Med tanke på att stereosystemet är avsett att kunna återge djup, och inte bara höger/vänter-information, borde du ha satt krysset ett antal meter bakom (en sträcka som motsvarar någon sorts medeldjup på massor av fonogram) högtalarna, inte mitt emellan dem.
Då bör en god högtalaruppsättning, förutsatt att tidsskillnadsteknik är använd vid upptagningen, klara
alla positioner, möjligen med undantag av position nummer två som är nästan omöjligt att inte få att kantra en liten smula#. Det kanske kan te sig lite märkligt att den är svårare än de andra, men det beror på att man får lite olyckliga förhållanden där när man tittar på villkoren för time/energy-trading som visar hur vår hörsel fungerar.
Om högtalarna (eller rättare sagt högtalarelementen i högtalarna) är riktade som på din ritning (rakt framåt alltså) så är det omöjligt att få mittintrycket att fungera någon annanstans är mitt framför högtalarna - oavsett inspelningsteknik.
Vh, iö
- - - - -
#Huruvida position fem klaras beror på ljudbildens djup. Om det är stort SKALL faktiskt mittinformationen komma från en riktning till höger om högerhögtalaren

, och det klarar inga högtalare (eller rättare sagt: Det är inte inom stereosystemets möjligheter).
Röstade således på alternativ 4.
PS.
Det kan verka märkligt att inte amplitudskillnadsinspelningar beter sig på samma vis med avseende på just mittinformationen - den kännetecknas ju av att INTE ha varken tidsskillnad eller amplitudskillnad (i båda fall), men att tidsskillnad ändå fungerar bättre tycks bero på det sätt som hjärnan tolkar rumsinformationen i de båda fallen.
En inspelning i ekofritt rum av en person som talar mitt fram, upplevs inte olika beroende på om amplitud- eller tidsskillnadsteknik använts vid inspelningen.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).