Ok med OA50LE?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Ok med OA50LE?

Inläggav Naqref » 2008-05-18 15:47

Tjenamoss i mötet!

Sitter och lyssnar på det lilla charmtrollet OA50 och skulle bara kolla läget om det är ok att jag beskriver den moddning av OA50 som kommer få efternamnet LE (Larsen Edition) utan att det betraktas som för mycket reklam? Utgångspunkten hade jag tänkt kunde vara den mätrecension som nuvarande högtalaransvarig inom SSC - IÖ - gjorde när OA50.2 recencerades i Musik & Ljudteknik #1 1997. Moddningen kommer att bestå av komponenter som ska kunna köpas från valfritt ställe och hur den görs kommer att vara helt öppet. Det är möjligen någon detalj som man behöver köpa från John (som frontplattorna till diskanten). Det som kan uppfattas som reklamigt är att jag gärna vill gå in på högtalarfilosofiska frågor.

Vad anser ni?

Edit: La till beskrivningen nedan så att alla hittar den.

Följande saker behövs för att kunna göra om sina OA50 till ett par OA50LE.

2st Vifa D27TG-05-06
2st Seas H1215 CA18RNX
2st Filtbitar till diskanten
2st nya diskantfrontplattor (runda trunkerade)
ca 1m tätningslist för baselementen
Några nya skruvar
Smältlim
Lödtenn

4st plastfilmskondensatorer 5.6uF
4st plastfilmskondensatorer 10uF
4st effektmotstånd (>=5W) 1.5 ohm
2st spolar 1.4mm tråd 1.0mH
2st spolar 0.8mm tråd 0.25mH

Man kan välja valfritt inköpsställe förutom för diskantfilten och diskantfronten som får köpas från Larsen Hifi.

För att baselementet ska få plats så måste man karva ut lite på den platta biten på högtalarlådan (nedanför baselementet och under dämpmaterialet) alternativt slipa av korgen på baselementet lite. Det förstnämnda är att föredra.

Tätningslisten sätter man antingen på elementet eller på lådan men den ska sitta innanför skruvhålen.
Man måste förborra för skruvarna till baselementet. Se till att välja skruvar som inte är för långa (<30mm) och borra inte igenom baffeln.

Filtbiten skruvas fast (eller fästs med häftpistol) på avfasningen framför/nedanför diskanten.

Diskanten fästs i orginalhålen (om det är en oa50.0) men det behövs göras nya hål för oa50.2. Se bara till att diskantmembranet hamnar på exakt samma position som orginal.

Filtret bygger man på samma plats som det ursprungliga sitter. Det kommer att få plats där. Man kan använda orginalkablarna. Glöm inte tätningsmassan till kablarna in i lådan om ni rör den.

Filtret kan man få färdigmonterat från Larsen Hifi eller så bygger man det med smältlim och lösa kablar direkt där det ska sitta.

Filtret för diskanten ska se ut som följer:
Bild

Notera att R1041 är den interna resistansen hos spolen L1041 och INTE en extra komponent.

Diskanten ska vara fasvänd.

Filtret för basen är följande:
Bild

Notera att R2011 är den interna resistansen hos spolen L2011 och INTE en extra komponent.
Senast redigerad av Naqref 2012-12-20 08:43, redigerad totalt 2 gånger.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2008-05-18 15:58

Kör!

Jättekul att det rör på sig, tycker

Lasse

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-05-18 16:00

Jag vill också se, även om jag inte äger ett par Carlsson. Jag säger kör!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-05-18 16:21

Jag röstar för.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2008-05-18 17:01

Kör på Naq :)
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-05-18 17:38

Jag är just i valet att köpa antingen 50.2->3 beggade, men dessa kostar en slant och har således sneglat på 50.? men varit osäker på om dessa är bra nog som lounge-högtalare.

Om du nu kan göra en fullständig genomgång med därtill förbättringar (kanske?) av OA50 så är det ju formidabelt Naq.

Det kanske får mig att bestämma ett köp av dessa för renovering då just OA50 är relativt billiga som beg.

Kör hårt Naqref, skall bli spännande... försök nu redovisa kurvor och annat så att även jag hänger med... :oops:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-18 18:07

Det är väl inte mer reklamigt än när SSC berättar om sina Carlssonuppgraderingar eller modifieringar?

Det kan ju möjligen kännas surt för SSC om de tagit fram, eller håller på att ta fram element för just den modellen, men för alla Carlssonentusiaster måste det väl kännas bra att ha ett standardelement att välja. Det brukar om inte annat bli kostnadseffektivare....

//Mannen som gett bort Sonabbasarna till sina OP43 för ändamålet att få lyssna till OA12 - och som insåg att inet han hade kunde ersätta dem 8O :lol:

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Re: Ok med OA50LE?

Inläggav Erik_Johansson » 2008-05-18 18:22

Naqref™ skrev:Vad anser ni?

Kör på! 8)

Mina 50:or är ju snart klara för uppgradering. Genomgår just nu slipning inför faneringen. :)

/Erik

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-05-18 19:19

LE betyder väl ändå i så fall Larsen-Eriksson :wink:
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Tjus

Inläggav Tjus » 2008-05-18 19:21

Hej...

Jag kan inte heller se att detta skulle vara något problem. Speciellt med tanke på att det verkar bli tunnt med Carlsson element i framtiden.

Har iofs redan renoverat upp ett par 50:or med B650a II och T11oa samt nya filter från John Larsen. Måste oxå få säga att det är ett "faktiskt" ett otroligt ljud som kommer ut från dessa utan att vara optimalt placerade...

Kan ju tänkas att man springer på fler renoveringsobjekt......

Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
Diverse OAxx högtalare. NAD förstärkare, 41hz slutsteg.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-05-18 19:21

avr7000 skrev:LE betyder väl ändå i så fall Larsen-Eriksson :wink:

Jag får väl byta efternamn till Edition. 8) 8O :D

Eftersom ingen var negativ till frågeställningen så följer ett mastodontinlägg strax. Skyll er själva. :twisted: :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-05-18 19:24

OA50LE (Larsen Edition).

Det kan synas märkligt att John Larsen som numera har ett eget högtalarmärke ser till att det blir uppgraderingssatser framtagna för OA50, OA51 och OA52. Till synes i direkt konkurrens till Stiftelsen Stig Carlssons uppgraderingssatser. Vad är syftet kan man tänka? Man ska inte glömma att John är den som har varit ansvarig för tillverkningen och produktifiering av dessa högtalarmodeller sedan deras tillkomst i början av 80-talet och har levt nära dom sedan dess. De är lika mycket hans skötebarn så som de var Stigs. Då är det naturligt att se till att de får fortsatt liv. Behövs ett (ännu ett) fortsatt liv? SSC har ju redan sett till att det finns uppgraderingssatser. Bra fråga. Just nu finns inga uppgraderingssatser att köpa till OA50 (den modell som heter OA50.4). För OA51 och OA52 så finns bara ett begränsat antal element (John har ett antal diskanter) kvar. Läget är alltså lite vagt.

När Larsen 6 togs fram så kom frågan direkt från en av de i lyssningsgruppen om man inte kunde göra ett filter så att OA51 lät mer som L6? "Jao, jo vi kan ju försöka" tror jag jag uttryckte mig. Vad det utmynnar i får vi se men där var önskemålet ljudmässiga prestanda (vi kan ta mer exakt vad de är i en annan tråd) snarare än behovet att det fanns en uppgraderingssats ö h t och gärna med utgångspunkten i samma element som finns i 51.3. För OA50 så är läget ett annat. De första som leverades hade element som har vid det här laget sett sina bättre dagar och för att de ska kunna fortleva så behövs det något alternativ för att de ens ska gå att spela på. För de senare modellerna (OA50.2 och framåt) så kan en uppgradering enbart motiveras för att man vill ha ett annat ljud. Men vilket ljud?

Igår så hade jag hemma ett antal personer för en första provlyssning av något som skulle kunna bli OA50LE. Bl a Lars Nyström (a k a Don, Storhövdning, Dirty, Nyström etc etc) som lär vara den i Världen som har sålt flest OA50. En given person att ha som referens vid lyssning av ett par OA50. Det framkom lite mindre synpunkter på klangen men en kommentar från ovanstående person var; "Det låter mindre 'Carlsson' om dom." Egentligen borde jag ha förutspått den kommentaren men den fick mig ändå att tänka till en extra gång. Vad var syftet med OA50LE? Var det en uppgradering av de första (OA50.1) till något som som skulle låta mer som OA50.3 eller var det något som skulle låta mer som Larsen 4? Något som det skulle vara lönt att uppgradera 50.2 från? D v s skulle de låta Carlsson eller Larsen? Och finns det egentligen en motsättning i detta?

Först ska jag nämna att i alla Larsenhögtalare (även uppgraderingssatserna) så finns det två saker som vi primärt tar hänsyn till vid delningsfilterkonstruktion (utöver de normala hänsyn man alltid tar):
1. Energitonkurvan ska vara neutral. Detta är i samklang med hur Stig konstruerade sina högtalare och det är därför en OA51.3 låter tonalt likadant som OA51LE.
2. Fasintegrationen (samma fasläge och fashastighet för både bas och diskant) i delningsfrekvensområdet ska vara oklanderlig i ett område som rör sig minst om 2 oktaver runt delningsfrekvensen när man mäter i riktning mot lyssnaren.

Det senare tarvar kanske en förklaring. Följande kurvor visar fasgången för diskant (blå) och bas (röd). Lutningen på kurvorna är ungefär identisk för samma frekvens (att kurvan ser så taggig ut beror på att fasen vrider flera varv) vilket innebär samma fashastighet för bas och diskant. Ett annat sätt att kolla detta är att hålla koll på grupplöptiden. Däremot så är fasläget inte överenstämmande. För andra kurvan så syns motsvarande fasgång för OA50LE. Kurvorna överlappar varandra (delvis så snyggt att man inte ser diskantkuvan). Då har vi en perfekt fasintegration.

Bild
Fel fasgång

Bild
Rätt fasgång

Vad innebär detta rent ljudmässigt då när man gör det "rätt"?
1. Man får inga loober i oönskade riktningar som kan generera hårt ljudande reflexer.
2. En ökad klarhet i ljudbilden då man får färre ljudkällor som är i konflikt med varandra.
I detta specifika fall:
3. Brantheten i filtret måste ökas och då avlastar man elementen utanför deras arbetsområde. Det gynnar framförallt diskanten som låter mindre ansträngd.
4. Eftersom diskanten sitter så långt bak och det akustiska centrat skiljer sig så mycket mellan riktning rakt fram och åt sidan så kan man bara få perfekt överensstämmelse i en riktning. Istället för att det blir 'lika dåligt' i alla riktningar så blir det en större skillnad mellan off axis-lyssning och lyssning i sweetspotten. Därmed inte ens sagt att off-axislyssningen blir sämre egentligen. ;)

Nå hur såg det ut på OA50 då? Vi får minnas att det var den billigaste högtalaren i sortimentet. När den välbyggda lådan var gjord och elementen var ditsatta så var var det inte så mycket pengar kvar till filtret. I första generationen så bestod det bara av två komponenter. Basen var exmpelvis helt ofiltrerad. Det var en kompromiss som valdes att accepteras. Vi får också minnas att i början på 80-talet så fanns inte de metoder som vi har idag för filterkonstruktion. Att mäta en så geometriskt komplex högtalare som OA50 och göra ett filter som skulle vara perfekt i detta hänseende skulle krävt många timmars arbete med mätutrustning för att följas av många timmar med penna och papper. Att Stig inte gjorde denna prioritering är därför rätt självklar. Nedan följer Ingvars ord om OA50.2 (detta är gjort innan han blev chefskonstruktör för SSC) så vi får en annan analys av den.

IÖ om mätning på OA50.2 på 50cms håll 45cm över golv i MoLt nr 1 1997: skrev:På så nära håll ser vi dock en annan effekt som inte syns lika tydligt på längre avstånd nämligen att direktljudets tonkurva är påtagligt försvagad såväl vid 1500-2000 Hz som 3500-5000 Hz.
Detta har sin orsak i delningsfilterdimensioneringen. Högtalarens mekaniska utformning gör att diskant och bas arbetar i fas med varandra vid delningsfrekvensen om ca 2800 Hz. På var sida om delningen kommer de dock i motfas med varandra.
Nedåt i frekvens beror utsläckningen på att man närmar sig diskantens resonansfrekvens varvid fasen vrider mot 270 grader - förbi de 180 grader som utsläckning vid ca 1500 Hz. Uppåt i frekvens uppstår utsläckning beroende på diskantens placering långt bakom basens akustiska centra, varvid tidskillnaden alltmer gör sig gällande när våglängderna blir kortare.
Det går inte att utesluta att även den i basens närfält uppmätta betoningen vid 3 kHz har betydelse för tonkurvans knöligheter. Tonkurvans "rasslighet" mellan 1300 och 2400 Hz visar dock att högtalaren direktivitet är klart försämrad, d v s att mätmikrofonen nås av större andel reflekterat ljud från rummet än vid högre och lägre frekvenser.
På längre avstånd minskar synbarheten av dessa fenomen, men det finns skäl att tro att de fortfarande kan vara hörbara och skapa en "falsk tredimensionalitet" (p g a att lyssnaren nås av reflexer som dominerar över direktljudet i dessa delar av registret) såväl som att en mindre begränsning i högtalarens upplösning kan bli resultatet. Många lyssnare har anfört att väggmodellen OA 51 (som f n inte tillverkas) är mera högupplösande. Den modellen är halvvägs till en konventionell högtalare då det gäller direktljudets dominans över andelen reflexioner från rummet.
En positiv bieffekt kan vara att ljudbildens lilla diffusitet kan medverka till att högtalarnas egna position blir svårare att uppfatta. Speciellt med inspelningar som genom en rad fel har en tendens att just avslöja högtalarens position. Stig Carlsson medgav gärna att ett antal fåtal andra högtalare hade högre rumslig upplösning än OA 50, men framhöll denna svagt "diffusstrålande" egenskap som en god kompromiss för att i enklare anläggningar och med ickefullgott programmaterialtämja inspelnings- och stereosystemfel på ett rimligt sätt. Stig förespråkade f ö "off axis-lyssning" d v s att försöka undvika att sitta mitt emellan högtalarna.
Liknande egenskaper finns hos OA 52, men i mindre grad. När man är inne på OA 52 kan man kanske påpeka att även portresonansen är påtagligt mindre i OA 52.

Som synes är den inte perfekt ur detta (fasintegrations) hänseende heller. Den stora frågan (som både vi och SSC ställer oss) är - Vad skulle Stig gjort/tyckt/tänkt om han hade levt och hade hela denna arsenal med digitala verktyg som vi har idag att använda?

Det finns personer idag, som kände Stig väldigt väl, som anser att vi inte på något sätt gör något Stig själv inte hade gjort eller inte godkänt. Det är t o m saker som indikerar på att Stig var själv på väg mot det vi har åstadkommit (fast det är ju svårt att få bekräftat). Vi (Larsen och undertecknad) har mycket friare tyglar än SSC då vi kan välja och vraka bland Stigs idéer och kan justera annat efter eget godtycke. Därför får vi vara relativt försiktiga så att vi inte strövar ut för fritt från Stigs ljudideal. Återkoppling från Carlssonfantaster är därför extremt viktigt för oss.

SSC har en svårare arbetsuppgift för de måste lägga större vikt vid alla de tekniska lösningar Stig själv kunde genomföra. Inte sagt som kritik till SSC utan mer ett konstaterande som IÖ höll med mig om förra veckan åtminstone.

Nå var har vi landat med OA50LE?
Efter lite konstruktiv kritik igår så har klangbalansen justerats lite och spridningen har förbättrats. Så nu ska det till lite lyssning igen innan jag tror filtret får godkännande. När det är färdigt presenteras det i denna tråd så alla som vill testa kan bygga det. All övrig info kommer här också.

Filtret är betydligt dyrare än det var orginal (det innehåller just nu 8 st komponenter per högtalare) men eftersom dessa uppgraderingssatser riktar in sig till de riktiga entusiasterna och den relativa kostnaden för filter i förhållande till elementkostnaden är låg så är det en kompromiss vi tror är riktig att göra.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-05-18 20:37

Det framgår inte vilka element som denna testhögtalaren har?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2008-05-18 20:45

Ni/Naqref har inte spånat på en förbättring av filtret till OA50.2 med originalelement?

Conny

Edit: Stavning............. :evil:
Senast redigerad av Conny 2008-05-18 22:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-05-18 21:52

Spännande. Kommer även OA51LE presenteras på faktiskt?
11010000

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-05-18 23:22

Japp... så fort vi lyssnat färdigt och är nöjda.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-18 23:56

Det var lovande redan i första prototypfiltret :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-05-19 00:02

2 versioner senare än detta låter det ännu bättre :wink:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-19 00:12

schysst med mät/simuleringsgrafer, men går det att presentera sådana för en högtalare som har en lite diffus designsaxel? kommer fasarna att tracka varandra i hela lyssningsfönstret?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-05-19 07:57

celef skrev:schysst med mät/simuleringsgrafer, men går det att presentera sådana för en högtalare som har en lite diffus designsaxel? kommer fasarna att tracka varandra i hela lyssningsfönstret?

Svaret står i analysen ovan. ;)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-05-19 07:59

screen skrev:Det framgår inte vilka element som denna testhögtalaren har?

Mvh Björn//

Vifa D27TG-05-06 med ny frontplatta samt Seas H1215 CA18RNX

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-05-19 08:00

Conny skrev:Ni/Naqref har inte spånat på en förbättring av filtret till OA50.2 med originalelement?

Nej det har vi inte.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-05-19 09:13

Det är inte "LE"-delen av benämningen som i så fall kan uppfattas som problematisk utan snarare "OA50"-delen. Det är säkert helt OK juridiskt sett. Men om SC postumt skall stå för skimmern genom prefixet OA50 så är det väl SSC som skall okeja detta.

Emellertid tycker jag förstås att idén är utmärkt med ett alternativ. I så fall borde man kanske hitta en annan benämning.
OALE50 kanske

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-05-19 09:17

Kalla klabbet för ".LE" så får man ju själv göra hjärngympan för att sätta in det i rätt sammanhang.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-05-19 09:53

En dum fråga från en okunnig bara...

Skulle det vara fullständigt bortkastat att slösa en Scan-speak 18W/8535-00 på denna högtalare?

Den såg ut att gå trevligt djupt med låg resonansfrekvens, förvisso med 1,5dB tapp mot valda element men det kanske ginge att kompensera för i filtret?

Jo visst mer än dubbelt så dyrt/element också, men om det gör en "Dräpar-50:a" so what the heck... :)

Bara en okunnigs funderingar...

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-19 10:07

det är väl ganska vanligt att man brandar om produkter som genomgått upphottning, jag tänker på russ andrews och mjoe tjoe fjoe, skicka med en LE50-sticker med varje sats så är saken biff

Svaret står i analysen ovan.

jag har letat utan att hitta, min erfarenhet är att fastracking inte låter sig göras utanför sweetspot, men men skit samma
Bikinitider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-05-19 10:07

8535 behöver en mycket större låda. Då kan man klura på om det inte går med 8545 men det saknas utrymme för magneten och man får nästan gå igenom bakpanelen för att få plats med det.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-05-19 10:10

celef skrev:
Svaret står i analysen ovan.

jag har letat utan att hitta, min erfarenhet är att fastracking inte låter sig göras utanför sweetspot, men men skit samma

Naqref™ skrev:4. Eftersom diskanten sitter så långt bak och det akustiska centrat skiljer sig så mycket mellan riktning rakt fram och åt sidan så kan man bara få perfekt överensstämmelse i en riktning. Istället för att det blir 'lika dåligt' i alla riktningar så blir det en större skillnad mellan off axis-lyssning och lyssning i sweetspotten. Därmed inte ens sagt att off-axislyssningen blir sämre egentligen. ;)

D v s du har helt rätt i detta fall. I andra fall så kan du ha både rätt och fel. ;)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-05-19 10:28

Förhöjningsring? 8)
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-05-19 10:34

Bättre att köpa sig ett par OA52 från början då. ;)

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati