LTS mätning av XTZ Class-AP100

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bonkas

LTS mätning av XTZ Class-AP100

Inläggav Bonkas » 2011-03-02 11:54

Hej!
Sitter och diggar till ett XTZ Class-AP100 och måste säga att det låter fantastiskt bra.
Snackade dock lite med en kompis igårkväll och när jag skröt lite om nyförvärven, som man så lätt gör, blev jag bemött med i det närmaste ett gapskratt..
Han hävdade att han förvisso aldrig hört steget men att LTS har haft det inne för test men att de redan efter att ha mätt i diskanten konstaterat att steget är så dåligt att vidare mätningar varit onödiga..
Tydligen var förstärkaren alldeles för "ljus" i klangen..

Jag måste säga att jag är förvånad!

Jämfört med den tidigare Onkyo 906-receivern, som väl får betraktas som en tämligen kompetent stärkare, spelar XTZ-steget med kött, märg och blod och även om ljudbilden är större och detaljnivåerna högre så spelar steget, om något, "varmare" än vad Onkyon gjorde..
Visserligen sker digitalomvandlingen nu i en Cambridge Dacmagic och inte i Onkyons kretsar men Dacmagic är ju inte precis känd för att ha ett "varmt" ljud..

Jag har inte läst LTS så om någon med insikten ville redogöra för vad LTS egentligen skrev om steget vore det intressant läsning.
Min spontana åsikt måste vara att de fått ett exemplar behäftat med fel. Har de undersökt den möjligheten?

Inte för att mitt steg låter sämre i mina öron bara för att LTS inte tycker om det men alla åsikter om prylar man äger är ju intressanta. Finns här fler ägare av AP-100 så vore Era synpunkter på steget kanonkul att få läsa!
Mvh

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-03-02 12:28

LTS bryr sig inte om ifall slutsteget låter bra eller ej. De använder sig av en metod för att upptäcka ifall slutsteget påverkar signalen hörbart i ett enskilt specialtest vars relevans kan diskuteras.

Att du tycker att ditt slutsteg låter bra har LTS säkerligen ingen uppfattning om.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-03-02 12:45

Det är inte omöjligt att det steget som vi testade var trasigt på något sätt som påverkade signalen så kraftigt, om XTZ efter test av det slutsteget de lånade ut till oss, uppmärksammar detta och skickar oss ett nytt så kommer såklart ett nytt test att genomföras.

Jag upplevde (vad jag minns) färgningen i diskanten som att röster trycktes ihop och och lät sprakiga, som när man lyssnar på en högtalare med spräckt diskant, fast såklart långt ifrån lika tydligt.

Hur F/E-lyssningar går till och deras värde finns det gott om andra trådar om och känns onödigt att ta upp igen i denna tråd.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-03-02 13:03

Tack för svar!
Och jag som är som allra mest nöjd med hur slutsteget har förbättrat röståtergivningen..*s*
Både manliga och framförallt ljusa kvinnoröster. Återgivet via LTS-F1 och kanske uppstår någon form av synergieffekt men just F1 är inte, i mina öron, en högtalare som lägger fingrarna emellan i diskanten..

Jag vill poängtera att jag inte har åsikter om LTS mätning eller lyssning! Men då mina erfarenheter motsäger resultatet och jag inte heller någon annanstans läst om en liknande problematik med steget så känns det trots allt rimligt att just det steg LTS fick tillskickat sig för test var felaktigt.
Felaktig elektronik är väl tyvärr inte helt unikt när det kommer till Xtz men de är såvitt jag förstått i alla fall lätta att ha att göra med och byter grejer utan att knota.

Finns fler ägare av steget här på faktiskt som kan delge sina erfarenheter av steget? Om fler delar de intryck som LTS fick av sitt testexemplar så kanske steget var helt ok och jag helt enkelt behöver spola öronen...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-03-02 13:20

Bonkas: Jag tror du kan sitta tryggt i din upplevelse av steget och ser ingen
anledning till oro. LTS tester har visat sig vara mycket utslagsgivande och det
är inte konstigt om något detekteras där. Jag skulle försöka ta det med ro och
fortsätta lyssna med nöje. Ofärgande är nog inte steget, med tanke på hur
enkelt det kunde pekas ut, men det säger ingenting om hur du subjektivt
upplever steget hemma hos dig. Du verkar nöjd, så var nöjd.

Det steg jag kör med hemma har en avrullning i den översta diskanten, något
som också upptäcktes i LTS tester av det. Än så länge har jag inte orkat "oroa"
mig över denna defekt, men kanske är det något jag tar tag i när jag känner
att andra defekter i systemet är bortfilade. Jag tycker själv mest att det är
kul att känna till dylika defekter, eftersom jag dels kan värdera om jag tycker
de utgör problem hemma hos mig och i min dagliga lyssning, samt att jag
vet vad jag behöver byta ut, för att få en något bättre kedja.
Senast redigerad av shifts 2011-03-02 14:57, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-03-02 14:47

Såklart har du rätt! Det är bara tråkigt när man sitter toknöjd och när man berättar vad man har för prylar får höra att man köpt skräp.. LTS har ju lite "tyngd" så när de sågar något så ekar det långt och länge...

Men såklart är vad jag tycker det primära!

Fortfarande enormt nyfiken på om det finns fler här som äger steget. Men det kanske är ett ämne för en ny tråd, även om eventuella ägare nog öppnar denna tråden om de ser den...

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2011-03-02 15:37

steget är knappast kasst, många tillverkare lägger ner mkt tid på att få snygga färgningar och i många fall kan det bli riktigt bra som ett ex på detta kan jag nämna marantz referens serie... låter tok bra i mina öron och säkerligen väldigt många öron världen över.

tycker man skall ta alla slags mätningar med ro och lyssna sig fram.

låter det bra är det ju knappast dåligt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-03-02 15:45

Jo, för LTS räkning är det inte tillräckligt bra. Det kan man ju säga helt och fullt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-02 15:51

Största problemet här är nog kompisens förståelse av F/E-lyssningen och hur resultatet bör tillämpas.

Att man inte gick vidare i testandet är ju helt enkelt för att man inte behövde det. Målet med testen (lyssnandet) är att försöka höra färgningar och när man väl gjord det med säkerställd signifikans finns det ingen anledning att slösa testtid på att på fler sätt bevisa det som redan är bevisat. Hade man gjort det så är ju ett möjligt resultat att det var det enda problemet man hade tur att hitta, andra resultat vore att man hittade fler. Men då målsättningen är att hitta något som är så svårt att detektera som det bara går, så föll ju XTZn utanför de ramarna.

Många andra saker man provlyssnat har ju varit så pass dåliga att de inte ens hamnat i tidningen...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-03-02 18:15

Hela tråden är en pseudodebatt eftersom det mig vetligen inte är någon med anknytning till LTS som mätt på apparaten ifråga!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-03-02 18:51

Nja tråden handlar om testet i stort, vilka mätningar som gjorts är snarare en pseudodebatt du startat nu ;)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-02 20:01

Om man anser att en god förstärkare ska låta ljudsignalen/musiken passera utan större påverkan, verkar XTZ AP100 vara ett mindre bra val.

Om man inte störs av förstärkarens egna bidrag är allt frid och fröjd!

Dock kan jag tycka det är en markering av lyssningspanelen när de avbröt testet p.g.a. diskantregistrets färgning och att de ansåg vidare testning onödig.

"Deltagarna i lyssningspanelen tyckte inte att AP100 var en särskilt intressant förstärkare att använda för kvalificerade ändamål."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-03-02 20:15

RogerGustavsson skrev:Om man anser att en god förstärkare ska låta ljudsignalen/musiken passera utan större påverkan, verkar XTZ AP100 vara ett mindre bra val.

Om man inte störs av förstärkarens egna bidrag är allt frid och fröjd!

Dock kan jag tycka det är en markering av lyssningspanelen när de avbröt testet p.g.a. diskantregistrets färgning och att de ansåg vidare testning onödig.

"Deltagarna i lyssningspanelen tyckte inte att AP100 var en särskilt intressant förstärkare att använda för kvalificerade ändamål."

Det är ju en veritabel sågning av produkten ur LTS kriterier. En helt annan sak är ju att användare kan anse att den väl fyller sin funktion i sin egen anläggning.
Med all reservation för att den provade apparaten var av normal status funktionsmässigt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2011-03-02 22:00

jag har hört XTZ steg och det lät på hifi kitt så bra att jag bar hem en uppsättning med 99.23,och detta när jag lurat jobbarpolarn att köpa 12,160 eller hette den 12.300? den största 12"subben med största steget!
han sålde den efter 14dagar då han fått brev om vräkning! :lol: :twisted: :lol:
Nu har han flyttat till en sommarstuga,nu försöker jag få honom att köpa mitt PA!
Men såg idag en intergerad XTZ typ2 för 2500,men ska se om jag får honom att skicka!

Vore kul med mer mos till burkarna, nu är det 2x4,5w(rör) 2x25w å 2x55 via proton prylar!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: LTS mätning av XTZ Class-AP100

Inläggav paa » 2011-03-02 23:08

Bonkas skrev:Snackade dock lite med en kompis igårkväll och när jag skröt lite om nyförvärven, som man så lätt gör, blev jag bemött med i det närmaste ett gapskratt..
Han hävdade att han förvisso aldrig hört steget men att LTS har haft det inne för test men att de redan efter att ha mätt i diskanten konstaterat att steget är så dåligt att vidare mätningar varit onödiga..
Tydligen var förstärkaren alldeles för "ljus" i klangen..

Enligt Morello så har alltså din kompis fel.

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Inläggav gamlaskolan » 2011-03-02 23:22

Kan bara instämma att jag tyckte att samma slutsteg lät "bra" när även jag lyssnat på det på hifikit.se.
Jag lyssnade på det med deras egen CD-spelare samt på XTZ Divine.
Att det skulle vara något problem med röster där tycker jag låter som ett dåligt skämt. Det lät riktigt riktigt bra helt enkelt. Om det var något "fel" med återgivningen av röster så var det för mig ett positivt fel då jag sällan hört något så bra.
Om det var CD-spelaren, försteget, slutsteget eller högtalarna som ska ta credit har jag ingen som helst aning om. Däremot kunde jag ganska, ett understatement, konstatera att lyssningsrummet är helkass.

Hur steget mäter i test kan vara något helt annat..

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-02 23:41

Som sagt: LTS skiter fullständigt i hur steget låter, de bryr sig mest om ATT det låter, dvs om det lägger ett eget ljud ovanpå signalen.

Även om de brukar ge en liten beskrivning om hur det där extra låter.

Om det är rätt eller fel får man välja själv.

Eller om en brist enligt LTS kan vara en tillgång i det egna systemet. (Jämför avrullad diskant i förstärkaren i kombination med vass diskant i högtalaren)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-03 00:36

shifts skrev:Bonkas: Jag tror du kan sitta tryggt i din upplevelse av steget och ser ingen
anledning till oro. LTS tester har visat sig vara mycket utslagsgivande och det
är inte konstigt om något detekteras där. Jag skulle försöka ta det med ro och
fortsätta lyssna med nöje. Ofärgande är nog inte steget, med tanke på hur
enkelt det kunde pekas ut, men det säger ingenting om hur du subjektivt
upplever steget hemma hos dig. Du verkar nöjd, så var nöjd.

Håller med fullständigt ! :)
Ingen annan än du kan säja hur det låter i dina öron. :)

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-03-03 10:51

Frågan är ju bara om steget testats av LTS över huvud taget? Innan vi fått klarhet i detta så är ju ändå allt spekulationer.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-03-03 10:59

Steget har varit med både i artikel i molt och på F/E-lyssning samtidigt med Morellos steg och Emotiva.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-03 11:12

Det borde väl inte Morello missat, märkligt?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-03 11:19

paa skrev:Det borde väl inte Morello missat, märkligt?

Han skrev iofs "mätt på", inte "lyssnat på"...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-03-03 11:35

Alexi skrev:Nja tråden handlar om testet i stort, vilka mätningar som gjorts är snarare en pseudodebatt du startat nu ;)

"Han hävdade att han förvisso aldrig hört steget men att LTS har haft det inne för test men att de redan efter att ha mätt i diskanten konstaterat att steget är så dåligt att vidare mätningar varit onödiga"

MIg vetligen har ingen mätt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-03-03 11:43

Grundläggande mätningar görs alltid i samband med testet, men det var lyssning och inte mätning som underkände produkten och som du säger genomfördes sedan inte några djupare mätningar (vad jag vet), för att vidare utröna dess brister.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-03-03 11:51

Ok, man mätte lite med skåpet och såg att den rullade av?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-03 11:52

Jag hittade tidningen i fråga, MoLT nr 2 2010.
Där står:
"Det skulle kunna spekuleras i att testexemplaret var trasigt, men mätresultatet av distorsionen förtäljer att så ej borde vara fallet eftersom det är lägre distorsion än angivna specifikationer?"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-03-03 11:59

Vem mätte distorsionen då?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-03 12:43

Morello skrev:Vem mätte distorsionen då?

Dagens fråga, samt 2010-år´s stora mysterium . . . .
som ännu ej ,till dags dato, är utrett/uppklarat . . .
snacka om "cliffhanger" . . . huvva . . . 8O :roll: :D

Väntar spänt på upplösningen.. då det här kan "indiseras"
att MoLT, farit med osanning/slarvat med sanningen . .
uj uj ujuj . . .eller att Morello helt enkelt har dåligt minne . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-03 13:14

Morello skrev:"Han hävdade att han förvisso aldrig hört steget men att LTS har haft det inne för test men att de redan efter att ha mätt i diskanten konstaterat att steget är så dåligt att vidare mätningar varit onödiga"

MIg vetligen har ingen mätt.

Där håller jag helt med invändningen, det är naturligtvis inte pga någon mätning som man konstaterade färgning i diskanten, utan via F/E-lyssning.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-03 13:22

Kanske dags att fråga Johan Lindroos, som författat artikeln i MoLT.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi