Tyg på färdiga absorbenter?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MullBenkt

Tyg på färdiga absorbenter?

Inläggav MullBenkt » 2007-12-10 02:41

Hej!

Jag hade tänkt införskaffa ett par absorbenter från Hifi-Kit (http://www.hifikit.se/index.php?id=1385), men eftersom jag inte tycker de är särskilt vackra hade jag tänkt spänna ett tyg runtom.

Hur påverkar det dessa absorbenters funktion? Den strukturerade ytan tycks ju ha en viss diffuserande funktion också. Om jag spänner ett tyg över den kanske den funktionen försvinner?

Det är tänkt att dela på en och få två 50x100cm som skall sättas upppå väggen bakom vardera högtalare. Den andra skall upp på en mycket kal vägg.

Vad säger ni?

Hojta till om tråden ligger på fel forum.
Bluesgitarrist med intresse för hifi och inredning (jobbig kombination).

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-12-10 09:44

De får inte vara för små för att kunna gå någorlunda djupt i frekvens (smalaste bredd/längd jämfört med våglängd). Ingvar rekommenderar 0,8*1 m bakom varje piP. Akustikmiljö säljer i minsta storlek 0,6*1,2 m.

Mina skumplastskivor, som iofs bara är 15/35, är ganska sladdriga trots att de är placerade i en ram av trälist. Det fungerar hyggligt bakom högtalarna, men för väggmontering skulle jag fundera på att skaffa dacronskivor från Akustikmiljö, som Bunkert på Hififorum har gjort.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-12-11 01:35

I den här tråden finns i alla fall ett par rätt snygga lösningar.
Länk

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-12-12 16:00

Ragnwald skrev:I den här tråden finns i alla fall ett par rätt snygga lösningar.
Länk

Jag har läst igenom den där tråden och blir nu lite tveksam till det tyg jag köpt, och hade tänkt klä mina absorbenter med.

Hurpass tunnt/genomsläppande måste tyget vara för att det inte skall vara förkastligt som absorbenttyg? Det tyg jag köpte är relativt tjockt och ganska tätt, men går att blåsa igenom (men dock inte så lätt som genom högtalartyget jag köpte), ungefär som ett lite tunnare jeanstyg.

Vad blir konsekvensen av ett för tjockt tyg, och var går gränsen till 'för tjockt'?

MullBenkt skrev:Den strukturerade ytan tycks ju ha en viss diffuserande funktion också. Om jag spänner ett tyg över den kanske den funktionen försvinner?

Jag hade även tänkt lägga ett lager vadd mellan tyget och absorbenten för att få en snyggare/slätare yta, är det tillräckligt för att förstöra den funktion den strukturerade ytan tillför?

Varför kan det aldrig bli snyggt och bra samtidigt. :?

/TygelBy

Användarvisningsbild
MullBenkt

Inläggav MullBenkt » 2007-12-13 01:34

Tygelby, som jag har förstått det så förlorar man inget (eller iaf förkastliga funktioner) på att klä in i tyg. Polyestervadd är ju väldigt genomsläppligt dessutom. Jag hade tänkt använda lintyg då det i princip är "perforerat" samt mer elastiskt än bomullstyg.
Bluesgitarrist med intresse för hifi och inredning (jobbig kombination).

Återgå till Teknikforum