Beräkna C/W-tal för "Kylflänsar"

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

manw

Beräkna C/W-tal för "Kylflänsar"

Inläggav manw » 2007-01-13 12:53

Går man till ELFA och betalar några 100-lappar för ett kylelement så får man ju datablad på detsamma. Om man däremot hittar begagnat i någon apparat så saknas naturligtvis denna uppgift, termisk resistans.

Jag förstår naturligtvis att den termiska resistansen hos kylelementet beror av totala arean x någon fysikaliskt bestämd konstant, eller är den ens konstant i förhållande till arean, och så borde även luftflöden och hur tätt det är mellan flänsarna kunna påverka luftflöde och utstrålning.

Känner att jag är fel sorts ingenjör för detta... men någon kanske har ett tips?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Beräkna C/W-tal för "Kylflänsar"

Inläggav Svante » 2007-01-13 15:05

manw skrev:Går man till ELFA och betalar några 100-lappar för ett kylelement så får man ju datablad på detsamma. Om man däremot hittar begagnat i någon apparat så saknas naturligtvis denna uppgift, termisk resistans.

Jag förstår naturligtvis att den termiska resistansen hos kylelementet beror av totala arean x någon fysikaliskt bestämd konstant, eller är den ens konstant i förhållande till arean, och så borde även luftflöden och hur tätt det är mellan flänsarna kunna påverka luftflöde och utstrålning.

Känner att jag är fel sorts ingenjör för detta... men någon kanske har ett tips?

Det enklaste är väl att mäta den, det är säkert ett roligt experiment, dessutom. Skruva fast ett effektmotstånd på kylflänsen och mata med känd effekt, sätt också fast en temperatursensor och mät temperaturen efter ett tag.

Jag tror man kommer att se många icke-ideala fenomen som får en att förstå att den där siffran i elfakatalogen bara är ungefärlig. Och de fenomenen är det ju bra att få en känsla för.

Komplicerade profiler räknar man nog inte på, utan man bygger och provar vad det blev. Tror jag.