Bipolära högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
brumel

Bipolära högtalare

Inläggav brumel » 2004-01-07 22:53

Bipolära högtalare, kan de va nåt? Ja tänkte mig en sub med två basar åt var sitt håll drivna av ett slutsteg monobryggat. Blir det några fördelar eller nackdelar med en sådan koppling. Någonting borde hända i kaviteten. Stående vågor?
Mirage har gjort sådana hära subar vill jag minnas. Inte utan framgång. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-07 23:33

bygger du en sub spelar det ingen större roll för spridningen hur du sätter elementen eftersom våglängden är så lång, av samma anledning finns det troligtvis heller inga stående vågor som kan förändras (om det inte är hemskt konstiga mått på lådan... :) )
Dock blir det väl lite mindre vibrationer om elementen sitter på varsin motsatt sida om lådan är lätt.

Allt detta förutsatt att suben inte går ovanligt högt upp.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-01-08 00:50

Tja det blir en ganska stor portad (två rör 70*440) låda på 180 l och största interna avstånd blir ca 85 cm (på höjden). Tänkt att stå invid väggen som en byrå ungefär. :wink:
Bestyckas med dubbla Peerless 260 swr med ett linjärt arbetsområde av 18 mm p-p. Frekvensomfång i rum: 17-100 Hz. 8)
Let forever be

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-08 11:25

Oj, rätt likt mina två baslådor om man slår ihop dem... :)

Vid 100hz är det en våglängd på ca 3.4m så då kan du få viss påverkan om elementen sitter ca 80cm ifrån varann.

DrPepper

Inläggav DrPepper » 2004-01-11 15:02

Bipolärt är inte fel :lol:

Men jag tror att man måste använda två separata kammare till de två elementen dvs. två subbar som står rygg mot rygg kan man säga.

Vibrationer i lådan tas ut mkt. effektivt av de två motsatt spelande elementen.

Se oxå MartinLogans Decent subwoofer, den har tre element vinklade (el. vridna) lika mycket från varann (de spelar i fas), blir samma princip som bipol när det gäller vibrationerna som tar ut varandra.

Lelle

Återgå till Teknikforum