Kan förlite "kräm" leda till dist?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Kan förlite "kräm" leda till dist?

Inläggav Hammarstrand » 2009-03-29 21:51

Saken gäller mina AKG s271mkII som jag använder ihop med min PowerBook G4 1.33Mhz..
Sitter nu och lyssnar på Metallica i .flac-format och tycker mig höra svaga inslag av distorsion i högre frekvenser, tex elgitarr.
Frågan är var felet sitter om det är ljudkortet, lurarna eller flac-filerna.
Har ett E-MU 0202 också och tycker mig höra samma sak där så ljudkortet kan det ju inte vara.. kan en hörlursförstärkare lösa problemet tro?
Mac Mini, PS3, Wii --> DENON 2808 --> Panasonic 42", Ino Audio Pi60.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-29 21:55

Hmm... Du hör dist när du lyssnar på Metallica.

Min första gissning är att det är Metallica som är problemet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2009-03-29 22:01

Svante skrev:Hmm... Du hör dist när du lyssnar på Metallica.

Min första gissning är att det är Metallica som är problemet.

Det gäller iofs inte bara just Metallica, lyssnat på Enya också tex..

En annan fråga är ju om jag får andra fördelar med en hörlursförstärkare än att just kunna spela högre?
Mac Mini, PS3, Wii --> DENON 2808 --> Panasonic 42", Ino Audio Pi60.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-03-29 22:26

Förbannade vare Metallica, ty de har utgivit musik i komprimerat format!!! :twisted: :evil: :twisted:
Iövrigt, så flyttar en hörlur inte mycket luft!? :)
Men min poäng är att Metallica har kört sitt ljud genom en tråkig kompressor, så att allt låter lika högt. Detta bara för att det ska låta fränt i typ, en mobiltelefon! resultatet är att det låter skit i en vettig anläggning, dit även dina lurar kvalar, fast de är just bara lurar! :(
Men Ditt problem kan vara ett annat! Jag ville bara uttrycka min frustration över dylika tilltag!! 8O Fuck Metallica!
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2009-03-29 23:15

De är specade till 55 Ohm så de borde inte knäcka utgången. Men det är i den mer svårdrivna delen av skalan. Kolla manualen till G4:an om det står något om rekomenderad impedans för lurarna.

Kolla hörlurarna så det inte är trasiga. Testa dem med en riktig hörlursförstärkare eller någon förstärkare med hörlursutgång.
Blood, urin stool? Doc. here just take my underware.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-03-30 03:48

nadifierad skrev:Förbannade vare Metallica, ty de har utgivit musik i komprimerat format!!! :twisted: :evil: :twisted:
Men min poäng är att Metallica har kört sitt ljud genom en tråkig kompressor, så att allt låter lika högt. Detta bara för att det ska låta fränt i typ, en mobiltelefon! resultatet är att det låter skit i en vettig anläggning, dit även dina lurar kvalar, fast de är just bara lurar! :(
Men Ditt problem kan vara ett annat! Jag ville bara uttrycka min frustration över dylika tilltag!! 8O Fuck Metallica!

Nej nej nu underdriver du allt... skivan peakar överallt också..

LÖSNING:
Ladda hem guitar hero rippen av skivan, den låter mycket bättre!

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2009-03-30 03:51

Vad gör man om det är Megaforce utgåvan av Kill Em All då? den som inte klipper nånstans genom hela albumet.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-03-30 07:14

Zeeall skrev:Vad gör man om det är Megaforce utgåvan av Kill Em All då? den som inte klipper nånstans genom hela albumet.

Vrider upp ljudet!
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-30 08:13

nadifierad skrev:Förbannade vare Metallica, ty de har utgivit musik i komprimerat format!!! :twisted: :evil: :twisted:

OT: en hörlur behöver inte flytta lika mycket luft som en högtalare för en viss given ljudnivå. Detta beror dels på att luren sitter så mycket närmare örat, dels på att luren spelar in i en sluten kavitet (slutna lurar) eller pga närfältsegenskaper (öppna lurar).

Det är farligt med intuitiva förklaringar... :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-03-30 17:01

Svante skrev:

OT: en hörlur behöver inte flytta lika mycket luft som en högtalare för en viss given ljudnivå. Detta beror dels på att luren sitter så mycket närmare örat, dels på att luren spelar in i en sluten kavitet (slutna lurar) eller pga närfältsegenskaper (öppna lurar).

Det är farligt med intuitiva förklaringar... :wink:

Jaja, jag blev lite ivrig :?
Jag vet att man inte flyttar luft med lurar, vet ej var jag fick luft ifrån :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Återgå till Teknikforum