Hur bestämma säkringsstorlek?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Hur bestämma säkringsstorlek?

Inläggav Svante » 2007-10-16 12:46

Ja, jag sitter nu med sju st labblådor och inser att jag bör sätta en säkring i serie med elementen. Detta för att undvika tråkiga konsekvenser av labbentusiasm.

Vad behöver man tänka på när man väljer strömtålighet på säkringen?

Elementen har ju sin effekttålighet, men de brukar ju anges som systemeffekt. Diskantelementet tål ju mycket mindre än detta.

Vidare tål säkringar mycket mer än det står på dem. Upp till en timme ska de tåla dubbla strömmen, har jag för mig att jag har läst.

Ni som har satt säkringar i serie med elementen, hur stora har de varit? Skriv gärna om de har löst ut också, eller om det har varit för stora (dvs elementet har gått sönder trots säkringen).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-10-16 13:36

När jag höll på med NS10 snubblade jag över det här, om det kan vara till någon hjälp.

The best way is to "go in" after the crossover, on the positive lead to
each driver. Use a .75a 'fast blow' for the tweeter, and a 1.5a 'fast
blow' for the woofer.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-10-16 20:55

Om man sätter dit säkringar på pi60 så rekommenderar IÖ 500mA trög för diskanten och 1.5A trög för basen.

Ino's högtalarelement är nog väldigt tåliga jämfört med andra element så du vill nog ha lite lägre värden.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-16 21:13

Mm, det blir nog snabba säkringar iaf. Jag behöver ju inte tänka på att de ska tåla starka transienter, det blir mest mätsignaler som spelas på de här. I varje fall är det störst risk att de går sönder då.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum