Information om Luxor Dirigent 7000...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jahfor

Information om Luxor Dirigent 7000...

Inläggav jahfor » 2011-05-19 19:23

Hallå!

Jag söker information om Luxor Dirigent 7000. Är det en bra anläggning? Dom begär 3200 på vintages.se för den så jag blev lite nyfiken. Är det Luxors egna skivspelare som sitter i den. Min mormor har en sådan med högtalare till vet ni ngt om högtalarna som lanserades med den?

Jag hopppas att kanske min kära mormor låter mig norpa anläggningen.

Vh //Johan

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-05-19 19:27

Jag skulle vara tveksam att man får annat än max 500 kr på den privata begmarknaden om ens det.

Huruvida den är bra eller är kan jag inte svara på för jag har inte pysslat med den eller lyssnat på liknande på flera år. Men det är inget som är intressant för mig iaf.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2011-05-19 20:43

Fjonkalicious skrev:Jag skulle vara tveksam att man får annat än max 500 kr på den privata begmarknaden om ens det.

Huruvida den är bra eller är kan jag inte svara på för jag har inte pysslat med den eller lyssnat på liknande på flera år. Men det är inget som är intressant för mig iaf.

Nej det känndes konstigt att den skulle vara så dyr, tycker jag har sett flera sådana eller liknande på loppis för 50-200 kr. Men så tänkte jag att dom kanske hade ngn fin garrard spelare i den eftersom dom tog så hutlöst betalt för den.

Men ni andra som eventuellt har erfarenhet av den får gärna komma med åsikter om ljud mm...

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2011-05-20 08:32

Enligt Kjell Kranzberg så låter den bra. Förstärkaren, alltså.

Priset är alldeles, alldeles för högt. Snälla, köp inte. Tänk inte ens tanken. :(

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2011-05-20 08:44

AlNiCo skrev:Enligt Kjell Kranzberg så låter den bra. Förstärkaren, alltså.

Priset är alldeles, alldeles för högt. Snälla, köp inte. Tänk inte ens tanken. :(

No worries, jag tänker inte köpa den :) Priset gjorde mig mest nyfiken bara. Du vet inget om skivspelar delen?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2011-05-20 10:26

Skivspelaren är Luxors egen 4221.En både rem och mellanhjulsspelare.Kort rem mellan motor och ett mellanhjul,som i sin tur driver mot tallrikens insida.
Det finns en manual här:
http://www.aikakone.org/juhani/audio/manuaalit.html

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2011-05-21 23:57

rolfzetterberg skrev:Skivspelaren är Luxors egen 4221.En både rem och mellanhjulsspelare.Kort rem mellan motor och ett mellanhjul,som i sin tur driver mot tallrikens insida.
Det finns en manual här:
http://www.aikakone.org/juhani/audio/manuaalit.html

Vilka hade den skivspelaren i dirigent serien? Det verkar som om mormor vill släppa sin klenod till mig :) Ska kolla om jag kan få hem den i morgon.

Jag har en Ortofon 2M RED hemma tror ni att den kan vara okej på den skivspelaren?

Fanns det några populära modifieringar av dessa spelare?

Vh //Johan

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2011-05-22 09:54

Luxor är ofta ett underskattat märke men vet inte så många modifieringar. Däremot så skulle jag förorda en rengöring och kontroll av alla remmar när du får hem den, hade tyvärr inte servicemanualen till nämnda dirigent dock så kan du om du har tur hitta samma kretskort och moduler i andra dirigentservicemanualer(har scannat alla jag hade, ligger under http://user.faktiskt.io/Cicaro/ )

Ortofonnålen är nog ett välkommet tillskott till den spelaren :-)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2011-05-22 23:26

Tack allihopa för all info/tips!

Idag hämtade jag skapelsen, det var en Dirigent 7000. Jätte trevlig tycker jag! Jag konstaterade att drivremmen var av så jag kopplad in min gammla Garrard Zero 100 S istället. Jag vart mycket positivt överraskad inget sprak i reglagen och ljudet var mycket fylligare en vad jag vågat tro.

Det var även ett par fina högtalare med (det är dom jag testat med), ett par 6031 serie 1.

Jag såg att Svalander sålde drivrem till den spelaren för 195 kr. Lite dyrt för en gummisnodd tycker jag :) Vet ni ngt billigare alternativ? Kanske Ecotec (som Cicaro rekomenderade i en annan tråd) har en sådan?

Lägger väl upp ett par bilder om ett tag när jag putsat upp allt.

Vh //Johan

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-05-22 23:27

Ecotec har säkert, eller så mät och beställ från kabelpiraten.

http://kabelpiraten.no-ip.net/catalog/

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2011-05-23 16:30

Brukar gå att hitta billiga remmar på ebay också, beställer man från tyska eller brittiska säljare så är det ingen tull(dock kan frakten bli ohyggligt dyr om man inte passar sig)

Får vi se bilder snart? :roll:
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2011-05-23 16:43

Jag vill putsa lite på dom först och ställa upp den lite fint i vardagsrummet först, men det kommer :)
Cicaro skrev:Brukar gå att hitta billiga remmar på ebay också, beställer man från tyska eller brittiska säljare så är det ingen tull(dock kan frakten bli ohyggligt dyr om man inte passar sig)

Får vi se bilder snart? :roll:

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2011-05-23 16:44

Är det ngn som vet vilka mått drivremmen ska ha? Det verkade vara helt fel mått på den som Svalander sålde...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-05-23 17:10

kabelpiraten så mäter du tallrikens diameter, jag har gjort det och det blev bra.

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2011-05-23 23:45

Ja, det kanske är det lättaste sättet...
Fjonkalicious skrev:kabelpiraten så mäter du tallrikens diameter, jag har gjort det och det blev bra.

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2011-05-23 23:47

Någon som vet om det går att få tag på tonarmsskal till spelaren? Behöver inte vara original...

Återgå till Vintage-hifi