OA-51LE²

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

OA-51LE²

Inläggav Naqref » 2010-12-06 16:19

Efter den enligt många mycket lyckade diskanten i Larsen 8 så gjordes en uppgraderingssats till OA-52 som kallades LE (Larsen-Eriksson alternativt Larsen Edition). Många tycker att den diskanten presterar mycket bättre än T11-OA i just en OrthoAkustisk högtalare så önskemålen att man även skulle kunna använda den i OA-51 föddes. Det var ett tag sedan men nu verkar vi äntligen vara klara. :)

Därför presenteras OA-51LE² :D (körtesy OAS)

Det hela är ett öppet projekt och man kan köpa delarna var man vill ifrån men diskantfrontplattan kan man bara få tag från Larsen Hifi. Vem som helst får dock göra även den fritt.

Om man har ett par orginal OA-51 så behöver man följande saker:

2st Scan Speak D2608-913000
2st specialfronter till dessa
2st Scan Speak 18W/8545-00
4st 3.9uF plastfilmskondensatorer (5%)
2st 4.7uF plastfilmskondensatorer (5%)
2st 10uF plastfilmskondensatorer (5%)
2st 0.3mH spolar (0.8mm tråd)
2st 1.2mH spolar (1.2mm tråd)
2st 3.9 ohmsmotstånd (10%) på 5W eller mer
2st motstånd på 2.2 ohm (10%) på 5w eller mer (kan varieras mellan 1.5 ohm till 2.7 ohm beroende på hur ljus man anser diskanten blir i det egna rummet)

Filtrena kopplas enligt följande schema:
Bild
Diskantfiltret

Bild
Basfiltret

Med tanke på att baselementet är bytt så behöver man stämma av lådan aningens annorlunda. Det gör man lämpligen genom den s k A4-modden (man stoppar in en rulle gjord av några ihoprullade A4-papper i den befintliga basreflexporten och förlänger den så att den blir runt 300mm lång).

Det behöver göras mindre uttag i lådan för att få plats med terminalerna för den nya diskanten.

Man kan köpa ett helt kit från Larsen Hifi om man vill göra så lite som möjligt.

Frågor besvaras i denna tråd och helst inte via pm.

Regards OAS-gänget. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-12-06 17:08

Karvningen är knappt i storleksordningen för den på .3 uppgraderingen, mao någon minuts försiktig karvning med morakniv el dyl.
jag hade diskanten så att terminalerna var vänster/nedåt.
behövde karva vid vänstra kabelgenomföringens utsida nån mm, och lika mycket där andra uttaget hamnade.
Så slank diskanten ner!

Sitter rätt nöjd med denna uppgradering! :D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-12-06 17:29

Diskanten var mycket trevlig!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-06 20:34

Högintressant projekt! Finns det någon ritning på lådan? Finns det anledning att köra 51an som sluten i syfte att få bättre integration om man vill använda den som toppsystem (har för mig att jag läst någonstans att slutna toppar är enklare att integrera med separata basar)?

Väntar med spänning på prislappen för kitet...

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-12-06 21:30

Är konstruktionen framtagen med filtkringlan monterad eller ej?

Har i varje fall lött ihop filtret nu, och lyssnat någon timma på dem.
Detta skulle kunna vara någonting riktigt bra. Mina är galet placerade framför mina små pK älsklingar, ca 0,5m ut just nu. Skall placera dem mot vägg, och släpa in dämpskivorna från garaget imorgon, så då blir det ett rättvisare besked hur det förhåller sig. I.o.m. placeringen så påverkas sannolikt tonaliteten, men vad mina gamla trötta öron uppfattar så skulle detta som sagt kunna vara något riktigt bra, vilket får utvärderas framöver. Det låter i varje fall tjusigt just nu. Luftigt, detaljerat och varmt.
Tror nog att det skulle vara något för LennartJ att lyssna på så han får höra vad denna diskant verkligen kan prestera.

Sondek

Inläggav Sondek » 2010-12-06 21:59

Luftigt, detaljerat och varmt.

Låter som att dessa skulle passa ett par medel ålders öron väldigt bra :?
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-06 22:10

Glebster skrev:Finns det någon ritning på lådan?

Svarar på min egen fråga! Här finns en ritning med mått att tillgå (kräver medlemskap);

http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... f=4&t=1854

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-12-06 22:17

Finns en tråd för ritningar, tyvärr är ingen komplett.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=36136

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-06 22:21

johaneriksson skrev:Finns en tråd för ritningar, tyvärr är ingen komplett.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=36136

In my face! Hmmm, provade först att söka på faktiskt.se men utan resultat. Måste ha stavat fel eller nåt... Oavsett, tackar! :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-12-06 22:23

StefanH skrev:Är konstruktionen framtagen med filtkringlan monterad eller ej?

Har i varje fall lött ihop filtret nu, och lyssnat någon timma på dem.
Detta skulle kunna vara någonting riktigt bra. Mina är galet placerade framför mina små pK älsklingar, ca 0,5m ut just nu. Skall placera dem mot vägg, och släpa in dämpskivorna från garaget imorgon, så då blir det ett rättvisare besked hur det förhåller sig. I.o.m. placeringen så påverkas sannolikt tonaliteten, men vad mina gamla trötta öron uppfattar så skulle detta som sagt kunna vara något riktigt bra, vilket får utvärderas framöver. Det låter i varje fall tjusigt just nu. Luftigt, detaljerat och varmt.
Tror nog att det skulle vara något för LennartJ att lyssna på så han får höra vad denna diskant verkligen kan prestera.

Filtkringlan har varit på hela tiden då jag lyssnat in resultaten i alla fall, men som tidigare... kringlan är något man kan labba lite med beroende om man har elefantöron, annan dämpning och hur rummet "låter" för övrigt m a p diskantåtergivningen.

Kul att du anar potential :)
Se till att få dem i rätt position :P

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Sondek

Inläggav Sondek » 2010-12-06 22:27

Den kan nog vara lite knepig att snickra till även om det säkert går bra med mycket tålamod och noggranhet.

En färdig byggd låda i rå mdf(alternativt färdig lackad, fanerad) skulle man nog mest på grund av lathet :oops: kunna tänka sig att betala någon krona för :?
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-06 22:47

Sondek skrev:Den kan nog vara lite knepig att snickra till även om det säkert går bra med mycket tålamod och noggranhet.

En färdig byggd låda i rå mdf(alternativt färdig lackad, fanerad) skulle man nog mest på grund av lathet :oops: kunna tänka sig att betala någon krona för :?

Vi hoppas någon mot lagom ersättning tar upp stafettpinnen! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-06 23:25

Naqref skrev:Vi hoppas någon mot lagom ersättning tar upp stafettpinnen! :D

Ja, det vore klockrent, lådan är ju inte helt lättillverkad den rackaren!

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-06 23:40

Oj vad intresserad jag blir! Om inte 8545 elementet varit så kostsamt hade jag slagit till direkt, ohört!

Jag sitter trots allt nöjd med mina omkantade originalelement och T11 diskant.. Men köplusten gnager hårt 8O Får se om man får höra ett par någon gång.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-12-07 09:44

bassman skrev:Oj vad intresserad jag blir! Om inte 8545 elementet varit så kostsamt hade jag slagit till direkt, ohört!

Jag sitter trots allt nöjd med mina omkantade originalelement och T11 diskant.. Men köplusten gnager hårt 8O Får se om man får höra ett par någon gång.

När jag färdigställt mina oa51le2 kommer jag gärna till pite på en duell samt avlyssning av inorum :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-07 11:03

johaneriksson skrev:
bassman skrev:Oj vad intresserad jag blir! Om inte 8545 elementet varit så kostsamt hade jag slagit till direkt, ohört!

När jag färdigställt mina oa51le2 kommer jag gärna till pite på en duell samt avlyssning av inorum :)

Jamen YES..! Bara höra av dig Johan :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-07 11:33

johaneriksson skrev:När jag färdigställt mina oa51le2 kommer jag gärna till pite på en duell samt avlyssning av inorum :)

Bild

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-12-07 12:58

Läste ovan att en del saknar lådor.
Själv har jag problemet att bestämma vilka jag skall använda. 8)
Flyttar nog över kitet till utförandet med ljus körsbärsfaner.
Pratade med bekantingen som tog fram dessa lådor, om han kunde ta fram fler, i första hand i rå MDF vilket inte skulle vara en omöjlighet. Jag hör av mig om/när några finns framtagna.

Några bilder på mina i körsbärsfaner finns under följande tråd.
Att använda andra element känns inte som sådär akut längre.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=39464

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-07 13:33

StefanH skrev:Pratade med bekantingen som tog fram dessa lådor, om han kunde ta fram fler, i första hand i rå MDF vilket inte skulle vara en omöjlighet. Jag hör av mig om/när några finns framtagna.

Några bilder på mina i körsbärsfaner finns under följande tråd.
Att använda andra element känns inte som sådär akut längre.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=39464

Anmäler intresse. Dina lådor ser jättefina ut!

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-12-07 15:26

Vänligen lägg inga anmälningar på lådor nu.
Vi måste först se att de byggs.
Jag frågar om bekantingen kan leverera endast tillsågade, vilket väl skulle bli lättare att skicka, och enklare att ta fram.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-12-07 15:46

Min svåger uppdrog åt en polare att bygga Mupps-lådor. Han svarade då "Hur många ska du ha? När jag väl har programmerat fräsen så kan jag spotta ut hur många som helst."

Jag kan ju fråga om det finns möjlighet till OA51-lådor?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-12-07 15:53

Jag sällar mig till skaran som anmäler intresse av att få tag i lådor. Helst fanerade i ek, men rå MDF funkar det också! :)

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-12-07 15:57

bomellberg skrev:Min svåger uppdrog åt en polare att bygga Mupps-lådor. Han svarade då "Hur många ska du ha? När jag väl har programmerat fräsen så kan jag spotta ut hur många som helst."

Femaxlad fräs? Då smulle man med lätthet kunna addera funktioner som öppningsbar botten samt IKEA nivå på hopsättning av platta paket.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-07 16:29

johaneriksson skrev:
bomellberg skrev:Min svåger uppdrog åt en polare att bygga Mupps-lådor. Han svarade då "Hur många ska du ha? När jag väl har programmerat fräsen så kan jag spotta ut hur många som helst."

Femaxlad fräs? Då smulle man med lätthet kunna addera funktioner som öppningsbar botten samt IKEA nivå på hopsättning av platta paket.

Är det inte bättre med avtagbart bakstycke så det inte syns?

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-12-07 16:32

Glebster skrev:
johaneriksson skrev:

Jag vet faktiskt inte, tänkte mer att eventuell vägghängningsanordning skulle sitta stabilare om baksidan inte var öppningsbar.
Känns inte som att synligheten är så stort problen när högtalarna ska hänga på 60 cm höjd.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-07 16:38

johaneriksson skrev:
Glebster skrev:
johaneriksson skrev:

Jag vet faktiskt inte, tänkte mer att eventuell vägghängningsanordning skulle sitta stabilare om baksidan inte var öppningsbar.
Känns inte som att synligheten är så stort problen när högtalarna ska hänga på 60 cm höjd.

Sant, men det är ju iofs inget ett gäng skruv inte kan fixa...

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2010-12-07 18:30

När duellen blir av hakar jag gärna på till Pite!

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-07 18:55

radelius skrev:När duellen blir av hakar jag gärna på till Pite!

Vad kul radelius!

Jag har provkört OA51 en kväll i det akustikreglerade rummet och det spelande på utav bara tusan. Onödigt bra faktiskt! Men -70 tal-sonab funkar så klart inte alls i den miljön! Eller föresten OD11 funkar om man lägger dom på stativ så att dom spelar som OA51..

Så här finns två väldigt olika rum man kan spela i. V-rum med "normalt livlig klang" Nere "regerad akustik" Skall tillägga att det reglerade rummet inte känns kvävt utan lättpratat och väldigt vilsamt till skillnad med hur rummet var tidigare när taket också var dämpat.

IÖ har gjort ett väldigt bra jobb, men det finns lite mer att göra, -jo faktiskt 8)

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2010-12-07 18:57

Ska bli spännande att höra skillnaden på ditt rum, blir det någon av mellan dagarna kanske?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-07 19:07

radelius skrev:Ska bli spännande att höra skillnaden på ditt rum, blir det någon av mellan dagarna kanske?

Jag är ledig, jag vet inte hur långt bort johaneriksson är med sina LE2. Har du tomma lådor Johan?

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati