dyra färgningar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
boyafraid

dyra färgningar

Inläggav boyafraid » 2007-04-06 22:20

när det gäller elektronik, exempelvis förstärkare eller cd-spelare
finns det färgningar som är dyra eller väldigt komplicerade att åstadkomma? alltså sådana man inte själv kan få till bara genom att skruva lite på en equaliser

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: dyra färgningar

Inläggav Bill50x » 2007-04-06 22:34

boyafraid skrev:när det gäller elektronik, exempelvis förstärkare eller cd-spelare finns det färgningar som är dyra eller väldigt komplicerade att åstadkomma? alltså sådana man inte själv kan få till bara genom att skruva lite på en equaliser

Det beror ju på hur man resonerar. Det kan ju vara så att vissa komponenter eller kretslösningar "släpper igenom" detaljer i urspungssignalen men till bekostnad av tex frekvensgång. En sådan lösning kommer, tex i en F/E-lyssning, omedelbart avslöjas som en färgning. Beroende på den övriga kedjans grad av transparans kommer då den (ev dyra) kretslösningens positiva sidor maskeras i olika grad.

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-06 23:23

Nämn en sådan lösning som det lagts mycket krut på det du beskriver, men samtidigt valt eller medför att frekvensområdet begränsas?

Välj sedan ut motpolen, någon kretslösning som omätbart plockar bort detaljer i återgivningen. Varför märks inte denna informationsbegränsning i mätningarna?

Det känns rent spontant som om det hörbara området borde vara en peanut för elektronik att omfatta..

Nyfiken :)

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-07 07:44

Bill50x skrev:Det beror ju på hur man resonerar. Det kan ju vara så att vissa komponenter eller kretslösningar "släpper igenom" detaljer i urspungssignalen men till bekostnad av tex frekvensgång. En sådan lösning kommer, tex i en F/E-lyssning, omedelbart avslöjas som en färgning. Beroende på den övriga kedjans grad av transparans kommer då den (ev dyra) kretslösningens positiva sidor maskeras i olika grad.

/ B

I praktiken är detta inte sant Bill. Tänk på att elektriska apparater inte förmedlar detaljer, rytm, musikalitet, ljudbild eller annat. Det är våra mänskliga tolkningar. Det är inte så att en apparat "släpper igenom" eller "inte släpper igenom" sådana saker. Vad apparaterna gör är att flytta elektriska laddningsbärare.
I en annan tråd (Den långa om F/E, dogm eller vetenskap den 20 mars) tog jag upp några grundantaganden som dina invändningar mot F/E bygger på. Så här skrev jag:

All logik måste bygga på någonting. Helst väl underbyggda empiriska observationer, men det är även gångbart med utsagor som kan härledas ur väl underbyggda och beprövade teorier. Om sådana grunder inte föreligger i tillräcklig omfattning kan man redovisa antaganden som logiken bygger på.
Jag har efterfrågat detta tidigare, men inte fått något svar. Så jag får väl försöka skissa på några sådana antaganden på egen hand.

Antaganden:

1. Sväng kan helt blockeras i apparater.
2. Sväng kan dessutom blockeras i apparater utan att detta leder till hörbara effekter i andra avseenden, t ex distortion, brus, tonkurveförändringar, dynamikkompression eller något annat.
3. Etablerad kunskap om fysik och elektronik kan inte användas för att vinna insikt i denna fråga.
4. Lyssnarens upplevelse av sväng kan inte påverkas positivt av apparaterna.
5. Visserligen har F/E-lyssning gjorts med många olika kombinationer och därvid gett likartat resultat, men det beror på att i samtliga fall har "svängblockerande" utrustning använts.

Finns det något som tyder på att dessa antaganden är lämpliga utgångspunkter?

Dina svar ifrågasatte inte dessa antaganden, men jag är inte säker på att du förstod nummer 3 korrekt. Det innebär inte att det skall finnas en fysikalisk förklaring till det vi hör (vilket det i och för sig gör). Poängen är snarare att man kan använda kunskap från exempelvis fysik och elektronik redan när man utformar ett experiment, ett försök eller en studie och inte bara när man analyserar resultaten. I själva verket är det nästan omöjligt (kanske helt omöjligt) att genomföra försök och undersökningar utan att förlita sig på redan etablerade teorier (exempelvis teorier inom fysik och elektronik). I just detta fall kan vi göra det och konstatera att det inte är rimligt (annat än i specifika undantagsfall) att betrakta de förändringar av signalen som uppstår i t ex en förstärkare som "släppa igenom" resp. "inte släppa igenom". Förstärkare fungerar inte på det sättet. Vad de kan göra är att i olika grad förändra, men "ta bort" saker på det sätt du beskriver är inte realistiskt.
Men om jag fattat dig fel, kan du ge exempel på en egenskap (förutom tonkurva) som beter sig på det sätt du beskriver, eller en apparat som uppvisar de egenskaper du beskriver?

Notera att även om det står "sväng" i de ovanstående punkterna kan resonemanget tillämpas på andra egenskaper än "sväng".

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-04-07 11:04

Mitten på 90-talet lanserade Sony en midprice CD-spelare med möjlighet att välja mellan fem (har jag för mig) olika tonala (färgande) lägen, eller hur det nu var ?
Minns att den beskrevs och avlyssnades av H&M.
Någon som kommer ihåg denna CD-spelare och vad modellen hette ?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-07 11:04

Mitt inlägg var inte så seriöst utan lite mer provocerande, men jag tänkte att jag låter bli diverse smileys och ser vad som händer :-)

Det är klart att en (tex) förstärkare inte totalt blockerar något. När jag skriver "släpper igenom" är det naturligtvis i mer eller mindre grad.

Annars är jag väl egentligen lite frågande till trådens ämne överhuvudtaget. Men rör kan väl vara dyra, med ett felkonstruerat rörsteg kan man säkert skapa "dyra färgningar".

Men återigen är det en oklarhet i vad "färgning" egentligen står för. En del menar att det är ALL skillnad mot ursprungssignalen, andra verkar tycka att det är linjär distorsion (frekvensgångsavvikelser).

Men jag lovar, jag ska inte retas mer och skriva "släpper igenom" eller F/E-lyssning - utom när det är befogat :D

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-07 11:15

Bill50x skrev:Men jag lovar, jag ska inte retas mer och skriva "släpper igenom" eller F/E-lyssning - utom när det är befogat :D

/ B
;)

Min fråga hade inte med dyra färgningar att göra alls. Den delen förstod jag inte så mycket av själv, mer än möjligen att färgar apparater mindre ju dyrare de blir. Det tror jag inte.

Däremot var min fråga lite mer seriös till dig. Jag tycker mig ha sett dig föra fram sådanna synpunkter förut. Skulle gärna höra dem mer utvecklande i en tråd som inte växer logaritmiskt :)

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-07 11:20

OK. LTS version, om jag förstått den rätt, är väl att all skillnad mot ursprungssignalen är färgning. Men jag har ingen inblick i LTS verksamhet, det är bara min slusats av vad jag läst.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-07 11:25

Precis! Färgning eller påverkan är förändringar av signalen som på något vis kan detekteras med säkerhet. Tror inte det är LTS definition iof, utan den är nog vedertagen.

Men om man nu som Boyafraid vill åstakomma någon typ av specifik färgning medvetet - finns det någon som är riktigt dyr att åstakomma?

Jag vet inte.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-07 11:32

Ragnwald skrev:Mitten på 90-talet lanserade Sony en midprice CD-spelare med möjlighet att välja mellan fem (har jag för mig) olika tonala (färgande) lägen, eller hur det nu var ?

Nja tror det var fråga om de digitala filtren i DAC'en som kunde justeras. Man kunde alltså själv ställa in olika branthet på filtren och detta ger lite olika resultat.

Tror dessutom att dom hade denna valmöjlighet på ganska många apparater men kan minnas fel där. Vet på rak arm minst tre spelare som har/hade det.

/Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-07 11:45

Effekten av Legato Link lär inte enkelt kunna återskapas med en equalizer.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-04-08 00:03

niklasz skrev:
1. Sväng kan helt blockeras i apparater.
2. Sväng kan dessutom blockeras i apparater utan att detta leder till hörbara effekter i andra avseenden, t ex distortion, brus, tonkurveförändringar, dynamikkompression eller något annat.
3. Etablerad kunskap om fysik och elektronik kan inte användas för att vinna insikt i denna fråga.
4. Lyssnarens upplevelse av sväng kan inte påverkas positivt av apparaterna.
5. Visserligen har F/E-lyssning gjorts med många olika kombinationer och därvid gett likartat resultat, men det beror på att i samtliga fall har "svängblockerande" utrustning använts.

Max säger:

1. Apparater kan byggas så en ökad upplevelse av sväng infaller. Detta kommer INTE att synas i vanliga frekvensgångs eller dist mätningar. Jag vill mena att det inte går att blockera, men däremot tillföra.

2. Se 1.

3. Jodå, det bygger på känd teknik.

4. Jo, om apparaterna är utföra på så sätt att dom tillför "sväng".
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-08 09:04

Ragnwald skrev:Mitten på 90-talet lanserade Sony en midprice CD-spelare med möjlighet att välja mellan fem (har jag för mig) olika tonala (färgande) lägen, eller hur det nu var ?

Tror det var Sony XA 20 ES och XA 50 ES.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-08 09:11

Nefilim skrev:

Tror det var Sony XA 20 ES och XA 50 ES.

Å några till..

/Peter

Återgå till Teknikforum