Efter att ha tänkt ett tag så bestämde jag mig för att börja med högtalarna eftersom dom var enklast att bygga. Dessutom hade jag en T-amp och en gammal Sony Discman som jag kunde driva dom med tills vidare.
Inspirerad av dessa byggen :
http://attlid.eu/p_swift.html
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ct237_en.htm
Bestämde jag mig för att bygga med detta element.

Tangband W4-1320SI
Mitt bygge är i grunden en kopia av den i första länken ovan.
Lite egna simuleringar skadar förstås inte. Alltid kul att leka lite med Basta.
Detta kom jag fram till efter att ha bestämt volymen på lådan till ca 5,5 liter och avstämningen till ca 60 Hz. Simuleringen gjord utan roomgain.

Lådans mått bestämdes till 170X212X272 mm (brxdjxh). Materialet består av 16mm mdf förutom baffeln som är 19mm och lådans sidor 15mm bok. Varje lådsida består av 4st sammanlimmade "brädor".
Här lite bearbetade delar till en låda.

Här har vi delarna till en lådsida.

Efter limning, slipning och fräsning av kanterna ser det ut så här.

Limning av första lådan.

Så här blev det.

Provmontering av sidorna.

Efter målning ser det ut så här.

Färgen är mycket mörkare än vad bilden visar.
Oljning av högtalarens sidor.

Detta har jag använt till ytbehandlingen.

Provmontering av sidorna.

Så har turen kommit till baffelstegsfiltret, montering av basreflexrör och dämpmaterial. Jag använder liksom i mitt förra bygge (Skruttens 9LAEH) Highpower basporten från HiFi kit. 2st till varje låda.

Då har det blivit dags att limma fast sidorna.

Efter montering av högtalarelement och anslutningsterminaler är högtalarna färdiga och då ser dom ut så här.

Har också mätt lite för den som är intresserad av detta.

Har spelat på högtalarna i närmare ett år nu. Om jag kort skall kommentera hur dom låter så måste jag säga att dom låter överraskande bra. Det är väldigt trevligt att lyssna på musik med dessa högtalare. Som jag nämnde i början så har jag dessa i mitt lilla ca 8kvm stora arbetsrum. Jag har en ganska bekväm snurrbar skinnfotölj där jag just nu sitter och skriver detta inlägg på min lapptopp. Om jag snurrar ett kvarts varv åt höger har jag högtalarna i stort sett i öronhöjd ca 1,2 m framför mig. En ganska bra lyssningspossition om jag vill lyssna mer aktivt till musik.

Denna bild visar utsikten fast från en lite högre position.
Tänkte bara till sist nämna att det kommer 2 trådar till om tillkomsten av denna kompaktljudanläggning. Nästa del som jag skall börja skriva inom kort kommer att handla om en toppmatad cd-spelare som jag tror många kommer bli intresserade av att bygga. Detta har ju varit uppe tidigare här på forumet. Sista delen i denna trilogi kommer att beskriva den förstärkare som skall ingå i anläggningen.
Sista bilden som är tagen förra sommaren visar lite av det som kommer att ingå i det som kommer.