Transmission line, hittade exjobbsrapport

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

manw

Transmission line, hittade exjobbsrapport

Inläggav manw » 2007-12-14 13:33

Om någon nu orkar igenom den 8O

http://etd.gatech.edu/theses/available/etd-04092007-102240/unrestricted/robinson_robert_a_200705_phd.pdf

Vet ej hur man kortar länken på forumet dock.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-14 14:40

Så här:

Kod: Markera allt
[url=http://attans.låmg.länk.adress.som ger horisontalscrolling.nu]Textsnutt som förklarar här[/url]

IRL:
Manws bra beskrivning av TL
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-14 15:05

Jajedrar, där fanns en ny modell för talspoleinduktans som man nog ska titta närmare på! Tackar!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2007-12-15 17:47

Svante skrev:Jajedrar, där fanns en ny modell för talspoleinduktans som man nog ska titta närmare på! Tackar!

Ahhh, nu får den en fysikaliskt vettig innebörd.

Jag ville ju ha en till term för fasretardationen för att kunna beskriva talspolen. LMS algoritmen ska inte arbeta som i den tidigare aritekeln att hitta det minimala kvadratiska felet mellan lutningen + fas.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=472901#472901

Antingen använder man en komplexvärd LMS med ett imaginärt polynom av första ordningen, eller så en reelvärt polynom av andra ordningen. Båda slutar i en beskrivning med 3 termer om man är fiffig.

Men sen kommer frågan, hur får denna modell en vettig fysikalisk innebörd ... nu har den det :)

Svante om du inför den i BASTA så ska jag identifiera alla 3 åt dig på riktiga högtalare och prova om det stämmer bra.

PS. Svante, om man inte använder Vas i BASTA så borde det gå att spela i vacuum genom att miska densiteten till någonting nära 0 !?
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-15 19:54

Handledaren är väl en av de ledande inom teoretisk beräkning av högtalarsystem, vilket genomsyrar hela arbetet.
Oavsett vilket skulle jag tro att resutatet av detta mycket goda arbete kommer att innebära att intresset för ljudledningar i förlängningen snarare kommer att minska än att öka!

Angående beräkningarna som visas, av en ljudledning med konstant tvärsnitt, fylld med glasfiberull av varierande densitet, kan man konstatera att det ger kraftiga dippar i området över 100 Hz men att en ljudledning eventuellt kan vara användbart som basmodul om man delar under 100Hz.
Huruvida man kan få fram en mer användbar ljudledning, för ett större frekvensområde, med hjälp av annat dämpmaterial, eller utförd med varierande tvärsnitt, kan inte detta arbete förutsäga.

En slående formulering från arbetet:
It can be concluded that each one of these figures seems to contradict much of the “conventional wisdom” concerning the transmission-line loudspeaker system.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-12-15 22:08

paa skrev:Handledaren är väl en av de ledande inom teoretisk beräkning av högtalarsystem, vilket genomsyrar hela arbetet.
Oavsett vilket skulle jag tro att resutatet av detta mycket goda arbete kommer att innebära att intresset för ljudledningar i förlängningen snarare kommer att minska än att öka!

Ja tänk om det ändå vore så.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-12-16 19:59

Rubriken borde ändras från "exjobbsrapport" till "doktorsavhandling". En ordentlig skillnad!
...perspektiv...

Återgå till Teknikforum