Moderator: Redaktörer
MP skrev:Herregud vilka extremdåliga bilder!![]()
Nåja det är Alpha (Alfa)
Svenskt fabrikat där en person på forumet har arbetat/bidragit med konstruktioner
De gjorde prisvärda och intressanta saker.
lalaz0r skrev:Tyvärr så är basarna lite trasiga
lalaz0r skrev:Jag ska försöka skarva kablarna ordentligt!
Den förstärkaren jag testa på vet jag inte om den kör på 4ohm, vart ser man de? Brukar man kunna ändra?
Vart kan man köpa nya damskydd?
/ Petter
Kjell_Kranzberg skrev:lalaz0r skrev:Jag ska försöka skarva kablarna ordentligt!
Den förstärkaren jag testa på vet jag inte om den kör på 4ohm, vart ser man de? Brukar man kunna ändra?
Vart kan man köpa nya damskydd?
/ Petter
Klipp av kablarna; avisolera fram "ny" koppartråd; löd ihop skarven; isolera med krympslang.
Spelar ingen roll för förstärkarens del om högtalarna är på 8 eller 4 ohm. Bara att köra.
Jag har två dammskydd i papp. Lätt att limma på. Pris: Gratis. Skicka mig PM!
Kolla först så att konen/spolen inte skrapar.
Dammsug ur försiktigt, så som MP skrev.
Stephan skrev:Är detta verkligen Alfa?
Vad jag vet så gjordes dom med Isophon-element, modellen ser inte heller bekant ut.
rolfzetterberg skrev:Har forskat lite och jodå-det fanns två versioner av Alfa1!
Den första kom 1971-2 och var på 25 lit(eller 27) och hade 21cm bas, 2,5cm disk och deln 2600Hz.
Den andra kom 1974 och var på 30 lit och hade 8" bas,22mm disk och deln 3000Hz.Basen har ALU-spole och 20mm slaglängd.Annan stagning i lådan.
Petter,du har nog en Alfa1 av den första varianten.Om din låda är ungefär 25x47x33cm så är det den.
arnebergstrom skrev:Hej
Jag har 1 par Alfa 1 i mycket bra skick, som jag har haft sedan dom var nya. Högtalarna ha stått i mina föräldrars gillestuga sedan 1978, mörkt och nästan inget damm och inte använda på många år. Är det någon som vill ta över dom för 100:- så gärna för mig. /arne
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst