Moderator: Redaktörer
MrMusic skrev:Man ska nog försöka undvika rör i sådana här sammanhang. Man gillar ofta rör i studios/inspelningar då de adderar en eftersökt harmonisk distorsion till signalen. Det brukar sägas att de ger ett varmt ljud - ju mer man driver röret desto mer dist får man. Jag hade nog undersökt det andra alternativet..
/John
niklasmagnus skrev:Piotr skulle detta betyda att en billig BEHRINGER MIC100 fungerar ypperligt i detta sammanhang?
länk:
http://www.behringer.com/MIC100/index.cfm?lang=ENG
skrutten skrev:niklasmagnus skrev:Piotr skulle detta betyda att en billig BEHRINGER MIC100 fungerar ypperligt i detta sammanhang?
länk:
http://www.behringer.com/MIC100/index.cfm?lang=ENG
Sannolikt kan det fungera bra för ditt ändamål men om du skulle vilja mäta dist ngn gång som jag vill till helgen t.ex. så tror jag mer på ngt annat.
Nwalmaer skrev:Beställde igår ett styck ECM8000 och en Xenyx 502 mixer. Har inte denna modellen heller fantommatning? Jag bara antog att alla mixers hade det.
niklasmagnus skrev:har inga kunskaper i byggning av elektronik. Tror visseligen att jag skulle fixa det men jag har så många andra projekt just nu så det skulle vara skönt att kunna köpa färdig grejer.
Ibf akustiks konstruktion med WM60A är väl dokumenterad och kalibrerad. Den duger alltså bra att mäta frekvensgång med.
Distorsionen är dock för hög för seriösa mätningar, säger han själv, konstruktören.
Enbart EMM8cal kostar med betalning via Paypal och skickad via post ca 700 SEK.
Inkl kalibreringsprotokoll.
Åså får man nöjet att brevväxla med den trevlige ingenjören.
Han har försökt använda WM61A som alternativ, då WM60A är slut hos panasonic. Men kassationen blir mycket större än med WM60A. Jag vet inte hur han tar sig ur det dilemmat. Köper större lådor och kasserar fler mickar? Köper Transsound?
Nwalmaer skrev:Kan meddela att Behringer Xenyx 502 INTE har 48-volt fantommatning på mikingången, trots att det inte står någonstans i manualerna att så inte är fallet. Det är samma manual för alla modeller men någon notis borde det ha funnits.
Edit: Finns det inga små påhängsgrejer man kan använda sig av så man slipper köpa helt ny mixer? Typ en XLR-adapter med strömförsörjning?
Fan. Hade tänkt ge mig in i mätträsket idag ju.
niklasmagnus skrev:Jag kom att tänka på en grej när man anväder uppmätta micar, visst är det så att man lägger in korrigerings datan i mätprogramet? Och då till min fråga, finns det gratis program där man har möjlighet att lägga in denna data?
Jag ska höra på skolan om det finns möjlighet att mät upp en ECM-8000, ev även förstärkaren denna kommer få (kanske inte behövs).
Nwalmaer skrev:Hur vanligt är det att kopplingskondensatorer INTE finns på mikförstärkaren?
MrQaffe skrev:ECM-8000 "Allmän korrigering" kan du hitta på samma ställe som programet laddas ned, micen har liten spridning i basen, så där stämmer kurvorna bra, den börjar bete sig "individuellt" kring ca 12 Khz och över, och ska man mäta däruppe med stor noggranhet (bättre än +-1dB) ska man ha en egen kalibreringskurva på den mic man använder, och gärna erfarenhet av mätning, det är lätt hänt att man mäter fel.
niklasmagnus skrev:jag har ingen anning hur man göra men vi har ett seriöst ljudlabb på skolan och min lärare är doktor inom området akustik så han har säkert någon smart ide
f*n hinner inte beställa idag, får bli imorgon.
skrutten skrev:ECM8000 klarar sig med 15 volts fantommatning
Jag byggde om en UB502 så den fick fantommatning men jag vet inte om jag hade någon vidare timpenning för detta, vill minnas att jag kopplade in 2 st 6k8 motstånd från +15 volten i UB502:an till mik + och - ingång.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster