Intressekoll; ytterliggare OA51 kloner

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Densen

Intressekoll; ytterliggare OA51 kloner

Inläggav Densen » 2008-10-15 18:16

Hobbynickaren, eg. lägenhetsrenoveraren till mina basmoduler lät meddela när han såg mina OA51 att han kunde tänka sig att bygga sådana för försäljning. :)
Jag åtog mig att ta hand om 1'a testparet, som han fanerar i björkfaner.
Jag har krävt att priset hålls lägre än tidigare lådor, och då dessutom fanerade. Vi får se vad han slutligen säger om detta när han ser hur många timmar det går åt att färdigställa ett par, mina. 8) Men han trodde sig kunna klara detta.

Jag har nu lämnat över lite ritningar och mått. Men saknar några mått och ids inte att igen skruva isär mina för mått, så kan ni bidra med dessa?

Saknas gör måtten för mittstaget i sidled, och dess hål.
Kanske skall han ta upp hålet för basreflexröret i mittstaget lite större om nu någon vill använda större diameter på detta. Jag har för mig att det var lite spel för det, men lite ytterliggare större hål kanske inte skadar?

Så vad säger ni, finns intresse?
Eventuella positiva svar för detta anser inte jag vara bindande i nuläget, utan kan vara en bra indikering om det är något för honom att ägna tid åt.

Redigerat nedan.
En bild på mina OA51LE mod. och obehandlad basmodul, vilka skall få faner framöver, måste först njuta av utökad basgång ett tag.

Bild
Senast redigerad av Densen 2008-10-15 20:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-10-15 19:28

En centerversion liknande AVR7000 hade jag varit intresserad av iaf.

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-15 19:38

Center till OA51? Det kan väl endast vara aktuellt då högtalarna står väldigt brett isär = större avstånd än rekommendation? Eller vad säger AVR7000.
Men han ställer säkert upp på att bygga en dylik.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-10-15 19:42

Då jag missdae (klantade bort) karneolens drive senast, så kan detta vara mycket intressant.
Blir dock till del en prisfråga, då det bromsar lite i min ekonomi snart :cry:
Så, jodå, om priset e rätt...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2008-10-16 10:31

Också helt klart intresserad, dock lite beroende på priset.

JonasS

Inläggav JonasS » 2008-10-16 10:34

Hej!

Jag är också intresserad...

/Jonas

joseph

Inläggav joseph » 2008-10-16 12:57

Jag har ett set med .1-element över och är intresserad av att använda dem någonstans.

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-16 18:45

Snickaren skulle titta på ritningar under helgen och påbörja byggandet av det första provparet, (mina) 8) under kommande vecka.
Jag kan väl nämna att jag betalade 1000kr för mina basmoduler i rå MDF, vilket han var mer än nöjd med. Kanske kan han klara OA51 MED faner för 2000kr. 8O :D Billigare i vilket fall med rå MDF således. :) Jag måste först kolla upp fanerpris innan definitivt pris kan utlovas, och han får en chans att se hur lång tid det tar att få ihop ett par.
Kanske kan valfritt faner erbjudas med grundpris för lådor och då extra kostnad beroende på valt faners pris.

Ingen som har måtten på hålen i mellanstycket och mått för placering i lådan:?:

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2008-10-16 19:44

Hålen i stagning är 3 st med en diameter på 74mm om jag inte missminner
mig, detta stag sitter mitt i också, rätta mig om jag har fel. Glöm inte att
konfigurationen blir rätt på hålen, annars blir det svårt att få in
basreflexröret.
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-16 19:50

Tack för mått.
Basreflexhålet går ju lyckligtsvis att mäta utifrån, så det skall inte innebära några problem. :wink:

Användarvisningsbild
flygarjanne

Inläggav flygarjanne » 2008-10-16 22:39

Hej alla glada byggare.

jag har byggt ett par 51 kloner, och det jag kom o tänka på är att den inre kammaren, som ej har element utan bara dessa små hål i mellan väggen att ha acces till.

jag använde det dämpmaterial som larssen rekomenderade, och det är lite kexigt, inte som gullfiber, utan man kan liksom bryta av det.

man vill ju gärna ha det relativt helt, det smular en hel del om det bryts av.

jag satte min anslutnings terminal undertill i den bortre kammaren, då hade man ett något större hål att böka in all dämpmaterial genom.

ett tips från mej.

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-17 18:17

Överlämnade måtten på hålen i mellanstycket/förstyvningen idag.
Snickaren lät meddela att han börjar med första paret kommande helg. :D Redigerat: jag avsåg med kommande helg; helgen den 25 - 26/10 -08, då jag själv är på skivmässa, 25/10 -08.
Han påtalade också att han vinkelsågar bitarna så därmed blir utförandet i ren MDF bra också, om man vill måla dem i stället för att ha faner. :D
Jag återkommer med bilder efter att han färdigställt första paret.
Givetvis får de beskådas hemma hos mig om så önskas.
Jag har funderat på om hålet för basreflexröret skall vara valbart i
storlek om man vill använda annat mått än original diameter, eller om man vill borra ur detta själv.

Piloten Janne.
Tack för påminnelse om dämpmaterialet i den inre kammaren.

Jag ber därmed snickaren att lägga in dämpmaterial innan s.a.s. locket läggs på. :wink: Får bara först kolla upp densiteten på stenullen, som väl bör vara valbar, alltså stenull eller ej, ej val mellan densiteter. Skulle någon vilja ha annat/originalmaterial så bör då detta meddelas innan/i samband med ihopsättning. Men stenullen skall väl vara okritisk att använda. har någon avvikande åsikt om detta?

Jag Återkommer med beställningsinformation när jag vet lite mer hur det går för snickaren, men en beställning ser för närvarande ut som nedan.

1. Antal par.
2. Utförande, MDF eller faner, och val av fanersort. Kanske blir det val mellan begränsade sorter.
3. Dämpmaterial i inre kammaren, val av material, stenull, eller glasull/utan.
4. Val av storlek på hål för basreflexhål, eller utan hål.
5. Önskemål om hål och storlek för anslutningsterminal, eller ej.

Någon som har annat tips eller idé?

Tillägg:
Densiteten som P Steindel nämner (25kg/m3) i nedanstående tråd ang. dämpmaterial i OA52, gäller väl likaledes för OA51?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=23352&highlight=d%E4mpmaterial+densitet
Senast redigerad av Densen 2008-10-18 08:02, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
flygarjanne

Inläggav flygarjanne » 2008-10-17 19:07

Jag beställde mitt dämpmaterial från larssen, då får man rätt sort och rätt mängd, uppskuret o klart, bara att lägga in.
kostar nästan ingenting, absolut inga ockerpriser.

passa gärna på med mellanbit i plast och distansringen till basen samtidigt, blir så himla mycket bättre än att meckla ihop något själv.

janne

JonasS

Inläggav JonasS » 2008-10-17 20:33

Hej!

Om man måste få lådorna skickade till sig borde det väl vara enklare om lådorna är omonterade...

Beroende på hur många "snickaren" kan tillverka samt var beställarna finns kan man kanske ordna avhämtning hos "snickaren" för vidare leverans ut i landets olika delar.

Var i landet finns du Densen och "snickaren"?

Jag finns som sagt i Malmö och kan tänka mig (beroende på avståndet till tillverkaren) att hämta och mellanlagra lådor som skall till södra Sverige.

VH

Jonas

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-10-17 21:20

JonasS skrev:
Var i landet finns du Densen och "snickaren"?

J

Det hade varit intressant att veta :) Jag har ett par original men,,,

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-17 21:31

JonasS, det kanske är lite tidigt att prata om leverans, leveranssätt?

Till att börja med, så tror jag inte det finns några begränsningar direkt vad gäller antalet, Om det nu blir så att han går iland med byggandet. Vilkat jag inte alls misstror.

Skulle det vara så att det finns flera köpare på eller omkring samma ort, så visst skulle det kunna vara en möjlighet att någon skulle kunna hämta upp för dessa.
Men det beror väl på avståndet om det skall vara lönsamt?

Kollade snabbt via bussgods, som är att föredra vid leverans av paket. Det skulle nog kosta knappt 300kr för paret, monterade. För som du föreslog, omonterade skulle det nog handla om knappt 200kr. Detta oavsett avstånd, 10 - 40mil t.ex.

Vår bostadsort för snickaren, Joakim och mig är Motala i Östergötland. För den som undrar om möjligheten, avståndsmässigt att komma att känna och klämma på lådorna, och då förhoppningsvis tar med sig sitt par hem.

Vi kan ju bjuda hem någon nära boende forummedlem, vilka finns flera av, att komma och titta på lådorna och skriva ned sitt tyckande, som en slags recension?

Det är kanske också dags att kolla upp kartongsituationen, om jag kan tigga till mig kraftiga sådana på jobbet kanske. Hur skyddar man dem bäst i en kartong är också något att fundera på.
Men det är inget jag är orolig för, utan det löser vi, och jag kan då beskriva också detta, så alla känner sig trygga och nöjda.
Vad gäller beställning över långa avstånd så finns ju trygga betalningstjänster att utnyttja. Men man kan ju också göra upp någon affär på resavstånd så meddelande om seriositeten kan påvisas, via utlåtande av köpare.

Men som nämnts vi tar detta senare, längre fram.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-10-17 23:19

Densen skrev:Tillägg:
Densiteten som P Steindel nämner (25kg/m3) i nedanstående tråd ang. dämpmaterial i OA52, gäller väl likaledes för OA51?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=23352&highlight=d%E4mpmaterial+densitet

Kolla in min FAQ-tråd om OA51.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=20120

4.1. Original
Väggabbsorbenten i de olika modellerna har densitet 80 Kg/m3
(petersteindl)

Dämpmaterialet inuti högtalarna är på 25 Kg/m3. Det kallas idag för Rockwool, Roxull eller Paroc eller man kan även använda Gullfiber.

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-18 16:12

Kom att tänka på en sak.
Är någon intresserad av basmodul-lådor som dem jag fick byggda efter Nagrefs ritning, så skall väl också det gå att ordna.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-10-20 22:11

Jag skulle kunna vara superintresserad av ett par i rå MDF. :)
admin

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-21 19:18

Slartibartfast, jag pratade med snickaren om basmoduler. Då han byggt mina så vet han hur många timmar de tar att smälla ihop, därmed kunde han delge priser per par för dessa.

Han kan erbjuda 2st olika utföranden i MDF, beroende på om man vill måla eller fanera.

För faner skruvade och limmade, med raka kanter, (som mina) vill han ha 1300kr/par (i MDF) för.

För utförande att måla så vinkelsågar han och kexar och limmar dem för snyggast utseende, för dem vill han ha 1700kr/par.

Vi pratade inte om pris med faner, då kontakt ännu inte har tagits med firman som säljer detta.

Så vid intresse av basmoduler i MDF så kan beställning göras på dessa redan nu. För faner får jag återkomma när vi vet kostnaden för detta.
Glöm bara inte att nämna om hål skall tas upp för 8", eller 10" som ju är original.

I förbigående nämnde han, att han trodde att han (nog) kan sälja fanerade OA51 lådor för 2500kr/par eller mindre, billigare i MDF, om man jämför pris för basmoduler. Han skulle ägna nu kommande söndag åt att snickra ihop första paret. Jag återkommer med bilder nästa vecka, hoppas bara att han hinner skaffa hem faner tills dess.

Schmutziger, visst kunde han bygga en center, om han bara fick en ritning. Då det handlar om en högtalare, så blir ju priset därefter, men antagligen något högre än halva priset, då modell, tidsåtgång är obekant. Men priset kan antagligen bli halva priset för ett par OA51, när det är satt.
AVR7000s ritning är ju inte officiell, så kanske man kan utgå från OA51s vinkel och volym. Men det beslutet får du och andra stå för.
Men annars kan Phantom mode på surroundförstärkaren rekommenderas som du kanske sett i en nyuppväckt tråd, där jag själv fick tipset, och sitter nöjd med detta.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-10-21 20:38

Visst funkar phantom kanon, det var mest en ide, när ett tillfälle kom! :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-10-22 18:15

Densen skrev:Slartibartfast, jag pratade med snickaren om basmoduler. Då han byggt mina så vet han hur många timmar de tar att smälla ihop, därmed kunde han delge priser per par för dessa.

Hehe, det kan bli så fel när tråden handlar om många saker och man inte specifierar sig mer än jag gjorde! Jag menade såklart oa51-lådor, basmoduler har jag andra utav. ;)

[slrt]
admin

Densen

Inläggav Densen » 2008-10-27 18:15

Jag skrev att jag skulle återkomma denna vecka med info om hur det gick för snickaren.
Han fick problem med vinkeln när han sågade, då vinkeln inte stämde med inställd sådan. Han skulle därför åka och köpa en gradvinkel, så att han bättre kan kolla upp inställd vinkel.
Så nu gäller nästa helg istället. Ungefär som jag fick vänta på mina basmoduler alltså, men jag fick dem trots allt efter några veckor. :wink:
Han nämde också att han antagligen kan komma att begära 1700 - 1800kr/paret i MDF, (limmade). :) Vad tycks om det priset? låter det intressant? Han gör nog 3st par i en första sats i helgen, när han ändå håller på nämnde han.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2008-11-22 09:23

Om det fortfarande finns möjlighet att hänga på så är jag med.

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-22 09:46

Jag pratade med snickaren i torsdags, (den 20/11 2008) då sade han att hans bror har ett vinkelmätarinvolverad sågbord, (kan man skriva så?) vilket han själv saknat, och som därför har fördröjt hans prototypbyggande.
Delarna är i varje fall tillsågade. Han sade sig att han skulle åka till sin bror nu i helgen för att kunna färdigställa den första provomgången om 3st par. Han tyckte att när han ändå höll på så skulle han lika gärna bygga några par, än endast ett par. Jag snor nog själv ett par att labba med. :wink:
Jag hoppas verkligen att han kan infria sina löften denna gång så att jag kan redovisa byggena kommande vecka.

Så för att svara på din fråga Prometevs, så blir det bara av, och de godkänns av någon objektiv forummedlem så är meningen att efter detta ta upp beställningar.

Mina basmoduler tog väl ca 3- 4veckor att få ihop, arbetstid = några timmar, så det lär nog gå rätt snabbt om han bara får ihop de första träningsexemplaren snyggt, då han spekulerade i kanske 7tim/par.

Tillägg: Jag vill bara påpeka att jag inte profiterar på detta, utan när jag bad om ett par i mdf för eget bruk, (att kunna fanera i samma faner som basmodulerna) så tyckte han, efter att ha byggt mina basmoduler, att det var riktigt roligt att bygga sådana här småsaker jämfört med tidigare kök, badrum o.dyl. Då föreslog jag att han kanske kan hitta fler intresserade genom mig här på forumet. Alltså i linje med min länk nedan, en service/fritt!
Att han inte själv driver tråden här beror på hans minimala intresse för datorer och ljudåtergivning. 8O Jo det finns sådana människor, "därute", kunde jag konstatera efter att chocken hade lagt sig efter det beskedet.

Användarvisningsbild
sanoj66

Inläggav sanoj66 » 2008-11-22 17:23

jag är troligtvis med på ett fanerat par. Meddela när allt är klart för ett erbjudande

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2008-11-23 19:48

Jag är också eventuellt intresserad av ett par, troligen fanerade. Troligen även en center när det blir av..
Senast redigerad av -distortion- 2008-11-23 23:45, redigerad totalt 1 gång.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2008-11-23 21:33

Densen skrev:Så för att svara på din fråga Prometevs, så blir det bara av, och de godkänns av någon objektiv forummedlem så är meningen att efter detta ta upp beställningar.

Låter bra det. Så då avvaktar jag helt enkelt :roll:

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-24 18:10

Jag efterfrågade hur det har gått för snickaren i helgen. Han hade blivit avbruten av barnen som pockade på uppmärksamhet. Men när jag nämnde att det vfanns flera intressenter, lovade han att fixa ihop lådor under nu kommande helg. Jag återkommer så snart jag vet lite mer.
Han påpekade att finishen kunde vara lite sämre för högtalare som skall faneras, än dem som skall målas. Man kanske därför skulle beställa ofanerade då. :wink:

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2008-11-27 11:49

Densen skrev:Han påpekade att finishen kunde vara lite sämre för högtalare som skall faneras, än dem som skall målas.

Varför kan finishen bli sämre på fanérade? Har det att göra med kunskap, utrustning eller tålamod att göra?
Tub - nu på burk

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati