Resonatorabsorbenter.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Resonatorabsorbenter.

Inläggav PeterAkemark » 2008-05-01 22:21

Ja, alltså Helmholtzresonatorer med eller utan inre dämpning. Har letat lite i litteraturen. Det finns gott om information om hur man räknar ut dimensionerna men i stort inget om hur stor yta som resonatoröppningen måste ha för att ge ett visst resultat?

Ex. vis jag har en resonator med 8 mm bred och fyra meter lång slits. Hur många sådana måste jag ha för att på någon effekt? Att resonatorn måste vara placerad där det finns ett tryckmaximum är klart, men skulle det räcka med en sådan slits (motsvarar ca 250 Hz i detta fall) och endast "rätt" placering eller måste jag ha ett visst antal.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-01 23:12

Stora absorbenter bör ha flera mindre hål/slitsar och delade kaviteter alternativt en stor cirkulär eller kvadratisk öppning. Fasproblem kan annars bli ett problem som ett resultat av våglängden och mynningens utsträckning.

Försök att låna ett ex av Masters Handbook of Acoustics. Kan få låna mitt ex. om du finns i Sthlm. Där finns lite dimensioneringsinfo.

/Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-05-02 02:24

Går det inte att justerbar öppning?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-02 09:12

Jo det funkar nog Harryup. Mats på Svanå miljöteknik har väl sådana lösningar tror jag.

/Peter

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-05-02 17:12

Piotr skrev:Stora absorbenter bör ha flera mindre hål/slitsar och delade kaviteter alternativt en stor cirkulär eller kvadratisk öppning. Fasproblem kan annars bli ett problem som ett resultat av våglängden och mynningens utsträckning.

Försök att låna ett ex av Masters Handbook of Acoustics. Kan få låna mitt ex. om du finns i Sthlm. Där finns lite dimensioneringsinfo.

/Peter

Tack för erbjudandet, men befinner mig oftast ca 40 mil från Stockholm eller längre bort. Så det blir nog att köpa ett eget exemplar, kanske kan du skriva ISDN numret här i tråden?

Givet, vid närmare eftertanke, slitsen är ju längre än våglängden så här kan ju uppstå en del problem! Eftersom det handlar om att använda facken i golvbjälklaget som absorbent så kanske det vore en bättre ide att vrida slitsarna tvärs golvbjälkarna. Dvs slitsarna blir ca 54 cm långa och kan fördelas över hela längden. Är det en bättre idé kanske.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-02 17:18

här finns en rolig kalkylator, jag skriver rolig för jag vet inte om den är korrekt

http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp

där kan man se vilken förändring portöppningen har på q och därmed bandbredden
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-02 18:06

Titel: The Master Handbook of Acoustics

Författare: F. Alton Everest.

ISBN: 0-8306-4437-7

/Peter

Återgå till Teknikforum