Moderator: Redaktörer
Malcolm Wotton skrev:I'm interested in this as well, however I have a slightly different
question.
The marked scale goes from -20db to +3db. I assume that this a calculation
based on the digital data, and I would expect a full strength signal to
correspond to 0db. Is there any way that the indicator can reach the part of
the scale from 0db to +3db? If not would it be possible to adjust the scale
so the full range is used?
jonheal skrev:"Classic" analog VU meters are generally labeled from -20 to +3, so I suppose that's why the SB's are, too.
Malcolm Wotton skrev:Dean,
Two questions . . .
1) would it be possible to replace this image in the SB firmware as a local
mod? Since it's a bitmap the size shouldn't vary. I can probably work out
how to do the binary patch, but I'm not sure how to get the firmware update
into the SB. Also I'm worried that if I get it wrong I won't be able to get
back to the working version.
2) the images show measured values from -20db to +3db so the firmware is
selecting the image based on something like:
image index = 32 * (dbLevel+20)/23
As I said before is it possible to get dblevels > 0db? if not could this be
changed to
image index = 32 * (dbLevel+20)/20
The bitmap would have ot change in a corresponding fashion, but it would buy
a few more steps of detail.
Malcolm
dean blackketter skrev:On Jan 6, 2006, at 1:20 AM, Malcolm Wotton wrote:
> 1) would it be possible to replace this image in the SB firmware as
> a local
> mod? Since it's a bitmap the size shouldn't vary. I can probably
> work out
> how to do the binary patch, but I'm not sure how to get the
> firmware update
> into the SB. Also I'm worried that if I get it wrong I won't be
> able to get
> back to the working version.
Don't bother, there are all sorts of checksums in there to make sure
the firmware works. What would be better is for me to add a facility
to the player where you can send the frames to the player to override
the default VU meter.
> 2) the images show measured values from -20db to +3db so the
> firmware is
> selecting the image based on something like:
>
> image index = 32 * (dbLevel+20)/23
> As I said before is it possible to get dblevels > 0db? if not could
> this be
> changed to
>
> image index = 32 * (dbLevel+20)/20
The numbers on the screen are cosmetic only. The actual algorithm is
something tweaked to look good on the display, not a true VU meter.
joakim99 skrev:Morello: Vad är det som stör det i det svaret?
pajas skrev:The numbers on the screen are cosmetic only. The actual algorithm is
something tweaked to look good on the display, not a true VU meter

så sant!joakim99 skrev:Det som jag tycker är bra med svaret från Slimdevices är att det var ett ärligt och rakt svar. Det är inte något som alla tillverkare utav hifiprylar skämmer bort oss med.
Svante skrev:Fast...
Även om det är ett pajassvar så berör det en sak som jag har funderat på, och som är högaktuell nu när medelnivån ligger så högt som den gör på fonogram:
Antag att man har en fullt utstyrd fyrkantvåg. Antag vidare att man har en översamplande D/A-omvandlare. Det betyder att man måste ta hand om Gibbs fenomen, dvs att det blir en översläng efter språnget på fyrkantvågen. Det betyder i sin tur att D/A-omvandlaren antingen måste ha en överstyrningsmarginal, annars kommer den att klippa.
Utan att ha några som helst belägg för det så gissar jag att det senare förekommer.
Hursomhelst, Gibbs fenomen ger en översläng på, var det 18%? det motsvarar 20*log(1,18)=1.4 dB. Om man har den överstyrningsmarginalen i den översamplande D/An så kan jag tycka att det vore motiverat att ha toppvärdesindikering på upp till + 2 dB.
...fast jag tror ju inte att det är det som är det äkta motivet till att det ser ut så i det här konkreta fallet.
Morello skrev:Mja, som Carl Bildt skulle sagt, en fullt utstyrd fyrkant in i en DAC torde endast ge översläng på den analoga sidan och där behöver man ju inte ligga så nära matningen att köverstyrning råder.
Morello skrev::) Mja, där har Ni helt rätt Dr. Svante-kompis.Tänkte i termer av ick översamplande omvandlare.
Svante skrev:Morello skrev::) Mja, där har Ni helt rätt Dr. Svante-kompis.Tänkte i termer av ick översamplande omvandlare.
Det bör du inte göra, Mor LO-kompis...
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev::) Mja, där har Ni helt rätt Dr. Svante-kompis.Tänkte i termer av ick översamplande omvandlare.
Det bör du inte göra, Mor LO-kompis...
Blanda inte in LO.
TCM skrev:Morello skrev:Jösses vilket pajas-svar.Mitt första intryck av SD var tveksamt och ju mer man läser, desto lägre framstår nivån vara.
Kan du utveckla vad du tyckte var "tveksamt" med SlimDevices?
TCM skrev:TCM skrev:Morello skrev:Jösses vilket pajas-svar.Mitt första intryck av SD var tveksamt och ju mer man läser, desto lägre framstår nivån vara.
Innan tråden blir låst pga "politik".
n3mmr skrev:TCM skrev:TCM skrev:Morello skrev:Jösses vilket pajas-svar.Mitt första intryck av SD var tveksamt och ju mer man läser, desto lägre framstår nivån vara.
Min bestämda åsikt är att om man anger en "VU-Meter" som skärmsläckare så ska det vara en VU-meter, inte nåt blajblaj som bara viftar lite som den vill.
Som effektivvärdesinstrument används mest VU-metern, ett visarinstrument som standardiserades på1930-talet. Mekaniska och elektriska egenskaper är detaljerat specificerade <snip>
Vee-Eight skrev:Mjo, att VU:n finns där för att det skall pryda mer än att upplysa är ju förklarat med all tydlighet, så ytterligare växlar behövs ju inte dras på det spåret.
Svante; har du mer information på hur denna VU-standard ser ut?
Som effektivvärdesinstrument används mest VU-metern (Volume Unit), ett visarinstrument som standardiserades på 1930-talet. Mekaniska och elektriska egenskaper är detaljerat specificerade. Integrationstiden, dvs den tid en sinuston måste ges för 90% av slutligt utslag, är 220 ms och återgångstiden 1-2 s. Skalan är i princip linjär. VU-meterns stora nackdel är den långa integrationstiden, nivån hos transienta förlopp indikeras för lågt med överstyrningsrisk som följd.
Numera används mest toppvärdesvisande instrument med 5-10 ms integrationstid, men med långsam återgång, också här 1-2 s. Då kan man bättre övervaka transienta ljud och typen brukar kallas PPM (peak Program Meter). Skalan är logaritmisk och lysdioder används ofta för indikeringen.
Inget av dessa instument ger riktig uppfattning om hörnivån. Hos en ny instrumenttyp, som ännu inte standardiserats, tillkommer uppdelning av frekvensområdet i Bark-band med filter.
TCM skrev:TCM skrev:Morello skrev:Jösses vilket pajas-svar.Mitt första intryck av SD var tveksamt och ju mer man läser, desto lägre framstår nivån vara.
Texten är mer än 10 år gammal, men delen om VU-metern torde stå sig.
Svante skrev:Antag att man har en fullt utstyrd fyrkantvåg. Antag vidare att man har en översamplande D/A-omvandlare. Det betyder att man måste ta hand om Gibbs fenomen, dvs att det blir en översläng efter språnget på fyrkantvågen. Det betyder i sin tur att D/A-omvandlaren antingen måste ha en överstyrningsmarginal, annars kommer den att klippa.
Utan att ha några som helst belägg för det så gissar jag att det senare förekommer.
Hursomhelst, Gibbs fenomen ger en översläng på, var det 18%? det motsvarar 20*log(1,18 )=1.4 dB. Om man har den överstyrningsmarginalen i den översamplande D/An så kan jag tycka att det vore motiverat att ha toppvärdesindikering på upp till + 2 dB.
...fast jag tror ju inte att det är det som är det äkta motivet till att det ser ut så i det här konkreta fallet.
Morello skrev:TCM skrev:TCM skrev:Morello skrev:Jösses vilket pajas-svar.Mitt första intryck av SD var tveksamt och ju mer man läser, desto lägre framstår nivån vara.
Jag får hänvisa till testet på www.stereophile.com, där apparaten blottas och Atkinsson gör mätningar som avslöjar ganska dåliga prestanda från de analoga utgångarna.
Summing up
While the Slim Devices Squeezebox with stock power supply (footnote 1) offers generally good performance from its analog outputs, it was the sound it produced driving a high-end DAC from its digital output that persuaded me to purchase the review sample. While I still turn to a dedicated disc player for the highest sound quality, much of my listening to music is done while I'm doing something else—writing, editing, reading—and for that, the Squeezebox has become my primary source. As I wrote in the mid-April eNewsletter, "physical discs seem so 20th century!" Very highly recommended.
Considering its low price and the fact that it uses a minuscule wall-wart power supply, the Squeezebox measures very well. Its noise floor is higher than that of good CD players, but the excellent jitter rejection came as a welcome surprise.
Mitt första intryck av SD var tveksamt och ju mer man läser, desto lägre framstår nivån vara.
Morello skrev:Produkten ifråga presterar undermåligt och kan inte jämföras med en god CD-spelare.
IngOehman skrev:1. Seriösa tillverkare av de översamplande filtren tar i regel tillräcklig höjd för att vågningen skall "få plats" i DAC:en. Klippnade DAC:ar är därför rätt sällsynt.
Morello skrev:Ni som försvarar SB3 med mätningar kan uppenbarligen inte tolka dem och då kan man ju inte låta bli att fråga varför ni envisas med att kommentera dem?
Vee-Eight skrev:Morello skrev:Ni som försvarar SB3 med mätningar kan uppenbarligen inte tolka dem och då kan man ju inte låta bli att fråga varför ni envisas med att kommentera dem?
Mja, Atkins som gjorde testet, verkar ju försvara apparaten som prisvärd. Det är det som en del sätter kaffet i halsen för.
...it was the sound it produced driving a high-end DAC from its digital output that persuaded me to purchase the review sample.
Kaffekoppen skrev:Men även du har ju varit inne och tafflat på den ämnestolkningen
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster