Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Ser ut som en länk.
philip skrev:Flint skrev:Ser ut som en länk.
Precis, man får läsa artikeln och sedan återkomma om man har en åsikt. Annars kan man lugnt ignorera tråden.
Jag har tyvärr inte möjlighet att försöka sammanfatta artikeln men om ni behöver ett vedträ för att klicka så varsågoda:
"We all know music is getting louder. But is it less dynamic? Our ground-breaking research proves beyond any doubt that the answer is no — and that popular beliefs about the ‘loudness war’ need a radical rethink."
Flint skrev:philip skrev:Flint skrev:Ser ut som en länk.
Precis, man får läsa artikeln och sedan återkomma om man har en åsikt. Annars kan man lugnt ignorera tråden.
Jag har tyvärr inte möjlighet att försöka sammanfatta artikeln men om ni behöver ett vedträ för att klicka så varsågoda:
"We all know music is getting louder. But is it less dynamic? Our ground-breaking research proves beyond any doubt that the answer is no — and that popular beliefs about the ‘loudness war’ need a radical rethink."
Är ditt syfte med den här tråden att rättfärdiga remastering?
I så fall protesterar jag utan förbehåll. Remastrad musik är som körd genom en digital dokumenförstörare.
adzer skrev:Jag skummade genom texten lite och det står en hel del intressant. Om jag håller med om allt vet jag inte riktigt.
Jag vet dock att jag har kört en hel del album genom masvis och i 99% av fallen så har en remaster lägre crest än det äldre orginalet.
philip skrev:Flint skrev:Ser ut som en länk.
mx skrev:adzer skrev:Jag skummade genom texten lite och det står en hel del intressant. Om jag håller med om allt vet jag inte riktigt.
Jag vet dock att jag har kört en hel del album genom masvis och i 99% av fallen så har en remaster lägre crest än det äldre orginalet.
Ja, jag har då inte hittat en remaster som låtit bättre än originalet, så något
trams är det.
Förmodligen kan de ju tjäna mer pengar på att släppa sakerna igen.
philip skrev:"We all know music is getting louder. But is it less dynamic? Our ground-breaking research proves beyond any doubt that the answer is no — and that popular beliefs about the ‘loudness war’ need a radical rethink."
Bill50x skrev:philip skrev:Flint skrev:Ser ut som en länk.
Tycker nog ändå att man bör bemöda sig om att skriva någon rad om vad länken innehåller. Det behöver inte alls vara en sammanfattning av innehållet, men ändå en hint om vad man kan tänkas få se.
/ B
Flint skrev:Jag rekommenderar alla att inte posta något i den här tråden så att den självdör och därmed inte sprider så mycket felaktig propaganda i syfte att rättfärdiga remastering. Ta alltså ingen debatt. Låt tråden dö utan uppmärksamhet.
(Om jag gjorde ett brott mot forumreglerna nu så tar jag konsekvenserna av det.)
Kronkan skrev:Utan problemet uppfattar jag är att de höjt medelnivån kraftigt samt kapat den översta delen. Nivån ner till tystnaden spelar ju inte så stor roll där finns ju tystnaden, det lilla som vi knappt uppfattar. Däremot det lilla knorren på toppen den uppfattar vi. Denna tas bort i större grad än tidigare.
Det är säkert så att remastrade skivor har samma dynamiska omfång men alltså inte samma dynamiska skeende i det starka.
Ragnwald skrev:Kronkan skrev:Utan problemet uppfattar jag är att de höjt medelnivån kraftigt samt kapat den översta delen. Nivån ner till tystnaden spelar ju inte så stor roll där finns ju tystnaden, det lilla som vi knappt uppfattar. Däremot det lilla knorren på toppen den uppfattar vi. Denna tas bort i större grad än tidigare.
Det är säkert så att remastrade skivor har samma dynamiska omfång men alltså inte samma dynamiska skeende i det starka.
Du har missuppfattat.
Det värsta ingreppet i behandlingen, är ju just att de höjer de svaga signalerna så allt blir nästan lika starkt som medelsignalen. Det är det som tar luften ur musiken och gör ljudet påträngande obehagligt.
Att topparna limiteras är verkligen inte det värsta.
philip skrev:Morello skrev:
Så kallat kvalificerat skitprat.
Ja men kom igen, orka läsa innan du postar
Kronkan skrev:Sedan om texten inte beskriver det skedda är en annan sak.
Ragnwald skrev:Kronkan skrev:Sedan om texten inte beskriver det skedda är en annan sak.
Det jag försökte belysa är min egen kunskap i ämnet.
Kolla på denna video, en klassiker, en variant på temat. http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ
Svante skrev:philip skrev:Morello skrev:
Så kallat kvalificerat skitprat.
Ja men kom igen, orka läsa innan du postar
Artikeln är oerhört pratig, jag skulle inte tro att många orkar ta sig igenom den. Jag gör det inte, trots mitt engagemang i frågan.
Får jag gissa? Det kanske är dumt av mig att göra det, men tar den först upp de vanliga sakerna, som att nivån har ökat och toppfaktorn har sjunkit med tiden (för att få oss välvilligt inställd till det han vill säga) för att sedan leta efter alternativa mått och till slut kunna säga att loudness war nog inte är så farligt, i alla fall? Eller är jag på cykeltur då?
philip skrev:"We all know music is getting louder. But is it less dynamic? Our ground-breaking research proves beyond any doubt that the answer is no — and that popular beliefs about the ‘loudness war’ need a radical rethink."
Look at the mean distribution curve for songs produced in 2007. It peaks at a higher level than the mean curve for 1967 songs. This means the songs are generally louder in 2007. Then look at the ‘widths’ of both curves: they’re comparable, which basically means that something closely related to dynamic variability hasn’t changed between 1967 and 2007. Now look at the little indentation at the right of the 2007 curve: songs from this year feature a density of high-level samples that’s unnaturally high: level distribution suddenly stops following Gauss’s normal distribution near the high levels. Compare the shapes of the two curves: it looks like the blue one was literally ‘pushed’ towards the right. This shows the result of brickwall limiting.
We all know music is getting louder. But is it less dynamic? Our ground-breaking research proves beyond any doubt that the answer is no
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 14 gäster