Morello skrev:n3mmr skrev:Morello skrev::) Spårhundens egenbrus med 600 ohms spolresistans landar på cirka 3 nV/rt(Hz). 4nV/rt(Hz) från RIAA-steget renderar ett totalbrus om 5nV/rt(Hz), vilket för praktiskt bruk bör duga, även om det är nära 6dB mer än spårhundens egenbrus.

Men om man tar med LP-skivans brus..... Jag påstår bestämt att för de flesta LP med mer än ett par dar på nacken, och en OM40, så duger 6 nV/rt(Hz) också.
rt(6^2+3^2)nV => ca 1 uV max i 20kHz, vilket är ca 74 dB under 5cm/s... Hitta en LP med sån dynamik...
Var inte så pragmatisk.

Det är kul med teknikonani ibland. Hur som havet - har man MC-avkännare är kravet på 1 nV/rt(Hz) inte alls orimligt.

1 nV/rt(Hz) är väl t o m lätt otillräckligt med MC. Trodde jag.
För att återgå till den allmänna diskussionen om RIAA-konstruktioner:
Man måste väl kunna dela upp konstruktionen så att det huvudsakligen brusgivande återkopplingsnätet drivs på relativt modesta nivåer, alltså ett inledningssteg med lågt brus och låga resistanser, som kanske bara drivs till max ca 1V, och efter det ett steg som korrigerar samt driver utgången, ev via en buffert?
Steg ett kan då med fördel vara diskret + en buffert, och sen ett korrektionssteg (eller 2, har jag börjat tänka allt oftare) och sist en präktig buffert, men som dock inte måste driva mer än 100 Ohm/10 nF. Stegen 2 och senare kan då antagligne funka bra med ICkretsar. Inte en enkel 2134, men nåt bipolärt typ 1115 eller 1031 (hette den väl).
Å sen 2 BUF634 i parallell som utgångssteg. Vilket antagligen med fördel sammanfogas med ett delkorrektionssteg.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.