NS10, mkII

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

NS10, mkII

Inläggav IngOehman » 2009-11-22 01:01

Inte en ny version av högtalaren då alltså, utan en ny tråd om den! ;)

Har just inget nytt att tillföra, men tänkta bara citera några ord från
tidskriften Studio, nummer 9, 2009. Där får man på sidan 9 under
artikel-rubriken 'Studiosnacket du måste behärska' (alltså en ordlista)
och underrubriken 'Monitor', läsa bland annat:

...En aktiv monitor har en separat förstärkare för varje högtalare, Ett
annat nämn för en tvåvägsmonitor är bi-amp: bi = två och amp =
förstärkare, amplifier...

...Det som skiljer en monitor från en stereohögtalare är att stereohög-
talaren är konstruerad för att låta smickrande, en monitor för att vara
ärlig pch avslöja defekter i ljudet. Exempel på det senare är Auratone-
högtalaren eller Yamahas NS10 som brukar finnas som referens i alla
studior.

Och nu: Diskutera! ;)

Vh, iö

- - - - -

PS. Tips på saker att diskutera:

Sitter det högtalare i högtalare, eller sitter det högtalarelement i dem?

Har ett par aktiva monitorer (enligt texten) en förstärkare per högtalare,
eller två eller flera?

Kan inte en monitor vara en stereohögtalare? Om inte, är det en mono-
högtalare?

Vad betyder detta: Jag har köpt mig ett par bi-amp!

Om någon inte konstruerar en stereohögtalare för att vara smickrande,
blir det något annat än just en stereohögtalare då?

Vad är en ärlig högtalare, och låter alla som är det, likadant?
Senast redigerad av IngOehman 2009-11-22 05:07, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-22 01:08

Jag har sagt det förr, många journalister är rötägg. Det där var ju t.o.m så pass illa och fel att jag kunde skrivit bättre, som ändå är för okunnig.

Känns som världen håller på att bli helt urholkad på kompetens, man uppskattar det inte längre helt enkelt.

Suck.

Mvh

F
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-11-22 01:31

Tja, har ju ett par "Auratone" sedan drygt ett par decennier tillbaka
o mer illaljudande(i mitt tycke) högtalare får man leta efter.

Att jag har dem kvar beror nog mest på att jag ser dom som
något av en udda kvarleva från åttiotalet som man inte med
gott samvete vill "pracka" på någon annan.

F.ö. så verkar okunnigheten skörda nya lagrar varje dag. 8O :roll: :cry:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-11-22 01:43

Sånt där kräver nästan ett mejl till redaktionen, det är ju löjligt att dylikt släpps, vad har gått snett?
Frågan är sedan hur sanningshalten är på övrigt skrivet.

Småmissar är väl mänskligt, men så här kapitalt..
Senast redigerad av Goldfinger 2009-11-22 02:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2009-11-22 02:03

Goldfinger skrev:Sånt där kräver nästan ett mejl till redaktionen, det är ju löjligt att dylikt släpps utan kontroll (får man anta).
Frågan är ju sedan hur sanningshalten är på övrigt skrivet.

Du behöver nog inte bemöda dig, tidningen har inte lyckats skriva ett sant eller informativt stycke sedan start och tänker nog inte börja nu.

Det enda vi kan göra är att inte köpa skiten.

MM är något bättre men inte bra.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-11-22 02:23

philip skrev:
Goldfinger skrev:Sånt där kräver nästan ett mejl till redaktionen, det är ju löjligt att dylikt släpps utan kontroll (får man anta).

Du behöver nog inte bemöda dig, tidningen har inte lyckats skriva ett sant eller informativt stycke sedan start och tänker nog inte börja nu.

Vad är det för folk specifikt som ligger bakom skriften?
Är det verkligen branchfolk som är så oinsatta i grundläggande kunskap?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-11-22 02:35

Ett sådant lågvattenmärke förtjänar ingen diskussion, bara bojkott. :evil:

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2009-11-22 03:40

Goldfinger skrev:
philip skrev:

jag jobbade i branschen när tidningen startade och från början var den uppbackad av en av sveriges största grossister inom musik. Så det är ingen tvekan om att det var en annonsblaska från start. (jag tror det skapade flera informella avtal mellan IDG och denna grossist så att tidningen kunde starta - sedan avstannade samarbetet)

Men hela historien som jag minns den (en massa fel säkert, men men)

I många är fanns bara MM (musikermagasinet). MM hade svårt att hitta inriktning, från att från början varit en allmän musikertidning så började en del gitarrister och basister klaga på för stor synth och studioinriktning. Till slut fick några skribenter nog och skapade FUZZ, en gitarr och bas tidning.
MM fortsatte men kunde fortfarande inte riktigt hitta sin nisch, de testade med att vara en studio/DJ/synth tidning ett tag, sedan blandat med gitarr och trummor. Då, när MM var som mest splittrat och samtidigt som hemmastudio-biten tog kommersiell fart såg några snubbar en ny nischmöjlighet, en studiotidning med inriktning på hemmastudioägare, unga wannabe producenter och gubbar som ville spela in sig själva när de satt på sitt loft och lirade bluestolvor.

Problemet från början var att det inte fanns så mycket att skriva om, det mesta var redan avhandlat i MM och fuzz och man la ribban lågt, det skulle vara en tidning för alla som jobbade elektroniskt med musik, lätt och tydligt, ingen teknisk kunskap behövdes för att läsa artiklarna, allt var förenklingar och myter.

När man hade ordbajsat sönder ämnen som mixning, inspelning, mikrofonteknik, mastring (ett fruktansvärt temanummer som med stor sannolikhet har förstört många inspelningar i detta land) val av ljudkort etc utan att tillföra något förutom lite nya missuppfattningar och spridande av myter så tog man det geniala steget att låta "producenter" och inspelnings"tekniker" ge sina bästa råd och tips till läsarna - ja ni förstår vart det barkade.

Inget fel med kreativa tips från en konstnär till en annan men när det publiceras som fakta när det är fel är det inte bra.

(det luftiga 24-bitars ljudet / användning av kompressor och EQ på varje kanal och lite presets som passade / använda högpassfilter / köpa dålig lyssning och "lära" sig den osv)

Så där har vi det, en tidning som heter studio som inte har något med teknik och vetenskap att göra utan som skrivs av personer utan kunskap vars mål är att sälja drömmar och annonser.

Ingen stor skillnad från Hifi-blaskorna va?

Jag tror inte det finns EN artikel i studio som inte är behäftad med minst ett gravt fel. (det finns inte i MM heller om jag ska vara lite överdriven) (jag bortser såklart från rena intervjuer och så)

Jag har i princip läst alla nr eftersom jag fick den gratis sedan start så jag vet att det jag skriver om deras inkompetens stämmer.

Musikbranschen är fruktansvärt okunnig, mytbildningen är total. Ett exempel är Neve. Neve räknas som det bästa av många och är en holy grail. Har man bara Neve så löser sig allt. Problemet är bara att de flesta Nevebord, Nevepreamps och EQs suger jämfört med modern teknik. Men därför försöker modern teknik efterapa Nevesoundet och så är karusellen igång.

ja ni förstår säkert, annars får ni fråga.

Sorry för ett extremt långt och osammanhängande inlägg.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-11-22 04:28

Laila skrev:Tja, har ju ett par "Auratone" sedan drygt ett par decennier tillbaka

Att jag har dem kvar beror nog mest på att jag ser dom som
något av en udda kvarleva från åttiotalet som man inte med
gott samvete vill "pracka" på någon annan.

Men den är djävulskt snygg! Något så snyggt kan inte vara helt fel? :-)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-11-22 09:03

Laila skrev:Tja, har ju ett par "Auratone" sedan drygt ett par decennier tillbaka

Nja, de är inte illaljudande. Det låter bara så för att de är ärliga och avslöjar alla defekter i ljudet...

:wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: NS10, mkII

Inläggav PerStromgren » 2009-11-22 11:47

IngOehman skrev:Och nu: Diskutera! ;)

Behövs inte, som många redan sagt.

Är det någon läser Sound on Sound? Har deras beskrivning varit uppe till diskussion i förra tråden?

http://www.soundonsound.com/sos/sep08/a ... hans10.htm
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-11-22 12:13

philip skrev:
Goldfinger skrev:
philip skrev:

jag jobbade i branschen när tidningen startade och från början var den uppbackad av en av sveriges största grossister inom musik. Så det är ingen tvekan om att det var en annonsblaska från start. (jag tror det skapade flera informella avtal mellan IDG och denna grossist så att tidningen kunde starta - sedan avstannade samarbetet)

Men hela historien som jag minns den (en massa fel säkert, men men)

I många är fanns bara MM (musikermagasinet). MM hade svårt att hitta inriktning, från att från början varit en allmän musikertidning så började en del gitarrister och basister klaga på för stor synth och studioinriktning. Till slut fick några skribenter nog och skapade FUZZ, en gitarr och bas tidning.
MM fortsatte men kunde fortfarande inte riktigt hitta sin nisch, de testade med att vara en studio/DJ/synth tidning ett tag, sedan blandat med gitarr och trummor. Då, när MM var som mest splittrat och samtidigt som hemmastudio-biten tog kommersiell fart såg några snubbar en ny nischmöjlighet, en studiotidning med inriktning på hemmastudioägare, unga wannabe producenter och gubbar som ville spela in sig själva när de satt på sitt loft och lirade bluestolvor.

Problemet från början var att det inte fanns så mycket att skriva om, det mesta var redan avhandlat i MM och fuzz och man la ribban lågt, det skulle vara en tidning för alla som jobbade elektroniskt med musik, lätt och tydligt, ingen teknisk kunskap behövdes för att läsa artiklarna, allt var förenklingar och myter.

När man hade ordbajsat sönder ämnen som mixning, inspelning, mikrofonteknik, mastring (ett fruktansvärt temanummer som med stor sannolikhet har förstört många inspelningar i detta land) val av ljudkort etc utan att tillföra något förutom lite nya missuppfattningar och spridande av myter så tog man det geniala steget att låta "producenter" och inspelnings"tekniker" ge sina bästa råd och tips till läsarna - ja ni förstår vart det barkade.

Inget fel med kreativa tips från en konstnär till en annan men när det publiceras som fakta när det är fel är det inte bra.

(det luftiga 24-bitars ljudet / användning av kompressor och EQ på varje kanal och lite presets som passade / använda högpassfilter / köpa dålig lyssning och "lära" sig den osv)

Så där har vi det, en tidning som heter studio som inte har något med teknik och vetenskap att göra utan som skrivs av personer utan kunskap vars mål är att sälja drömmar och annonser.

Ingen stor skillnad från Hifi-blaskorna va?

Jag tror inte det finns EN artikel i studio som inte är behäftad med minst ett gravt fel. (det finns inte i MM heller om jag ska vara lite överdriven) (jag bortser såklart från rena intervjuer och så)

Jag har i princip läst alla nr eftersom jag fick den gratis sedan start så jag vet att det jag skriver om deras inkompetens stämmer.

Musikbranschen är fruktansvärt okunnig, mytbildningen är total. Ett exempel är Neve. Neve räknas som det bästa av många och är en holy grail. Har man bara Neve så löser sig allt. Problemet är bara att de flesta Nevebord, Nevepreamps och EQs suger jämfört med modern teknik. Men därför försöker modern teknik efterapa Nevesoundet och så är karusellen igång.

ja ni förstår säkert, annars får ni fråga.

Sorry för ett extremt långt och osammanhängande inlägg.

Det var det mest intressanta inlägget jag läst på länge :!:
Tack Philip.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-22 12:33

Håller med, mycket bra och intressant inlägg Philip.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-11-22 13:22

En vidare reflexion:
Samhället idag bygger på yta och pladder.
Alltför många snackar om saker och alltför få åstadkommer saker.

Så länge munnen går (eller texter produceras) så tycks behovet av "information" hållas tillfredsställt.

Jag drar nu paralleller även till pladder-radio:
Där man numera alltsom oftast förväntas sitta och lyssna på ett antal människor, som sitter och småpratar - inte "med" lyssnaren - utan med varandra.

Det kan tyckas långt ifrån ämnet. Men jag tror inte att det är det, egentligen.
Det visar nämligen på samma generella mentalitet:
Det viktiga är ett konstant flöde av "information".
Det allt ökande ordflödet urvattnar innehållet och i förlängningen spelar det uppenbarligen mindre roll om det ens handlar om korrekturläst sanning eller ej.
Eftersom det i grunden råder en oengagerad, ytlig attityd till alltsammans, så finns det heller ingen seriös ambition att undersöka, fundera och gallra.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-11-22 14:21

Tack för utförligt inlägg philip!

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-11-22 14:23

Så sant, så sant - Strmbrg! Jag gillar verkligen dina inlägg, de är liksom sådär som jag tänker fast inte riktigt förmår formulera det! :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-11-22 14:24

Strmbrg skrev:En vidare reflexion:
Samhället idag bygger på yta och pladder.
Alltför många snackar om saker och alltför få åstadkommer saker.

Så länge munnen går (eller texter produceras) så tycks behovet av "information" hållas tillfredsställt.

Jag drar nu paralleller även till pladder-radio:
Där man numera alltsom oftast förväntas sitta och lyssna på ett antal människor, som sitter och småpratar - inte "med" lyssnaren - utan med varandra.

Det kan tyckas långt ifrån ämnet. Men jag tror inte att det är det, egentligen.
Det visar nämligen på samma generella mentalitet:
Det viktiga är ett konstant flöde av "information".
Det allt ökande ordflödet urvattnar innehållet och i förlängningen spelar det uppenbarligen mindre roll om det ens handlar om korrekturläst sanning eller ej.
Eftersom det i grunden råder en oengagerad, ytlig attityd till alltsammans, så finns det heller ingen seriös ambition att undersöka, fundera och gallra.

+8, minst.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-11-22 14:25

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-11-22 14:27

Falkis skrev:Så sant, så sant - Strmbrg! Jag gillar verkligen dina inlägg, de är liksom sådär som jag tänker fast inte riktigt förmår formulera det! :)

:)
Jag tycker inte alls att jag grejar att få till formuleringarna.
Men det var trevligt att läsa din respons.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-11-22 14:28

phon skrev:
Strmbrg skrev:En vidare reflexion:...
...

+8, minst.

8O

:)

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2009-11-22 14:37

Eftersom jag själv börjat fuska med en liten hemstudio så tänkte jag kolla in dom här blaskorna. Finns det någon bra hemstudioblaska någonsyans?? engelsk funkar bra det med :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-11-22 14:48

Jag håller faktiskt med studioforum i det här. Förstår inte vad Ingvar vill säga med en sån här tråd. Att det generaliseras friskt i populär fackpress är väl ingen nyhet direkt. Dessutom tycker jag inte att det finns några uppenbara faktafel i artikeln.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-11-22 15:28

Objektivisten skrev:Att det generaliseras friskt i populär fackpress är väl ingen nyhet direkt.

Nej, men nog har det blivit värre. Jag håller med Strmbrg. (Den här meningen var lysande: "Så länge munnen går (eller texter produceras) så tycks behovet av "information" hållas tillfredsställt.") Jag har köpt en del andra tidskrifter i helt andra ämnen på sistone och det är likadant i allihop. Inte mycket substans. Sedan kan man förstås tycka att Ingvars kritik är lite petig, det finns nog betydligt värre felaktigheter, men samtidigt är det väl onödigt. Någon på studioforumet tycker att "1. För att kunna skapa förståelse hos nybörjare måste man generalisera.
2. När man generaliserar kommer alltid ett gäng detaljkunniga kritisera att man inte är tillräckligt korrekt i alla punkter." men jag håller inte med. Varför skulle nybörjare vara betjänta av felaktigheter och ofullständiga fakta? Det skapar väl ingen förståelse? Snarare är det väl extra viktigt med korrekta och fullständiga fakta när man vänder sig till nybörjare, eftersom de inte har kunskap nog att se om något är tokigt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-22 15:50

Fast som ren nybörjare kan ett dåligt tips vara mer behjälpligt än ingen info alls... man får i alla fall något att testa utpekat...

Läser själv Studio och tillhör dem som missar många felaktigheter i så fall... för jag har ju tyckt den var intressant och bra.... :?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2009-11-22 16:02

Birger skrev:Eftersom jag själv börjat fuska med en liten hemstudio så tänkte jag kolla in dom här blaskorna. Finns det någon bra hemstudioblaska någonsyans?? engelsk funkar bra det med :)

http://www.soundonsound.com/ är bra tycker jag. Till skillnad från andra tidningar så brukar sos vara tydliga när de skriver om tekniker och subjektivt tyckande som inte har vetenskaplig grund.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-22 16:07

Finns den gamla engelska tidskriften Studio Sound kvar?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-11-22 16:12

philip skrev:
Birger skrev:Eftersom jag själv börjat fuska med en liten hemstudio så tänkte jag kolla in dom här blaskorna. Finns det någon bra hemstudioblaska någonsyans?? engelsk funkar bra det med :)

http://www.soundonsound.com/ är bra tycker jag. Till skillnad från andra tidningar så brukar sos vara tydliga när de skriver om tekniker och subjektivt tyckande som inte har vetenskaplig grund.

Det är ju strålande när skribenten kan göra skillnad på fakta och åsikter! :) För visst är det skillnad:

Så här är det...

Jag tycker...

/J

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-11-22 16:29

Strmbrg skrev:

Ja, många gånger verkar åsikten viktigare än sanningen!
Jag tycker också det är aningen komiskt med folk som i princip vägrar gå in i diskussioner pga rädsla för att blotta okunskap, hellre än att ställa frågor för att förstå bättre.

Farligt när prestige får gå före kunskap.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-22 19:41

Goldfinger skrev:
Strmbrg skrev:

Ja, många gånger verkar åsikten viktigare än sanningen!
Jag tycker också det är aningen komiskt med folk som i princip vägrar gå in i diskussioner pga rädsla för att blotta okunskap, hellre än att ställa frågor för att förstå bättre.

Farligt när prestige får gå före kunskap.

Nu ska vi sätta fötterna mycket försiktigt här! Vi traskar alla (åtminstone de flesta av oss) omkring i detta glashus, kallat f.se... :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-22 20:12

det är ju en generationsfråga, gubbar och tanter är gamla, har levt ett långt och hårt liv, hunnit samla på sig en del kunskaper, dom unga är på g
Bikinitider

Nästa

Återgå till Generellt om hifi