Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:Det finns ju de som hävdar att det inte är någon skillnad mellar basreflex och transmission line, tex Missions konstruktör. Allmänt hävdas att basreflex är en 4:e ordningens funktion som då faller med 24dB / oktav under nedre gränsfrekvensen. TL brukar sägas vara av2:a ordningen som faller med 12dB (likt en sluten låda fast lägre då). Nu vet jag att det finns delade meningar om det här men det har aldrig blivit helt utrett här (tror jag).
I en TL tillgriper man lite olika knep för att få återgivningen djup och linjär. Man kan bygga den så den har en "låda" bakom elementet innan ljudledningen, man kan låta den smalna av och vecka den.Dämpningen är väldigt viktig för att det här ska bli bra.
/Jocke
+---------------+----------------+
| Basreflex | Phontratt |
| 1/4-vågspipa | Ljudledning |
Jocke skrev:En grej som jag upplever som ett plus är att då ledningen är en kvarts våglängd så tar det en halvvåglängd innan tryckförändringen "kommer tillbaka" till elementet vilket då hindrar konen att röra sig okontrollerat i ytterlägena. Kanske är det här överspelat idag när elementen har progressiva upphängningar, kortslutningsringar mm som kontrollerar konens rörelser?
Nattlorden skrev:Svante... hur expanderar matrisen om du stoppar dit closed-TL, sluten låda och tryckkammare?
Svante skrev:Jag förstår fö inte riktigt vad "closed TL" ska vara bra för.
Svante skrev:Jag förstår fö inte riktigt vad "closed TL" ska vara bra för.
paa skrev:Svante skrev:Jag förstår fö inte riktigt vad "closed TL" ska vara bra för.
Det är ju tänkt att den stängda dämpade pipan skall eleminera bakreflexen. Men en sluten låda som är fylld med lämpligt dämpmaterial har ju inget problem med interna reflexer, och den grundläggande lådresonansen är ju bara nyttig för att uppnå lämpligt Q-värde och gränsfrekvens.
Några projekt är alltid igång ....Svante skrev:
Med detta i ryggmärgen förvånar det mig lite att man ser så få projekt med Phontrattar där man har gjort porten rejält stor och vid, men inte gått till full ljudledning. Det borde finnas nåt optimum där nånstans.
Svante skrev:Nja... Pga den kraftigt fjädrande kopplingen mellan portmassa och kon i basreflex så får man faktiskt samma fasförskjutning mellan kraft och motkraft vid låga frekvenser. Vid låga frekvenser beter sig faktiskt systemen identiskt, småsignalmässigt.
Max_Headroom skrev:Svante skrev:Nja... Pga den kraftigt fjädrande kopplingen mellan portmassa och kon i basreflex så får man faktiskt samma fasförskjutning mellan kraft och motkraft vid låga frekvenser. Vid låga frekvenser beter sig faktiskt systemen identiskt, småsignalmässigt.
Jättebra. Men hur ofta håller man sig i "småsignalområdet"? Och hur blir det när man lämnar det?
Nattlorden skrev:Svante skrev:Jag förstår fö inte riktigt vad "closed TL" ska vara bra för.
Att inte bli påverkad av reflektioner av ljudvågor bakifrån. Har inte funderat så mycket men det borde bli att jämställa med en oändligt stor låda = infinite baffel om ryggraden får bestämma tänkandet.
Svante skrev:Missade denna. Kruxet med att dämpa vågen som rör sig in i lådan är att det är snudd på omöjligt att göra det för låga frekvenser. Ekofria rum brukar ha dämpkilar med någon meters djup och de förmår att släcka reflexionen ner till kanske 100 Hz. För att nå 20 Hz skulle alltså c:a 5 meter behövas.
Det är ju så att om man pumpar in ett statiskt (~lågfrekvent) flöde i en sluten kavitet så blir trycket lika överallt i kaviteten vilken form den än har.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Missade denna. Kruxet med att dämpa vågen som rör sig in i lådan är att det är snudd på omöjligt att göra det för låga frekvenser. Ekofria rum brukar ha dämpkilar med någon meters djup och de förmår att släcka reflexionen ner till kanske 100 Hz. För att nå 20 Hz skulle alltså c:a 5 meter behövas.
Det är ju så att om man pumpar in ett statiskt (~lågfrekvent) flöde i en sluten kavitet så blir trycket lika överallt i kaviteten vilken form den än har.
Det är väl därför man använder dämpmaterial i linjen, för att den skall upplevas längre?
Om jag förstått Von Schweikert rätt så förändrar han tätheten på dämpmaterialet ju längre in i linjen man kommer. (Iofs tror jag bara det är en line för mellanregistret som han kör slutet.)
IngOehman skrev:Det har redan sagt så mycket konstigt i den här tråden att jag tycker
det är för knepigt att reda upp det. Det har förvisso sagts en del klokt
också, men i blandning med allt det tossiga kan det nog vara svårt för
den som inte vet allting från början, att sortera mellan de olika kompo-
nenterna...![]()
IngOehman skrev:
Så - jag bryr mig inte om att lägga mig i sakfrågan utan tänkte bara
ställa en fråga med utgångsunkt från trådstartarens förstainlägg:
Vad är en "halvvågspipa", och var har du läst om dem eller hört talar
om dem*?
Vh, iö
- - - - -
Det enda jag kan komma på som skulle kunna gå under beteckningen,
är två lådtyper som jag lekte med för 35 år sedan, men som jag inte
har sett i användning någonsin, i någon högtalare. Blev därför nyfiken.
Jocke skrev:Känns väl spontant som att det måste handla om 1/2-vågspipa för att fungera, eller?
Naqref™ skrev:Jocke skrev:Känns väl spontant som att det måste handla om 1/2-vågspipa för att fungera, eller?
Näe. Elementet sitter ju precis vid öppningen. Är ju principiellt inte mycket annorlunda än om det satt precis utanför öppningen. Blir då en 1/4-vågspipa.
2-ch skrev:IngOehman skrev:...Så - jag bryr mig inte om att lägga mig i sakfrågan utan tänkte bara
ställa en fråga med utgångsunkt från trådstartarens förstainlägg:
Vad är en "halvvågspipa", och var har du läst om dem eller hört talar
om dem*?
Vh, iö
- - - - -
Det enda jag kan komma på som skulle kunna gå under beteckningen,
är två lådtyper som jag lekte med för 35 år sedan, men som jag inte
har sett i användning någonsin, i någon högtalare. Blev därför nyfiken.
Eftersom jag har ett par transmissionline (såldes så i alla fall) så var jag nyfiken på vilka egenskaper den konstruktionen har.
Så jag läste på wikipedia och hittade följande där:
"Ljudledningshögtalare (transmission line, halvvågs- eller kvartsvågspipa) är i praktiken raka rör där ljudet från membranets baksida leds genom en lång tunnel för att simulera en oändlig baffel. Tunneln är normalt, precis som hornen, veckad i ett fyrkantigt hölje, och kan vara tom eller fylld med dämpmaterial. Ljudledaren kännetecknas av ren och djup basåtergivning."
Men det gav inte mig någon klarhet alls i min fundering så därför vände jag min hit till faktiskt.se istället. Tog med halvvågspipan därifrån.
Så i det här fallet var wikipedia min "källa" utan att veta vad det är eller om det ens existerar något liknande.
Tycker mig dock fått en hel del svar härifrån, och det är jag tacksam för.
paa skrev:Här finns en snubbe som påstår att han konstruerat en 1/8 vågspipa:
http://homepages.tcp.co.uk/~nroberts/article85b.pdf
Även B&W DM2a har påståtts ha en 1/8 pipa, men jag vet inte om det är oficiellt från tillverkaren eller om det är hifipressen som hittat på det.
IngOehman skrev:2. Det av det som Svante skrivit och som jag har läst (inte allt) i den här tråden - tycker jag varit mycket bra! Även om jag är lite skeptisk till den simulering där man kan jämföra basreflexlåda med ljudledningslåda. Men det kan lika gärna bero på att jag inte förstår hur han ändrat variablerna.
Om han förlängt porten och minskat lådvolymen så att totalvolymen hållits konstant, liksom den fundamentala* resonansfrekvensen, så blir ljudledningen den som får lägst nivå (på grund av icke-homogen tryckutbredning i volymen, till skillnad från basreflexlådans) vid fundamentalresonansen. Kanske har simuleringen gjorts så att portens volym öka mycket mer än lådan har minskat? (Då är det ju en jämförelse mellan två olika stora högtalare)
IngOehman skrev:Den amerikanska varianten är mycket mera lik en basreflexhögtalare, men den fundamentala skillnaden att den "nyttoresonans" som finns är akustisk istället för mekanisk (massa/fjäder) som i basreflexfallet. Att resonansen är akustisk istället för mekanisk, gör att den för en massa övertoner, inte olinjärt genererade (distorsion) utan resonanstoner. De sistnämnda kan dock dämpas och totalprestanda kan blir mycket imponerande, men rent ffysikaliskt blir den (som jag antytt längre upp) inte lika effektiv som basreflexhögtalare räknat på akustisk volym.
Svante skrev:Å andra sidan så spelar det ju inte så stor roll vad man kallar det när man väl har begripit hur det fungerar.
Svante skrev:Med risk för ännu en definitionsdebatt vill jag försiktigt invända mot att det skulle vara en fundamental skillnad mellan TL och BR i att lägsta resonansen är mekanisk i BR-fallet. Alltså, man kan förstås se akustiska fenomen som mekaniska, det är ju små luftmassor och fjädrande volymer. Men i sådana fall är ju även en TL ett mekaniskt system, med massor av massor och fjädrar.
Svante skrev:Först när man börjar resonera () om slavbas tycker jag att man bör kalla det ett mekaniskt system.
Svante skrev:Å andra sidan så spelar det ju inte så stor roll vad man kallar det när man väl har begripit hur det fungerar.
KarlXII skrev:Här finns mycket skojs info om just transmission line-burkar.
http://www.quarter-wave.com/
IngOehman skrev:Svante skrev:Å andra sidan så spelar det ju inte så stor roll vad man kallar det när man väl har begripit hur det fungerar.
Visst, fast vad man kallar dem kan vara en indikation på om man verkligen har begripit hur det fungerar. (Med det menar jag inte att du inte begripit, bara att jag vill uppmana dig att kalla saker annorlunda och du vill göra gällande att mekaniska och akustiska resonanser är samma sak av semantiska skäl. Det finns ju fysikaliska skäl att skilja dem åt. Låt fysiken vinna!)
Celef: så tumregeln någon kläckte om minst 5 liter lådvolym per elementtum är vettig?
celef skrev:Svante skrev:Det är ju det som vi har diskuterat så ofta om den omöjliga kombinationen av liten lådvolym och hög maxnivå.
så tumregeln någon kläckte om minst 5 liter lådvolym per elementtum är vettig?
Svante skrev:Ok, Ingvar, jag ska försöka hålla detta till ett enda inlägg, eftersom jag vet vart det är på väg.
Om vi för ett ögonblick leker med tanken att det finns en gräns mellan mekaniska och akustiska resonanser då, var går den gränsen?
celef skrev:Svante skrev:Det är ju det som vi har diskuterat så ofta om den omöjliga kombinationen av liten lådvolym och hög maxnivå.
så tumregeln någon kläckte om minst 5 liter lådvolym per elementtum är vettig?
Morello skrev:"En liter per tum" är nog bland det mest infantila och korkade jag hört i högtalarsamanhang.
phon skrev:Morello skrev:"En liter per tum" är nog bland det mest infantila och korkade jag hört i högtalarsamanhang.
Ja absolut![]()
Man kan inte blanda anglofilska och europeiska storheter så där utan vidare.![]()
En gallon per tum är det som gäller!![]()
.... och som vanlig är det +/- 10 dB, både på tummarna och gallonerna ...
paa skrev:Om nu volymen skulle kopplas till membranets storlek så borde väl diametern i kvadrat gånger någon sorts enhetsvolym gånger en anpassningsfaktor vara en bättre utgångspunkt?
Svante skrev:...och tack Ingvar för att du svarade trevligt.
IngOehman skrev:Men... Du håller alltså fortfarande inte med mig?
IngOehman skrev:Njae...
Akustisk betyder "som har med läran om ljudet att göra".
Mekaniskt betyder "som har med växelverkan mellan massor, fjädringar och rörelser hos objekt att göra".
Tycker det är rätt självförklarande. Men som sagt - du behöver inte hålla med mig. Om du förstår vad jag
menar, så får det duga.
Vh, iö
Svante skrev:paa skrev:Om nu volymen skulle kopplas till membranets storlek så borde väl diametern i kvadrat gånger någon sorts enhetsvolym gånger en anpassningsfaktor vara en bättre utgångspunkt?
Ja, eller tom membranets pumpkapacitet (Sd * Xmax), om man är intresserad av hur mycket dist man får av luftens olinjäritet.
Svante skrev:IngOehman skrev:Njae...
Mekaniskt betyder "som har med växelverkan mellan massor, fjädringar och rörelser hos objekt att göra".
Tycker det är rätt självförklarande. Men som sagt - du behöver inte hålla med mig. Om du förstår vad jag
menar, så får det duga.
Vh, iö
Ok, så en pipresonans har inte med växelverkan mellan massor, fjädringar att göra?
...och en helmholtzresonans har inte med läran om ljudet att göra?
Är en akustisk massa (eller fjädring) alltså i själva verket mekanisk?
Det är olyckligt att använda orden akustisk/mekanisk för distribuerad/"lumped". Det tutar upptaget på de orden.
Hela distinktionen mellan de två fallen ligger i modellbygget (inte i verkligheten) och handlar om om man diskretiserar rummet eller inte.
Men jag ska ha det i bakhuvudet, att det är det du menar när du skriver. Jag förstår ju för det mesta ändå, om jag bara tolkar dig rätt.
Svante skrev:IngOehman skrev:Njae...
menar, så får det duga.
Vh, iö
Ok, så en pipresonans har inte med växelverkan mellan massor, fjädringar att göra?
Svante skrev:...och en helmholtzresonans har inte med läran om ljudet att göra?
Svante skrev:Är en akustisk massa (eller fjädring) alltså i själva verket mekanisk?
Svante skrev:Det är olyckligt att använda orden akustisk/mekanisk för distribuerad/"lumped". Det tutar upptaget på de orden.
Hela distinktionen mellan de två fallen ligger i modellbygget (inte i verkligheten) och handlar om om man diskretiserar rummet eller inte.
Svante skrev:Men jag ska ha det i bakhuvudet, att det är det du menar när du skriver. Jag förstår ju för det mesta ändå, om jag bara tolkar dig rätt.
phon skrev:Morello skrev:"En liter per tum" är nog bland det mest infantila och korkade jag hört i högtalarsamanhang.
Ja absolut![]()
Man kan inte blanda anglofilska och europeiska storheter så där utan vidare.![]()
En gallon per tum är det som gäller!![]()
.... och som vanlig är det +/- 10 dB, både på tummarna och gallonerna ...
Jocke skrev:Går det alls att tillämpa tumregler på det metriska systemet?![]()
/J
paa skrev:Jocke skrev:Går det alls att tillämpa tumregler på det metriska systemet?![]()
/J
Nej, ingen metrisk tumregel naturligtvis, men en petimeter får man tydligen räkna med.
Jocke skrev:paa skrev:Jocke skrev:Går det alls att tillämpa tumregler på det metriska systemet?![]()
/J
Nej, ingen metrisk tumregel naturligtvis, men en petimeter får man tydligen räkna med.
Oj, finns det sådana? En sån måste jag ha! Är den fransk? (petit=liten). Alltså en grej att mäta småsaker med, hmmm. Måste funka bra tillsammans med min synvinkel!![]()
/J
KarlXII skrev:Jocke skrev:paa skrev:Jocke skrev:Går det alls att tillämpa tumregler på det metriska systemet?![]()
/J
Oj, finns det sådana? En sån måste jag ha! Är den fransk? (petit=liten). Alltså en grej att mäta småsaker med, hmmm. Måste funka bra tillsammans med min synvinkel!![]()
/J
Du kan få den och mitt ögonmått, jag änvänder dem inte längre.
phon skrev:Det är bara i Frankrike en petimeter kan finnas, det är dom som bestämmer hur lång en meter är.![]()
En petimeter är kanske bara en knapp halvmeter eller nåt?
Den är nog avpassad för alla nya småbilar, i energikrisens tidevarv. Svårt att frakta hem soffor som är tre meter långa om en meter är en meter lång ....
Korta soffor passar nog bäst i synvillor, små synvillor med tre rum och kök.
phon skrev:Det är bara i Frankrike en petimeter kan finnas, det är dom som bestämmer hur lång en meter är.![]()
Den är nog avpassad för alla nya småbilar, i energikrisens tidevarv. Svårt att frakta hem soffor som är tre meter långa om en meter är en meter lång ....
petersteindl skrev:
Metern finns som en platinastav på museum i Parismitt emot eifeltornet på andra sidan floden Seine. Den är 1 meter lång kan jag upplysa om.
F-n, nu hann grabben före igen![]()
MvH
Peter
petersteindl skrev:Metern finns som en platinastav på museum i Parismitt emot eifeltornet på andra sidan floden Seine. Den är 1 meter lång kan jag upplysa om.
...
MvH
Peter
Det beror väl på var man visar upp den ....Jocke skrev:Ja, och dyr!petersteindl skrev:
Man kan ju tänka sig vilken betydelse det haft för vårt intresse när man radade upp typ 340 sådana där platinastavar första gången. Det måste varit en imponerande upplevelse!![]()
![]()
Knäckte det inte det Brittiska imperiet? En tum är ju inte så mycket att visa upp!
/J
IngOehman skrev:PS. Jag kan tycka att det är lustigt att du inte accepterar att en helholz-resonator är ett mekaniskt resonanssystem, men att du tycker det blir det, när man byter material på massaklumpen från luft - trots att beteendet fortfarande beskrivs av exakt samma ekvationer.
IngOehman skrev:Däremot vill du bunta ihop en helholtzresonator med en ljudledningshögtalare, trots att ekvationen för den förstnämnda med sina diskreta parametrar inte alls duger att beskriva ljudledningen med (även om den för ljudledningen kan förenklas till den för basreflexhögtalaren).
paa skrev:Jocke skrev:Går det alls att tillämpa tumregler på det metriska systemet?![]()
/J
Svante skrev:IngOehman skrev:PS. Jag kan tycka att det är lustigt att du inte accepterar att en helholz-resonator är ett mekaniskt resonanssystem, men att du tycker det blir det, när man byter material på massaklumpen från luft - trots att beteendet fortfarande beskrivs av exakt samma ekvationer.
Njaej, jag har ändrat mig under trådens gång. (Jag skrev "ju mer jag tänker på det..." ett par inlägg efter att vi började diskutera orden.)
Svante skrev:Jag vill inte kalla ett resonanssystem vare sig akustiskt eller mekaniskt. Jag vill kalla det diskretiserat (lumped) eller kontinuerligt. Och skiljelinjen gäller inte verkligheten, utan modellen. Verkligheten är alltid kontinuerlig, även om den approximeras bra med en diskret modell.
Svante skrev:Impedanser däremot, skiljer jag gärna på mekaniska och akustiska.
Svante skrev:De har ju tom olika enhet. Akustiska och mekaniska massor, fjädringar och dämpningar är modeller som arketypiskt är diskreta. Man kan alltid räkna om en mekanisk till en akustisk impedans via den transformerande ytan och då byter impedansen enhet.
Svante skrev:Man kan beskriva tex en Helmholtzresonator med bara en akustisk massa och en akustisk fjädring, men man kan också dela upp varje impedans i flera och på så sätt få en noggrannare beskrivning. När man har delat upp impedanserna oändligt många gånger går man från diskret till kontinuerlig.
Svante skrev:På samma sätt kan man beskriva ett högtalarelement med bara en massa och en fjädring (det kan vara på sin plats med lite resistans också). Även här kan man sedan dela upp de mekaniska massorna och fjädringarna i flera, det vet ju du. Modellen går från diskret till kontinuerlig när man har delat upp impedanserna oändligt många gånger.
Svante skrev:Aja, nu vet båda hur den andre vill se det, tror jag.
Svante skrev:IngOehman skrev:Däremot vill du bunta ihop en helholtzresonator med en ljudledningshögtalare, trots att ekvationen för den förstnämnda med sina diskreta parametrar inte alls duger att beskriva ljudledningen med (även om den för ljudledningen kan förenklas till den för basreflexhögtalaren).
Här undrar jag om du med helmholtzresonator menar modellen eller den verkliga prylen. Menar du modellen, så förstår jag din avoghet. Den beskrivs ju med en enkel resonansfunktion. Den är diskret.
Svante skrev:Jag tänker på verkligheten, som är kontinuerlig. Den approximeras bra vid låga frekvenser med den enkla resonansfunktionen, och approximeras även bra vid höga frekvenser om man diskretiserar verkligheten i flera mindre mass- och fjädringselement. Gör man det så ser man likheten mellan de två systemen ganska enkelt. Man ser också att ljudledningens lägsta resonans motsvarar helmholtzresonansen och att resonanserna ovan den motsvarar pipresonanserna i ett basreflexrör.
Svante skrev:Kanske har jag talsyntes för mycket i ryggmärgen för att kunna bortse från den övergången. Säger man "Öhh" så är talröret lite som en ljudledning, men säger man "Ohh" så sluter man nästan läpparna och läppöppningen blir som en basreflexport. Resultatet blir att formant(resonans-)frekvenserna åker halkbana, men det är bara en flytt av formanter, det kommer inte till några nya. Och det är ingen konst att glida mellan "Öhh" och Ohh".
IngOehman skrev:Att kunna ändra sig är stort.
IngOehman skrev:phon skrev:Det är bara i Frankrike en petimeter kan finnas, det är dom som bestämmer hur lång en meter är.![]()
Fransmännen hävdar ju att de är meterns upphovsmän, med rätta.
Men man kan fråga sig hur ny idén med det metriska systemet egentligen är. I princip kan man ju säga att det är baserar på några få natur-saker, t ex dygnets längd och jordens storlek, och vattnets egenskaper (fryspunkt, kokpunkt, densitet...) och så vidare. De nämnda är väl del fundamentalaste och kanske de viktigaste (fast det beror förstås på vad man skall beskriva för något).
Då tänker jag på vår fina gamla mil - urmassa åldrigare än metern. Den finns förvisso inte bara i Sverige, utan också i Norge, men de är olika långa beroende på var och när genom historen och geografin, som man frågar om den. Men den gamla uppländska milen har ju alltid varit ungefär en mil, det vill säga en tusendel av avståndet mellan pol och ekvator.
Sen har det förvisso funnits en massa andra dumma måttenheter också som inte varit det minsta metriska, men...
Vh, iö
Svante skrev: Verkligheten är alltid kontinuerlig, även om den approximeras bra med en diskret modell.
n3mmr skrev:Att systemet kallas metriskt är bara slarvigt. Att metern skulle vara intressant i sig är enbart konstigt.
Det viktigaste med SI är att det är reducerat och härlett.
Om man har en längdenhet m så mäts sen yta i m^2, volym i m^3...
...Felet med icke-metriska system är oftast att dom har orelaterade enheter med krångliga omvandlingsmetoder. Det är också styrkan med de icke-metriska systemen, ibland: man väljer "naturligen hanterliga och intressanta" storheter i varje område utan att bekymra sig om övriga delar av systemet.
n3mmr skrev:Fråga en normal, universitetsutbildad engelsman om hur många tum det går på en mile..... Fast dom är numera så stolta så stolta över att dom är metriska....
n3mmr skrev:Svante skrev: Verkligheten är alltid kontinuerlig, även om den approximeras bra med en diskret modell.
Det där är en intressant, och djupt filosofisk fråga.
Intressant att du vet det så säkert???
Fast, det förefaller ju som om diskretiseringen har väldigt fin granularitet.
Svante skrev:Helmholtzresonatorn är en diskret modell av en kontinuerlig verklighet (tex basreflexlådan). Verkligheten är alltid kontinuerlig, i varje fall över atomnivå.
Svante skrev:n3mmr skrev:Svante skrev: Verkligheten är alltid kontinuerlig, även om den approximeras bra med en diskret modell.
Det där är en intressant, och djupt filosofisk fråga.
Intressant att du vet det så säkert???
Fast, det förefaller ju som om diskretiseringen har väldigt fin granularitet.
Ja, jag skrev ju också:Svante skrev:Helmholtzresonatorn är en diskret modell av en kontinuerlig verklighet (tex basreflexlådan). Verkligheten är alltid kontinuerlig, i varje fall över atomnivå.
...orka skriva "atom" varje gång jag skriver det. Inläggen blir långa nog som det är.
n3mmr skrev:Jaja. Fast, vad menar du med "över atomnivå"??
Det finns ju granularitetsfenomen som är väl iakttagbara över atomnivå...
Du menar att man kan approximera en fast verklig kropp med en ogenomtränglig volym med elasticitet?
Bättre än så blir det sällan.
IngOehman skrev:Tycker att det är rimligt att när man gör en bedömning av rimligheten att se parametrar som diskreta eller distribuerade, tittar på mer än huruvida (att) det finns inblandnings/sammanblandningsgrader mellan parametrarna - utan också bryr sig om hur stora graderna är.
Om elasticiteten av luftpluggen är försumbar för H-resonatorns beteende, är det rimligt att försumma den.
Om massaelementet i luftfjädringen inuti lådan är försumbar, är det rimligt att försumma den.
Dahlqvist skrev:Intressanta diskussioner men det skadar kanske inte att hålla i minnet att Helmholtz-resonator, kvartsvågspipa och basreflex är av människan påhittade begrepp vars betydelse skapas via ett socialt samspel. Diskussioner om vad dessa begrepp "egentligen" är kan endast förstås som en social interaktion eller socialt "spel". Det har inget med fysiska realiteter att göra. De är vad "man" kommer överens om, inget annat.
/D
Dahlqvist skrev:Intressanta diskussioner men det skadar kanske inte att hålla i minnet att Helmholtz-resonator, kvartsvågspipa och basreflex är av människan påhittade begrepp vars betydelse skapas via ett socialt samspel. Diskussioner om vad dessa begrepp "egentligen" är kan endast förstås som en social interaktion eller socialt "spel". Det har inget med fysiska realiteter att göra. De är vad "man" kommer överens om, inget annat.
/D
KarlXII skrev:Tolkningar, med andra (annat) ord.
Dahlqvist skrev:KarlXII skrev:Tolkningar, med andra (annat) ord.
Javisst. På faktiskt.se har ju "tolkning" kommit att betyda något onödigt som bara ställer till det.
Svante skrev:Dahlqvist skrev:KarlXII skrev:Tolkningar, med andra (annat) ord.
Javisst. På faktiskt.se har ju "tolkning" kommit att betyda något onödigt som bara ställer till det.
Hmm, menar du
På faktiskt.se har ju "tolkning" kommit att betyda "något onödigt som bara ställer till det".
eller
På faktiskt.se har ju "tolkning" kommit att betyda något onödigt, som bara ställer till det.
?
Svante skrev:Dahlqvist skrev:KarlXII skrev:Tolkningar, med andra (annat) ord.
Hmm, menar du
På faktiskt.se har ju "tolkning" kommit att betyda "något onödigt som bara ställer till det".
eller
På faktiskt.se har ju "tolkning" kommit att betyda något onödigt, som bara ställer till det.
?
Om du menar det första så tror jag att det är en begränsad del av forumdeltagarna som tycker så.
KarlXII skrev:Dahlqvist skrev:Intressanta diskussioner men det skadar kanske inte att hålla i minnet att Helmholtz-resonator, kvartsvågspipa och basreflex är av människan påhittade begrepp vars betydelse skapas via ett socialt samspel. Diskussioner om vad dessa begrepp "egentligen" är kan endast förstås som en social interaktion eller socialt "spel". Det har inget med fysiska realiteter att göra. De är vad "man" kommer överens om, inget annat.
/D
Tolkningar, med andra (annat) ord.
Dahlqvist skrev:Svante skrev:Dahlqvist skrev:KarlXII skrev:Tolkningar, med andra (annat) ord.
Hmm, menar du
eller
?
He-he... Tolkning nummer 2 är min egen. Tror jag.
/D
DQ-20 skrev:Intressanta diskussioner men det skadar kanske inte att hålla i minnet att Helmholtz-resonator, kvartsvågspipa och basreflex är av människan påhittade begrepp vars betydelse skapas via ett socialt samspel. Diskussioner om vad dessa begrepp "egentligen" är kan endast förstås som en social interaktion eller socialt "spel". Det har inget med fysiska realiteter att göra. De är vad "man" kommer överens om, inget annat.
/D
Du överkomplicerar. Det är i princip en vanlig baskanon.
En basreflexlåda har, per volym och frekvensinvers, bäst verkningsgrad.
Artikulationen är dock typiskt sådan att man helst slipper.
martinsson skrev:1.Du överkomplicerar. Det är i princip en vanlig baskanon.
Intressant, jag har hitills inte sett någon annan konstruktion som är uppbyggd på detta vis, därmed inte sagt att det inte finns, högtalare har byggs länge så det är snarare högst troligt, och eftersom du skrev "vanlig" så kanske du kan ge något expempel?
2.En basreflexlåda har, per volym och frekvensinvers, bäst verkningsgrad.
Jag ser det mer som att man bör konstruera för ändamålet, och maximera verkningsggraden därefter, behöver man ett brett omfång - kör basreflex, fallet som jag tar upp är begränsat i omfång (40-150Hz), horses for courses, och då är inte basreflex alltid den bästa vägen att gå i min erfarenhet.
3.Artikulationen är dock typiskt sådan att man helst slipper.
Har du erfarenhet av (provat/lyssnat på ) konstruktioner av typen du referar till, i så fall minns du vilken det var?, eller är åsikten grundad mer i teorin? (seriös fråga, ingen attityd eller anklagan avsedd).
4.
Vi är alla olika och vi värdesätter olika saker, jag har tex. för min egen del inga större problem med en karaktär eller artikulation hos högtalare så länge jag, och kanske tom. bara jag, kommer överens med den.
martinsson skrev:Jag är lessen Ingvar, men jag kan inte se hur de, ens i princip, liknar varandra som konstruktioner.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster