Inte är det hifi, precis. Intressant är att ljudtrycket är proportionellt mot inmatad effekt. Det verkar nästan som att man vill visa att den är linjär, men det är den ju inte då, eftersom inmatad effekt är proportionell mot signalens kvadrat.
Lattjo teknik. Fråga är bara vad det kan användas till som är till gagn för mänskligheten. Jag befarar att det kommer leda till nya bärbara sätt att spela skräpig musik på ett skränigt sätt. Räcker det inte med alla ungar som går omkring och spelar på de skrikiga inbyggda högtalarna på sina mobiler.
Nej, tyvärr är jag rädd för att tekniken kommer leda till ökad "sound pollution".
Så småningom upptäckte forskarna att nanofolien blixtsnabbt skiftade temperatur mellan 20 och 80 grader Celsius i takt med den oscillerande spänningen från förstärkaren.
Forskarna insåg att de återupptäckt ett fenomen som varit känt sedan slutet av 1800-talet.
Då byggde forskare en "termoakustisk" högtalare som döptes till Thermophone.
Forskarna räknar med att ljudet från nanohögtalaren kan bli upp till 30 decibel starkare än från en metallfolie.
Men för konsumentprodukter måste den varierande temperaturskillnaden i nanohögtalaren sänkas från 60 grader till bara några få grader, vilket forskarna tror är möjligt.
Spännande trots allt
Fritestare av 13:e graden Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund
Nä men utvecklingen verkar ju främmande för detta och pro Ipod och annat underligt skräp! usch och fy...Tänk om Hifi är på väg ned...Bort. Min dotter har slängt ut stereon hon fick av mig..En Snygg dessutom för den tog för mycket plats. Ett par Wharfedale diamond 7.2 samt en liten Yamahaförstärkare och en DVD.. Nu använder hon Laptoppen för att lyssna på musik (de inbyggda högtalarna) och hon är nöjd med detta. 15år dessutom. Nä framtiden ser inte ljud ut bara skrän.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.