när det gäller elektronik, exempelvis förstärkare eller cd-spelare
finns det färgningar som är dyra eller väldigt komplicerade att åstadkomma? alltså sådana man inte själv kan få till bara genom att skruva lite på en equaliser
Moderator: Redaktörer
boyafraid skrev:när det gäller elektronik, exempelvis förstärkare eller cd-spelare finns det färgningar som är dyra eller väldigt komplicerade att åstadkomma? alltså sådana man inte själv kan få till bara genom att skruva lite på en equaliser
Bill50x skrev:Det beror ju på hur man resonerar. Det kan ju vara så att vissa komponenter eller kretslösningar "släpper igenom" detaljer i urspungssignalen men till bekostnad av tex frekvensgång. En sådan lösning kommer, tex i en F/E-lyssning, omedelbart avslöjas som en färgning. Beroende på den övriga kedjans grad av transparans kommer då den (ev dyra) kretslösningens positiva sidor maskeras i olika grad.
/ B
;)Bill50x skrev:Men jag lovar, jag ska inte retas mer och skriva "släpper igenom" eller F/E-lyssning - utom när det är befogat![]()
/ B
Ragnwald skrev:Mitten på 90-talet lanserade Sony en midprice CD-spelare med möjlighet att välja mellan fem (har jag för mig) olika tonala (färgande) lägen, eller hur det nu var ?
Minns att den beskrevs och avlyssnades av H&M.
Någon som kommer ihåg denna CD-spelare och vad modellen hette ?
niklasz skrev:
1. Sväng kan helt blockeras i apparater.
2. Sväng kan dessutom blockeras i apparater utan att detta leder till hörbara effekter i andra avseenden, t ex distortion, brus, tonkurveförändringar, dynamikkompression eller något annat.
3. Etablerad kunskap om fysik och elektronik kan inte användas för att vinna insikt i denna fråga.
4. Lyssnarens upplevelse av sväng kan inte påverkas positivt av apparaterna.
5. Visserligen har F/E-lyssning gjorts med många olika kombinationer och därvid gett likartat resultat, men det beror på att i samtliga fall har "svängblockerande" utrustning använts.
Ragnwald skrev:Mitten på 90-talet lanserade Sony en midprice CD-spelare med möjlighet att välja mellan fem (har jag för mig) olika tonala (färgande) lägen, eller hur det nu var ?
Nefilim skrev:Ragnwald skrev:Mitten på 90-talet lanserade Sony en midprice CD-spelare med möjlighet att välja mellan fem (har jag för mig) olika tonala (färgande) lägen, eller hur det nu var ?
Tror det var Sony XA 20 ES och XA 50 ES.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster