Tänkte att det kunde vara dags att köra igång runda två på gruppköp av kloner på den legendariska OA51...
Förutsättningar:
Jag samordnar.
Lådan.
Lådorna byggs av en väldigt duktig snickare som bor i närheten av mig.
Lådorna är naturligtvis gerade och med kex i skarvarna där det är tillämpbart.
Lådorna kommer att vara i rå MDF (alternativ för ytbehandling behandlas längre ner i tråden).
Lådorna kommer att ha hål för element.
Basreflexrör ingår
Lådorna kommer att ha ett "halvt" avtagbart bakstycke, Gör man ett helt avtagbart bakstycke kommer det övre spetsiga hörnet att bli mycket ömtåligt, snickaren tar därför ansvar för att denna del av lådan blir perfekt genom att bakstycket görs i två halvor.
En halva, den bakom elementet blir fastlimmad (man kommer ju ändå åt denna del av lådan genom hålet för SS8545 basen), den andra halvan av bakstycket, det som täcker den inre kammaren blir losstagbart/skruvat.
Man kan då få i dämpmaterial, jobba med att justera portens längd, placera filtret i denna kammare etc.
Den yttre delen delen av porten kommer att ha en radie på ca 6 mm.
Det kommer att finnas en lös kloss med motsvarande radie att placera i lådan i rörets andra ände, denna kloss limmar man själv fast med t ex lite PL400 när man är nöjd med rörlängd/portavstämning (25-28 cm typ)
Lådorna kommer att levereras utan hål för terminaler. (man gör lämpligtvis ett "skrotlock" med en försänkt biltema terminal till baksidan om man vill labba med högtalaren). När man sedan är nöjd monterar man terminaler av orginaltyp (två hål i sidan på lådan) eller en försänkt terminal i baksidans löstagbara lock.
Lådorna kommer inte att ha någon upphängningsanordning, Jag tycker att t ex nyckelhålsfräsning direkt i MDF'en inte är att rekommendera på en såpass tung högtalare. Man får helt enkelt själv skaffa någon typ av upphängningsbeslag, typ "hangman".

Bilderna är från gruppköp nr 1
Snickeriet och detaljfinnish är sjuuukt bra!
Tidplan och ekonomi
* Deadline för projektet är:
För snickrande av lådor, 1 februari, Under ett tidsfönster i slutet av januari sätter man in pegnarna för lådorna på ett konto, -har man gjort det 1 februari så är man med annars inte.
* Priset är 3000 kr för ett par i ovan nämnt utförande i rå MDF, + 100 kr för emballage (ett par flyttlådor och byggfrigolit från Bauhaus).
* Hela priset skall läggas i förskott till snickaren, jag kommer dock att ha hand om kontot så att snickaren kan fokusera helt på att snickra på den lediga tid han har... Om ni var med förra vändan, skicka inga pengar till det gamla kontonumret denna gång)
* Leverans av lådor är 15 april om vi kommer upp i ca 15 par, hamnar vi på 10 par kan det bli tidigare, typ 1 april.
* Vi sätter även ett tak på detta med max 20 par lådor, detta för att rimligen kunna hålla utlovad leveranstid.
* Skulle det vara så att intresset är ännu större än dessa max 20 par så gör vi om denna loop efter det att detta gruppköp är klart. Detta för att kunna hålla en rimlig leveranstid.
* Leverans kommer att ske som förra gången,
- man hämtar sina lådor personligen i Vänersborg på tid som överenskommes med snickaren.
- Jag tar personligen och kör alla lådor till Skillingaryd för Lack etc. och de hämtas hos Larsen.
- Larsen kan skicka lådorna till er adress.
Vi ordnar gärna en liten "get together" i samband med utlämnandet.
Så långt snickarens och mitt ansvar...
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=41559
Innehållet i den är:
2 st baselement scanspeak
2 st diskanter scanspeak
färdigbyggt filter med kablar för anslutning till element
filtkringla.
Priset för detta är normalt drygt 8000 kr men rabatteras i detta projekt om man köper dessa lådor till 6500 kr inkl. moms.
Utöver detta kan man av Larsen köpa orginal plastdetaljer, distansring och plastbit mellan bas och diskant med Carlsson-logga på.
30 kr/bit dvs 120 kr inkl. moms för de fyra bitarna.
Larsen har även dämpvingar/lådor att sälja, dessa är inte de gamla orginal i plast utan en variant i plåt som togs fram när OA51 tidigare var tänkt för återlansering.
Dessa kostar kompletta med dämpmaterial 450 kr /st inkl moms.
Frontskydd, en metallram som går över bas och diskant och som är tygklädd. 1200 kr/paret inkl moms. (köper man komplett kit för övrigt kostar de 1000 kr/par)
En speciell frontplatta som passar till Scanspeakdiskanten och som har samma form som orginalplattan från 80-talet, 500kr / par
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=46526
.jpg)
Terminaler, typ bivire för 80 kr/st ink moms
Ytbehandling:
Larsen kan via sin lackerare ombesörja lackering av lådorna i vitt eller svart.
Då finns det två alternativ,
* Larsen 6 kvalite på lack, dvs ett lager grund och två lager topplack
400 kr inkl moms för ett par OA51.
* Larsen 8 kvalite på lack, dvs två lager grund och tre lager topplack
650 kr inkl moms för ett par OA51.
När det gäller lack så kan det vara värt att nämna att lådans utförande kommer att innebära att den får ligga på sin baksida när man lackar sista lagret topplack och detta får till följd att baksidans yta inte får samma lackkvalité som resten av lådan.
Vill man ha en helt färdigbyggd OA51.LE2 så kan Larsen slutmontera allt åt dig, kostnad ca 1500kr
Lackering adderar väl 1-2 veckor till slutlig leverans.
Ja... är det något som känns oklart är det bara att fråga i tråden:
De som delkarerat intresse i denna tråd är:
* Magnus Östberg
*CODY
* Tjus
*The-Master
* Jocke (hänger nog på när han har tänkt klart

* Olle
*carpelux
*Nattlorden
* Dansken
* Emrik
* -distortion-
* hassez
* Hellymor
* lemmts
* Griff
* Darkg
*tct98
*martinw
* snygg
* maccis
* TomKokk (2par)
*-mattias-
* Plymotonic
Om alla dessa nu är på så är gruppköpet "fullt" och så mångtaligt att det kanske t o m drar ut på tiden nån vecka...
Carlssondelen på faktiskt.se är förvånande nog inte världens medlepunkt

Jag har upptäckt att detta med gruppköpet av OA51'or helt har gått förbi folk jag känner, folk som jag trodde var inne och läste på rätt ställe på faktiskt

Tiden att bestämma sig för att kliva på ett gruppköp brukar ju vara relativt kort och jag startar därför denna tråd i syfte att förlänga en sådan tid!
Vi ämnar ev. om intresse finns köra en till runda med DIY gruppköp av OA51 cloner efter årsskiftet typ, och jag skulle vilja att folk i denna tråd talade om om de var intresserade av att köpa ett par OA51-cloner.
-inga bindande beställningar, bara intresseanmälan.
Tråden är alltså en trevare för att kolla av intresset för ett gruppköp och samtidigt en förlängning av tiden för den intresserade att "hitta" möjligheten till ett sådant gruppköp.
Inget bindande men en intresseanmälan alltså...
* Magnus Östberg
* Maccis (kliver av)
*CODY
*Tjus
* The-Master
* Jocke (hänger nog på när han har tänkt klart

* Olle
* carpelux
* Nattlorden
* Dansken
* Emrik
* -distortion-