Fläkt för 230v AC ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Fläkt för 230v AC ?

Inläggav Bamsefar » 2007-07-28 17:09

Jag behöver montera lite TYSTgående fläktar i ett rack för stereon, och letar efter dels några lämpliga fläktar (80-95mm), och dels någon form av varvtalsreglering.

Elfa har några fläktar som iofs kanske skulle passa:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=172155.htm

Men de är för ljudliga, så då måste jag sänka tempot på dom. Alltså vad ? ett effektmotstånd ? eller om jag har två i serie ? eller vad ?

Finns det några andra TYSTa fläktar jag borde titta på ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-07-28 17:47

Om jag får gissa så gissar jag på att 230v AC fläktar borde ha asynkronmotorer och då går det inte så lätt att sänka varvtalet om man inte ändrar frekvensen... (men jag kan ju ha fel)

En idé är väl att köra dc-fläktar med en liten väggbula, jag körde stora 12-24v fläktar på 5v till min gamla dator och då vart de mycket tysta (gäller bara att fläktarna kan starta på den låga spänningen).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-28 18:07

Köp 12V fläktar och en bula samt fläktstyrning till det...precis som Norman säger torde de rulla tyst och fint på 5V.

Du kanske kan testa direkt med 5V väggbula - heltyst med nån Paps fläkt...

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-07-29 00:55

Jag håller med om att du bör köpa DC-fläktar för att de är mycket lättare att reglera varvtalet på.
Fläktar gjorda för 12V är oftast de tystaste. Jag rekommenderar fläktar av märket ADDA. Jag anser att de är klart överlägsna Papst eftersom Papst med åren har sänkt sin kvalitet för att pressa kostnader. De lever dock rätt bra på gamalt gott rykte.
Panaflow fläktarna är inte heller så dumma, tyvärr har även de blivit sämre sedan de flyttade tillverkningen till billigare länder.

Inget av dessa märken är dåliga, men jag tycker att ADDA håller en högre medelkvalitet på fläktarna än de övriga.

Titta inte för mycket på specarna från tillverkarna om ljudnivåer. Oftast är de ganska långt från sanningen. Papst skriver oftast ut lägre värden än andra, men är inte det när man testar dem i direkt jämförelse.

Rätt sätt att börja för att få tystaste möjliga fläktljud är att först ta redan på vilket luftflöde som du behöver och därefter välja fläktstorlek.
Notera dock att av någon anledning så är det väldigt ont om tysta 92mm fläktar i praktiken.
Luftflödet du vill uppnår behöver räknas om till CFM (dvs Cubic feet per minute) eftersom det är det normala att speca fäktars luftflöde i.

Bra 80mm fläktar ger runt 1.3CFM/db i spannet ca 19-47 CFM.
Bra 120mm fläktar ger runt 2.2CMF/db i spannet ca 55-100 CFM.

Så för ca 19-30 CFM med en fläkt bör du välja 80mm.
För ca 30-60 CFM är nog 92mm att föredra.
För Flöden över 60 CFM bör man gå upp till 120mm.

Fläktstyrning kan i stort sett göras på två sätt.
1. Linjära spänningsregulatorer:
Max spänning är ca 2 volt under ingångsspänning.
Spänningsfallet som utnyttjas gånger strömmen blir till värme i spänningsregulatorn.

2. PWM (dvs pulsbreddsmodulerad spänning).
Alltså växlar mellan full spänning och ingen spänning på samma sätt som många klass D förstärkare.
Max spänning = ingångsspänning (ev minus ca 0.7V).
Skapar i stort sett ingen värme i regulatorn.
Du får dock elaka övertoner (inga filter på utgången)....
Olika fläktar reagerar olika på PWM styrning, ofta låter de betydligt mer om motorn i fläkten när den styrs med PWM.

Användningsområdet och vad man anser är viktigt styr alltså om man bör välja linjär spänningsregulator eller PWM styrning. Många fläktstyrningar talar inte om vilken typ av regulator som används, så lite undersökande kan krävas. Ett tips är att titta på storleken på regulatorns kylfläns, det säger ganska mycket.

Jooooon

Inläggav Jooooon » 2007-07-30 10:45

Jag har fått lite erfarenhet av att fixa tyst kylning efter att ha byggt en dator, så pass tyst att jag ska kunna sova med den på. Har använt mig av: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325742 för ventilationen i chassiet, dom är tillsammans med lämplig styrning mycket tysta. För min del helt ohörbara om man inte har örat mindre än en halvmeter från datorn. Dom är dyra, men jag rekomenderar dom ändå.

Jag har hört om många som rekomenderar: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=316478 för undervoltning och menar att dom är nästan lika bra som Noctua, finns dessutom att köpa för 70kr i vissa butiker.

Vill även rekomendera: https://www.datorbutiken.com/home/Navig ... =TBANBIGNG . Den var dyr, men hjälpte mig mycket i jakten på tystnaden, mycket smidig.

Återgå till Teknikforum