Önskar en samlad information om LP-avspelning (denna tråd)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Önskar en samlad information om LP-avspelning (denna tråd)

Inläggav Thomas_A » 2006-04-29 18:18

Jag är speciellt intresserad av pickuper och deras prestanda. Med det avser jag mätningar (frekvensgång och distorsion). Det är svårt att hitta sådant på nätet. Den enda som jag vet gjort något som kan läsas på nätet är John Elison och delvis jag själv som visar några mätningar. Jag har dock ingen standardiserad mätskiva a la Denon så tillförlitligheten är inte den bästa.

En fråga är om LTS (Ingvar?) kan delge något som avgjorde varför Ortofon OM40 är rekommenderad. Jag vet att den är skriven om i MoLT, men jag har inte det numret. Finns mätningar så jag kan försöka hitta den i biblioteket?

En annan fråga är hur i allsindar en enkel billig MC som Denon DL103 kan ge så pass låg distorsion som den ger.

Jag har dessa länkar:

Vinyl Asylum

rec.audio

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-05-02 14:41

Här kommer en trickig fråga.

En pickups spårningsförmåga beror delvis på nåltrycket. Ett högre nåltryck ger en bättre spårningsförmåga och mindre distortion. Nackdelen är risken för högre slitage på skiva och nål.

Nåltrycket påverkar ju också nålens deflektion och för mycket eller för lite ändrar magnetens (för en MM) position i viloläget. Antiskate påverkar ju också positionen. (En liknelse borde vara en högtalares utgångsposition (magnet/spole) som kan möjligtvis variera beroende på hur man placerat elementet.)

Kan man mäta sig till korrekt position (korrekt nåltryck och antiskate) av nålen medelst en testsignal? Vad ska man leta efter?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-05-02 16:29

Använd en spårtestskiva typ ifrån Svalander så kan du väl mäta vad du vill på utsignalen och samtidigt optimera spårningen lite enklare. En bra början är förstoringsglas så att du kan se hur nålen ligger an i spåret. Pickuper är individer och man kan även behöva höja eller sänka armen för att få nålen att ligga rätt i spåret. Vad rätt är beror på nålslipning men hellre att den ligger och släpar efter än att den skall stå som en hacka i spåret.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-05-02 19:58

Jo,

jag har ett par spårtestskivor, men problemet ligger i vad man ska se efter när det gäller optimal deflektion (dvs optimal centrering av armaturen). Det är nog lite individuellt för varje nål. Vinkeln stylus rake angle ligger dock i genomsnitt på 2° från 90° (dvs 88 eller 92 beroende på varifrån man betraktar), dock alltid lutande bort från tonarmsbasen (som en plog).

Återgå till Teknikforum