Moderator: Redaktörer
phon skrev:Ibland så bidrar vibrationerna positivt också, det är inte alltid man vill dämpa bort dom.
Callisto skrev:Jag har svårt att se att resonanser från lådan kan ge ett positivt bidrag. Ligger inte dessa resonanser efter i tid och "smetar ut" återgivningen? Jag talar alltså om de svängningar som lådan i sig producerar pga av tryckförändringarna som bildas inuti högtalaren när membranen svänger.
Kraniet skrev:mest effektiva för att minska vibrationer i lådan är väl sd-fötter
Frodrak skrev:Kraniet skrev:mest effektiva för att minska vibrationer i lådan är väl sd-fötter
Eller för att minimera överföring av "lådvibrationer" till underlaget???
Kraniet skrev:mest effektiva för att minska vibrationer i lådan är väl sd-fötter
Hedlund skrev:Desto djupare högtalaren går i basen desto mindre av dessa resonanser vill jag ha med i mina konstruktioner.
Kraniet skrev:i basområdet är ju styvhet viktigt medan det i de högre frekvenser blir massan viktigare
Men piP är ju gjord av 14mm mdf och 16 i baffeln med bara ett stag och det verkar ju alldeles tillräckligt för den 5tummaren iaf. (ostagade ytan är ju ca 25cmx25cm)
Men jag gissar att sd-foten kanske är medräknad i konstruktionen (iaf för optimalt resultat)?
Callisto skrev:Hedlund skrev:Desto djupare högtalaren går i basen desto mindre av dessa resonanser vill jag ha med i mina konstruktioner.
Låt säga att du har en högtalare som har sin nedre gräns vid 20 Hz.
Är det inte idealiskt att ha minimalt med lådresonanser för att få en så korrekt återgivning som möjligt.

Callisto skrev:Kraniet skrev:i basområdet är ju styvhet viktigt medan det i de högre frekvenser blir massan viktigare
Men piP är ju gjord av 14mm mdf och 16 i baffeln med bara ett stag och det verkar ju alldeles tillräckligt för den 5tummaren iaf. (ostagade ytan är ju ca 25cmx25cm)
Men jag gissar att sd-foten kanske är medräknad i konstruktionen (iaf för optimalt resultat)?
Nu menar inte jag högtalare i piP:s små dimensioner utan mer generellt och konstruktioner som är skapta för att prestera extremt mycket mer bastryck än vad piP klarar av.
Man skulle kunna ta ett utav Inos basstöd istället och hur de påverkas i återgivningen utav vibrationer i "högtalarskalet".
Lådresonanserna i piP är medräknade i konstruktionen.Kraniet skrev:i basområdet är ju styvhet viktigt medan det i de högre frekvenser blir massan viktigare
Helt korrekt..skrutten skrev:Lite OT
Som Kraniet är inne på så är högtalarmembranet ett större problem än lådväggen som kan ju suboptimeras så ini h-e, medan ett tunnt membran i högtalarelementet ska så emot uppåt 150 dB ljudtryck som skapas i lådan
Kaffekoppen skrev:
Tror inte mina DIY-konstruktioner gör så mycket förbättring då de är löjligt överkonstruerade, vilket de flesta DIY-byggen tenderar bli... åtminstrone om jag gör dem. Det är säkert 1500ggr den rörliga massan i lådan...
Ett skummaterial som fyller ut och trycker mot lådsidorna samtidigt som det är rimmligt homogentLeo skrev:Dämpmaterialet är för övrigt genialiskt.
Låter intressant, vad för dämpmaterial och varför är det genialiskt?
Kraniet skrev:Kaffekoppen skrev:
Tror inte mina DIY-konstruktioner gör så mycket förbättring då de är löjligt överkonstruerade, vilket de flesta DIY-byggen tenderar bli... åtminstrone om jag gör dem. Det är säkert 1500ggr den rörliga massan i lådan...
jo men poängen är att om lådan står på fjädrande underlag så kommer massan inte spela någon roll.
edit: slarvigt uttryckt kanske men i princip
Hedlund skrev:Callisto skrev:Hedlund skrev:Desto djupare högtalaren går i basen desto mindre av dessa resonanser vill jag ha med i mina konstruktioner.
Låt säga att du har en högtalare som har sin nedre gräns vid 20 Hz.
Är det inte idealiskt att ha minimalt med lådresonanser för att få en så korrekt återgivning som möjligt.
Ja, för att få så korrekt återgivning som möjligt, men det är knappast möjligt att erhålla en helt resonans fri låda.
Även om man lyckas bra med att dämpa resonanser i väggarna så har du en hel del "låd" ljud som kommer i från lådans kavitet i sig (Ta ett snack med gubben i lådan så förstår du vad jag menar).
Även dessa måste dämpas ut optimalt, och vad som är optimalt är lika olika som antalet byggare. Personligen så föredrar jag ganska väldämpat för att lådan ska ge minsta möjliga påverkan på återgivningen. Andra byggare kanske skulle dämpa på att annat sätt som är mer korrekt i deras öron.
Ett exempel med 80-90 mm väggar och väldämpat:
Dahlqvist skrev:Kraniet skrev:Kaffekoppen skrev:
jo men poängen är att om lådan står på fjädrande underlag så kommer massan inte spela någon roll.
edit: slarvigt uttryckt kanske men i princip
Ja, fast tvärt om väl? Om underlaget är mjukt (=fjädrande) så kommer man inte få resonanser och vibrationerna i lådan blir massastyrda.
/D
Callisto skrev:[OK, tack för inputen. Jag är mycket nöjd med svaren som kommit fram.
Börjar förstå problematiken som man har och tampas med.
Förövrigt, vilken snygg klon. Hur lät den? Någon som hört?
Dito!Kraniet skrev:jag är då väldigt glad att man kommit över "tjocka väggar med dämplim"-fasen, blev så mycket enklare att bygga lådor
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster