Rauna högtalare, nystart?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Rauna högtalare, nystart?

Inläggav avr7000 » 2012-04-08 21:54

Hallå...

Hifi-punkten köpte i stort sett hela Bossa Hanssons dödsbo i fråga om rauna och högtalartillvekning.

Jag känner Lennart och Martin på Hifipunkten och fick chansen och kolla in lite vad det var som de köpt. (en del av det, mycket finns kvar uppe i Karlskoga)
Det var en väldig massa högtalarelement (i delar) i olika konfigurationer och gjutformar till betonghögtalare etc.

Lennart pratade om att man ämnade dra igång tillverkningen av Leira och Corus.

Vad tror/tycker/önskar ni här på faktiskt att man skulle göra med Bosses idéer och produkter.
(Skivspelaren ingick inte i det som Punkten köpte)

Bosses Glasfiber-spider verkar ju spännande och jag kollade på både bra och dåliga implementeringar av denna (olika prototyper)...
Bosses dubbelkon 4" verkar oxå spännande...

Att gjuta betonghögtalare med hög detaljfinnish är nog svårt... kan man göra an grej av det och lyfta fram någon form av estetik i betongen kombinerat med t ex högtalarbafflar av annat material (stål, trä, plexi som ger pianolack känsla etc.)

Spåna på :) idéer är nog välkomna.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-04-08 22:05

Intressant! Köpte inte Bosse upp ett konkurslager efter nån högtalarfabrik för några år sen? Och du nämner Leira, men inte Njord?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-04-08 22:21

Bosse köpte upp hela Sinusfabriken en gång i tiden...

Det är med denna som bas han utvecklade div egna element.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-08 22:21

Bosse köpte Sinus för ett antal år sedan. Har inte alls hört resultaten efter det... Vem förbarmade sig över grammofonen?

Väljer Leira II alla veckans dagar före Njord - roligt om den får leva kvar. Tycker att Opus blev en uppgradering av Rauna... lite bättre helt enkelt. De där med sneda fronter gillade jag också - deflirtade lite med Carlsson tyckte jag.

Det vore riktigt roligt om de här modellerna får leva kvar - jag hade flera trevliga samtal med Bo från 80-talet och framåt - vi hade nog en liten vana att överraska varann. Tror att han skulle bli glatt överraskad av att hans konstruktioner får fortsatt liv! :)

Jag tror att det går att få upp finishen betydligt. Har sett exempel på möbler i vaxad betong som har en riktigt fin yta. Kan iofs tycka att det robusta kontrasterar fint med trä. Mmm... kul detta! :)

Användarvisningsbild
leffee

Inläggav leffee » 2012-04-08 22:29

Hej Stefan

Jag tycker att dom skall först och främst ska sälja renoverings satser
till Rauna och Opus 3 (Filter och element) + att dom kan vara lite mer utåtriktade.Det är rätt så många som väntar på renoveringsatserna

Hänvisar till en tråd på Raunaforumet

http://www.rauna.forum24.se/rauna-about482-0-asc-0.html

Där finns många köpare men som jag ser det så är dom inte intresserade
av den marknaden.

Leffe

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-04-08 22:46

leffee skrev:Hej Stefan

Jag tycker att dom skall först och främst ska sälja renoverings satser
till Rauna och Opus 3 (Filter och element) + att dom kan vara lite mer utåtriktade.Det är rätt så många som väntar på renoveringsatserna

Hänvisar till en tråd på Raunaforumet

http://www.rauna.forum24.se/rauna-about482-0-asc-0.html

Där finns många köpare men som jag ser det så är dom inte intresserade
av den marknaden.

Leffe

Det där är ju inte så enkelt som det låter (talar av erfarenhet av att tillsammans med Anders och John tagit fram div uppgraderingar till Carlsson).

Det man köpte var ju inte en fullt fungerande "up and running" högtalrelementfabrik utan Bosse &Co gjorde nog mycket på hantverksmässig basis.

Skall man från dagens status ta fram uppgraderingssatser till ett flertal modeller måste man lägga mycket tid (pengar) och ha tillgång till högtalarlådor (det fanns inte mycket färdiga lådor i köpet och bara ett fåtal modeller). Och nu talar jag om att basera detta på standard element...
Skall uppgraderingarna dessutom utgöras av specialelement (Bosses Sinusvarianter) blir det ytterligare tidskrävande och kostsamt...

Det är ju naturligtvis inte omöjligt och en bra idé skulle ju vara att folk i så fall organiserar intresseanmälan för respektive högtalarmodell på Raunaforumet så att Hifi-punkten sedan kan ta ställning till var det finns ekonomiskt möjlighet att göra en ansats.

Stefan
Senast redigerad av avr7000 2012-04-08 22:46, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-04-08 22:46

måste det vara betong då? gjutformarna går väl använda till annat. Tex en epoxi-komposit?

Men det känns väl som en väldigt bra start att ta fram en uppgradering till existerande högtalare. de har ju några år på nacken och nya element mer optimerade för lådorna varvat med optimerade filter måste ju vara kung för de som redan har och gillar sina högtalare.
Framtagandet av uppgraderingssatsen kommer ju även ge som resultat att nyproducerade högtalare kan säljas.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
leffee

Inläggav leffee » 2012-04-09 07:50

Jo jag vet hur mycket grejor dom köpte.Det kommer ta tid att leta rätt på allt.

Renoverings satserna fanns och var klara till dom flesta högtalare.

Men man kan ju gå den hårda vägen med att börja om.

Det finns några stycken som monterade och gjorde elementen

innan flytten till Nykroppa , har man frågat dom ?

Eller har man frågat om man kan låna någon renoverings sats av någon

som inte monterad den än?

Det borde ju va den enkla lösningen och billigaste lösningen.

Leffe

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2012-04-09 09:29

Jocke skrev:Vem förbarmade sig över grammofonen?

Opus 3 Continuo/Cantus skivspelartillverkning har tagits över av Håkan Agborg. www.continuo.se.

Mvh Johan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-04-09 09:47

leffee skrev:Jo jag vet hur mycket grejor dom köpte.Det kommer ta tid att leta rätt på allt.

Renoverings satserna fanns och var klara till dom flesta högtalare.

Men man kan ju gå den hårda vägen med att börja om.

Det finns några stycken som monterade och gjorde elementen

innan flytten till Nykroppa , har man frågat dom ?

Eller har man frågat om man kan låna någon renoverings sats av någon

som inte monterad den än?

Det borde ju va den enkla lösningen och billigaste lösningen.

Leffe

Det är ju i så fall viktig information som någon som vet då bör hjälpa Punkten med att reda ut.

Sen återigen... man behöver göra på Raunaforumet (eller här) någon form av "gruppköpsliknande" intresseanmälningstrådar. Uppgraderingssatser är ju endast en enusiastprodukt för entusiasterna och det är ju inte ekonomiskt försvarbart att anställa eller hyra in någon för att bygga dessa specialelement om man inte har en aning om avsättningen för dem.

Mvh
Stefan

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-09 10:11

Vet inte hur väl dokumenterade Bosses grejer är men en hantverksmässig tillverkning tyder väl på att han hade det mesta i huvudet...? Tycker att det kan finnas mycket att lära av hur OA-högtalarna fått en nystart. Länge pratade vi om Carlssonhögtalarna, resonerade, försökte förstå. Stig dokumenterade rätt väl vad han ville åstadkomma och flera som kände honom "hänger här". Sedan behövs några driftiga personer - möjliggörare - för att sammanställa allt man vet, en dos reverse engeneering och företagsamhet.

Hoppas det snurrar på som det ska för Larsen! :) Att vara kompis med dig Stefan, tror jag är en mycket bra kontakt för Hifi-punkten! ;-)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-04-09 10:44

Bosse nämnde att en ny diskant var på gång och att det var den skulle vara betydligt bättre än den som satt i mina Ymer men att den inte var riktigt klar.
Fick låna hem 4 basar istället med den där lite speciella spindeln av för att testa om jag ville byta. Men jag fick inte till dom som jag ville. Det hela slutade med byte av filter som Bosse knåpade ihop åt mig, och det var hantverksmässigt kan jag säga. Handritat schema för inkoppling och "hemliga" värden på spolarna.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-04-09 10:50

Det där med ny diskant stämmer säkert... Det finns kartongvis (och då menar jag kartongvis :) ) med faceplates från Kina och även faceplate-kartonger märkta "new design"

Stefan

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-09 12:15

Har Rauna något marknadsvärde idag? Passar de in på marknaden? Hur ser deras kundsegment ut?

I all välmening kan sådanna här projekt, hur billigt de än fick inkråmet, kosta både tid och pengar. Mycket mer än man kan ana.

Bosse var en helt underbar man, men kvaliteten på elementen som byggdes efter han tog över Sinus lämnade en hel del att önska vad gällde kvalitetskontroll.

Den nya spidern fick de väl aldrig riktigt till heller.

Sinus 12" element var däremot helt fantastiska ljudmässigt, men kräver humungus stor låda för att komma till sin rätt och det trots att de med dagens mått har ganska kort slaglängd.

För en entusiast är säkert inkråmet en guldgruva, men jag vill varna för att jag inte tror det finns grund för en affärsverksamhet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-04-09 12:40

Jättebra Mangus!

Skall en sån här diskussion bli bra och fruktsam måste man även få fram realistiska (kanske till och med pessimistiska) infallsvinklar...

Mvh
Stefan

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-09 13:14

Tack!

Gå igenom det som finns först och bedöm läget sedan.

Finns det material till 12" basarna och möjlighet att tillverka fler till en rimmlig peng är det ett sjuihelsickes element för basmoduler iallafall, även om de kräver 140 literslådor. Men med 4 stycken sådanna...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-04-09 17:49

Sinusfabriken var rolig, där härjade jag runt i döddämpade rummet och hade kul. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
thezunk

Inläggav thezunk » 2012-04-11 11:25

Finns det intresse att plocka fram nya högtalare? Hur skulle man vilja att dessa såg ut? Kan detta möjligen bli mer än en entusiastgrej?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-11 13:48

Finns det produktionssiffror på tidigare modeller av Opus 3/Rauna? Detta med tanke på hur förhållandevis få Carlsson det producerades under många år och ändå är det så mycket snack om dem. Möjligen att de stora volymer som Sonab-modellerna gick ut i under 60- och 70-talet satte sina spår för just namnet Carlsson... Ino piP har väl trots "hobbytillverkning" gått ut i större antal än t.ex. Carlsson OA-51? Hur är produktionssiffrorna för andra svenska fabrikat som Mirch, Luxor Renässans/Respons, QLN, QRS och allt vad de kan heta?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Rauna högtalare, nystart?

Inläggav Almen » 2012-04-11 14:01

avr7000 skrev:Att gjuta betonghögtalare med hög detaljfinnish är nog svårt... kan man göra an grej av det och lyfta fram någon form av estetik i betongen kombinerat med t ex högtalarbafflar av annat material (stål, trä, plexi som ger pianolack känsla etc.)

Tror också man skall göra en poäng av den råa betongen. Kanske med granitfront? :)

Å andra sidan bör nog fokus, som andra påpekat, ligga på renoveringssatser och att försöka serva de som redan har Rauna/Opus-grejor.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-11 14:58

Jo, tror också att det kan finnas behov av renoveringssatser likt för Sonab/Carlsson. Dock krävs det lite omsättning för att arbetet med att ta fram satserna verkligen ska löna sig. Betong är det väl inte i alla modeller? Är det inte marmorkross med bindemedel i en del?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-04-11 15:25

RogerGustavsson skrev:Jo, tror också att det kan finnas behov av renoveringssatser likt för Sonab/Carlsson. Dock krävs det lite omsättning för att arbetet med att ta fram satserna verkligen ska löna sig. Betong är det väl inte i alla modeller? Är det inte marmorkross med bindemedel i en del?

Jag har ägt Chaconne och har för mig att det inte var betong som i Raunaserien. utans som du säger Roger någon liknade soppa.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-04-11 18:57

RogerGustavsson skrev:Jo, tror också att det kan finnas behov av renoveringssatser likt för Sonab/Carlsson. Dock krävs det lite omsättning för att arbetet med att ta fram satserna verkligen ska löna sig. Betong är det väl inte i alla modeller? Är det inte marmorkross med bindemedel i en del?

Var det inte Prefab Cheops som hade nåt sånt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-11 22:02

Vill minnas att det stod beskrivet i någon broschyr över Rauna/Opus 3 men det är ju länge sedan....

Skivspelaren beskrivs så här:
Chassie gjutet i blandning av mineral och bindemedel vikt 25 kg

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-04-11 22:19

paa skrev:

Jo Flexosite tror jag deras variant hette, har haft ett par och jo dom spelade ok!

edit: Skanska var visst producent till Cheops 8O
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
lennartj

Sinus-element

Inläggav lennartj » 2012-06-12 11:44

Fort går det inte.
För skojs skull har jag betällt några fyratumselement med dubelkon från Lennart på HiFi-Punkten. Fick besked att de var nästan klara i våras, men att någon vital komponent saknades och de behövde leta.... på den vägen är det.

Gissa vad jag tänker använda dem till? :wink:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-12 12:15

bassman skrev:
paa skrev:

Jo Flexosite tror jag deras variant hette, har haft ett par och jo dom spelade ok!

edit: Skanska var visst producent till Cheops 8O

De har jag hört ett par också hos en kille vi var och provade whisky hos. Spelade över min förväntan den gången.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-06-12 15:25

Olga och Bo i sina lycklika stunder.
Bild från Olga

[img][img]http://i227.photobucket.com/albums/dd213/lechfoto/OlgaBo.jpg[/img]
FRid..................
Lech

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-12 16:59

vad hade hifipunkten för tankar kring detta när de köpte upp allt?
Bikinitider

Återgå till Generellt om hifi