Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:På räknaren slår man då tillexempel: 2,1 / 2 / 2,5 = inv tan
iö skrev:Du har 14 dagar på dig att rösta. Lycka till!
IngOehman skrev:PS. Svante: Om det är för grova intervall eller inte beror på vad man vill ta reda på. Om man vill ta reda på
om 23 grader +/- 1 grad är närmare verkligheten är 30 grader +/- 1 grad, så är det prima intervall!![]()
Vi kan ju börja med det, tycker jag.
IngOehman skrev:Det där med hur man uppfattar vinklar från lyssningspositionen är rätt intressant. När man ställer ett par högtalare med +/- 30 graders öppningsvinkel och berättar att det är bara 30 grader så tror de flesta att man inte talar sanning, utan att de står VÄLDIGT mycket bredare än så!
Kanske är det så att man tycker det ser ungefär +/- 30 grader brett ut (liksidig triangel) när det är bara +/- 23?![]()
![]()
Vh, iö
guldfisk skrev:När jag mätte först var det 200:200 cm (26,6 grader), så jag tryckte ihop dem lite så det blev 187:200 (25,1 grader). Inställningen beror på lättare ommöblering utan mätning. Jag kanske ska knuffa ihop dem mer. Oavsett vad är både huvud och högtalarfronter 0,5m från vardera väggen i mitt rum.
6*3 meter, lyssnar på bredden med högtalarna vid toalettväggen.
IngOehman skrev:1. Jag testar väl vad jag vill, och du förläner dig samma möjlighet att testa vad du vill. Att jag tycker det är intressant att jämföra 30 grader mot 23 beror ju främst på att jag tycker att det borde komma till stånd en internationell standard - läs: En bättre standard som respekterar verkligheten!
Morgan skrev:Jag har också möblerat på tvären, Svante, och jag har 23 grader - framlyssnat och möbleringspraktiskt bäst, ej mätt.
Naqref™ skrev:Phona dig inte! Mät från pinnen!
Dynamic skrev:ca 23,5 grader
Zalve skrev:Dynamic skrev:ca 23,5 grader
Cirka ? Ca,, det kunde ju vara mer exakt![]()
Morello skrev:Min soffa glider gärna runt lite på golvet, men cirkus 45 grader.
IngOehman skrev:45 grader är ju samma sak som +/-22,5 grader Svante.![]()
Vh, iö
Harryup skrev:Och hur tolkar man om högtalarna är invinklade eller ställda parallellt med väggen? Går det att öka lyssningsvinkeln om man vinklar in högtalarna enligt dig IÖ eller är det en annan diskussion?
Lazyworm skrev:Ingvar! Hur långt har du mellan och fram till dina högtalare i källaren?
paa skrev:IngOehman skrev:paa skrev:I en annan tråd om vinklar och IACC skrev iö:
"De flesta lyssnare har ett lokalt minimum i en infallsvinkel om 20 - 25 grader"
Det är ju en ganska stor spridning, egentligen mycket större än utslaget i dessa div undersökningar om vilken vinkel som låter bäst.
Det kanske är någon mer faktor än IACC som spelar med?
Ja absolut!
Jag är inte anhängare till idén att man vill ha en uppställning med en bredd på sisådär 23 grader just på grund av IACC-dippen (det är Kantor som argumenterat att det är IACC-dippen som är orsaken till att man vill ha en mycket smalare uppstälning än +/-30 grader). Jag har faktikt helt andra skäl... (fast å andra sidan är det inte helt sant det heller, för det handlar om hur man definierar IACC.)
Däremot kan jag konstatera att studier på IACC är en faktor som möjligen kan påstås peka i samma riktning som de studier jag gjort för att utröna vad som är bästa stereoöppningsvinkel.
Ingvar, kan du nämna de viktigaste skälen till varför 23 grader ger bäst stereobild?
IngOehman skrev:Hemska tanke!![]()
En drömanläggning för mig är en som man bara behöver spela sina fonogram på, utan minsta tanke på att man behöver ställa in en massa saker hela tiden.![]()
Det är därför jag ogillar att använda tonkontroller - trots att jag principiellt inte har något emot att göra det.
Roger: Det där med klangförändringar som följd av interferens - jag håller med dig (när det gäller amplitudskillnadsinspelningar) men de studier jag gjort har visat att folk (statisktiskt) hört minst problem med sådant mellan 22 och 28 grader, och att minimat (=bäst) faktiskt legat i den nedre delen av det intervallet (alltså 22-24 grader).
Försämringen upp mot 30 grader tycks börja över 24 grader men går sakta, men nedåt verkar problemen komma först under 22 grader men ökar hastigt när man understiger den vinkeln. Riktigt stora problem uppstår först när högtalarna står MYCKET tätt. Läs: <10 grader isär.
Undrar således: Har du avvikande uppfattning?
PS. Och med tidsskillnadsinspelningar är problemen ur denna aspekt avsevärt mycket mindre.
boom skrev:får bara konstiga siffror när jag räknar på vinkeln 0.54 grader
högtalarna står på 4,20m till lyssnings position så är det 3.20m(hjälp)
Bill50x skrev:boom skrev:får bara konstiga siffror när jag räknar på vinkeln 0.54 grader
Var det inte Svante som skrev att många räknare presenterar resultatet i radianer och då måste man räkna om resultatet med 180 och pi på något sätt...
/ B
norman skrev:Bill50x skrev:boom skrev:får bara konstiga siffror när jag räknar på vinkeln 0.54 grader
Var det inte Svante som skrev att många räknare presenterar resultatet i radianer och då måste man räkna om resultatet med 180 och pi på något sätt...
/ B
man tar det gånger 180/pi, alltså blir det 0.54*180/pi = 31grader
(eftersom ett helt varv är 2pi radianer)
IngOehman skrev:Prova gärna även andra vinklar och rapportera, Slarti!![]()
En annan sak som alla borde göra är att be någon annan än man själv, att mäta var man har öronen när man sitter och lyssnar. De flesta hamnar faktiskt längre bak med öronen än man tror, om man sitter i en soffa och sätter sig så bekvämt man kan, det vill säga som man tenderar att sätta sig när man lyssnar på musik.
Vh, iö
Bill50x skrev:VAD det är som ger ljudskillnader vid olika vinklar kan man förstås alltid diskutera. Testade just, helt ovenskapligt, att förändra lyssningsvinkeln genom att ändra avståndet till högtalarna. Sittande i soffan lutade jag mig ordentligt framåt - och vips blev ljudet "bättre".
Om jag höll en kudde bakom nacken (mot väggen) hände absolut ingenting när jag lutade mig framåt.
Min enkla slutledning är att reflexer från bakväggen är minst lika viktiga som den absoluta vinkeln mellan högtalarna.
/ B
Svante skrev:Ja, jag har samma problem. Jag tror dessutom att det är därför som jag föredrar att dra ut högtalarna en bit från framväggen (en meter ungefär) eftersom jag annars får samma påverkan från framväggsreflexen. Jag menar, en reflex ger ju en fördröjd signal, och en viss påverkan på tonkurvan. Om det blir precis samma fördröjning i de två reflexerna så blir det ju stort tonkurvegung.
Bill50x skrev:VAD det är som ger ljudskillnader vid olika vinklar kan man förstås alltid diskutera. Testade just, helt ovenskapligt, att förändra lyssningsvinkeln genom att ändra avståndet till högtalarna. Sittande i soffan lutade jag mig ordentligt framåt - och vips blev ljudet "bättre".
Om jag höll en kudde bakom nacken (mot väggen) hände absolut ingenting när jag lutade mig framåt.
Min enkla slutledning är att reflexer från bakväggen är minst lika viktiga som den absoluta vinkeln mellan högtalarna.
/ B
Erol skrev:Jag har arctan(3,4/2/3)=29,5 och ingen invinkling(!) av högtalarna.
Vet inte om jag är konstig eller om mina högtalare är konstiga eller både ochmen jag tycker jag får bäst ljud så. Kan nämna att det är stora dipoler jag lyssnar på.
Almen skrev:Bill50x skrev:VAD det är som ger ljudskillnader vid olika vinklar kan man förstås alltid diskutera. Testade just, helt ovenskapligt, att förändra lyssningsvinkeln genom att ändra avståndet till högtalarna. Sittande i soffan lutade jag mig ordentligt framåt - och vips blev ljudet "bättre".
Haha, klart det är så! Har inte tänkt så förut, utan har automatiskt trott att det beror på skillnaden i vinkel...
IngOehman skrev:Faktum är, att om man tar den där placeringen till överdrift så blir reflexen från bakväggen den dominerande ljudkällan! Står dipolerna helt utan invinkling hamnar man nämligen mera i loben för reflexerna än för direktljudet.
IngOehman skrev:Det bästa ljud jag har hört ifrån dipoler (elektrostater eller ej) har erhållits med högtalarna rätt kraftigt invinklade, och dessutom helst med kraftigt dämpad vägg bakom högtalarna, och i rum med sådan geometri att även sidoväggsreflexionerna dramatiskt reducerats med hjälp av invinklingen. Det betyder i praktiken att det bör vara ganska lång från respektive högtalare ut till sidoväggarna.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det bästa ljud jag har hört ifrån dipoler (elektrostater eller ej) har erhållits med högtalarna rätt kraftigt invinklade, och dessutom helst med kraftigt dämpad vägg bakom högtalarna, och i rum med sådan geometri att även sidoväggsreflexionerna dramatiskt reducerats med hjälp av invinklingen. Det betyder i praktiken att det bör vara ganska lång från respektive högtalare ut till sidoväggarna.
Vh, iö
IngOehman skrev:Även hornsystem kan ju ha väldigt hög riktverkan.
Vh, iö
KarlXII skrev:Jag flyttar ut högtalarna till dess att jag tycker att det blir lite vacuum i mitten. Så åker de ihop en aning. Det brukar funka jäkligt bra och med kontrollmätning brukar det vara väldigt nära 1:1,18.
n3mmr skrev:KarlXII skrev:Jag flyttar ut högtalarna till dess att jag tycker att det blir lite vacuum i mitten. Så åker de ihop en aning. Det brukar funka jäkligt bra och med kontrollmätning brukar det vara väldigt nära 1:1,18.
Lite vacuum i mitten kräver väl rätt enorma ljudtryck??
KarlXII skrev:n3mmr skrev:KarlXII skrev:Jag flyttar ut högtalarna till dess att jag tycker att det blir lite vacuum i mitten. Så åker de ihop en aning. Det brukar funka jäkligt bra och med kontrollmätning brukar det vara väldigt nära 1:1,18.
Lite vacuum i mitten kräver väl rätt enorma ljudtryck??
Inte alls. Jag släpper bara ut en smula från huvudet.
Harryup skrev:Hur mycket vinkel brukar det bli för er med projektorduk? Lite fördomsfullt så misstänker jag att man tummar på vinkeln för att prioritera mera duk.
Vet någon en bra duk att spela igenom?
mvh/Harryup
Glebster skrev:Harryup skrev:Hur mycket vinkel brukar det bli för er med projektorduk? Lite fördomsfullt så misstänker jag att man tummar på vinkeln för att prioritera mera duk.
mvh/Harryup
Man behöver ju inte nödvändigtvis täcka högtalarna med duken utan istället kan man t.ex. låta dess underkant ligga i högtalarnas överkant...
-Martin- skrev:Glebster skrev:Harryup skrev:Hur mycket vinkel brukar det bli för er med projektorduk? Lite fördomsfullt så misstänker jag att man tummar på vinkeln för att prioritera mera duk.
mvh/Harryup
Man behöver ju inte nödvändigtvis täcka högtalarna med duken utan istället kan man t.ex. låta dess underkant ligga i högtalarnas överkant...
Sitter verkligen ljudbilden som en schmeck då?
KarlXII skrev:-Martin- skrev:Glebster skrev:Harryup skrev:Hur mycket vinkel brukar det bli för er med projektorduk? Lite fördomsfullt så misstänker jag att man tummar på vinkeln för att prioritera mera duk.
mvh/Harryup
Jadå, så länge det finns en bild hjärnan kan mappa mot. Det går faktiskt helt automagiskt.
-Martin- skrev:KarlXII skrev:-Martin- skrev:Glebster skrev:Harryup skrev:Hur mycket vinkel brukar det bli för er med projektorduk? Lite fördomsfullt så misstänker jag att man tummar på vinkeln för att prioritera mera duk.
mvh/Harryup
Jadå, så länge det finns en bild hjärnan kan mappa mot. Det går faktiskt helt automagiskt.
Men vid ren musiklyssning då då man sitter och stirrar rakt fram med blicken i November?
KarlXII skrev:-Martin- skrev:KarlXII skrev:-Martin- skrev:Glebster skrev:Harryup skrev:Hur mycket vinkel brukar det bli för er med projektorduk? Lite fördomsfullt så misstänker jag att man tummar på vinkeln för att prioritera mera duk.
mvh/Harryup
Men vid ren musiklyssning då då man sitter och stirrar rakt fram med blicken i November?
Nä, inte ens i december funkar det.
Ljudbilden hamnar på tok för högt. Jag tycker inte det blir bra.
Men som sagt, när det är bild så faller den ner på plats.
-Martin- skrev:KarlXII skrev:-Martin- skrev:KarlXII skrev:-Martin- skrev:Glebster skrev:Harryup skrev:Hur mycket vinkel brukar det bli för er med projektorduk? Lite fördomsfullt så misstänker jag att man tummar på vinkeln för att prioritera mera duk.
mvh/Harryup
För högt? Högtalarna sitter ju lågt placerade...
petersteindl skrev:-Martin- skrev:KarlXII skrev:-Martin- skrev:KarlXII skrev:-Martin- skrev:Glebster skrev:Harryup skrev:Hur mycket vinkel brukar det bli för er med projektorduk? Lite fördomsfullt så misstänker jag att man tummar på vinkeln för att prioritera mera duk.
mvh/Harryup
För högt? Högtalarna sitter ju lågt placerade...
phon skrev:Fixat!![]()
![]()
Fast är inte bilden väldigt lång och smal? Typ 34:7 eller nåt ...
Ragnwald skrev:KarlXII skrev:Jag flyttar ut högtalarna till dess att jag tycker att det blir lite vacuum i mitten. Så åker de ihop en aning. Det brukar funka jäkligt bra och med kontrollmätning brukar det vara väldigt nära 1:1,18.
Vacuum är således av godo.
Harryup skrev:Hur mycket vinkel brukar det bli för er med projektorduk? Lite fördomsfullt så misstänker jag att man tummar på vinkeln för att prioritera mera duk.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Ragnwald skrev:KarlXII skrev:Jag flyttar ut högtalarna till dess att jag tycker att det blir lite vacuum i mitten. Så åker de ihop en aning. Det brukar funka jäkligt bra och med kontrollmätning brukar det vara väldigt nära 1:1,18.
Vacuum är således av godo.
Vacuum i mitten är ett särskilt allvarligt tillstånd vid hörlurslyssning.
Vh, iö
Harryup skrev:Så kanske det är, fast 16:9 dukar kommer väl bli vanligare eftersom att Bluray normalt har 16:9 vid nyproduktion?
mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Man har nog valt format utefter det billigaste och mest effektiva sättet att producera bildskärmar.
IngOehman skrev:Harryup skrev:Så kanske det är, fast 16:9 dukar kommer väl bli vanligare eftersom att Bluray normalt har 16:9 vid nyproduktion?
mvh/Harryup
Nej, som sagt - DVD hade för det mesta 16:9, men bluray brukar snarare
vara någonting i närheten av 2,35:1.
Dock finns mig veterligt ingen standard för dylik anamorf lagring, utan det
enda "bredformat" som finns är 16:9, som dock idag knappast kan kallas för
ett bredformat. Men det är ju i varje fall brett jämfört med 4:3, som dock
idag snarast kan kallas antikt.
Att anamorft 2,35:1-format saknas, gör att man inte kan utnyttja lagrings-
mediets (bluray) fulla kapacitet, utan man utnyttjar bara sisådär 818 av de
1080 linjerna.
En annan märklighet är att man valt både lagrings- och skärmformatet 16:9,
trots att det inte finns något sådant originalformat för film. 16:9 är 1,78:1,
men närmaste filmformat är 1,85:1 och som sagt - det vanligaste bredfilms-
formatet för lite större filmproduktioner är 2,35:1.
Ibland ser det ut som om det gjorts extraordinära anstängningar för att det
inte skall bli rätt.
Vh, iö
IngOehman skrev:...
får i ett "perfekt rum" (som om ett sådant kunde definieras entydigt... En definition på vad det kan betyda kommer strax dock.).
...
> För kraftiga reflexer från sidovägger ger oftat en tätare högtalarplacering än man skulle ha valt i ett bättre rum alltså.
...
> För kraftiga reflexer från högtalarväggen ger alltså oftast en något mera särad högtalarplacering än den man hade valt i ett bättre rum.
3. Man i ett "perfekt rum" (definierat som ett där ljudbilden i huvudsak målas upp av högtalarnas direktljud)
...
> Men - min erfarenhet är att även de mest extremt snedbalanserade rum (där alltså reflexer från sidoväggar inte alls balanserad av reflexionerna från högtalarväggen -
...
IngOehman skrev:...
Men hur gick det nu med experimentet med oförändrat
lyssningsavstånd men bredare placerade högtalare?
Vh, iö
IngOehman skrev:Synd.
Så vinkeln du använder är alltså delvis en konskvens av att sidoväggarna
sätter den gränsen. ...
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster