En nyfiken fråga. Om basreflexportar.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bredin

En nyfiken fråga. Om basreflexportar.

Inläggav Bredin » 2007-05-22 22:13

Tycker att jag har suttit och läst en hel del om högtalar konstruktioner och dess principer. Men kom och tänka på en sak idag jag inte har sett någon ta up tidigare. Testade söka men det gav inga svar.

Så varför ska inte jag göra det? Och villken sida passar bättre än faktiskt.se, platsen där alla nördar är samlade under samma onda domän :twisted: . :lol:

Basvågor har ju en tendens att gå igenom nästan allt. Och just i fallet basreflexportar blev jag lite skeptisk över idag när jag kom och tänka på hur en liten skumpropp absorberar frekvenser som går igeon dörrar utan större problem :twisted: .

Jag pratar alltså om de skumproppar man brukar få med vissa högtalare. Som man stoppar in i porten för att minska "utsläppen".
Men hur kan den lilla och mjuka propp dämpa så bra?

Tycker själv bara att den borde öka densiteten av mediet i röret och göra basen möjligtvis snabbare. Men det är där någonstans jag måste ha "missat"( :roll: ) något.

Mvh. Bred

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-05-22 22:26

Första frågan borde nog vara hur en basport fungerar?
http://en.wikipedia.org/wiki/Helmholtz_resonance
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: En nyfiken fråga. Om basreflexportar.

Inläggav Svante » 2007-05-22 22:28

Bredin skrev:Tycker att jag har suttit och läst en hel del om högtalar konstruktioner och dess principer. Men kom och tänka på en sak idag jag inte har sett någon ta up tidigare. Testade söka men det gav inga svar.

Så varför ska inte jag göra det? Och villken sida passar bättre än faktiskt.se, platsen där alla nördar är samlade under samma onda domän :twisted: . :lol:

Basvågor har ju en tendens att gå igenom nästan allt. Och just i fallet basreflexportar blev jag lite skeptisk över idag när jag kom och tänka på hur en liten skumpropp absorberar frekvenser som går igeon dörrar utan större problem :twisted: .

Jag pratar alltså om de skumproppar man brukar få med vissa högtalare. Som man stoppar in i porten för att minska "utsläppen".
Men hur kan den lilla och mjuka propp dämpa så bra?

Tycker själv bara att den borde öka densiteten av mediet i röret och göra basen möjligtvis snabbare. Men det är där någonstans jag måste ha "missat"( :roll: ) något.

Mvh. Bred

Basreflexporten är en resonator, som bygger på att luftproppen i porten blir extremt lättrörlig vid en viss frekvens. För samma drivkraft blir förflyttningen kanske 10 ggr större vid resonansen än vid låga frekvenser.

Om man stoppar i en skumgummiplutt så försvinner resonansbenägenheten, och luften flyttar sig inte mer vid resonansfrekvensen än vid låga frekvenser.

Skumgummiplutten dödar alltså resonansvilligheten, snarare än att i sig själv dämpa vågutbredningen. Plutten släpper nog igenom mer än lådans väggar (åtminstone per ytenhet), men väsentligt mindre än det odämpade basreflexröret.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2007-05-22 22:43

Ahhh. Nu förstår jag.

tack!

Återgå till Teknikforum