Karaktärisering av efterklang

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Keba

Karaktärisering av efterklang

Inläggav Keba » 2007-10-29 20:37

Godkväll allesammans!
Testar om det är någon mer här som är intresserad av att prata efterklang.
Det är så att jag i helgen hörde lite kör- och orgelmusik i vadstena klosterkyrka. Eftersom jag tycker om att lyssna på efterklangen så satt jag och njöt av den och funderade lite. Jag kunde märka att tonerna inte klingade av med konstant hastighet. Jag upplevde det som att ljudet klingade ut i vågor. Ljudnivån på varje ton som klingade ut gick periodiskt upp och ned, men naturligtvis svagare och svagare.

Min undran är om det finns några kända begrepp för att beskriva sådana egenskaper som till exempel den jag försökte beskriva ovan, och om det finns några allmänt vedertagna mått man kan använda för att kvantifiera fenomenen. Någon som vet och vill berätta? Eller protestera om jag helt är ute och cyklar? Till en början är jag mest intresserad av frekvenser högre än Schröders frekvens. Att bara ange efterklangstid (ev. som funk. av frek.) är alltid något, men inte i närheten av alla hörbara akustiska egenskaper hos en lokal.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-29 20:39

Om man blandar ett eko med efterklang som är mycket längre än eko-tiden så borde det bli som du beskriver.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Keba

Inläggav Keba » 2007-10-29 20:50

Ja, kanske är det så enkelt, paa. Ett eko helt enkelt. Det stämmer iaf att kyrkan har lång efterklang, jag gissar på >10s. Väggarna är stora och ganska släta, taket däremot består av en mängd valv som borde göra reflexen från taket ganska diffus.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-31 07:48

Ja, efterklang är ju liksom per definition en massa olika gamla ekon (primära och senare) som blandas ihop i en salig röra.

När man mäter efterklang så utgår man ifrån ett exiterat rum, det vill säga ett rum som det pågår (och pågått en längre tid) statist ljud i.

När man sedan stänger av ljudkällan som kan man studera hur efterklangen ser ut. :P

När man emellertid exiterar ett rum mer "korta ljud", exempelvis talade ord och eller toner i en komposition, så kommer inte alls rummet att vara exiterat, utan totalmängden ljudenergi "per kort ljud" är rätt liten.

Innan det där ljudet via en förfärlig massa reflexioner hunnit blanda ut sig ordentligt, kommer det att passera lyssnaren som "ljudkluster" ett antal gånger, innan alla reflexioner smälter ihop till en kontinuerligt sjunkande efterklang (som den sena efterklangen alltid är, mer eller mindre).

Så blir det alltid (de särskiljbara passerande ljudklustren alltså) om ljudet är kortare (i sekunder) än lokalen är stor (mätt i stenkast).

Ett ljud som varar 10 sekunder (t ex ett långt hållet ackord) kommer t ex inte att ge upphov till hörbara "vågor" i en 100 meter (~2 stenkast) stor lokal, men ett bara en sekund långt ljud kommer att göra det. :P

De där vågorna finns i små rum också, och bara rummet exiteras av tillräckligt korta ljud, men de är (annat än i undantagsfall) svårare att höra, eftersom de yttrar sig mer eller mindre som egna ljud. Ett specialfall där de hörs är när man befinner sig i rum och på ställen i rummem, som uppvisar fladderekon dock.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Keba

Inläggav Keba » 2007-10-31 20:36

Tack för långt svar Ingvar. Jag sitter och funderar lite på vad det innebär för hur stora svängningar i ljudet man hör. Kanske återkommer om jag kommer på det.

Återgå till Teknikforum