Hur e det med kabelskor

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
migu1971

Hur e det med kabelskor

Inläggav migu1971 » 2009-03-23 19:42

Skruvade isär mina högtalare för att kolla lite :). Och såg då att dom använt sig av kabelskor istället för lödning till respektive element.
Har man något att tjäna på att skippa skorna och löda fast kablarna direkt.?

eriken

Inläggav eriken » 2009-03-30 16:42

Skulle jag också gärna vilja veta.. många som kollat men ingen som svarat.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-03-30 18:01

Teoretiskt skulle kabelskor lättare kunna ge upphov till oxidation än en lödning (som inte gör det alls i lödningen). Det skulle vara ett skäl till att löda i stället för att använda kabelskor.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-03-30 18:06

Skulle tro att lödning är en mer långtidssäker lösning. Inbillar mig att man kan få problem med kabelskor om ytorna oxiderar så det blir dålig kontakt (om detta är något problem i praktiken vet jag inte då jag alltid lött mina element).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-03-30 18:07

Man kan ju tänka sig att kabelskor med tiden vibrerar loss, en bra lödning sitter nog bättre över tiden.

/ B

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-31 09:14

Produktionskostnader och effektivisering.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-03-31 10:19

soundbrigade skrev:Produktionskostnader och effektivisering.
Hur menar du att produktionskostnader och effektivisering påverkar en kabelskos funktion? Eller vill du kanske diskutera prispress i tillverkningssammanhang och hur det påverkar kvalitén på HiFi? Då kanske Generellt om HiFi skulle passa bättre.

;)
On topic: Jag använder kabelskor för att koppla in saker tillfälligt innan jag gör de slutgiltiga lödningarna. På mina Muppsar, så hade jag problem med kontakteringen på ena elementet vilket ledde till elak distorsion. Så nog kan det påverka alltid, men förmodligen inte om det sitter som det ska.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-03-31 10:52

Korrekt utförd kontaktering med kabelskor är inte kvalitetsmässigt underlägset en lödning. Dessutom är det mycket smidigare i produktion.

Korrekt utförd terminering (anslutning mellan kabel och kabelsko) crimpas och ger en kotaktering med så hårt yttryck att det inte oxiderar lätt.

I delen mellan kabelskon och kabelstiftet på högtalarelementet så ska passningen vara så tight att kabelskons böjda delar skär in i kabelstiftet och ger en ny fräsch oxidfri yta som inte ges tillgång till luft.

Minns att kabelskor används flitigt i bilvärlden i en miljö som är fruktansvärt mycket hårdare än i en högtalare som står inomhus. Temperaturcyklingar på över 70 graders skillnad och utsatt för saltvattensdimma är ingen barnlek men det klarar kableskokontakteringen under många problemfria år.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-31 11:23

På minner i mångt och mycket om virning. En virning betraktas som en svets, alltså att metallerna i kontakt och sladd förenas precis som en svets. En lödning är bäst när den är ny, sedan försämras den successivt; den håller sig aldrig lika bra.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2009-03-31 12:27

Ok tack för alla svar. Kommer nog att låta elementen vara kontakterade med kabelsko ett tag till då :D

Återgå till Teknikforum