Antennförstärkare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pingvinen

Antennförstärkare

Inläggav pingvinen » 2007-11-15 21:41

Jag köpte en enkel antennförstärkare (149 kr Kjell & Co) idag för att få bättre mottagning till min tuner. Jag bor i eget hus i en sluttning bakom ett berg så förhållandena är inte de bästa.

När jag använder en separat rundstrålande FM-antenn på mast på taket kopplad (via ett filter ihop med TV-antennen) med sedvanliga koaxialkablar till antennutag i vardagsrummet så får jag fortfarande usel signal med förstärkaren. Jag bytte till en enkel trådantenn (den typ som följer med tuners och receivers - T-modell) och då blir det full signal och bra ljud. Hur kan denna enkla antenn inomhus ge bättre signal än den som sitter flera meter ovanför på taket?

Är det något fel i kedjan extern FM antenn - antennuttag? Jag har nyligen bytt antennuttaget och FM-antennen är relativt ny. Kablaget från taket till vardagsrummet har 30 år på nacken - är det dags att byta?

(I mitt andra vardagsrum en trappa ner är signalen bättre till TV och hemmabioreceivern, men även där använder jag en antennförstäkare)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-11-16 00:03

Reklamradiostationerna har vertikal polarisation medan "de fyra stora" sänder med horisontell, men det kanske du visste redan.

Jag brukar använda den här Z-formade typen av FM-antenn, en vikt dipol där man böjt en stor del av ena halvan nedåt, och den andra halvan uppåt. (liggande Z då ... )

Det går väl att knäcka till din rundstrålande över knät så den får bättre form ... :)

edt lokal=>reklam
Senast redigerad av phon 2007-11-16 10:06, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-11-16 00:19

En antennförstärkare kan bara förstärka det som finns. Har du ingen eller dålig signal hjälper det inte med en förstärkare.

Antennkabel bör nog bytas var 10 år (ungefär) om man bor i en storstad.

Sammankopplingsfilter o antenner likaså.

Antennförstärkningen brukar ligga runt 10 dB. Du kan tappa mer än så på en dålig kabel.

Det finns olika typer av FM antenner. Du kan välja en mer direktriktad.

Har man ändå problem så hoppa över sammankopplingsfilter o uttag. Gå istället direkt från antenn till mottagaren. Möjligen via antennförstärkaren.

Sten R

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-11-16 00:52

Jag blev rekommenderad att placera antennförstärkaren "före" kabeln där ju förluster sker och det blev faktiskt betydligt bättre!

/Jocke

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-11-16 11:41

Jag bor där det är mycket dålig mottagning. Vad jag har konstaterat är att antennens placering i det tredimensionella rummet är mycket viktig för mottagningen. För att hitta ett bra ställe gick jag helt enkelt runt i huset med en freestyle-radio (som har dålig känslighet), klättrade på stolar, klev upp på vinden o.s.v. tills jag hittade ett ställe där det lät hyfsat. Högre upp är inte automatiskt bättre, visade det sej.

JohanR

mike34

Inläggav mike34 » 2007-11-16 11:51

Ja radiostrålnings mattan kan vara lite randig. Position gör underverk snarare än antennförstärkare.
Alt flytta kåken om antennen ska sitta i röret vid skorstenen.
Men kolla gärna om det inte är kortis i nån koaxial eller anslutning, ohmmät lite.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-11-16 12:36

Tack för alla tips.

Jag provade att rycka ur koaxkabeln ur antenuttaget i väggen, och det blev ingen större försämring! Måste alltså vara något fel i koaxialkablen i väggen. Lite märkligt eftersom uttagen är seriekopplade och ett uttag som ligger efter på linan fungerar ok (med bra förstärkare).

Förstärkaren är på 18dB och går att justera -10dB.

Ska ta fram universalverktyget och mäte lite.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-11-16 16:50

Det finns ju uttag med olika stor anslutningsdämpning också ... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Återgå till Teknikforum