Moderator: Redaktörer
celef skrev:hur räknar man ut:
group delay
portens frekvenskurva
basens frekvenskurva
konutslag
norman skrev:Åhh, när man ser beräkningarna ovan väcks minnena från statistisk fysik... där hände det hyffsat ofta att man fick börja skriva med liggande A4 för att få plats med uttrycken....(det roliga var att om man räknade rätt fick man fram en fin liten formel för t.ex. värmekapaciteten för en viss gas)
celef skrev:bara tonkurva då på baslådan?
Jocke skrev:Tror nog att Excel klarar av det där! Gjorde mina tidigaste simuleringar genom att mata in Lea & Lamptons formler i Excel efter att ha gett upp med Nord100.
/Jocke
Jocke skrev:Tror nog att Excel klarar av det där! Gjorde mina tidigaste simuleringar genom att mata in Lea & Lamptons formler i Excel efter att ha gett upp med Nord100.
Jocke skrev:Dator är väl i det närmaste nödvändig då man måste räkna på varje frekvens för sig om det ska bli någon kurva. Vill minnas att det var ett gäng formler för varje uträkning. Gick med en kompis på programmeringskurs på Nord100 men det blev väldigt omständigt och otympligt. Några år senare kom PC:n och Excel blev "min bäste vän"!![]()
Jocke skrev:Dator är väl i det närmaste nödvändig då man måste räkna på varje frekvens för sig om det ska bli någon kurva. Vill minnas att det var ett gäng formler för varje uträkning. Gick med en kompis på programmeringskurs på Nord100 men det blev väldigt omständigt och otympligt. Några år senare kom PC:n och Excel blev "min bäste vän"!![]()
/Jocke
MacBruce skrev:Jocke skrev:J Men jag uppskattar Svantes program och man får en bra överblick på en lång rad fler parametrar än vad vi orkade med dåförtiden!![]()
Visst är det så! Synd att programmet inte finns till Mac...![]()
--
Svante skrev:MacBruce skrev:Jocke skrev:J Men jag uppskattar Svantes program och man får en bra överblick på en lång rad fler parametrar än vad vi orkade med dåförtiden!![]()
Visst är det så! Synd att programmet inte finns till Mac...![]()
--
Jag har sett det köras på mac, men det kanske var nån speciell variant som klarar Windowsprogram.
RogerJoensson skrev:Jag kör Loudspeakerlab http://www.lsp-lab.com på min Macmini (intel) med hjälp av Crossover http://www.codeweavers.com. Jag behöver inte ens något windows till det och kan köra det sida vid sida med övriga macprogrammen! Jag slipper också vänta på att dra igång windows!
När jag får tid över ska jag testa Basta, verkar helt klart intressant. Ska bli kul att se om det också går att köra med Crossover.
RogerJoensson skrev:Basta förefaller fungera med Crossover. Nu har jag inte haft tid att sätta mig in i programmet, men knapparna svarar och grafen ändras när man ändrar värdena, det går att spara och ladda in. Kanske hittar man allvarliga fel när man hårdkör, men det få någon annan göra.
Det enda problemet som jag kan hitta är lite grafikläckage på vissa knappar, men det spelar ju inte så stor roll.
RogerJoensson skrev:Basta förefaller fungera med Crossover. Nu har jag inte haft tid att sätta mig in i programmet, men knapparna svarar och grafen ändras när man ändrar värdena, det går att spara och ladda in. Kanske hittar man allvarliga fel när man hårdkör, men det få någon annan göra.
Det enda problemet som jag kan hitta är lite grafikläckage på vissa knappar, men det spelar ju inte så stor roll.
Svante skrev:MacBruce skrev:
--
Vad är S, M, Q, A och B?
MacBruce skrev:Om du inte har tillgång till Lea & Lamptons artiklar, kan jag skanna dem, om du är intresserad.
--
Svante skrev:MacBruce skrev:Om du inte har tillgång till Lea & Lamptons artiklar, kan jag skanna dem, om du är intresserad.
--
Jatack, det vore kul, om inte annat av historiska skäl.
MacBruce skrev:Svante skrev:MacBruce skrev:Om du inte har tillgång till Lea & Lamptons artiklar, kan jag skanna dem, om du är intresserad.
--
Jatack, det vore kul, om inte annat av historiska skäl.
OK, de är här: http://mac.abc.se/~fufug/images/lealam.zip
Tyvärr skannat (pdf) från dåliga kopior. Låt mig få veta, om något är oklart.
--
Svante skrev:Tackar och bockar, den andas den tiden...
RogerJoensson skrev:Basta förefaller fungera med Crossover.
MacBruce skrev:RogerJoensson skrev:Basta förefaller fungera med Crossover.
Jag kunde inte låta bli att prova -- jag har en gammal 600 MHz G3 iMac med Windows 98 under Virtual PC. Basta startade upp fint! :
<snip>
En detalj: Det verkar inte som om programmet självt skalar om sig efter befintlig skärmupplösning; vilken upplösning är avsedd som standard?
--
Svante skrev:MacBruce skrev:Huvudfönstret har en viss minimihöjd, den kan vara lite större än en del riktigt gamla upplösningar (den råkar vara 737 pixel). Den får fortfarande plats, med menyrad, i 1024x768 som är den vanligaste projektorupplösningen.
MacBruce skrev:Svante skrev:Huvudfönstret har en viss minimihöjd, den kan vara lite större än en del riktigt gamla upplösningar (den råkar vara 737 pixel). Den får fortfarande plats, med menyrad, i 1024x768 som är den vanligaste projektorupplösningen.
Tack för upplysningen! Det är en 15" skärm på iMacen och 1024x768 blir i tätaste laget för mina trötta ögon (f.n. är det 800x600). Men jag kan hänga på en större, extern skärm.![]()
--
MacBruce skrev:Jamenvadtänktejagpå? Jag sätter naturligtvis upplösningen till 1024x768 (eller bättre) och kör via VNC/Remote desktop på min ordinarie 24"-skärm! Då kan iMacen stå kvar på hyllan och inte ta upp extra plats på skrivbordet.
--
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster