Har jag dåliga öron? (lyssningstest av XLR-kablar..)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bonkas

Har jag dåliga öron? (lyssningstest av XLR-kablar..)

Inläggav Bonkas » 2011-03-25 15:29

Hej alla!
I två olika konstellationer har jag de senaste dagarna tillsammans med en bekant testat lite kabel. Jag har en rätt anspråkslös kabelarsenal överlag, med supra ply 2.0 till högtalare, digitala kablar (optisk och coaxial) ifrån clicktronic vilket är billigt och mellan för/slutsteg ett par otroligt billiga 6m-längder XLR-kabel ifrån Kjell.com. Jag tror att de kostade 89:- styck eller 149:- för ett par...
I både mitt system, och i min bekants, har vi jämfört mina fantastiskt billiga xlr-kablar med hans märkeskablar i nästan samma längd (5m) och vars prislapp är 40ggr högre...

I både mitt system och i sitt eget satt min bekant och påtalade mängder med skillnader till sina kablars fördel.
Jag hörde, helt ärligt, ingen skillnad alls! Ingen! Nada! Zilch! None...

Jag är alltså orolig för att jag har förlorat hörseln till en sådan grad att nyanser eller till och med stora skillnader i reproducerat ljud går mig om intet.
Jag är 36år så på den grunden borde jag vara safe. Jag har inte heller utsatt mig för höga ljud i de fall jag kunnat undvika det och säkert inte mer än de flesta. Jag har heller inte i andra sammanhang märkt att min hörsel har fallerat.

Frågan lyder alltså om ett xlr kabelpar för 149:- i dels mitt ganska billiga system samt i ett svindyrt dito kan låta lika bra, eller lite, som ett kabelpar för 6000:- med resultatet att det är min bekant som förlorat förmågan att vara objektiv för att motivera hutlösa utlägg, eller borde det funnits skillnader som jag utan vidare skulle ha hört och att jag alltså borde kolla upp hur jag hör egentligen?

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2011-03-25 15:40

Du får blindtesta din kompis och så får du se om han hör skillnad.

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Har jag dåliga öron? (lyssningstest av XLR-kablar..)

Inläggav steveo1234 » 2011-03-25 15:43

Bonkas skrev:Hej alla!
I två olika konstellationer har jag de senaste dagarna tillsammans med en bekant testat lite kabel. Jag har en rätt anspråkslös kabelarsenal överlag, med supra ply 2.0 till högtalare, digitala kablar (optisk och coaxial) ifrån clicktronic vilket är billigt och mellan för/slutsteg ett par otroligt billiga 6m-längder XLR-kabel ifrån Kjell.com. Jag tror att de kostade 89:- styck eller 149:- för ett par...
I både mitt system, och i min bekants, har vi jämfört mina fantastiskt billiga xlr-kablar med hans märkeskablar i nästan samma längd (5m) och vars prislapp är 40ggr högre...

I både mitt system och i sitt eget satt min bekant och påtalade mängder med skillnader till sina kablars fördel.

Be han att beskriva skillnaderna! Börja med billiga kablen och koppla sen in den dyra kablen. Dvs låt honom tro att du byter kabel men låt den billiga kablen sitta kvar. Fråga honom sen hur han upplever förbättringen.
Alltid kul :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-25 15:44

Bonkas skrev:
Frågan lyder alltså om ett xlr kabelpar för 149:- i dels mitt ganska billiga system samt i ett svindyrt dito kan låta lika bra, eller lite, som ett kabelpar för 6000:- med resultatet att det är min bekant som förlorat förmågan att vara objektiv för att motivera hutlösa utlägg, eller borde det funnits skillnader som jag utan vidare skulle ha hört och att jag alltså borde kolla upp hur jag hör egentligen?

På ovan svarar jag ett helt o reservationslöst ja. :wink: :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-03-25 15:46

steveo1234 skrev:

Be han att beskriva skillnaderna! Börja med billiga kablen och koppla sen in den dyra kablen. Dvs låt honom tro att du byter kabel men låt den billiga kablen sitta kvar. Fråga honom sen hur han upplever förbättringen.

Sånt är känsligt, kan sluta med en vän midre om det vill sig illa... ;)

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-03-25 15:53

steveo1234 skrev:

Not nice..
Så det måste göras!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-03-25 16:18

kodapa skrev:
steveo1234 skrev:

Sånt är känsligt, kan sluta med en vän midre om det vill sig illa... ;)

Ja, det kan det kanske. Eller så kan det inte det. Jag har ingen aning men skuille inte ha några problem att prova det själv.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-03-25 16:27

Men alldeles oavsett vem av oss som har rätt, är jag nyfiken på om en kabel för 149:- kan ge ett lika bra resultat som en för 6000:-?
Och är det i så fall beroende på att jag lyckats hitta osedvanligt bra kabel för priset och han motsatsen, eller är det så enkelt som att kabel generellt inte påverkar ljudet speciellt mycket..?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-03-25 16:32

Bonkas skrev:Men alldeles oavsett vem av oss som har rätt, är jag nyfiken på om en kabel för 149:- kan ge ett lika bra resultat som en för 6000:-?
Och är det i så fall beroende på att jag lyckats hitta osedvanligt bra kabel för priset och han motsatsen, eller är det så enkelt som att kabel generellt inte påverkar ljudet speciellt mycket..?

Är bara hundrafyrtioniokronorskabeln vettigt byggd så är svaret ja.
Svaret på andra frågan är ja under förutsättning att kablarna bara är kablar och inte innehåller några extra komponenter.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-25 16:33

Bonkas skrev:Men alldeles oavsett vem av oss som har rätt, är jag nyfiken på om en kabel för 149:- kan ge ett lika bra resultat som en för 6000:-?

Du har inget fel på öronen.... snarare så att du låter dig imponeras av prislappen ovanligt lite(!!!).

Det är väldigt liten, snudd på ingen skillnad på kabel... speciellt inte om man inte väljer kablar som man tagit fram speciell filterverkan hos, typiskt antingen avrullar i botten eller i toppen. Sen kan man ha oturen att en viss kabel parametermässigen funkar illa med en viss förstärkare, men det är undantagsfall.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-25 17:27

jag blir inte klok på kabeldebatten, klart är iallafall att det finns skillnader mellan kablar, ibland är skillnaderna jättestora, ibland jättesmå (!), men om skillnaderna motiverar prisskillnaderna kan man bara avgöra själv, samma sak gäller vilket lag man hejjar på
Bikinitider

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-03-25 19:10

celef skrev:jag blir inte klok på kabeldebatten, klart är iallafall att det finns skillnader mellan kablar, ibland är skillnaderna jättestora, ibland jättesmå (!), men om skillnaderna motiverar prisskillnaderna kan man bara avgöra själv, samma sak gäller vilket lag man hejjar på

+1
Pålitlig, Flexibel, Robust

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-03-25 19:14

Åter igen den berömda psykologiska placeboeffekten som styr. :wink:

Någon handlare intalar kunder att balanserat - XLR är bäst.

Resultat= bättre lud.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2011-03-25 19:46

steveo1234 skrev:

För maximal effekt så bör det även filmas och läggas upp på youtube! :)

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-03-25 20:00

steveo1234 skrev:

Ta också med ett par obalanserade kablar för 49kr i jämförelsen. De kommer nog att låta bäst.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-03-25 20:04

pgmj skrev:
steveo1234 skrev:

Ta också med ett par obalanserade kablar för 49kr i jämförelsen. De kommer nog att låta bäst.

I 5 och 6-meterslängder??

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2011-03-25 23:06

Bonkas skrev:...
I 5 och 6-meterslängder??

Jag brukar köra 10-meters oskärmad RCA-lakritssnöre från biltema (tror den kostade typ 79:-) från datorns analoga hörlursutgång när jag lyssnar på spotify. Funkar prima och ljudkvaliten är tillräckligt bra för att jag inte ska känna mig motiverad att göra något mer utstuderat. Bara man låter bli att lägga rca-kabeln genom något råttbo av diverse andra sladdar eller lägger den i en spiral, då kan den säkert plocka upp någon störning.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-03-25 23:59

Ja, du har nog dåliga öron

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-03-26 08:27

celef skrev:jag blir inte klok på kabeldebatten, klart är iallafall att det finns skillnader mellan kablar, ibland är skillnaderna jättestora, ibland jättesmå (!), men om skillnaderna motiverar prisskillnaderna kan man bara avgöra själv, samma sak gäller vilket lag man hejjar på

Man får skilja på huruvida det finns hörbara skillnader mellan olika kablar och huruvida dyrkablar är bättre än billiga. Det är två helt skilda frågeställningar.

På fråga 1 svarar vi: Ja, olika kablar kan ge hörbara skillnader. Att däremot karaktärisera dessa som "jättestora" känns litet märkligt för mig. Det är litet som att beskriva en kille på 1.78 som "mycket längre än jag". (Jag är 1.77.)

Och på fråga 2 svarar vi: Om vi med "bättre" menar "transparent signalöverföring" så är svaret Nej. I den mån det låter annorlunda med dyra kablar än med billiga (och välkonstruerade - en billig kabel kan ju naturligtvis vara dålig också) beror det på att de är sämre ur denna aspekt. Om vi med "bättre" menar "tunar klangen på ett musikaliskt sätt" så är nog svaret att det är den personliga smaken och anläggningens övriga karaktär som avgör. Och då kan en dyrkabel vara bättre för någon än en billig. Eller tvärtom.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
lennartj

Monotest igen

Inläggav lennartj » 2011-03-26 11:05

Din bekant med dyrkablar verkar vara ganska förnuftig, trots allt.
Det förefaller som de han har valt är tämligen ofärgade.
Jag har bara provat ett fåtal av olika fabrikat för ca 10.000 kr/par med XLR och konstaterade att de inte var neutrala utan hade sina egna "signaturer".
Det kom jag fram till genom att bara sätta in kabeln jag vill utvärdera i ena kanalen och trycka in monoknappen och lyssna på programmaterial som jag är van vid att använda vid just monolyssning.
En föutsättning är att man har ful koll på att den egna anläggningen i monoläge har punktformigt centrerat ljud genom hela frekvensområdet, på alla ljudnivåer, även dynamiskt och tidsmässigt.

Med ett testobjekt kan diskanten dra sig åt ena eller andra sidan om ena kabeln har fallande frekvensgång. Basen kan upplevas försenad åt ena eller andra sidan osv.

En sådan här jämförelse kan väl inte leda till ovänskap?

Det är ganska sannolikt att ingen hör skillnad, och att man drar slutsatsen att den som köpt den dyrare kabeln är "blåst", men det kan ju finnas hanteringsmässiga fördelar mm.
Jag gillar Supra Swift-kontakterna för att de är lätta att montera och har en plan avfasning vid dragavlastningen så att man lätt håller koll på att man inte av misstag vrider kontakten när man sträcker sig för att koppla i blindo bakom en apparat t.ex.
"Feelgood-faktor" har ett värde som jag tror var och en måste sätta själv.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-03-26 11:35

Bonkas skrev:...

Hej!

Å ena sidan tycker jag frågan är (ganska) intressant.

Å andra sidan tycker jag att frågan är (helt jävla) ointressant.

Låt mig börja å ena sidan:

Det är intressant ur ett förklaringsmässigt perspektiv.
Vad är förklaringen till den upplevda skillnaden?
Är det psykologiska orsaker eller är det tekniska orsaker som gör att skillnaden upplevs?
Kan det vara både och?

Det är intressant ur ett hörselförmåge-perspektiv.
Hur bra är jag på att uppfatta riktigt små ljudskillnader?
Hur bra är min kompis?

---

Å andra sidan:

Spelar de eventuella skillnaderna någon roll för min upplevelse av den musik jag vill lyssna på?
Eller är det bara en just förnimbar ljudskillnad?
Även om jag kanske kunnat höra skillnaden så har jag aldrig upplevt den som såpass stor, att den har haft någon inverkan på vare sig min vilja att sätta mig och spela musik, eller på den upplevelse av musiken jag får när jag väl sitter där.

Jag tycker att det är väldigt långt kvar till "det perfekta ljudet".
Det gäller min egen anläggning såväl som alla andra jag lyssnat på.

Dock finns det ganska gott om anläggningar som ger mig en fullt acceptabel kvalité. Bland andra min egen.

Den lilla trimning som en sladd eventuellt kan göra är en "jordnöt i rymden" på vägen mot "det perfekta ljudet".

Jag är betydligt mer intresserad av stora steg framåt än pyttesmå.

8O

Hm,
Varför finns det ett så stort intresse för de pyttesmå skillnaderna överhuvudtaget?
Har det (emellanåt) med viljan att vara en "riktig finsmakare" att göra?

Att vara en "Akustisk Gourmet"?
Senast redigerad av Strmbrg 2011-03-26 21:24, redigerad totalt 2 gånger.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-03-26 13:20

Men det är väl 2011?

1. Koppla ett oscilloskop (eller annan sofistikerad mätutrustning) på högtalarutgången.

2. Anslut signalkabel A mellan källa och slutsteg.

3. Spela upp relevanta testsignaler (sinussvep, fasta frekvenser e.d.)

4. Logga/registrera mätresultatet (vad som faktiskt kommer ut ur förstärkaren).

5. Byt till kabel B mellan källa och slutsteg.

6. Upprepa steg 4.

7. Jämför de båda mätresultaten. Om det inte finns någon synbar eller märkbar skillnad kan vi avsluta denna tråd. Om det finns skillnad bör vi utreda huruvida skillnaden kan vara hörbar och hur i så fall.

Överkurs: koppla in ett oscilloskop även på lågnivåsidan (för att kunna avgöra vad som eventuellt händer med signalen oavsett vilken kabel vi använder).

Tyvärr är jag ingen elektroniknisse och saknar relevant utrustning. Annars skulle jag gärna medverka i ett test enligt mitt förslag.

Som ni förstår är jag MYCKET skeptisk. Jag har närmare en kilometer "billigt" XLR-kablage i garaget, som jag ofta använder i live-sammanhang i PA-anläggningar. Ofta långa kabelväger och många apparater inblandade (mikrofoner, mixer, effekter, slutsteg etc). ALDRIG att jag upplevt problem med "dåligt" ljud som kan härledas till kablaget. All påverkan kommer alltid från yttre störkällor; belysningssystem, defekta anslutningar, jordslingor etc.

Synpunkter?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-03-26 13:51

annars kan man bara slappna av och njuta av musiken
och vara lycklig över "korken" i örat
så kann guldöronen köpa sina dyra kablar
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-03-26 21:14

Kalejdokom skrev:Synpunkter?

Vad sjuttan har du hittat för special oscilloskop??

//Michael

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-03-27 10:10

Vi testade igår igen..
Jag lyckades dock inte "låtsas" byta kabel, han var lite för vaken för det.
Jag hörde fortfarande ingen skillnad...om inte..kanske...

EVENTULLT lät det billiga kabeln något, lite, lite öppnare högst upp i toppen..men OM det fanns skillnad så tycker alltså jag att den billigare lät lite, lite bättre..
Bekanten var inte lika tydlig i sina beskrivningar denna vända men han tyckte fortfarande att den dyra var bättre. Nu utan specifika exempel och istället mycket luddigare med beskrivningar som "en känsla av..."

Däremot är det som ni skriver stor skillnad i allmän kvalitet rent mekaniskt på kablarna. En halvmeter dyrkabel väger nog lika mycket som alla 6 metrarna budget, kontakterna klickar i solitt med den dyra kabeln medan det är lite mer mek med de billiga, i synnerhet när de ska tas ur.

Jag kände att min enkla kabel kanske var en begränsning och planerade att byta för att vara säker. Vad testet har gjort är sparat mig pengar. Visst skulle jag av rent estetiska skäl byta kabel med bekanten om den möjligheten gavs och jag skulle t.o.m kunna tänka mig att betala för det utseendet och den känslan av kvalitet. Inte alls de pengar det handlar om dock..
På ljudmässiga grunder har jag inte kunnat finna motivation för ett byte..

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-03-27 10:19

bonkas visa din polare ett delningsfilter och den smala ynkliga koppartråden
i en talspole
han kommer att sova dåligt efter detta :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-03-27 11:14

Ni testade ingen obalanserad kabel?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-03-27 12:04

Kalejdokom skrev:Men det är väl 2011?

1. Koppla ett oscilloskop (eller annan sofistikerad mätutrustning) på högtalarutgången.

2. Anslut signalkabel A mellan källa och slutsteg.

3. Spela upp relevanta testsignaler (sinussvep, fasta frekvenser e.d.)

4. Logga/registrera mätresultatet (vad som faktiskt kommer ut ur förstärkaren).

5. Byt till kabel B mellan källa och slutsteg.

6. Upprepa steg 4.

7. Jämför de båda mätresultaten. Om det inte finns någon synbar eller märkbar skillnad kan vi avsluta denna tråd. Om det finns skillnad bör vi utreda huruvida skillnaden kan vara hörbar och hur i så fall.

Överkurs: koppla in ett oscilloskop även på lågnivåsidan (för att kunna avgöra vad som eventuellt händer med signalen oavsett vilken kabel vi använder).

Tyvärr är jag ingen elektroniknisse och saknar relevant utrustning. Annars skulle jag gärna medverka i ett test enligt mitt förslag.

Som ni förstår är jag MYCKET skeptisk. Jag har närmare en kilometer "billigt" XLR-kablage i garaget, som jag ofta använder i live-sammanhang i PA-anläggningar. Ofta långa kabelväger och många apparater inblandade (mikrofoner, mixer, effekter, slutsteg etc). ALDRIG att jag upplevt problem med "dåligt" ljud som kan härledas till kablaget. All påverkan kommer alltid från yttre störkällor; belysningssystem, defekta anslutningar, jordslingor etc.

Synpunkter?

Ja,
dels instämmer jag i Mich's fråga om vilket oscilloskop,
och tillsammans med den skulle jag önska förtydligande av din punkt 3,
vilka testsignaler?

Förslag till alternativt mätförfarande:

Anslut signalgeneratorn med Y-kabel till vänster och höger kanal på en av förförstärkarens obalanserade ingångar.
Anslut XLR-kabel av ena sorten till vänster kanal och den andra till höger mellan för- och slutsteg.
Öppna slutsteget och anslut oscilloskop-probarna till ingångskontakterna för varsin kanal.

Kör dina mätsignaler enligt din punkt 3.
Justera oscilloskopdisplayen så att signalen från kanal 1 och 2 ligger exakt ovanpå varandra.
Jag tror att du kommer att få mycket svårt att hitta testsignaler som ger synlig avvikelse mellan två audiokablar som låter någorlunda lika.

Hörseln är ett extremt känsligt instrument, i vissa avseenden.

I en annan tråd berättade jag för någon vecka sedan att jag besökte Tommy Jenving på Suprafabriken. Deras mätutrustningar kostar flera miljoner och sannolikt är det bara ett fåtal audiofilkabeltillverkare som har tillgång till motsvarande.
Å andra sidan har de sannolikt olika filosofi.
Supra designar sina kablar efter strikt ingenjörsmässiga kriterier och kontrollerar att de håller vad de lovar. De ägnar sig överhuvudtaget inte åt lyssningsbedömningar. Det får fackpress och konsumenter göra själva, bäst de vill.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Troende

Inläggav lennartj » 2011-03-27 12:32

Jag "tror" att vid korrekt balanserad signalöverföring påverkas ljudet extremt lite av vilken kabeltyp som används, så länge det inte handlar om något som är kraftigt avvikande från gängse normer eller defekt.

I hemma-hifi är det dock inte så ovanligt att det blandas friskt mellan balanserat och obalanserat så att man går miste om utsläckningen av likfasiga avvikelser.
Då börjar en massa faktorer som är försumbara vid balanserad signalöverföring få betydelse.

Jag gissar att kabelskillnader exponeras tydligast i tweakade minimalistiska system där så mycket som möjligt i signalvägen är utelämnat, buffertsteg mm. är borttagna eller förbikopplade osv.
Då är man sannolikt som mest beroende av att olika kabelparametrar passar mellan signalkälla och mottagare.
Därmed är inte sagt att en kabel som får det att låta "gudomligt" i en sådan anläggning skulle vara speciellt bra i en annan tillämpning.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-03-27 13:00

Hur fasen vet man egentligen om man kör balanserat eller obalanserat via xlr?
Jag har kollat kablarna och det finns inga byglar eller annat. De ser ut som en överförare av en balanserad signal ska (såvitt jag förstått)..

Vad gäller "försteget" har jag inga tvivel. Min dac däremot.. Det är en cambridge dacmagic som har xlr ut men om det är "äkta" balanserat.. Ingen aning!
Vidare steget, ett xtz class-ap100. Det har balanserade ingångar (eller i alla fall xlr-ingångar) men om det är en balanserad design eller om det görs om i stärkaren och alltså är sämre än att koppla via rca... Tja, hur vet man...

Nästa

Återgå till Generellt om hifi