thus, in general, our speaker systems tend to delay the lows while allowing the highs to arrive without delay.

Let's consider the trivial case of EXTREME delay at low frequencies. For source material imagine that we use a recording of a single snare drum hit. We know what a snare drum normally sounds like. Now, imagine introducing a delay of 5 seconds on the lows. Play the drum recording through such a delay and you hear the high frequency "snap" of the drum followed 5 seconds later by the lower frequency "thump" components. So instead of hearing one integrated "pop" sound we instead hear a "snap" followed much later (5 sec) by the "thump". We could all easily hear the delay in this exaggerated "thought experiment".

But real speakers don't add seconds of delay. They only add milliseconds or tens of milliseconds of delay. So the real question comes down to "how much delay is just audible". If we were to gradually reduce the delay in the above experiment to zero there would come a point where the delay was no longer audible as a separate distinct sound. This would probably happen above the Hass limit of 30ms or so. As the delay is reduced further there would come a point where the "delay distorted" or "time smeared" version was indistinguishable from the original recording. This delay would represent the threshold of audibility for this delay curve and source material.

Our mission as speaker designers is to keep our group delays below the threshold of audibility. In order to do this we need to first know what group delay our speakers are imparting on the music, and second, know what degrees of delay are audible.

On the subjective side I suspect that delayed bass or "late" bass is what we experience as "slow" bass. Alternately, I suspect the subjective quality of "fast bass" is likely to be associated with those systems where the bass arrives "on time" within the minimum detectable delay threshold

************

Bild

The rightmost curve has a 3 dB corner at about 30 Hz and experiences about 8 msec of group delay at 30 Hz.

The middle curve is a simulation of a similar system (Qtc = .707 for all three cases) but with a corner frequency of 15 Hz. This system has a group delay of 15 msec at its corner frequency but has only 4 msec of delay at 30 Hz.

The third (leftmost curve) system has a corner frequency of 7.5 Hz and while it experiences a full 30 msec of delay at its corner frequency it only has about 2 msec of delay at 30 Hz.

System Corner Frequency......30hz.....15hz......7,5hz
Delay at Corner Frequency.... 8ms......15ms....30ms
Delay at 30 Hz.....................8ms......4ms.......2ms


From the table you can see that lowering the corner frequency reduces the group delay of the system at a given pass band frequency (30 Hz in this example). The less delay the better. Ideally the low frequency components of the program signal would experience NO DELAY compared to the mids and highs.

One way to experiment with very low corner frequencies in closed boxes that does not require the "brute force" of a huge enclosure is to apply a line level "Linkwitz Transform" to the system. This is a simple one op-amp stage that neutralizes the existing 2nd order high pass response and then imposes a new (lower corner frequency and new Qtc) high pass response. Think of it as surgically precise equalization. You can read the details about this circuit in Speaker Builder issue 4/1980. Here's the circuit to show you the idea:

Bild

Say your existing closed box is is characterized as: Fsc = 40 Hz and Qtc = .95.

You can use the above circuit to change the response to Fsc = 20 Hz with Qtc = .5

...or to any other Fsc and Qtc.

I have created an Excel spreadsheet that calculates the values for the above "Linkwitz Transform" circuit. You can download it here: Linkwitz Transform Spreadsheet: http://www.trueaudio.com/downloads/linkxfrm.xls

Also, see my new Tech Topic: Designing a Linkwitz Transform Circuit:
http://www.trueaudio.com/st_lkxfm.htm

Den engelska texten är skriven av Johm Murpy som inlägg på en epostlista som hette basslist, någon gång 1998-1999.

Även om man kanske adresserar grupplöptiden med ovan filter kommer man väl behöva trycka på med mer effekt, vilket i sig kan leda till effektkompression ?

Det är alltså bättre att konstruera sin låda efter de optimala förutsättningar det ger, eller välja ett annat element för de förutsättningar man kan erbjuda.

Så,

a) Hur kommer vi uppleva en ökad grupplöptid?

Stämmer inte informationen i texten ovan? För mig känns det logiskt..

b) Hur hanterar vi fenomenet bäst i våra konstruktioner?

Jag ser lådkonstruktioner med relativt låga q-värden och där man håller grupplöptiden låg som naturliga, dvs grupplöptidstänket måste vara en del av konstruktionen! Nu pratar vi grupplöptid som har med lågfrekvennsområdet att göra och inte det som uppkommer eller nyttjas i filterdesign.

Tänker jag rätt/fel?


Kommentarer mottages tacksamt, gärna välutvecklade och sakliga. Det är kul att lära sig nya saker, och ännu roligare att bli uppmärksammad och fått förklarat för sig om man har tänkt fel.

lfm
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2006-04-20
Ort: Skåne

Inläggav lfm » 2008-01-20 11:58

Betydelse av tid/fas av alla frekvenser är ju väldigt stor i all återgivning.

En flank på fyrkantsvar är rätt avslöjande.

En perfekt flank kräver udda sinusövertoner i rätt styrka och fas till varandra.

Men även perfekt återgivning utan fördröjning är inte säkert att det är det man helst väljer heller.

I studiosammanhang och digitala filter har man möjlighet till faslinjära EQ osv, men experterna tycker oftast att det låter för hårt och konstigt onaturligt.

Man förordar hellre en analog EQ innan inspelning, istället för att korrigera efteråt med de 'perfekta' digital faslinjära filtren.

Allmänt gäller att ju ju brantare filter desto större fasfel.

Detta är väl bara kommentar till en bråkdel vad du frågade, men är mina 2 öre då.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-01-20 12:02

Underavstämda basreflexlådor och slutna lådor med lägre q-värden (under 0.6) tenderar att ha liknande grupplöptidsbeteende, så lågt att det inte har hörbar effekt.


lite off-topic men vad menas med underavstämt, vart går "gränsen"?
jag tycker mig minnas att jag har lyckats pricka in kraftiga peakar i gd även med underavstämda lådor
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35988
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Betydelsen av grupplöptid

Inläggav paa » 2008-01-20 12:09

Kaffekoppen skrev: Det finns beskrivet på forumet nånstans vilket högsta acceptabla grupplöptid är vid framförallt lägre frekvenser.

Det torde vara här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 217#312217

Sedan finns ju även min gamla tråd, som tar upp problemet med grupplöptid:
"Långsam bas, måste åtgärdas! ( Betydelsen av grupplöptid )"
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=180353
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35988
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2008-01-20 12:12

celef skrev:
Underavstämda basreflexlådor och slutna lådor med lägre q-värden (under 0.6) tenderar att ha liknande grupplöptidsbeteende, så lågt att det inte har hörbar effekt.


lite off-topic men vad menas med underavstämt, vart går "gränsen"?
jag tycker mig minnas att jag har lyckats pricka in kraftiga peakar i gd även med underavstämda lådor

Bra fråga, ofta blir det en "knyck" i frekvensgången just där det flacka fallet av underavstämningen går över i det brantare fallet under avstämningsfrekvensen, och denna "knyck" verkar ge upphov till ökad grupplöptid!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2008-01-20 12:14

Mja, så här ÄR det:

-------------------
All information om de linjära egenskaperna hos ett system ges av ANTINGEN:

1. Impulssvaret
2. Tonkurvan och faskurvan
3. Tonkurvan och grupplöptiden (plus en konstant).

Man kan välja något av de tre ovanstående utifrån vilket man tycker visar bäst det man vill visa.

Det är dock INTE så att det tillkommer någon ny information om man byter betraktelsesätt.
-------------------

Själv tycker jag att tvåan har absolut flest fördelar. Det är tex enkelt att förstå vad som händer om man summerar ihop bas- och diskantdel med olika faslägen. Trean är förföriskt lurig i det att man lätt kopplar en fördröjning till musikalisk takt och att stora grupplöptider därmed skulle göra att det spelar i otakt. Till på köpet är det ganska svårt att göra en studie av enbart grupplöptidens påverkan. De skillnader som KK pratar om involverar ju även skillnader in tonkurvan (olika Q-värden på slutna lådan tex). Hur vet vi att det är grupplöptidsskillnader vi har påvisat hörbarhet för då?

Visst det är säkert så att vi upplever en låda med Qtc=0,5 som snällare och rappare än en låda med Qtc=0,9. Men vad säger att det beror på grupplöptiden? Även tonkurvan är ju ändrad.

Jag skulle gärna se att man pratade mindre om grupplöptid och mer om faspåverkan, eftersom den förädiska intitiva kopplingen till tempo och rytm då blir mindre uttalad. Dessutom får man aldrig glömma att örat är väldigt fasokänsligt och därför måste man ha koll på tonkurvepåverkan om man gör studier map faskänslighet.

Tycker jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-20 21:22

Faspåverkan, ja.. det är väl det som det i slutändan handlar om!

rotel2
 
Inlägg: 618
Blev medlem: 2006-08-26

Inläggav rotel2 » 2008-07-20 20:14

Jag som är lite halv trög...

En grupplöptid som ligger på + verkar jag kunna förstå, men hur ska man tolka och förklara negativ grupplöptid? (på ett enkelt sätt)
Har sökt en hel del men funnit få svar.

/Johan

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Inläggav PeterAkemark » 2008-07-21 00:43

För att hänga på Svantes inlägg: Jag kommer ihåg att marknadsavdelningarna på många högtalarföretag under 70- och 80-talet förspråkade Qtc~1, detta därför att det sades (inga ventenskapliga belägg) att kunderna fördrog det ljudet. Det antogs att det berodde på baspuckel som blev resultatet. Sammtidigt framhölls också att lyssnare, vara av många var musiker, föredrog basljudet av ett system med Qtc~1 och f(-3db)~60Hz framför en undre gräns om 40 Hz. Många musiker ansåg att elbasens låga E (41.1Hz) lät bättre med 60 Hz gränsfrekvens. Detta var på 70-talet och jag tror att det finns undersökningar redovisade i JAES av Robert Ashley bl andra om detta. Mätningar av högtalare gjordes sällan med hjälp av FFT analyser på den tiden och sådana finesser som grupplöptid (group delay) var sällsynta.

Vad jag kan tänka mig bidra till KK´s resonemang med är att systemets ordningstal kan ha viss betydelse. En sluten låda, ett andra ordningens system, med lågt Qtc har både lägre absolut fördröjning såväl som långsammare förändringar jämfört med en basreflex, tredje eller högre ordningens system.

Jag har själv ett minne av en reflexkonstruktion som jag gjorde, den var balanserad omkring en 4:e ordningens Besselfunktion och hade egenskaper som upplevdes som behagliga vilket skulle kunna peka på en viss vikt av grupplöptidens betydelse.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2008-07-21 01:43

rotel2 skrev:Jag som är lite halv trög...

En grupplöptid som ligger på + verkar jag kunna förstå, men hur ska man tolka och förklara negativ grupplöptid? (på ett enkelt sätt)
Har sökt en hel del men funnit få svar.

/Johan


Fasen, jag skrev ett långt inlägg som gick upp i rök... :?

Hursomhelst i korthet gick det ut på att grupplöptid är ett förädiskt begrepp som INTE ska tolkas som fördröjning, utom i specialfallet när apparaten har en konstant, frekvensoberoende fördröjning.

Din fråga är beviset på att det är så. Det är klart att en apparat inte kan ha negativ fördröjning. Det visar att det är fel på tolkningen att grupplöptid skulle motsvara en fördröjning.

Så, vad motsvarar då negativ grupplöptid? För att förstå det måste man gå tillbaka till definitionen på grupplöptid. Den säger att grupplöptiden är derivatan av fasgången med avseende på frekvensen. Fast med omvänt tecken. En negativ grupplöptid vid någon frekvens betyder alltså att faskurvan lutar uppåt där (att derivatan är positiv).

That's it.

Det betyder inget mer än så. Utom möjligen att man inser att tolkningen att grupplöptid skulle motsvara en fördröjning är uppåt väggarna fel.

Eftersom begreppet grupplöptid oftast bara tillför en falsk känsla av förståelse brukar jag uppmana folk att inte hålla på med den alls. Det är mycket bättre att titta på faskurvan, för den är ju begriplig. Den talar helt enkelt om hur mycket apparaten fasvrider vid varje frekvens. Och det är enklare att förstå och innehåller dessutom lite mer information än grupplöptiden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

-Martin-
 
Inlägg: 2258
Blev medlem: 2007-03-28
Ort: OBS! Ej söder

Inläggav -Martin- » 2008-07-22 19:52

Svante skrev:
Det betyder inget mer än så. Utom möjligen att man inser att tolkningen att grupplöptid skulle motsvara en fördröjning är uppåt väggarna fel.

Svante, ibland skriver du så himla bra. :)

rotel2
 
Inlägg: 618
Blev medlem: 2006-08-26

Inläggav rotel2 » 2008-07-22 21:07

Svante!!!

Nu gick det upp ett ljus för mig :D

Det värsta med dina bra svar är att du kommer få ännu fler frågor.. hihi :D

/Johan

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15370
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2008-07-23 04:57

PeterAkemark skrev:För att hänga på Svantes inlägg: Jag kommer ihåg att marknadsavdelningarna på många högtalarföretag under 70- och 80-talet förspråkade Qtc~1, detta därför att det sades (inga ventenskapliga belägg) att kunderna fördrog det ljudet. .


Jag kommer inte ihåg en enda marknadsavdelning som var så kompetent att dom lade sig i utvecklingsarbetet.
Om det stod i broschyrer och rekommenderades vilket jag inte heller kommer ihåg ifs men skulle kunna vara möjligt så kan ju informationen bara komma ifrån ingenjörer.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Inläggav PeterAkemark » 2008-07-24 12:35

Harryup skrev:
PeterAkemark skrev:För att hänga på Svantes inlägg: Jag kommer ihåg att marknadsavdelningarna på många högtalarföretag under 70- och 80-talet förspråkade Qtc~1, detta därför att det sades (inga ventenskapliga belägg) att kunderna fördrog det ljudet. .


Jag kommer inte ihåg en enda marknadsavdelning som var så kompetent att dom lade sig i utvecklingsarbetet.
Om det stod i broschyrer och rekommenderades vilket jag inte heller kommer ihåg ifs men skulle kunna vara möjligt så kan ju informationen bara komma ifrån ingenjörer.

mvh/Harry


Det var amerikanska företag och informationen kom via flera universitet i samma land. Jag kan kanske ha missförstått något omkring huruvida det var just marknadsavd. eller annan avdelning inom företagen.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2008-07-24 13:19

Ang grupplöptid.

Snart är det OS! Hur går det i stafetten?

/Jocke :wink:


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster