Ändra motstånd på mellanregisterelement.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andreas80

Ändra motstånd på mellanregisterelement.

Inläggav Andreas80 » 2009-03-26 19:42

Hej!

Jag är inte alls insatt i det här med högtalarelements parametrar.
Det är så att jag har ett par 4-vägs högtalare, bas,midbas,mellanregister, diskant. Nu är det så att mellanregistren i båda högtalarna är trasiga och dessa element har utgått. Det finns dock en efterföljare till dessa, som är i stort sett identiska, alla mått är lika, samma effekttålighet, känslighet, frekvensomfång, dom ser helt lika ut för ögat. Skillnaden är att dom nya är på 4 ohms impedans, originalelementen (dom gamla) är på 8 ohm (min 8,3 max 9,3)

Min fråga är: Kan man montera på ett motstånd så att man kan få dom att bete sig identiskt, eller kommer det ändå bli skillnader, även om övriga parametrar är lika, förutom impedansen och man "ändrar" den?

Kan tillägga att det är högtalare med separata delningsfilter till varje register och jag vill inte ha några som helst skillnader i ljud jämfört med originalet.

Vore tacksam om nån kunde belysa detta åt mig.

Mvh Andreas

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-03-26 19:51

Verkar inte direkt gynnsamt att sätta in en 4 ohmare i seriekopplad med ett 3,9 ohms motstånd, men antagligen har du inget val. Man undrar förståss vad det är för högtalare?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Andreas80

Inläggav Andreas80 » 2009-03-26 20:02

Originalelementet är ett:

http://www.hifikit.se/index.php?id=207

Det nyare är ett:

122M26/72PPB-FF 4 ohm Peerless
Mellanregister 4,5" (KO40MRFX) Högklassigt mellanregister i gjutet Aluminiumchassi. För HighEnd HiFi-system med hög verkningsgrad. 180Watt i system delat vid 1000Hz med 12dB/oktav, fo 530Hz, 500-5000Hz, 91dB, Yttermått 123x123mm, baffelhål 106mm, djup 110mm.

(Ser utseendemässigt likadant ut som det andra och benämningen är lika, dvs 122M26/72PPB-FF)

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-26 20:59

hur gick det sönder? kanske inte så bra att slänga i ett näst intill lkadant när det andra gick sönder.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Andreas80

Inläggav Andreas80 » 2009-03-26 21:05

Dom var trasiga när jag fick hem högtalarna, men är väl nån som spelat med för klent steg säkert. Jag har haft dom innan och aldrig haft några problem själv så elementen är bra enligt mig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-27 00:22

skrutten skrev:Verkar inte direkt gynnsamt att sätta in en 4 ohmare i seriekopplad med ett 3,9 ohms motstånd, men antagligen har du inget val. Man undrar förståss vad det är för högtalare?

Mja, om man förenklar problemet till att elementet är resistivt och att det ska spela lika starkt som det gamla, och att det dessutom inte finns något delningsfilter, så ska seriemotståndet ha en resistans på sqrt(4*8 )-4=1,7 ohm. Då bör delningsfiltret dimensioneras om för 5,7 ohms lastimpedans. Eller egentligen för impedansen som element + motstånd har. Och så kommer impedansen för systemet att bli lägre.

Så ska det vara noga så är det nästan en komplett omdimensionering.

Å andra sidan så spelar det ju även om man bara kopplar in ett seriemotstånd.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Andreas80

Inläggav Andreas80 » 2009-03-27 03:30

Svante skrev:Mja, om man förenklar problemet till att elementet är resistivt och att det ska spela lika starkt som det gamla, och att det dessutom inte finns något delningsfilter, så ska seriemotståndet ha en resistans på sqrt(4*8 )-4=1,7 ohm. Då bör delningsfiltret dimensioneras om för 5,7 ohms lastimpedans. Eller egentligen för impedansen som element + motstånd har. Och så kommer impedansen för systemet att bli lägre.

Så ska det vara noga så är det nästan en komplett omdimensionering.

Å andra sidan så spelar det ju även om man bara kopplar in ett seriemotstånd.

Jag tolkar det som att det inte kommer bli likadan återgivning som med 8 ohms originalelementet om man inte omarbetar hela delningsfiltret också? Stämmer det?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-03-27 08:10

Varifrån kommer uppgiften att det "nya" elementet är på 4 Ohm? På Tymphany's hemsida hittar jag bara ett element med det utseendet http://www.tymphany.com/821615 och där anges 8 Ohm precis som på Hifi-Kit's sida. Något "nytt" element med liknande utseende verkar inte finnas från Tymphany/Peerless. Är det "nya" möjligen en kopia tillverkad av någon annan? Hittar man det på Hifi-Kit?

Användarvisningsbild
Andreas80

Inläggav Andreas80 » 2009-03-27 12:32

Det "nya" elementet finns på:

http://www.mamut.net/minic/shop/ sök på peerless.

Dom hade tidigare både 8 och 4 ohms elementet på sin sida, men efter kontakt tog dom bort 8 ohms elementet från sidan eftersom det utgått. Det andra elementet har dom på lager, har också sett att det inte finns på Tymphany så det kan ju inte vara ett element som dom tillverkat.

Kan det vara ett par gamla 8 ohmare som blivit renoverade fast med annan spole?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-03-27 13:33

Minic brukar vara dåliga på att uppdatera sin hemsida...

Återgå till Teknikforum