Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Det verkar ju inte bara vara samplingsteoremet som gått förbi obemärkt... Är det något som står i artikeln som är korrekt?
BddB skrev:Hej !
Kanske Morello och Max_Headroom kan vara så vänliga och redogöra för Harry Nyquists samplingsteorem, jag har nog glömt det
Lindvall,
Om "bättre" innebär att signalens förlust är mindre finns inga belägg för ditt påstående, tvärtom finns det massor med brister hos vinylen. Bland dessa kan nämnas: Förhållandevis ultrahög dist, taffligt signal/brusförhållande, svaj, begränsat frekvensomfång, slitage, taskig kanalseparation med mera Men visst kan vinyl låta bra från en fin spelare Har dock aldrig hört en LP-spelare som spelar med i närheten samma renhet som CD.
-lindvall- skrev:Måhända du har rätt i det, men som sagt, jag står fast vid att jag aldrig har hört en bra cdspelare som har presenterat musiken på ett behagligare och trevligare sätt än en bra skivspelareDärav kan man dra slutsatsen att vinyl låter bättre än cd. Om man nu har kompetensen att ställa in en skivspelare rätt. Och har en bra pickup förstås.
Jag accepterar din subjektiva ståndpunkt i frågan Håller du med om att CD är ett vida överlägset i objektiv mening, dvs att CD bevarar signalen i avsevärt större utsträckning än LP
Pabo skrev:Jag föredrar att höra originalet så oförvrängt som möjligt. Låter det då dåligt så är det till att skaffa bättre skivor.
Kan man få ut en snygg sinus vid 20kHz så kan man få ut all musik oavsett hur komplex den är. Det är lika komplicerat att återge en sinuston som tre samtidigt så länge det totala frekvensinnehållet inte är högre i den blandade signalen.
Kraniet skrev: LP är ju ett analogt medium medan CD är "komprimerat". CD styckar ju upp signalen och viss information försvinner medan LP fortfarande innehåller "allt".
Kraniet skrev:LP är ju ett analogt medium medan CD är "komprimerat". CD styckar ju upp signalen och viss information försvinner medan LP fortfarande innehåller "allt".
Kraniet skrev:men det är just det jag inte utgår ifrån. jag har inte "växt upp" med LP på det viset alls.. dock var jag av åsikten att CD var bättre än LP tills jag fick höra skillnaden..
mattepatte skrev:Men du kanske har växt upp med rör och vinylpåverkade ljudideal i form av dina föräldrar och musiker och deras musik etc. som valt en viss färgning p.g.a. detta.
subjektivisten skrev:Så istället för att komma med påstående om VARFÖR folk gillar t ex vinyl (ett påstående som saknar grund ... )
Kraniet skrev:Jag vet inte allt om sampling och liknande men om "ni" hävdar att cdn återger hela "förloppet" så är det nog fler än jag som behöver "skolas"..
mattepatte skrev:Kraniet:
Vad grundar du den uppfattningen på ?
Vilken musik spelar du som låter "bättre", och vad menar du med bättre ?
Vad har du för referens i förhållande till inspelningarna ?
Att koda en tredimensionell signal till en tvådimensionell dito har ingalunda någonting med CD kontra LP att göra - det du tar upp har med inspelningsteknik att göra. Låt oss tala om äpplen utan att blanda in päron
mattepatte skrev:Zubi: Mastringen av en inspelning från den tid då cd spelarn ej fanns som återgivare torde innebära...
Ett fiktivt exempel:
Förr:
En kunnig men långhårig hippie som tog hänsyn till hur det skulle låta hos Svensson avspelad på vinyl på sin Lenco med bleckburkar JBL eller Rogers
Idag:
En mer erfaren och kunnigare, men nu glesare behårad, f.d. hippie som tar hänsyn till hur det kommer att låta hos Svensson avspelad på en "ofärgande" cd eller dvd spelare och Ino Pi60s
mattepatte skrev:Zubi: Lilla trumpna vännen.
Varför vill du inte förstå utan bara vränga om det jag skriver, eller kan du inte förstå ?![]()
"Alla" och "Inga" är inte ord som jag använder.
Jag uttrycker mig inte i svart eller vitt, delvis för att saker sällan är i svart eller vitt.
Jag kommer med troliga förklaringar till dina små upplevelser av vad som är "bäst".
Nu tycker jag du är lite stygg i dina ordval mot mig så jag tänker inte leka med dig längre.![]()
Den där hemskt sura munnen till Christer Tamm var väl inte så trevlig heller lilla vännen.![]()
Natti natti, vi hörs i morgon om du blivit en snäll ponke då.
-lindvall- skrev:mattepatte gör en Ulf Lundell!

subjektivisten skrev:Christer_Tamm, Ja, felaktig grund! Det är lika felaktigt som att alla LTS:are inte hör med öronen utan BARA läser sig till vad som är bäst. Eller menar du att det är så?
Trout skrev:Det är imho j-lgt svårt att höra att det inte är en vinyl man spelar
om man lyssnar på dessa, "känslan" från vinylen finns även på cd-
skivorna.
Slutsats?
Inspelnings-tekniken(teknikerna) har ändrats(bytts ut)
under åren?
"Färgas" musiken av (vinyl)spelaren?
Finns det nåt hörselfenomen kopplat till knaster?
Vem vet (inte <>< )
Christer_Tamm skrev:subjektivisten skrev:Christer_Tamm, Ja, felaktig grund! Det är lika felaktigt som att alla LTS:are inte hör med öronen utan BARA läser sig till vad som är bäst. Eller menar du att det är så?
Kan du berätta specifikt VAD som är felaktigt med påståendet? Att du tycker så framgick redan för någon dag sedan. Att bara upprepa det som du gör nu tillför ingenting.
mattepatte skrev:Bevisa det lilla vännen![]()
Du och begreppet "bevis" hänger inte riktigt ihop vill jag minnas.
Tyck vad du vill men angrip inte andra åsikter som dessutom har god grund.
subjektivisten skrev:Ja, ditt påstående att ALLA som lyssnar mkt på vinyl gör det p g a vissa färgningar. Helt utan korrekta bevis och framförallt totalt felaktigt.
norman skrev:mattepatte skrev:Vi får piska varandra med nogsamt korrugerade aluminium band
Brrr, finns nog inget värre än det...
Naqref skrev:MP: man kan få uppfattningen att du inte delar Subjektivistens erfarenheter!
Christer_Tamm skrev:Vad jag däremot påstått är att det är vinylens tekniska brister som gör att den låter trevligt. Trevligheten missuppfattas dock ofta som att vinyl skulle vara en bättre *återgivare* än CD, när det i själva verket är precis tvärtom.
mattepatte skrev:Från början var det för mig en diskussion med Kraniet om varför han tycker att en av hans gamla Deep Purple plattor låter bättre på vinyl än på cd.
Zubi tycks mig hoppa ganska vilt mellan ämnena med påståenden om vad andra påstått. Tråkigt att det går hem.
Kraniet skrev: har flera gånger undrat var alla artiklar Öhman måste skrivit finns..![]()
väldigt trevlig förklaring av cd-formatet.. men jag förstår inte riktigt vad man vinner med mer högupplösta system.. frekvensmässigt verkar ju cd återskapa signalen korrekt?
Är det bara mer dynamik och mer frekvensomfång? Lägre brusgolv också kanske men det ingår väl i mer dynamik..
trevligt också att få sina egna lyssningsintryck verifierade.. Brända skivor låter sämre* och amerikapress låter(är) bättre än europapress..
* ja dom behöver inte låta sämre. så länge brännaren är tillräckligt stabil och inte producerar mer svårläst signal så ska kopian inte skilja sig från originalet. dock undrar jag hur mycket av denna stabilitet som verkligen går att få till i en brännare för normala pengar. Känns som att en vanlig datorbrännare inte är tillräckligt stabil..
Isidor skrev:Förklaringen med sincar är trevlig, men för den "kantapproximerade" sinusvågen i exemplet är man nog en aning närmare verkligheten om man bara konstaterar att det räcker med att skicka signalen genom ett lågpassfilter så har man... voilá - en sinus.
subjektivisten skrev:Christer_Tamm skrev:Vad jag däremot påstått är att det är vinylens tekniska brister som gör att den låter trevligt. Trevligheten missuppfattas dock ofta som att vinyl skulle vara en bättre *återgivare* än CD, när det i själva verket är precis tvärtom.
Precis detta herr Tamm. För det är just det jag säger att iaf inte jag och massa andra snubbar som lyssnar mkt på vinyl tycker. Det är något som du själv har hittat på.
Jag säger det IGEN: Jag lyssnar mkt på vinyl p g a att många av dom skivorna jag gillar är bättre mastrade och låter bättre och närmare masterbandet är cd versionen.
Rydberg skrev:CT> Visa det även i transformdomän (frekvensdomän) så torde det bli ännu uppenbarare. Snyggt gjort förrsten, hmm, har ju Matlab 6 på datorn kom jag på nu, mycket bra program.
Är det riktigt sant det? Det vill säga att utsinusen är densamma som insinusen? Det verkar rimligt förstås, men jag är inte tillräckligt kunnig för att kunna instämma... Förklara gärna lite utförligare vad som händer -- jag är nog inte ensam om att inte behärska detta fullt ut.
subjektivisten skrev:mattepatte skrev:Zubi: Mastringen av en inspelning från den tid då cd spelarn ej fanns som återgivare torde innebära...
Ett fiktivt exempel:
Förr:
En kunnig men långhårig hippie som tog hänsyn till hur det skulle låta hos Svensson avspelad på vinyl på sin Lenco med bleckburkar JBL eller Rogers
Idag:
En mer erfaren och kunnigare, men nu glesare behårad, f.d. hippie som tar hänsyn till hur det kommer att låta hos Svensson avspelad på en "ofärgande" cd eller dvd spelare och Ino Pi60s
Ja, ännu ett bevis på att du inte vet vad du snackar om överhuvudtaget. Du tror säker att det är så men tyvärr så får jag berätta att ofta så är det inte så alls.
Subjektivisten
Subjektivisten skrev:Jag försöker förklara för dig att dom flesta personer jag känner som lyssnar mkt på vinyl gör det inte p g a att vinylens brister/färgningar gör att det låter bättre på alla skivor utan att många vinylskivor har blivit bättre mastrade än CD versionen.
mattepatte skrev:IÖ: Du skulle ju kunna ha synpunkter på mitt inlägg på ett betydligt trevligare sätt, om du nu känner dig tvungen att kommentera.
Det var inte ett påstående heller, men skit samma.
PPS. Till isidor vill jag säga att det där med LP-filtrering (så länge den sker fassymmetrisk i den digitala domänen, d v s till ett nytt flerbitigare översamplat digitalformat, ochvi talar om ett brickwall-filter) är defacto identiskt med att substituera varje sample (oavsett om du ansr att ursprungsformen är en dirac eller en rektangelstapel) med en amplitudproportionell sinc. Även i din modell blir varje enskilt sample förresten en sinc! Och i min modell uppstår ett brickwall-filter!
Jag håller alltså med dig, och du borde hålla med mig också. Vi säger nämligen prexis samma sak.
Isidor skrev:Jag vet av erfarenhet att de här sakerna ofta missförstås och ville bara visa att man kan betrakta det hela ur flera synvinklar. Det brukar ibland underlätta och verkar faktiskt ha inspirerat till alternativ förståelse här också. Det är inte alltid omedelbart uppenbart allt detta med sincar och LP-filtrering.
Kraniet skrev:så vi kommer inte se supertweeters i öhmans högtalare?
IngOehman skrev:
2. Begreppet definierades närmare i bla Max Webers arbeten. Weber ställde "sekten som typ" mot "samhället som typ" (=kyrkan, om man talar om religion), och han framhöll att sekten har personligen omvända anhängare, medan kyrkan har medlemmar som fötts in i den.
Sektmedlemmarna har alltså agerat som individer; lärt, lyssnat, ifrågasatt, tänkt och kommit till slutsatser - medan de övriga bara ha anslutit sig till en massa dumma (aldrig ifrågasatta) missuppfattningar, utan att tänka.[/color]
Nagrania skrev:IÖ skriver att i studio monitorer har man diskantelement som går upp till 50KHz. Jag själv har aldrig stött på dom monitorerna i studiomiljö.
Nagrania skrev:Subjektivisten skrev:Redan på 70-talet så graverade man skivor med ljudinformation mellan 30-40 Khz, 4-kanalsskivor. Så nog kan man få ut mer på vinylen över 22 KHz.
Här ett inlägg från en som var med redan på 70-talet och ännu tidigare. När det gäller CD4 som JVC/Victor hittade på var det så att man var tvungen att konstrurera nya graverdosor som verkligen klarade 20KHz med fullnivå utan att brinna upp. För att klara av att gravera in pilot-tonen som krävdes för kunna göra en s.k. diskret fyrkanalskiva var man tvungen att sänka hastigheten vid graveringen till hälften. Det här innebär att man fick vissa problem med den tidens analoga bandspelare...dom klarade helt enkelt inte av att reproducera frekvenser under 20Hz utan ett kraftigt nivå fall.
Nagrania skrev:Dessutom är det också problem mellan graverdosan och lacket, man får något slags buller i det graverade spåret under 20Hz. Personligen skulle jag tro att det är just därför jag aldrig upplevt någon djupare bas i dom gamla CD4 graveringarna.
Nagrania skrev:Sedan det här med frekvensgången på en vinylskiva. Det är inte sant att man förstör hf-informationen efter ett antal avspelningar ... om man nu inte har en oerhört sliten och dålig pickup.
Nagrania skrev:Sedan det här med att graverdosan är rak upp till 27KHz... ja det stämmer om man nu tycker att ett nivå fall på några tiotal deceibell är rakt. Jag förstår nog inte det här efter som det inte heller finns(vad jag vet)någon Riaa kurva över 20KHz.
Nagrania skrev:IÖ skriver att i studio monitorer har man diskantelement som går upp till 50KHz. Jag själv har aldrig stött på dom monitorerna i studiomiljö. Jag jobbar dagligen med goda monitorer varav de senaste tio åren med Genelec 1038. Om man tittar på andra stora studiomonitorer ex.v. JBL, Westlake, B&W 801, K+H, ATC m.fl. Det är nog ingen av dom nämnda som vill uppge att deras monitorer går så värst mycket högre än 20KHz.
Nagrania skrev:Jag skulle vilja säga att det är bara i hifivärlden som man gärna vill ta till dessa och andra överord. Därmed inte sagt att det inte finns entaka element som kan gå upp till 50KHz, men vid vilken nivå...och till vilken nytta.
I bästa fall hör en människa upp till 20KHz men dom flesta som är mellan 35-45 år hör inte högre än 16-18KHz och då vid ganska hög nivå.
Den höga distorsionen vid vinylgravering i både diskant- och ultraljudsområdet ser man som en intressant effekt om man gör FFT på en vinylgravering som är gjord från ett PCM-band (DAT t ex). Trots att inspelningen faller extremt över 24 kHz (vid 48 kHz sampling) så kan man konstatera att spektralanalys av vinyler avslöjar ett snyggt fallande spektrum långt över 24 kHz! Vinylen lägger helt enkelt till en massa nya övertoner som är så starka att det ofta inte ens är lätt att se var PCM-systems brickwall-frekvens ligger.
ag har kunnat jämföra den ena av skivorna , alltså CD/vinyl och jag kom fram till att vinylskivan rullade av långsammare än CD skivan....CD´n klippte av allt över drygt 20KHz. Men vinylen gick inte upp så långt som du anger. Jag minns väl inte helt hur det var men jag har en minnesbild av att skivan med Susanne Vega droppade av -50 dB/24KHz under full nivå.
Nej vet du vad jag tror att om du har gjort en provgravering så måste det ha skett från ett analogt band eftersom det vore det enda som fungerar om man vill ha för-styrningen av graverdosan. Det får mig att tänka på, hur fan går det egentligen till när man graverar en vinyl från en digital master. Jag såg nämligen på Hoffman´s hemsida att man har en digitaldelay från TC electronic för att kunna fördröja signalen till gravernålen. Det värsta av allt är att den delayen har en intern sampling på 48KHz....jag är krossad
Nagrania skrev:iö skrev:Men; hur mycket musik är fullt utstyrd över 20 kHz? Ingen musik som kan spelas utan att även högtalarnas diskantelement är i fara i varje fall...
Jag kan säga dig att idag så finns det massor med musik som når 20KHz med full nivå. Det här vet jag eftersom jag alltid har nivå, korrelations och goniometer uppkopplat när jag spelar musik eller lyssnar på radio. Dessutom har jag alltid ett FFT-instrument uppkopplat. Jag kan alltså se in till 0,1 dB´s noggrannhet var nivån ligger.
Med hjälp av goniometern kan man även se om det finns någon brickwall-limiter som klippt. Sedan undrar jag vad du har graverat ifrån eftersom du talar om 30KHz... ...Nej vet du vad jag tror att om du har gjort en provgravering så måste det ha skett från ett analogt band eftersom det vore det enda som fungerar om man vill ha för-styrningen av graverdosan.
iö skrev:Faktum är att pickuperna inte sällan är en större frekvensområdesbegränsare än graververken.
Jag skulle vilja säga som så att en graverdosa kan åstadkomma mycket högre tvärhastigheter en vad någon pickup någonsin klarar. Jag har en tvärhastighetskurva från G.Neumann som visar den maximala tvärhastigheten över frekvenserna upp till 20KHz. Jag vill minnas utan att ha tittat på kurvan igen. Tvärhastigheten låg vid 65 cm/sekundkvadrat men jag minns inte nu vid vilken frekvens men det måste nog ha varit vid mittfrekvens. Vad beträffar den överfrekvensen så kan jag minnas att man började tillverka diamanter med s.k. Schibata slipning just för att kunna spela av pilotfrekvensen på CD4 skivorna.
Det skulle vara intressant att idag försöka spela av en CD4 skiva med en vanlig eliptiskt slipad diamant och lyssna på vad man får ut ur en CD4 dekoder.
Jo det var en sak till...jag har kollat bandbredden på några s.k. direktgraverade skivor...då fann jag att den övre fekvensen aldrig var högre än 20KHz. Alltså 20KHz låg flera tiotal decibell under fullnivå. Jag skulle nog säga att skivorna hade en övre frekvens på 17KHz och basen den låg snarare närmare 30Hz än under 20Hz.
IngOehman skrev:Kraniet skrev:så vi kommer inte se supertweeters i öhmans högtalare?
Det har alltid suttit supertweeters i alla Ino Audio-högtalarna!![]()
Vh, iö
PS. (Allvar) I studiomonitorerna sitter diskantsystem som går upp till sisådär 50 kHz.
I en studio är det ju av vikt att höra när något gått snett i ultraljudsoktaverna, då att det kan förstöra musikupplevesen för den som har ultraljudskapabla högtalare där hemma. I Ino Audios hemmasystem däremot, sitter diskantsystem som typiskt rullar av mjukt över sisådär 24-30 kHz.
IngOehman skrev: Vi har extremt dålig hörbarhet för semistatiska ljud över vår övre gränsfrekvens (säg 9-19 kHz beroende på ålder), därför behöver vi i princip inte återge dem för att återgivningen skall bli "perfekt". Vi klarar oss med bara 20 kHz bandbredd för att kunna återge en "perfekt" musikinspelning.
IngOehman skrev: #Hörgränsen är faktiskt synnerligen mjuk och signalberoende. Bortsett ifrån totaldöva, tror jag nästan alla hör en ton på 30 kHz, om den är 130 dB stark (det låter ungefär som det gör vid >15 kHz, d v s som ett allmänt diskantljud, svårt att bestämma i pitch).
IngOehman skrev:*Den höga distorsionen vid vinylgravering i både diskant- och ultraljudsområdet ser man som en intressant effekt om man gör FFT på en vinylgravering som är gjord från ett PCM-band (DAT t ex). Trots att inspelningen faller extremt över 24 kHz (vid 48 kHz sampling) så kan man konstatera att spektralanalys av vinyler avslöjar ett snyggt fallande spektrum långt över 24 kHz! Vinylen lägger helt enkelt till en massa nya övertoner som är så starka att det ofta inte ens är lätt att se var PCM-systems brickwall-frekvens ligger.
Av samma skäl som nämnts ovan är denna från diskantområdet sprungande ultraljudsdistorsion inte så farlig hörbarhetsmässigt. Komponenterna liknar ju vanliga övertoner från musikinstrument, och dessa hör vi p g a deras semistatiska karaktär inte så lätt.
Vinyl låter tvivelsutan mycket bättre än man skulle kunna tro om man (kunskapslöst) granskar mätprotokollen från en granskning av systemet. Kontenta: Man skall inte granska och tolka mätprotokoll om man inte har kunskap nog att förstå exakt vad de innebär.
Nagrania skrev:Jag brukar ha bra koll på studiovärlden men något delay som är på 24/96 har jag nog aldrig sett.(Jag skulle nog vilja se det först innan jag tror på det.) Okey det skulle kunna duga med ett sådant delay även om man skulle köra realtidsgravering men det var ju det att man digitaliserar ljudet för att sedan göra det analogt igen för att kunna graveras på lacket.
Nagrania skrev:Man vet ju inte mycket om den här spelaren än idag. Jag läste om den här spelaren redan på 80-talet och sedan har det ju varit tyst. Jag tror att dom har sålt ett parhundra exemplar av dom och ändå vet vi inget om den. Snart är väl tiden nästan förbi. Jag tror att jag läst på deras eller någon annans hemsida att det krävs mycket rena vinyler för att det ska bli helt bra. Man måster alltså också investera i en skivrengörare för 17K spänn.
Nagrania skrev:iö skrev:alla hör en ton på 30 kHz, om den är 130 dB stark.
Det här tror jag inte ett ögonblick på..
Nagrania skrev:jag tror att det mer handlar om en vikning, alltså frekvensen som man hör är betydligt lägre. Jag tror att det ligger något i det Sven säger att det kan handla om något slag av IM.
Nagrania skrev:Det som talar för det är att det liknar det fenomen som uppstår när man spelar in en mycket högfrekvens på ett analogt band och sedan höjer nivån ytterligare, då hör man en eller flera frekvenser av lägre valör än den från början påförda.
Nagrania skrev:Nu när vi är inne på bandspelare så kan jag ju berätta för dig IO och ni andra som fortfarande är intresserade. Jag har själv en Technics ohmegadrive i min ägo och jag ska vid något tillfälle testa hur stort frekvensomfång maskinen har. Nu har jag bara Din-testband för avspelningen med frekvenser mellan 31,5-18000 Hz. Jag har alla hastigheter från 3 3/4"-30" så det ska nog inte bli några problem att kalibrera maskinen.
Sedan ditt snack om att du valde att gravera tonerna på nivån -20 dB för att spara hörsel och diskantelement. Det fanns väl volymkontroll för medlyssningen antar jag.
Nagrania skrev:iö skrev:Jag har massor av skivor som inte uppvisar något brant fall över 17 kHz, utan som faller lite hastigare först över 20 - 25 kHz.
Jag har också massor av skivor och jag har kollat massor av skivor. Jag vet nu inte riktigt vad du menar med brant fall men jag tycker att det är brant när frekvensen faller från säg 17 KHz till 20 KHz med kanske 20 dB.
Nagrania skrev:iö skrev:Kan det eventuellt vara din nålmikrofon som har begränsad bandbredd? Vad för pickup använder du?
Vad jag har för pickup? För närvarande använder jag Ortofon Super OM 20 & 30 som är en MM puppa. Jag har också Ortofon MC pickuper av lågnivåtyp(125µV/3 ohm) + en GAS Sleeping beauty(250µV/3 ohm).
Nagrania skrev:iö skrev:Vinylen lägger helt enkelt till en massa nya övertoner som är så starka att det ofta inte ens är lätt att se var PCM-systems brickwall-frekvens ligger.
Helt fel det syns tydligt om man kollar på en FFT. Det verkar ju som om jag har bättre kontroll möjligheter hos mig än vad du har. Har du läst boken Audio Metering...ganska nyttig att ha om man är intresserad.
Nagrania skrev:Sven skriver: ett litet frågetecken för huruvida studiofolket är kapabla att detektera ev. ultraljudsförekomst med öronen... Jag har personligen inte mött många...
Jag kan inte svara det så det får väl stå för dig. Jag antar att du inte har testa så himla många ljud och musiktekniker.
Nagrania skrev:iö skrev:IO skriver: CD4 har ingen inbyggd HP-filtrering, och dessutom är det knappast registret UNDER 20 Hz som upplevs som djupbas, snarare registret under 50 Hz.
Nej jag vet det men vad som händer är att bandspelaren inte hänger med så värst bra under 20 Hz. Det bästa jag sett är Nagra IV-S som hade sin 3 dB punkt vid 14 Hz. Det här du påstår att ljud under 20 Hz inte spelar så stor roll är fel enligt mina lyssningar. Det har t.o.m. bettydelse hur snabbt frekvensen faller ner mot DC.
Nagrania skrev:Om man tittar på gamla 70-tals inspelningar som rullar av från 30 Hz för att sedan falla tvärt under 20 Hz. En sådan inspelning låter bettydligt tunnare än dom moderna digitala inspelningarna som faller långsamt ner mot DC eller 2 Hz som är det lägsta jag kan detektera.
nagrania skrev:Jag vill här runda av inlägget men innan så vill jag kommentera det här som du kallade för semistatiska toner. Jag anser nog att dom är jätteviktiga men jag kan hålla med om att det inte alltid är så lätt att detektera dom. Det är en träningssak tror jag.
quote="Nagrania"]Sven skriver: Jag väntar fortfarande på den dag då en digital inspelning kan återge "s"-ljud från en kör så som de låter i verkligheten. Och då menar jag musikmaterialet så som det låter när det väl ligger på CD-skivan...
Menar du att det skulle låta bättre på vinyl eftersom vinylen är ett mer förlåtande medium än det digitala.
När man spelar in en kör så brukar man inte ta någon hänsyn till förlusterna som uppstår på grund av avståndet mellan kören och stereomikrofonen eller mikrofonerna och även i vissa fall huvudmikrofonen. Personligen tycker jag att man ofta inte hör textningen när en kör sjunger vilket jag tycker är synd. Man litar enligt mej alldeles för mycket på mikrofonens linjäritet.
Sven skrev:Har man som i mitt fall dessutom haft möjlighet att lyssna på mastertape från såväl analoga som digitala inspelningar, gjorda med identisk utrustning vid samma tillfälle, blir man undantagslöst besviken på den digitala mastern...
Sven skrev:Om folk i allmänhet visste hur stora skillnaderna är mellan skivor och tape f.ö. skulle det nog finnas utrymme för en detaljhandelsförsäljning av kopior av mastertapen...
/Sven
subjektivisten skrev:Sedan så kanske dom inte behöver använda filtering lika mkt som på CD nu?
Det beror väl kanske på vad man menar med korrekt men om man menar att korrekt betyder att kopian är identiskt med analoga originalet så är det väl omöjligt egentligen oavsett vilket format man pratar om.Jo ljudkortets kvalite är naturligtvis avgörande, och det går säkert att få inspelningen att låta finfint, men går det att få en korrekt inspelning?
Ranefjord skrev:Ja, vill man ha originalsoundet när man köper äldre musik är det ju enbart vinyl som gäller. För det var ju så det lät då.
Slartibartfast skrev:skulle villja se en bärbar LPspelare!
IngOehman skrev:
Frågan är om det finns några nya frågor på faktiskt...
IngOehman skrev:När jag ändå frågar kan jag ju fråga vad du menar med "akustiken
som helhet", också.
IngOehman skrev:Menar du något annat än hur rummet påverkar
musikåtergivningen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster