Hur dålig kan en CD-läsare vara?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
-distortion-

Hur dålig kan en CD-läsare vara?

Inläggav -distortion- » 2006-03-14 17:11

Jag har en Technincs CD med enbart optisk utång. Om den har en bra läsare så är det ju pörfekt om man hittar en apparat med bra DAC eller en lös bra DAC.
Den används inte nu då jag inte har en enda optisk ingång på nåt annat än datorn.

Nån som jämfört olika CD-spelare utan att använda den inbyggda DACen?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-14 17:16

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-03-17 05:46

Svante skrev:Så här dålig kan en DVD vara...
'
Men det där handlar ju om den digitala signalen inte om själva optiken eller läsaren.
Om den analoga signal låter bra så kan ju inte läsaren vara bajs..?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-17 08:41

Ehh, nej... Men jag trodde att du ville använda den digitala signalen också. Jag menar, hittar du en spelare med samma fel som min DVD så blir den ju oanvändbar oavsett var felet ligger. Men ok, jag kan se ett intresse i det mer teoretiska också, fast den frågan har jag inget svar till.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-03-19 14:36

Svante skrev:Ehh, nej... Men jag trodde att du ville använda den digitala signalen också.

Nej nej, jag tänkte mest ha den som en röd ljuspunkt nånsans där den passar bra. :)

Jag återkommer med lite mer när jag orkat plocka fram den och möjligtvis hittat nåt att koppla in den på.
Tub - nu på burk

Återgå till Teknikforum