Spela musik med pre-emphasis från datorn/Squeezeboxen?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bosco

Spela musik med pre-emphasis från datorn/Squeezeboxen?

Inläggav bosco » 2007-02-25 11:22

Hej!

Jag har upptäckt att en del CD-skivor från första halvan av 80-talet är mastrade med pre-emphasis. Jag trodde att det i princip aldrig användes men så är tydligen inte fallet.

Då är frågan hur man bäst utför de-emphasis i datorn. Det är förstås att föredra att göra det efter D/A-omvandlingen men den möjligheten finns inte.

Det finns ett opensource-program som kan utföra de-emphasis enligt red-book, http://sox.sourceforge.net/. Men eftersom operationen sänker utnivån i den digitala domänen kanske det är bättre att först konvertera filen till 32-bitar?

Så här har jag gjort:
    16bit->32bit
    De-emphasize
    Maximera amplituden
    32bit->16bit med dither
Ska förresten ditherbruset appliceras före eller efter omkvantiseringen från 32 till 16 bitar? Jag kanske inte ska lägga på det överhuvudtaget eftersom det kanske redan finns på skivan?

Hur gör ni andra som har en Squeezebox?

Några av skivorna som är pre-emphasized:
    Genesis - Genesis (1983)
    Electric Light Orchestra - Secret Messages (1983)
    Toto - IV (1982)
    Toto - Isolation (1984)
Kanske inga mästerverk, men ändå. :) Spelar man dom som dom är kommer dom låta mycket ljust.

Edit: Se förresten upp med Nero om ni bränner från .cue-filer! Den struntar helt i pre-emphasis flaggan. Så skivan kommer låta kasst även via finstereon!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-25 12:58

Helst ska det ju göras analogt, det är ju hela tanken med emfassystemet. Finns det inget sätt att få squeezeboxen att göra det?

Annars verkar det vara en vettig metod du använder, skulle jag skriva ett program så skulle jag göra det med flyttal, men det blir nog inte så stor skillnad.

Ditherbruset ska läggas till före konverteringen till 16-bit. Man kan tycka att det borde ingå i samma knapptryckning som konverteringen, men man vet aldrig, programmerare är inte alltid så välutbildade. :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2007-02-25 13:30

Tack för svaret.

Jag har inte Squeezeboxen där jag sitter just nu, men även om den rent hårdvarumässigt skulle fixa det får man problemet att man måste använda ett filformat som lagrar den informationen. Använder man .cue-filer finns infon där men den används inte i dagsläget av Slimserver. För mp3-filer finns det en sån flagga, men den populära Lame-kodaren kallar den "obsolete", dessutom vill jag ha ett lossless format.

Så det blir nog till att göra det den tråkiga vägen. :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-26 13:59

Förhoppningsvis följer preemfas-flaggan med den digitala utsignalen från S-boxen, varpå de-emfasen kan hanteras som tänkt, dvs analogt.

Samtidigt är det höggradigt anmärkningsvärt att inte SB3 hanterar preemfas, då många fonogram är mastrade enligt principen som de facto ingår i standard. Apparater från Slimdevices verkar lämna mycket att önska.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-26 19:46

Morello skrev:Förhoppningsvis följer preemfas-flaggan med den digitala utsignalen från S-boxen, varpå de-emfasen kan hanteras som tänkt, dvs analogt.

Samtidigt är det höggradigt anmärkningsvärt att inte SB3 hanterar preemfas, då många fonogram är mastrade enligt principen som de facto ingår i standard. Apparater från Slimdevices verkar lämna mycket att önska.

Hoho, M har bestämt sig för att SB inte är bra... :roll: :wink:

Problemet är väl att preemfasen inte lagras i filerna på datorn. Om det är Slimdevices som är skiyldiga till det kan man ju undra över, kanske är de det om de skickar med ett ripparprogram, annars är det nog lika illa med tex EAC eller andra ripparprogram.

Eller (jag har faktiskt inte kollat)? Hur är det, finns det nåt sätt att lagra prefasinfo i mp3, flac och wav?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-26 22:44

Använder man .cue-filer finns infon där men den används inte i dagsläget av Slimserver.

:wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Återgå till Teknikforum